Spring naar inhoud

- - - - -

zielig ?binnenkatten?

• Log in om te reageren
34 reacties op dit onderwerp
tineke
tineke
  • 242 berichten

#1 Geplaatst 23 januari 2010 - 21:21

lees veel verhalen over mensen die hun katten binnen houden .weet dat erg veel mensen ze binnenhouden ,daar ben ik blij om want mijn lieverds mogen ook niet naar buiten .maar heel soms voel ik me daar wel eens schuldig over.ik woon op een flat aan een heel drukke straat ,en ben gewoon als de dood dat ze wat overkomt plus een hond laat je ook niet zonder toezicht buiten .als ik een huis aan de grond had zou ik het waarschijnlijk niet kunnen laten met angst in m,n hart.iedereen hier die ze binnen houd en niet binnenhoud (sorry)ziet de mishandelingen ,doodgereden ,vechten wel ,dat zijn allemaal redenen dat ik ze binnenhou .plus als je op een flat woond zou je elke keer naar beneden moeten om ze te lokken voor de nacht en ik werk de hele dag dus dan kunnen ze niet naar binnen en contact met de buren heb ik niet.heb wel tuigjes en bij redelijk lekker weer zit ik met ze op balkon wat ze mega interesant vinden ,aan de zonkant gaan ze op me liggen in het zonnetje ,en doe af en toe de vervoerbox op m,n fiets en dan ga ik ergens naartoe waar ze ff buiten kunnen zijn ,blijft beetje moeilijk ,maar heb niet het idee dat ze gestrest of down zijn dat ze niet weg kunnen .thnks voor het lezen van m,n lange verhaal ,het houd me wel bezig

aspoous
aspoous
  • 39 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 23 januari 2010 - 21:30

Hier zitten ook 3 van die zieligerds. Ze komen vanalles te kort en kunnen zichzelf hier helemaal niet uit leven en ferm crossen schijnt het.

Ik heb niet de indruk dat ze iets missen of dat ze het anders zouden willen. Nu kunnen ze hier wel buiten op een redelijk groot terras (3x4m). 1 vindt het heel fijn als hij buiten kan in het zonnetje, 1 vindt het heel fijn als hij buiten kan als het bewolkt is, en 1 gaat wel buiten maar niet te ver hoor, hij blijft meestal op anderhalve meter van de deur zitten, snap hem ook niet goed. Ze hebben 2 krabpalen en massa's speelgoedjes. Ze krijgen genoeg eten en aandacht. Ik moet er niet aan denken om 's avonds 1 van de 3 niet meer te zien omdat ik ze buiten laat overdag en ze overreden, vergiftigd of ergens opgesloten zitten. Ik vind het ook zielig dat mensen hun kat lieten buiten slapen als het zo koud was vorige maand. Er zijn ook mensen die per se geen kat of andere huisdieren willen "omdat je daar toch niets aan hebt".

Van mij mag iedereen gerust zijn gedacht doen, elk zijn huishouden zeg ik dan, maar het moet dan wel in 2 richtingen zijn. Ik krijg het ervan op mijn heupen als 'ze' het dan weer beter moeten weten en zeggen dat mijn katten het niet goed hebben.

(bij nalezen komt het wat hard over, het is geen aanval op niemand hee, gewoon mijn gedacht)

Guest_midi_*
Guest_midi_*

#3 Geplaatst 23 januari 2010 - 21:32

tineke zei:

lees veel verhalen over mensen die hun katten binnen houden .weet dat erg veel mensen ze binnenhouden ,daar ben ik blij om want mijn lieverds mogen ook niet naar buiten .maar heel soms voel ik me daar wel eens schuldig over.ik woon op een flat aan een heel drukke straat ,en ben gewoon als de dood dat ze wat overkomt plus een hond laat je ook niet zonder toezicht buiten .als ik een huis aan de grond had zou ik het waarschijnlijk niet kunnen laten met angst in m,n hart.iedereen hier die ze binnen houd en niet binnenhoud (sorry)ziet de mishandelingen ,doodgereden ,vechten wel ,dat zijn allemaal redenen dat ik ze binnenhou .plus als je op een flat woond zou je elke keer naar beneden moeten om ze te lokken voor de nacht en ik werk de hele dag dus dan kunnen ze niet naar binnen en contact met de buren heb ik niet.heb wel tuigjes en bij redelijk lekker weer zit ik met ze op balkon wat ze mega interesant vinden ,aan de zonkant gaan ze op me liggen in het zonnetje ,en doe af en toe de vervoerbox op m,n fiets en dan ga ik ergens naartoe waar ze ff buiten kunnen zijn ,blijft beetje moeilijk ,maar heb niet het idee dat ze gestrest of down zijn dat ze niet weg kunnen .thnks voor het lezen van m,n lange verhaal ,het houd me wel bezig

ik vindt absoluut niet dat je je schuldig moet voelen, ik bedoel, je doet het beste, en in een flat, is het sowieso handiger ze binnen te houden... zal de volgende bij ons ook moeten... weet je... en gho, weet eigenlijk niet wat beste is, de fig, zit ook binnen en buiten... maar beest is al 20, dus is er serieus aan gewend, en het is hier goed rustig... maar als je ergens druk woont, lijkt het mij ook het beste om ze binnen te houden, allé, zou ik dan doen... ook al vind mijn vriend het dan misschien 'zonde', ik heb zelf al 2 honden gehad die zijn overreden, en wil gewoon niet nog een huisdier op die manier kwijt, en dat begrijpt ie dan ook wel...

tineke
tineke
  • 242 berichten

#4 Geplaatst 23 januari 2010 - 21:43

aspoous zei:

Hier zitten ook 3 van die zieligerds. Ze komen vanalles te kort en kunnen zichzelf hier helemaal niet uit leven en ferm crossen schijnt het.

Ik heb niet de indruk dat ze iets missen of dat ze het anders zouden willen. Nu kunnen ze hier wel buiten op een redelijk groot terras (3x4m). 1 vindt het heel fijn als hij buiten kan in het zonnetje, 1 vindt het heel fijn als hij buiten kan als het bewolkt is, en 1 gaat wel buiten maar niet te ver hoor, hij blijft meestal op anderhalve meter van de deur zitten, snap hem ook niet goed. Ze hebben 2 krabpalen en massa's speelgoedjes. Ze krijgen genoeg eten en aandacht. Ik moet er niet aan denken om 's avonds 1 van de 3 niet meer te zien omdat ik ze buiten laat overdag en ze overreden, vergiftigd of ergens opgesloten zitten. Ik vind het ook zielig dat mensen hun kat lieten buiten slapen als het zo koud was vorige maand. Er zijn ook mensen die per se geen kat of andere huisdieren willen "omdat je daar toch niets aan hebt".

Van mij mag iedereen gerust zijn gedacht doen, elk zijn huishouden zeg ik dan, maar het moet dan wel in 2 richtingen zijn. Ik krijg het ervan op mijn heupen als 'ze' het dan weer beter moeten weten en zeggen dat mijn katten het niet goed hebben.

(bij nalezen komt het wat hard over, het is geen aanval op niemand hee, gewoon mijn gedacht)
snap je die van mij zijn  redelijk tot heel erg happy want ik ben gek op ze verwen ze met veel aandacht (gaat uiteraard vanzelf ,maar zijn dieren die het veeeeeeeeeel minder hebben )gisteren flink gejankt omdat ze gecastereerd waren ,was echt kut ze zo te zien .vroeg me alleen beetje af of ik ze niet dingen ondzeg ofzo ,zit me wel eens dwars maar ken best veel ,en heb veel katten meegemaakt die het niet zo goed hadden als die van mij .en als je ze met oud en nieuw of met extreme kou niet het liefst binnen hebt dan weet ik niet of je er wel zoveel mee hebt als de meesten hier .thnks voor je reactie

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 23 januari 2010 - 22:21

Ik heb er ook soms een dubbel gevoel bij...

In de ideale wereld kan iedere kat gewoon buiten een wandelingetje doen.
Maar ja, het kan natuurlijk niet altijd.

Ik woon op een appartement en zelfs afgezien van het gevaar van het verkeer kàn Adam zelfs niet naar buiten. Enkel op het terras. Daar zit hij in de zomer wel vaak te kijken en te snuffen.

Ik voel me er vaak ongemakkelijk bij. Hoe je het draait of keert, als je een stapje in de buitenwereld kan zetten, is het leven toch wel boeiender denk ik.

Maar ja, ik bedenk dan maar dat hij in het asiel toch in ieder geval slechter zat dan hier. En ik probeer hem zo goed mogelijk bezig te houden.

Jammer dat hij zo schrikachtig is, ik zou anders graag met hem aan de lijn eens naar buiten gaan.

Toen ik vertelde aan de DA, dat hij er geen problemen mee leek te hebben, maar dat het bij mij toch wel 'wrong', zei ze: "Hij heeft er geen last van, maar jij blijkbaar wel". Inderdaad ;)

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.867 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 23 januari 2010 - 22:35

binnenkatten zielig? Nee hoor! Helemaal niet!

Wel zorgen voor voldoende beweging, voldoende speel en klimmogelijkheden en verstopplekjes. Tulek kijken ze naar buiten en natuurlijk vinden ze het leuk om even naar buiten te mogen.
Maar ze zullen het niet missen als ze niet eerder buiten hebben mogen lopen. En zelfs dan zullen ze er nog aan kunnen wennen hoor.

Nee, het is veel zieliger als ze platgereden worden of vechten en ziek worden of wat dan ook.
Lekker binnenhouden, ook als je een huisje met een tuin hebt. Misschien dat je dan de tuin kunt afzetten zodat ze veilig buiten kunnen zijn. In een afgeschermde, veilige, omgeving.
Veeeeeeeel beter!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 23 januari 2010 - 22:47

ginnie zei:

binnenkatten zielig? Nee hoor! Helemaal niet!

Wel zorgen voor voldoende beweging, voldoende speel en klimmogelijkheden en verstopplekjes. Tulek kijken ze naar buiten en natuurlijk vinden ze het leuk om even naar buiten te mogen.
Maar ze zullen het niet missen als ze niet eerder buiten hebben mogen lopen. En zelfs dan zullen ze er nog aan kunnen wennen hoor.

Nee, het is veel zieliger als ze platgereden worden of vechten en ziek worden of wat dan ook.
Lekker binnenhouden, ook als je een huisje met een tuin hebt. Misschien dat je dan de tuin kunt afzetten zodat ze veilig buiten kunnen zijn. In een afgeschermde, veilige, omgeving.
Veeeeeeeel beter!

Je neemt me de woorden uit de mond. :)

Geplaatste afbeelding

tineke
tineke
  • 242 berichten

#8 Geplaatst 24 januari 2010 - 10:55

Alicia zei:

Ik heb er ook soms een dubbel gevoel bij...

In de ideale wereld kan iedere kat gewoon buiten een wandelingetje doen.
Maar ja, het kan natuurlijk niet altijd.

Ik woon op een appartement en zelfs afgezien van het gevaar van het verkeer kàn Adam zelfs niet naar buiten. Enkel op het terras. Daar zit hij in de zomer wel vaak te kijken en te snuffen.

Ik voel me er vaak ongemakkelijk bij. Hoe je het draait of keert, als je een stapje in de buitenwereld kan zetten, is het leven toch wel boeiender denk ik.

Maar ja, ik bedenk dan maar dat hij in het asiel toch in ieder geval slechter zat dan hier. En ik probeer hem zo goed mogelijk bezig te houden.

Jammer dat hij zo schrikachtig is, ik zou anders graag met hem aan de lijn eens naar buiten gaan.

Toen ik vertelde aan de DA, dat hij er geen problemen mee leek te hebben, maar dat het bij mij toch wel 'wrong', zei ze: "Hij heeft er geen last van, maar jij blijkbaar wel". Inderdaad ;)
nou dat gevoel heb ik er dus ook bij ,weet dat ze wel happy zijn en m,n arts vind ook dat ik dat niet zielig moet vinden .heb z,n mening er ooit over gevraagt en hij ziet ze liever binnen dan dat hij ze er zo erg aan toe krijgt na mishandeling of een auto ongeluk.was benieuwd hoe jullie dat ervaarden .thnks voor je reactie

Guest_raggedy cats_*
Guest_raggedy cats_*

#9 Geplaatst 24 januari 2010 - 11:43

Ons Luna zit ook binnen en heeft het hier perfect naar haar zin. Toen we echter er een gewoon katje bijhaalden (Luna is ragdoll) was hier wel wat anders! Dit was een veel wilder van gedrag en vloog overal op,in en onder. Dit katje was duidelijk niet gelukkig dat het binnen moest blijven. Het hangt dus sterk af van het ras en karakter van je kat. Hier binnen is het wel groot genoeg en ze heeft 2 mooie kattenpalen. Binnen een 5-tal jaren zoeken we ook een veranda te zetten waar ze dan inkan.  Ik vind het niet zielig voor Luna, integendeel hier zit ze het warmst en veiligst. Als ik ze mee naar buiten neem wil ze toch terug naar binnen.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#10 Geplaatst 24 januari 2010 - 12:07

ik had vroeger katten die losiepen mijn eerste poes is overreden ,
sinds ik alleen woon is er nog nooit een kat van mij buiten gemogen meer , ze hebben er nooit ee probleem van gemaakt
behalve nu ik mijn huisje heb kunnen ze buiten maar dan in een afgesloten tuintje
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#11 Geplaatst 24 januari 2010 - 12:14

ik heb ooit 1 kat die buiten gaat maar hij was zo aanhankelijk dat ze hem hebben meegenomen of wel doodgereden is
nu heb ik hier 2 htk kittens binnenzitten en geen probleem denk ik , ze lopen geen gevaar , hebben liefde,  hebben lekker eten wanneer ze willen , kunnen spelen wanneer ......
ook zijn hier twee katten die hier woonden toen we hier kwamen wonen die altijd gewoon zijn buiten te laten , en omdat ik het zo erg vind dat hij in de winter buiten moet zitten of als het regent .... dan slaapt hij en zit hij binnen ( 1 tje maar , de andere heeft schrik om binnen te komen en geaaid te worden )
ik weet toch 1 ding ik zal nooit meer een kat buiten laten

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#12 Geplaatst 24 januari 2010 - 12:31

voor katten die rasechte buiten katten zijn wel. Maar als ze het redelijk toelaten blijven volharden en dan worden ze het wel gewoon, dus nee. Niet zielig.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#13 Geplaatst 24 januari 2010 - 12:43

Onze cattery is er gekomen doordat onze eerste twee buitenkatjes op dezelfde dag verdwenen waren. Wij kozen dan voor onze eerste veilige binnenkat, onze brit Naomi.
Vroeger konden onze britten buiten in een buitenren, maar daar zaten ze dus nooit. De buitenren is inmiddels afgebroken.
Onze katten hebben gewoon geen zin om buiten te lopen. Als de voordeur of achterdeur openstaat, doen ze niet eens een poging. Ze zijn bang van de angstige buitenwereld.
Dus waarom zouden ze dan ongelukkig zijn ?
Ze zijn lekker veilig, verwend, hebben niets tekort,...

Maar dit zal niet met elke kat zomaar lukken. Onze 2 htk'tjes vroeger konden we onmogelijk binnenhouden. Zij vernielden het hele huis en kropen tot bovenin de gordijnen als ze niet buiten konden.
Maar na 6 jaar waren we ze wel kwijt !!!! De bezorgdheid en het vreselijke gevoel van wat er gebeurt is met ze, wil ik alvast nooit meer meemaken. Ik mag er niet aan denken wat er ook effectief met ze gebeurt zou zijn ??!! Dus voel ik me ook heel schuldig, zelfs na al die tijd. Ze waren misschien gelukkig, maar absoluut dus niet veilig ! En dat was onze eigen schuld !!!

Het hangt dus af van hoe ze opgevoed zijn, maar zeker ook van hun karakter en ras. Sommige katten zouden inderdaad diepongelukkig zijn binnen (en hun baasjes ook vrees ik) En zo'n katten horen dan een echt buiten leven te hebben. Maar dan op een veilige plaats, in een omgeving waar ze echt veilig zijn. Een ruime buitenren of veilige tuin of in een omgeving waar het echt veilig is.
Al is dat laatste steeds minder te realiseren.
Waar is het echt nog veilig ? Alles wordt dichtgebouwd, sommige mensen zijn steeds minder tollerant tegenover buur katten in hun tuin, jachtgebieden worden uitgebreid, het verkeer wordt almaar drukker en sneller, ...
Zullen er binnenkort nog veilige ravotplaatsen zijn voor katten ?
Een ruime kattenren of catproof tuin lijkt me dan de allerbeste oplossing voor zo'n kat. Lekker veilig !!

Veel mensen hebben zoiets van ze is gelukkig buiten en als ze aan haar einde komt, wordt ze gewoon vervangen. Aan zo'n mensen heb ik een grondige hekel ! Een tuin catproof maken of buitenren plaatsen kan altijd !
En als je dat financieel niet aan kan, dan hoor je volgens mij geen kat te houden.
Toch zie ik op de buiten wel gelukkige katten. Mijn ma heeft 2 zwervertjes en een brit van bij ons. Ze lopen al jaren buiten (steriel natuurlijk). De brit gaat zelfs niet buiten en blijft altijd lekker binnen uit zichzelf. De twee
htk 'tjes lopen binnen en buiten via het luik. Maar 's avonds zitten ze wel altijd binnen, dan gaat het luik onverbiddelijk dicht. Ze komen gemakkelijk binnen omdat ze dan verwend worden met een portie natvoer. (iets wat ook de brit niet wil ??)
Het is een omgeving waar het nog echt veilig is voor katten. Maar zelf zou ik dit nooit kunnen, de ongerustheid als er toch eentje iets later binnenkomt , zou voor mij onmogelijk zijn. Ik mag er niet aan denken.
Maar ja, sommige mensen zijn dus niet te overhalen om voor absolute veiligheid te kiezen....daar zullen wij ons dus ook moeten bij neerleggen.

Guest_luna2000_*
Guest_luna2000_*

#14 Geplaatst 17 april 2010 - 19:07

Wij hebben onze kat uit het asiel en specifiek gevraagd om een binnenkat (voor zover dat bestaat). Een kat die ooit buiten is gehouden, doe je denk ik geen plezier om hem daarna alleen binnen te hebben.

Hij heeft nooit de neiging om naar buiten te gaan en als hij dat wel doet, dan is elk bewegend boomblaadje een goede reden om weer snel naar binnen te rennen :d
Ik denk dat hij wel gelukkig is binnen ;)
Ik moet er hier ook niet aan dneken om hem buite te laten, veels te druk.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 17 april 2010 - 19:27

Oh mijn katten zijn ook binnenkatten en die zijn heus niet zielig. Ze hebben speelgoed, ik geef hen uitdaging door eten te verstoppen, ik speel vaak met ze, ze hebben twee grote krabpalen,...

Sinds een maand of twee wonen we in een gelijkvloersappartement met een tuintje en daar mogen ze onder toezicht wel even een frisse neus halen (ze kunnen er niet weg). Ik moet wel eerlijk toegeven dat ze graag buiten zijn. Soms vragen ze er wel achter, maar ze zijn gewoon graag buiten om van de buitenlucht te genieten en ze zijn er maar beginnen achter vragen nadat ze eens buiten waren geweest, want anders wisten ze van niet beter.

Ik vind de perfecte oplossing om katten in een afgeschermde tuin te laten. Zo kunnen ze wel genieten van de buitenlucht en zijn ze veilig. Ik blij en zij blij.

Heb je bij je flat een terrasje. Anders kan je jouw terras afschermen, zodat ze af en toe ook een frisse neus kunnen halen?
Geplaatste afbeelding