Spring naar inhoud

- - - - -

lotgenoten broodfok

• Log in om te reageren
273 reacties op dit onderwerp
Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#256 Geplaatst 16 maart 2012 - 17:19

wea zei:

waarom die neit gelijk is, heel simpel omdat wetenschapper daar nog geen studies opge dan hebben. Dat was eigenlijk ook niet nodig omdat men lang dacht dat de kat een solitair dier was. Men weet nu dat dat niet zo is. en dus is men opnieuw naar de opvoeding van kittens gaan kijken. dan heeft men gezien dat er een fase van sociaal spel is, die piekt tussen 9 en 12 weken. Men zit ook dat de inhoud va ndat sociaal spel verandert naar de ouderdom van de kittens.

vroeger dacht men: 7 weken is ok want dan kunnen ze alleen eten. Nu weet men dat ze dan een zeer belangrijk stuk missen: nl leren wat het is om kat te zijn en het hele gamme van complexe structuren tussen katten.

Men weet dus niet precies hoe oud ze mogen zijn om weggenomen te worden, men weet alleen dat dit sociaal spel belangrijk is, dat kittens ten vroegste door katten op 16 weken weggestuurd worden en dat in die gevallen de opvoeding eigenlijk ook wel wat versneld is. de phases beginnen dan iets vroeger.

Dankjewel Wea, dit vind ik een nuttig antwoord. :) en iets wat ik mee zal nemen in de toekomst.
Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#257 Geplaatst 16 maart 2012 - 19:56

Fieke zei:

Dit is geen antwoord op mijn vraag... Ik wil leren, maar hoe komt het dan dat die leeftijdsgrens niet bij alle verenigingen gelijk is? En wat bedoel je met officieel? Officieel volgens vereniging X of Y?
En wat wil dit zeggen over Shiva zijn stamboom?

Ik weet niet hoe dat in belgie je zit. Maar ze mogen pas weg met 2 entingen. daar enting 1 rond 9 weken is en enting 2 rond 12 weken..... ik houd 14 weken aan tegenwoordig meer vanwege eventuele ent reacties. Ok die kunnen daarna ook wel komen ook dat weet ik.

Geplaatste afbeelding

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#258 Geplaatst 19 maart 2012 - 12:30

Als ik de verschillende richtlijnen in Vlaanderen na lees mogen de kittens pas weg op 13 weken, zo ook bij mijn vereniging.
De regel 14-15-16  weken is een regel die gehanteerd wordt door de fokkers.
Indien je een katje gaat halen in het Buitenland dan is er de regel van 16 weken want na de Rabies enting moet je sowieso 21 dagen wachten alvorens het kitten de grens overmag.
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

escaflowne
escaflowne
  • 44 berichten
  • 2 katten

#259 Geplaatst 28 juni 2012 - 17:27

:misselijk: ik word er gewoon ni goe van :misselijk:

:o

Woutje
Woutje
  • 17 berichten

#260 Geplaatst 28 september 2013 - 15:11

Ik weet dat dit een oude topic is, maar hoop hier toch nog de nodige steun  te vinden die ik zoek.
Eerder deze week heb ik een zieke kitten gekocht in bovenvermelde "cattery" in Tielen (vroeger ook in Beveren met ook winkel in Hoboken).
Zij die zich geroepen voelen om hun ervaringen hieromtrent te delen (en daar ook effectief iets mee te doen), stuur mij aub een pb.
Ik hoop zo veel mogelijk mensen te vinden die hier mee hun schouders willen onder zetten!

Roos* en Minousch
Roos* en Minousch
  • 4 katten

#261 Geplaatst 01 oktober 2013 - 11:14

Mag ik vragen waarom je daar dus een ziek kitten gekocht hebt? zo blijf je dit soort praktijken in stand houden, gewoon niet kopen daar.
Groetjes van Linda, Lisa, Chico, Vlinder en Kira
Geplaatste afbeelding

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#262 Geplaatst 02 oktober 2013 - 11:55

Bekijk berichtRoos* en Minousch, op 01 oktober 2013 - 11:14, zei:

Mag ik vragen waarom je daar dus een ziek kitten gekocht hebt? zo blijf je dit soort praktijken in stand houden, gewoon niet kopen daar.
Het probleem is dat heel veel mensen dit niet kennen, het is maar als je problemen hebt door een foute aankoop dat je begint te zoeken op internet of er nog andere mensen problemen hadden met een of andere fokker.  Het zijn juist de nieuwe eigenaren en de nieuwe leden die hier op KS komen die spijtig genoeg slachtoffer werden van deze praktijken.
Heel dikwijls worden de kittens opgekalefaterd voor er iemand komt kijken en dan zie je zogoed als niets en er wordt zowat over alles gelogen daar.  Heel veel mensen trappen erin.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Roos* en Minousch
Roos* en Minousch
  • 4 katten

#263 Geplaatst 03 oktober 2013 - 08:04

Maar je hoort dis informatie te zoeken voordat je een kitten gaat kopen..dat is het probleem zo vaak, als keepers eerst eens op onderzoek gaan zou je dit soort winkels niet meer hebben
Groetjes van Linda, Lisa, Chico, Vlinder en Kira
Geplaatste afbeelding

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#264 Geplaatst 03 oktober 2013 - 08:19

Toch wel hoor, en dan voornamelijk omdat de meesten als ze besluiten een dier te kopen, dat dan ook zo snel mogelijk in huis willen.

De laatste maanden zijn 2 collega's van me die een hond wilden, eerst aan mij komen vragen waar ze die het best konden kopen. Heb hun netjes een lijstje gegeven met goede fokkers die, of net pups hadden, of er in het kort gingen krijgen. Maar dan moesten ze telkens nog een wel een paar weken/maanden wachten. Zijn ze op internet gaan rondkijken, en dan kom je natuurlijk als je het ras intypt, meteen op sites van broodfokkers die dat ras altijd 'in stock' hebben, en meestal nog net in promotie ook. En dan is de keuze bij de meesten al snel gemaakt. Nog 2 maand wachten, of morgen al een pup/kitten...
Beide collega's hebben dan ook, tegen beter weten in, want ik heb ze genoeg gewaarschuwd, beide een pup gekocht bij zo'n zaken (en toevallig ook beide bij dezelfde zaak in Tielen die hierboven genoemd werd).

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#265 Geplaatst 03 oktober 2013 - 11:21

En bij heel veel mensen leeft de idee dat als je koopt in een winkel, bedrijf want daar gaat het over dan is het ok.  Men gaat er van uit dat die door de overheid gecontroleerd worden, wat bijna niet gebeurd.

Woutje
Woutje
  • 17 berichten

#266 Geplaatst 04 oktober 2013 - 09:49

Dat is dus inderdaad de, nu blijkbaar naïeve, instelling die ik ook had. Ik dacht dat ik bij een grote kennel / cattery wel beter af zou zijn dan bij een particulier in de veronderstelling dat zij wel sterker onder controle zouden staan.
Het is voor mij de eerste maal dat ik een poes in huis haal, dus het was allemaal nieuw voor mij. Noem me gerust dom, het kwaad is geschied en ik kan het niet meer omkeren.

Het verbaast me echter enorm dat er zoveel mensen zijn die klagen over deze man, maar dat er vrijwel niemand is die zijn schouders hier mee wil onder zetten. Ik heb al zeker een 30-tal mensen persoonlijk gecontacteerd, maar jammer genoeg zonder al te veel respons.

@ Freggel
Die 2 collega's van jou, waren zij tevreden over deze kennel? Hebben zij problemen ondervonden?

Woutje
Woutje
  • 17 berichten

#267 Geplaatst 04 oktober 2013 - 21:31

even uppen ...

komaan kattenliefhebbers, wie zet er mee zijn schouders onder om hier iets tegen te doen? de reacties blijven maar povertjes niettegenstaande er toch veel "slachtoffers" zijn

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#268 Geplaatst 04 oktober 2013 - 22:02

Je vroeg om recente ervaringen, mijn ervaring met die kittenfabriek is een goeie 10 jaar geleden, dus daar heb je weinig aan.
Daarnaast is er al heel veel over dit bedrijf geschreven, is het verschillende malen onder een andere naam verder gegaan en flikt het steeds weer en weer, dit soort mensen weten jammer genoeg hoe ze het telkens opnieuw weer kunnen beginnen

Woutje
Woutje
  • 17 berichten

#269 Geplaatst 05 oktober 2013 - 20:02

Daar ben ik van op de hoogte en daarom ook dat ik had gehoopt om gezamenlijk met ander lotgenoten actie te kunnen ondernemen, maar zoals het er nu voorstaat, zal dat niet zijn vrees ik ... krijg veel te weinig reactie. Toch echt jammer.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#270 Geplaatst 05 oktober 2013 - 20:16

Je kan je verhaal eens doen bij aba anti broodfok actie. Zij verenigen alle klachten van broodfokkers.
www.broodfok.be

Zij gaan regelmatig met die klachten naar het FOD.
Het is niet simpel om dat aan te pakken. Allereerst omdat veel fokkers willen dat er enkel wetten komen op maat van broodfokkers, maar dat die wet niet voor hun gaat gelden. Er is al een werk groep geweest in het Vlaams parlement en die heeft daar ook zijn tanden op stuk gebeten.

Wat al wel kan helpen is de consumentenwet afdwingen van de fokker. Bij elke erkende fokker, geldt het burgerlijk wetboek bij verkoop. Dat wil zeggen dat als de fokker je een ziek dier verkocht, je afhankelijk van de situatie, je een deel van de aankoopprijs mag terugeisen en dat er soms ook een deel van de kosten die daaruit komen ook kan terug eisen.

Je staat als consument daar echt wel sterk, maar veel fokkers maken de mensen wijs dat dit niet zo is.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...