Spring naar inhoud

- - - - -

lotgenoten broodfok

• Log in om te reageren
273 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#91 Geplaatst 20 februari 2010 - 17:42

Hoe weet je dat de stamboom vals is ??

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#92 Geplaatst 20 februari 2010 - 18:09

feroesti zei:

O mijn god, wat een lef !!! :catscratchhead :catscratchhead
Dat is toch al te gek ?? Dit is niet meer uit onwetenheid, maar pure schande ! Een kat die medicijnen nodig heeft kan je toch niet laten dekken ?

Ja, en al zeker niet een kat met hartproblemen...

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#93 Geplaatst 20 februari 2010 - 18:15

haemoglobine zei:

Hierbij de raad van een welgekende dierenrechtenorganisatie:

3. Wat kan ik doen als ik in een winkel of bij een kweker een hond of kat gekocht heb die kort daarna ernstig ziek wordt?

Hetis zeer belangrijk dat u klacht indient en proces-verbaal laat opmaken bij de politie. Bij de klacht moet u het aankoopbewijs voegen en het attest van de dierenarts die het dier gezien heeft. Het verhandelen van zieke dieren is immers strafbaar.
Handelaars zullen u soms aanbieden u een tweede hond te bezorgen aan halve prijs, als de eerste gestorven is. Ga op zulke voorstellen nooit in. Dit doet de handelaar alleen om van u af te zijn en omdat u geen klacht zou indienen.

Het is heel belangrijk dat u het complete dossier stuurt naar de Federale overheid, dienst Dierenwelzijn - Dr. Van Tilburgh, Blok II – 7deverdieping, Victor Hortaplein 40/10 te 1060 Brussel Tel. 02 524 74 11E-mail: eric.vantilburgh@health.fgov.be
Het dossier moet omvatten: nummer van proces verbaal, kopie attest dierenarts, kopie aankoopbewijs. Vermeld wel duidelijk over welke zaak het gaat en geef ook het adres. Zij kunnen inspecteurs ter plaatse sturen en het is ook deze dienst die moet beslissen of een handelaar al dan niet een vergunning krijgt of mag behouden.

U kan ook schrijven naar de minister bevoegd voor Dierenwelzijn en hem vragen wanneer hij al die malafide dierenhandelaars nu eens zal aanpakken: Minister Rudy Demotte, minister van Volksgezondheid en Sociale Zaken, verantwoordelijk voor Dierenwelzijn: Kunstlaan 7, 1210 Brussel Tel. 02/220 20 11 Fax 02/ 220 20 67 E-mail: info@rudydemotte.be
U kan ook klacht indienen bij Test-Aankoop: Hollandstraat 13 1060 Brussel.
Tel. 02/ 542 32 11 - e-mail: leden@test-aankoop.be

Stuur ook een kopie van het dossier ter info naar GAIA. Met een alleenstaand geval kunnen we niet veel doen. Maar we houden alle klachten bij met de bedoeling over dergelijke praktijken een eigen dossier samen te stellen waarmee wij in de toekomst druk kunnen uitoefenen op de beleidsverantwoordelijken.
Mocht u overwegen ooit nog een andere hond of kat aan te schaffen, ga dan eens een kijkje nemen in een asiel, waar vele dieren zitten te wachten op een liefdevolle thuis. Voor elk gekocht dier sterft er één in een asiel. Jaarlijks moeten duizenden honden en katten door asielen gedood worden, omdat niemand hen wil en omdat fokkers veel te veel dieren kweken. Door bij een kweker of winkel te kopen, houdt u deze toestand mee in stand.

Wat denken jullie ervan?

feroesti zei:

Ik had zo'n reactie ook volledig verwacht, is al jaren zo.
Zeker aangeven bij het fod !!!!
Chippen is dus wel verplicht vanaf april 2009.
Ervoor niet, dus even kijken naar de verkoopdatum.

Moet je ook eerst een klacht indienen bij de politie om met een pv nummer aangifte te kunnen doen bij het FOD zoals hierboven vermeld?
Of is dit niet nodig?

Chippen verplicht sinds april 2009?
In België ook?

Bewerkt door haemoglobine, 21 februari 2010 - 21:08.

Guest_pantuffje_*
Guest_pantuffje_*

#94 Geplaatst 20 februari 2010 - 21:40

ik heb haar als sinds 27 december 2008 dus chippen was niet verplicht . waarschijnlijk is dit ook al te lang geleden om een klacht in te dienen . het ergste is dat hij beweert dat haar ouders niet ziek zijn omdat ze  na 3 jaar nog geen verschijnselen vertonen (mijn kat toch ook niet!!!) en hij gaat dus gewoon door met kweken . hij mailt mij dat hijzelf een "goede fokker " is en de rest op niks trekt (bij wijze van spreken ) en dat je over elke cattery wel slechte dingen zal vinden . ook de redenen van zijn sluitingen hadden niks met zaken als dit te maken ! ja er zijn heel wat mails over en weer gegaan vandaag . ik ben niet gewoon teleurgesteld ik ben woedend . pantuff heeft nog 2 broer en 2 zussen . wat als hij die baasjes ook aanraadt hen te laten dekken door hun vader zelf ??? wat hij bij mij deed ! maar ik ben verder gaan zoeken en door mensen hier heb ik de JUISTE info gekregen want testen op hcm moest van hem niet !

de stamboom heb ik vandaag aan de DA getoond maarr ik had zelf ook al lang gezien dat het fout zat . ik heb de stamboom na 9 weken gekregen en de kant van de vader staan volledig in gevuld . van de moeder is de enige bekende naam die van de moeder zelf verder staat er onbekend . dit is niet eens een officieele stamboom zei de DA en is uitgeven door de dvdk

groetjes

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#95 Geplaatst 21 februari 2010 - 10:56

:censored: :censored: :censored:
Pantuffje, volgens mij heb je op katten volgens de wet 2 jaar garantie, aangezien een kat door de wet als product gezien wordt. Dit houdt dan ook in garantie op erfelijke ziekten, dus denk dat hij je moet vergoeden.
Verder is het 1 zaak om te zeggen ik test niet want daar weet je toch niks zeker mee, maar om dan ook nog eens niet in te grijpen wanneer je te weten komt dat een kitten uit je combinatie HCM heeft, dat toont aan dat ook dat eerste dikke :censored: is en hij enkel op winst uit is.

In het handboek Katten fokken van Esther Verhoef staat overigens dat wanneer een kitten bij zijn nieuwe eigenaar blijkt te lijden aan een erfelijke ziekte, u de fokker verantwoordelijk kan stellen. Dit omdat katten dus voor de wet een product zijn. Je kan de fokker verwijten een "ondeugdelijk product" verkocht te hebben en daardoor kan deze veroordeeld worden om de medische kosten te betalen of de kittenprijs ofzo. Alleen als de fokker kan aantonen dat hij er werkelijk alles aan gedaan heeft (lees: testen) om gezonde dieren te fokken, kan de rechter besluiten dat de fokker er geen schuld aan heeft.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#96 Geplaatst 21 februari 2010 - 10:57

haemoglobine zei:

ik mag haar wel eens gratis laten dekken door zijn nieuwe kater!

:censored: :censored: :censored:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#97 Geplaatst 21 februari 2010 - 12:08

Wat ik niet begrijp is dat dvdk nog steeds stambomen aflevert voor zo'n praktijken !!! Als die zouden weigeren zou het veel moeilijker zijn voor hem om kittens met stamboom te verkopen. Want geen enkele club in Nederland en België, wil nog aan zo'n toestanden meewerken en stambomen afleveren. Ze hebben in het verleden de krachten en klachten gebundeld om het te stoppen en het was toen tijdelijk gelukt. Maar dvdk levert dus nog steeds de stambomen....Onbegrijpelijk ?????????
Hij verkoopt massaal kittens, dus brengen de stambomen voor de club ook massaal veel geld op. Dat is dus de enige reden waarom ze er mee doorgaan zeker, andere redenen kan ik niet vinden.

De club toch zeker verwittigen over het feit dat ze hcm positief is en erbij vermelden dat je het zeeer rot vind dat er gewoon verder gefokt wordt op zo'n manier !!! Ik zou hen eens vragen hoelang de lijst van gedupeerden is ondertussen en of ze dat zo normaal vinden ????
Ik vind  de club zeker even verantwoordelijk, want die leveren de stambomen af en kunnen dat altijd weigeren...

Guest_pantuffje_*
Guest_pantuffje_*

#98 Geplaatst 21 februari 2010 - 13:36

mail naar fod is verstuurd

groetjes

Guest_midi_*
Guest_midi_*

#99 Geplaatst 21 februari 2010 - 16:33

hoop dat het iets afdoet... :s

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#100 Geplaatst 21 februari 2010 - 19:48

(even off-toppic-sorry) Heb juist ontdekt dat je andere kater Roswell hele verre familie is van ons eerste Karthuizerpoesje duchesse Du Moulin d' Amelghem.
En nog een (misschien dom) vraagje waarom staan sommige katten op een stamboom in het rood?
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#101 Geplaatst 21 februari 2010 - 20:18

geen domme vraag, over het algemeen heeft dat te maken met katten die hun titels hebben behaald.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#102 Geplaatst 21 februari 2010 - 20:52

Kathleen zei:

(even off-toppic-sorry) Heb juist ontdekt dat je andere kater Roswell hele verre familie is van ons eerste Karthuizerpoesje duchesse Du Moulin d' Amelghem.
En nog een (misschien dom) vraagje waarom staan sommige katten op een stamboom in het rood?

jubikelcats zei:

geen domme vraag, over het algemeen heeft dat te maken met katten die hun titels hebben behaald.

Inderdaad, de rode lijntjes zijn "prijsbeestjes" :LOL:

@Kathleen: leuk, komen we hier nog familie tegen :)

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#103 Geplaatst 22 februari 2010 - 14:14

Ik heb net een telefoontje gekregen van Test Aankoop ivm met mijn klacht.

Het komt erop neer dat ook op de verkoop van dieren 2 jaar garantie staat.

Ik kan ofwel aanvragen de aankoop nietig te verklaren en mijn geld terug krijgen waarbij ik mijn schat terug moet afleveren (no way!!!)

Of een aangetekende brief sturen met de vraag naar een schadevergoeding van de verzorginskosten, en melden dat ik een klacht zal indienen zowel bij FOD als bij Test Aankoop indien hij niet reageert.

Zonder reactie op mijn brief kan TA ook nog proberen om een brief te sturen, maar als daar ook niets uitkomt moet ik overwegen of ik het tot een proces wens laten te komen.

Hij is nu ook opgenomen in de database van TA als fokker met problemen, als er nog nieuwe klachten bijkomen hebben zij dan wel een overzicht.

Daarmee krijg ik misschien wel een deel van mijn kosten terug, maar kan hij nog steeds doorgaan met kweken en verkopen, en dat is ook iets wat we willen vermijden!
Zeker zolang hij de testen niet doet en dus "oneerlijke reclame" maakt en kittens met risico's kan verkopen!

Ik heb nu net opgemerkt dat zijn site niet meer on-line staat!
Ik heb er wel een kopie van op mijn harde schijf :x

Bewerkt door haemoglobine, 22 februari 2010 - 14:20.

Guest_midi_*
Guest_midi_*

#104 Geplaatst 22 februari 2010 - 15:31

go ta :)

Guest_pantuffje_*
Guest_pantuffje_*

#105 Geplaatst 22 februari 2010 - 17:21

haemoglobine laten we elkaar helpen :)
;)

ik heb een mail naar fod gestuurd , stuur ik deze ook naar TA?

groetjes