Spring naar inhoud

- - - - -
Kittens

13 weken al afscheid nemen

• Log in om te reageren
302 reacties op dit onderwerp
Guest_midi_*
Guest_midi_*

#61 Geplaatst 03 februari 2010 - 18:56

in ieder geval proficiat!!!! geen idee of je ze al moet bijvoeren...

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#62 Geplaatst 03 februari 2010 - 18:58

fijn dat mama en kittens het goed maken maar het is logisch dat het soms lang duurt geduld is een schone zaak.

en de dierenarts lacht weer in zijn vuistje :x

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#63 Geplaatst 03 februari 2010 - 18:58

gefeliciteerd!!! :dancer:

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#64 Geplaatst 03 februari 2010 - 19:04

Nahs zei:

fijn dat mama en kittens het goed maken maar het is logisch dat het soms lang duurt geduld is een schone zaak.

en de dierenarts lacht weer in zijn vuistje :x

Inderdaad ik moet Nash gelijk geven, bij Sala had ik dat ook bijna gedaan omdat mijn da dat zei, gelukkig heb ik nog contact gehad met iemand die veel ervaring heeft en uiteindelijk is ze op de natuulijke wijze bevallen.

Van harte gefeliciteerd met de 5 ling! :flower:
Help je ze met aan de tepel te leggen, want in het begin is het moeilijk te vinden voor die bollekes, uiteindelijk vinden ze die wel maar toch goed in het oog houden!

Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#65 Geplaatst 03 februari 2010 - 19:44

Solotje zei:

Inderdaad ik moet Nash gelijk geven, bij Sala had ik dat ook bijna gedaan omdat mijn da dat zei, gelukkig heb ik nog contact gehad met iemand die veel ervaring heeft en uiteindelijk is ze op de natuulijke wijze bevallen.

Help je ze met aan de tepel te leggen, want in het begin is het moeilijk te vinden voor die bollekes, uiteindelijk vinden ze die wel maar toch goed in het oog houden!

bedankt allemaal

het probleem is dat ypke niet wil blijven liggen en ze gromt op de kleintjes
nu hebben we een placenta bij haar gelegd op advies van de DA

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#66 Geplaatst 03 februari 2010 - 19:53

wrijf met de kleintjes anders eens tegen haar poeperd. Dan hebben ze meer haar geurtje ;)

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#67 Geplaatst 03 februari 2010 - 19:54

Gefeliciteerd met de vijfling! Hopelijk kunnen ze snel drinken! :geluk:

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#68 Geplaatst 03 februari 2010 - 19:55

dauwke zei:

bedankt allemaal

het probleem is dat ypke niet wil blijven liggen en ze gromt op de kleintjes
nu hebben we een placenta bij haar gelegd op advies van de DA

dauwke geef de ukken een beetje melk ontlast ze en zn laat je mams dit ruiken en misschien doet ze het dan al wassen, laat mams bijkomen, en smeer daarna de kittens in met boter of kittenmelk.
zodra mama goed wakker en alert is zal ze met gemak haar kleintjes accepteren. Dwingen werkt niet kan averechts werken.

Verwen moeke ook maar met wat lauwwarme kittenmelk en versterkend voer alles wat ze tot zich neemt komt weer bij haar ukken terecht.

probeer de ukken rustig te houden en laat mama haar gang gaan.
Door te lopen versnelt haar circulatie en zal de narcose sneller haar lijf uit gaan

Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#69 Geplaatst 03 februari 2010 - 20:01

Nahs zei:

dauwke geef de ukken een beetje melk ontlast ze en zn laat je mams dit ruiken en misschien doet ze het dan al wassen, laat mams bijkomen, en smeer daarna de kittens in met boter of kittenmelk.
zodra mama goed wakker en alert is zal ze met gemak haar kleintjes accepteren. Dwingen werkt niet kan averechts werken.

Verwen moeke ook maar met wat lauwwarme kittenmelk en versterkend voer alles wat ze tot zich neemt komt weer bij haar ukken terecht.

probeer de ukken rustig te houden en laat mama haar gang gaan.
Door te lopen versnelt haar circulatie en zal de narcose sneller haar lijf uit gaan

bedankt voor de tips
ze hebben nu juist wat kittenmelk gedronken en hebben allemaal ontlasting gemaakt. mama begint er al naar de kijken ( ervoor liep ze er van weg)

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#70 Geplaatst 03 februari 2010 - 20:05

Solotje zei:

ik vindt dat mensen snel in paniek geraken en dat dierenartsen er geen biet verstand van lijken te hebben.
Oe boute uitspraak ;)

veel mensen zien niet wanneer weeen omslaan in persweeen, en het vocht dat de poes verliest wordt snel voor slecht aangezien.
Slecht is als er veel helderrood bloed vrij komt wat niet lijkt te stoppen!
Slecht is als er groene derrie in zit dan is een kitten in nood,
maar een dood kitten heeft tijd nodig om door mama geboren te worden.
een operatie doet mama ook niet veel goed, en de kleintjes krijgen er een tik van mee.

slijmverlies dat roodbruin is is dood normaal.
maar ja de gedachte gangen van sommige dierenartsen lgelijken alleen maar richting hun financien te gaan.

ik denk dat ik als fokker eerst de weeen proberen zou te stimuleren, mbv druivensuiker, en homeopatische weeen stimulans, oa utrovetsem doet dit prima, wanneer een poes daadwerkelijk persweeen heeft en deze komen tot stilstand dan pas is oxytocine een optie daarvoor moet een poes volledige ontsluiting hebben, en nog niet te moe zijn, als ze namelijk te moe is kan het ook zin dat haar calciumgehalte te laag is, dan moet ze eerst een injectie calcium krijgen me enkele minuten daarna pas de oxcytocine , de oxcy kan namelijk zijn werk niet doen zonder calcium.

verkeerde toepassing van de oxcy geeft het dichtklappen van de baarmoeder, met altijd een keizersnede tot gevolg.

de dagen voor de bevalling geef ik de dames wat beenderenmeel door hun voedsel of calsiumtabletjes maar alleen de dames van wie ik weet dat ze iets last kunnen krijgen van calsium te kort of de extreem dikke dame die veel kleintjes verwacht. Maar je moet hier ook mee oppassen te veel kan de schedels van de kittens verharden met ook weer problemen tot gevvolg

kortom geduld wanneer moeder poes niet in paniek is of gevaar, vraag een ervaren fokker om hulp
die kan je er doorheen praten, zn als het kan laat je haar/hem komen

Bewerkt door Nahs, 03 februari 2010 - 20:10.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#71 Geplaatst 03 februari 2010 - 20:08

dauwke zei:

bedankt voor de tips
ze hebben nu juist wat kittenmelk gedronken en hebben allemaal ontlasting gemaakt. mama begint er al naar de kijken ( ervoor liep ze er van weg)

das mooi gewoon niet opdringen , strakjes weer beetje melk maken en als ze piepen komt mama wel.
dan beetje melk stimuleren en kijken of mama het overneemt.

denk voor 12 uur vannacht heeft ze het wel door dat het haar spookjes zijn.

De bevalling is het triggeren van moeder gevoelens en ook de eerste binding. Bij een keizersneden snappen poezen  niet wat er ligt tot ze plots die klik krijgen van oo das van mij ruikt ook naar mij.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#72 Geplaatst 03 februari 2010 - 20:09

Nahs zei:

ik vindt dat mensen snel in paniek geraken en dat dierenartsen er geen biet verstand van lijken te hebben.
Oe boute uitspraak ;)

veel mensen zien niet wanneer weeen omslaan in persweeen, en het vocht dat de poes verliest wordt snel voor slecht aangezien.
Slecht is als er veel helderrood bloed vrij komt!
een operatie doet mama ook niet veel goed, en de kleintjes krijgen er een tik van mee.

maar ja de gedachte gangen van sommige dierenartsen lgelijken alleen maar richting hun financien te gaan.

ik denk dat ik als fokker eerst de weeen proberen zou te stimuleren, mbv druivensuiker, en homeopatische weeen stimulans, oa utrovetsem doet dit prima, wanneer een poes daadwerkelijk persweeen heeft en deze komen tot stilstand dan pas is oxytocine een optie daarvoor moet een poes volledige ontsluiting hebben, en nog niet te moe zijn, als ze namelijk te moe is kan het ook zin dat haar calciumgehalte te laag is, dan moet ze eerst een injectie calcium krijgen me enkele minuten daarna pas de oxcytocine , de oxcy kan namelijk zijn werk niet doen zonder calcium.

verkeerde toepassing van de oxcy geeft het dichtklappen van de baarmoeder, met altijd een keizersnede tot gevolg.

de dagen voor de bevalling geef ik de dames wat beenderenmeel door hun voedsel of calsiumtabletjes maar alleen de dames van wie ik weet dat ze iets last kunnen krijgen van calsium te kort of de extreem dikke dame die veel kleintjes verwacht. Maar je moet hier ook mee oppassen te veel kan de schedels van de kittens verharden met ook weer problemen tot gevvolg

Nahs, is het misschien mogelijk om hier een topic over te maken (kan zijn dat die er al is hoor) zodat toekomstige kittenhouders dit weten? Ik kan me voorstellen dat je je als beginneling laat overdonderen door je da. Als je dan iemand hebt die aan je zij staat (al is het per telefoon) en je begeleidt dan zou een bevalling toch beter lukken he? :hug:

Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#73 Geplaatst 03 februari 2010 - 20:14

denk dat het prima moet kunnen
op afstand is het lastig inschatten maar vaak kan je uit de omschrijving prima halen wat je moet weten.

En wanneer ik het echt niet vertrouw dan stuur ik zo iemand naar de dierenarts of als iemand echt in paniek is en het is te ver weg, dan moet je soms kiezen uit 2 kwaaden.

baasje in paniek--> geen goede beslissingen kunnen maken met gevolgen van dien of niet meer kunnen handelen.
baasje rustig--> keizersnede maar geen of beperkte schade en baasje kan beslissingen nemen en dingen doen

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#74 Geplaatst 03 februari 2010 - 20:15

:loveshower: :geluk: :loveshower: :geluk: :loveshower:

:hi: kittens.

Midas :catattackball :catattackball :catattackball

Bewerkt door Pixel, 03 februari 2010 - 22:28.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#75 Geplaatst 03 februari 2010 - 20:16

Nahs zei:

Oe boute uitspraak ;)

Slecht is als er veel helderrood bloed vrij komt!

Eigelijk is dat wel erg dat sommige da daar niet van op de hoogte zijn of dat ze ervan profiteren, ik denk dat de mijne daar te weinig ervaring mee heeft, ik zou eigelijk een andere moeten zoeken maar hoe begin je daar aan?
Als beginnende fokker vertrouw je je eigen da toch.
Vindt dit een zeer interessante uitleg Nathalie, ga deze bewaren voor in de toekomst. :)

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Kittens