Spring naar inhoud

- - - - -

Tandplak

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 20 maart 2009 - 14:42

Wat doen jullie om te vermijden dat jullie poezels tandplak krijgen, en eens ze heb hebben laten jullie het dan telkens verwijderen door de DA onder verdoving ?

Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#2 Geplaatst 20 maart 2009 - 15:21

Ik ga het bij Gebbie en Mirl nu voorkomen met Orozyme Bucco Fresh.
Hopelijk helpt het. Want Gebbie is nog maar 2 jaar en ze heeft er nu al last van. Mirl heeft geen last van tandplak maar wel van een stinkende adem en onstoken tandvlees. De dierenarts heeft mij dit gegeven.

Normaal helpen goede brokken ook om tandplak te voorkomen. Maar dan moeten ze er wel op bijten, Gebbie slikt de brokjes meestal gewoon door.

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 20 maart 2009 - 17:05

Om tandsteen te vermijden/verhelpen kan je ook een stuk rauw geven waar ze goed op moeten kauwen zoals rundstoofvlees,kipfilet. Maar ook rauwe botjes bvb kippennekken, vleugels of karkas.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 20 maart 2009 - 18:31

Lies zei:

Ik ga het bij Gebbie en Mirl nu voorkomen met Orozyme Bucco Fresh.
Hopelijk helpt het. Want Gebbie is nog maar 2 jaar en ze heeft er nu al last van. Mirl heeft geen last van tandplak maar wel van een stinkende adem en onstoken tandvlees. De dierenarts heeft mij dit gegeven.

Normaal helpen goede brokken ook om tandplak te voorkomen. Maar dan moeten ze er wel op bijten, Gebbie slikt de brokjes meestal gewoon door.

is dat duur?

Geplaatste afbeelding

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#5 Geplaatst 20 maart 2009 - 19:11

Heb tot nu toe dit probleem nog niet voorgehad dus weet niet echt wat er goed tegen is...

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#6 Geplaatst 21 maart 2009 - 10:20

Aldhissla zei:

is dat duur?

Ik heb 10 € betaald voor een potje van 40 gram. Dat lijkt heel veel, maar voor 1 kat kom je er 8 maanden mee toe.
Er moet maar een half maatje per dag gegeven worden en dat maatje is héél klein. Het komt overeen met een snuifje zout ;)

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 21 maart 2009 - 10:53

En lusten ze 't? Doe je dat onder hun eten?

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#8 Geplaatst 21 maart 2009 - 11:23

Mirl moest het de eerste keer niet hebben, maar nu eet ze het met smaak op. Het ruikt als gedroogd gras en de hoeveelheid is echt zo klein dat ze er niet al te veel van merken

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 21 maart 2009 - 16:35

kiki zei:

Om tandsteen te vermijden/verhelpen kan je ook een stuk rauw geven waar ze goed op moeten kauwen zoals rundstoofvlees,kipfilet. Maar ook rauwe botjes bvb kippennekken, vleugels of karkas.

Ja Samson en Poepoes krijgen dat, Sheba lust echter geen rauw, alleen wat americain (van puur rundvlees uiteraard want varkensvlees mag niet).  Toen ik laatst bij de DA ging zei ze dat Samson een klein beetje tandplak had maar dat ik het zeker niet moest laten verwijderen, daar was het de moeite niet voor.  Dus ik ben blij dat zijn tandjes goed zijn.  Ik denk dat Sheba er wat meer heeft, zal horen wat de DA volgende keer zegt, ik laat ze niet graag in slaap doen en dat moet om het te verwijderen.
Geplaatste afbeelding

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 21 maart 2009 - 16:36

[quote name='Lies']Ik ga het bij Gebbie en Mirl nu voorkomen met Orozyme Bucco Fresh.
[SIZE=4] Hou je ons op de hoogte als het werkt ?  Kan dat misschien bij Sheba proberen. [/SIZE]
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#11 Geplaatst 22 maart 2009 - 16:23

Tot de zeer grote verbazing van de dierenarts heeft mijn kat van bijna 16 zo goed als geen tandplak!

Hij heeft heel zijn leven én brokjes én natvoer gekregen (type doet er minder toe, eerder de consistentie). Daarnaast krijgt hij regelmatig ook een stukje rauw vlees om wat op te knabbelen.

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 22 maart 2009 - 16:37

Dan is Zwartje goed geconserveerd hè. Proficiat hoor! :thumb:

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 23 maart 2009 - 10:32

[quote name='Vosse']Tot de zeer grote verbazing van de dierenarts heeft mijn kat van bijna 16 zo goed als geen tandplak!

Ja van mij ook een dikke proficiat voor Zwartje's tanden !
[SIZE=4][/SIZE]
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#14 Geplaatst 24 maart 2009 - 00:09

Als ik even mag stoeffen... De d.a. schat hem max 10 jaar qua algemene gezondheid ipv 16 8)

Ze zegt dat een d.a. onmogelijk kan aflezen hoe oud ie is. Stoer e. :)

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 31 maart 2009 - 15:15

kiki zei:

Over die botjes....mogen katten alle soorten botjes of is het zo dat ze net als honden bepaalde botjes niet mogen?