Spring naar inhoud

- - - - -

ferminator & buddha: kale plekken

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Tigro
Tigro
  • 127 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 14 februari 2010 - 23:35

Ik heb sinds een enkele een weken een ferminator in huis. Ik ben er tevreden over omdat er minder haren te bespeuren zijn. Echter heeft onze kleinste kitten Buddha nu vele kale (quasi kaal/donshaartjes blijven staan) plekken, dit vooral aan zijn linker als rechterkant. Is dit normaal of heeft hij misschien een huidaandoening?

Nashota
Nashota
  • 17.924 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 15 februari 2010 - 00:25

Volgens mij moet je de furminator niet gebruiken als dagelijkse kambeurt, maar ik weet het niet zeker hoor, ik heb niet zo`n ding, maar het lijkt me dat je daarmee erg veel haar verwijderd.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 15 februari 2010 - 00:27

De furminator zeeeeeeeeeeker nooit meer dan een keer per week gebruiken en dan ook niet te lang. 't is iets te efficiƫnt. Hebben we hier ook al ondervonden :ha

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#4 Geplaatst 15 februari 2010 - 20:04

Ik gebruik die furminator hoogstens een keer of 5 per jaar, en zeker in rui periode. Als je ze te dikwijls ermee gaat kammen worden ze idd kaal. Je moet het haar ook de tijd geven van te herstellen. De furminator haalt de onderwol van zijn vacht weg zodat hij minder haar verliest in de rui periode. Zeker niet wekelijks gebruiken.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 16 februari 2010 - 00:22

Hoeveel gebruik je de Furminator?
Ik heb hem ook in huis maar gebruik die eigenlijk niet voor de perzen. Ik heb hem in huis gehaald omdat Aaron (htk) zoveel haar verliest.

Geplaatste afbeelding

Amelie
Amelie
  • Geband lid
  • 18.859 berichten

#6 Geplaatst 16 februari 2010 - 07:00

wij gebruiken hem ongeveer om de 2 weken.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 16 februari 2010 - 07:07

Hier wordt hij ook enkel gebruikt als het met de gewone borstels niet lukt. Dus dat is meestal in de ruiperiode en dan probeer ik er toch nog 1 maand tussen te laten en zeker niet teveel op dezelfde plaats te kammen.

Geplaatste afbeelding

Tigro
Tigro
  • 127 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 16 februari 2010 - 10:13

elixeryen zei:

Hoeveel gebruik je de Furminator?
Ik heb hem ook in huis maar gebruik die eigenlijk niet voor de perzen. Ik heb hem in huis gehaald omdat Aaron (htk) zoveel haar verliest.

Ik heb hem 2x op een week gebruikt.  Ik heb gisteren tevergeefs nog eens over zijn vacht moeten gaan want hij heeft nog overal klitten steken (poten). Hij is nu nog kaler dan ervoor. Liever wat kale plekken erbij dan een vacht vol met klitten. Bij de andere pers, die ongeveer 8 maand is, vormt dit geen probleem. Hij behoudt zo zijn vaste dikke pels. Kan het ook te maken hebben dat nog zeer jong is en hij zo misschien iets meer haar verliest zeker met het gebruik van een furminator? Twee weken geleden zijn wij ook verhuisd, stress misschien?

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 16 februari 2010 - 11:27

Iedere pers is anders. Sommige perzen klitten ontzettend snel, andere perzen hebben een redelijk makkelijke vacht.
Mijn Amora haar pelsje is eigenlijk best wel makkelijk te onderhouden. Ik moet ze niet iedere dag kammen. In de wintermaanden moet ik ze wel vaker kammen dan in de zomer omdat ze sneller knobbels zou krijgen.
Aynoa (dochter van Amira) haar vacht is echt verschrikkelijk. Ze klit ontzettend snel en zelf bij een dagelijkse kambeurt merk ik dat ze soms eens klitten heeft.
Balou (zoon Amira / halfbroer van Aynoa) zijn vacht lijkt helaas meer op die van Aynoa dan op die van Amira. Hij klit erg snel aan z'n poten..

De Furminator is wel geen kam die gemaakt is om klitten uit te halen. Hiervoor gebruik je beter een Mat Breaker:
Geplaatste afbeelding

Of zet er gewoon de schaar in. Het is misschien wat minder mooi, maar wel aangenamer voor Buddha.
2x in de week de furminator gebruiken vind ik wel veel.
Buddha zit nu nog in z'n kittenvacht en het is natuurlijk ook winter. :)

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 16 februari 2010 - 15:18

Kan je tussendoor de poes dan niet kammen met een andere kam dan de furminator ?
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 25 februari 2010 - 12:13

De furminator is enkel af en toe te gebruiken.
Ik gebruik hem als ik bij het gewone borstelen zie dat er veel losse "ondervacht" is.

Zeker niet gebruiken als ze klitten hebben, die trek je er gewoon helemaal mee uit, staat ook in de handleiding, eerst ontklitten met een gewone borstel, en dan pas met de furminator.

En met het haar kun je haarballetjes maken, je vormt er een balletje mee door het tussen je handpalmen al rondvormig wrijvend tot een vaste bal te "klitten".

Je moet ze daarmee eens zien spelen!
En nog economisch verantwoord ook :d

sylviane
sylviane
  • 47 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 25 februari 2010 - 20:27

haemoglobine zei:

De furminator is enkel af en toe te gebruiken.
Ik gebruik hem als ik bij het gewone borstelen zie dat er veel losse "ondervacht" is.

Zeker niet gebruiken als ze klitten hebben, die trek je er gewoon helemaal mee uit, staat ook in de handleiding, eerst ontklitten met een gewone borstel, en dan pas met de furminator.

En met het haar kun je haarballetjes maken, je vormt er een balletje mee door het tussen je handpalmen al rondvormig wrijvend tot een vaste bal te "klitten".

Je moet ze daarmee eens zien spelen!
En nog economisch verantwoord ook :d
Haha, ik maar er ook haarballetjes van. Heb de furminator gisteren besteld en zou hem morgen aankrijgen, ben benieuwd maar komt juist op tijd want hier begint de rui al goed... :d

Geplaatste afbeelding

:hart: HAVE YOU HUGGED YOUR CAT TODAY :hart:

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#13 Geplaatst 25 februari 2010 - 20:36

Nog nooit van gehoord :trance:
waar haal je zo'n fulminator ????

sylviane
sylviane
  • 47 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 25 februari 2010 - 20:39

heb hem besteld bij Zooplus via internet, zie ook de discussie "Furminator" :d

Geplaatste afbeelding

:hart: HAVE YOU HUGGED YOUR CAT TODAY :hart:

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.993 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 01 juni 2010 - 20:08

Een furminator gebruik ik weinig voor mijn perzen ,zomaar eens af en toe.Ik gebruik ,een soort harkje met twee rijen een metalen kam met korte en lange tanden .En dan een borstel van Mason pearson met varkenshaar.Babet heeft een zijdeachtige vacht en goed te onderhouden.Atilla daarentegen heeft een zware vacht en een dikke ondervacht en regelmatig klitten ik probeer het zoveel mogelijk bij te houden als het niet meer helpt  dan knip ik ze eruit.Zijn ondervacht is wollig en echt niet gemakkelijk maar ik kam ze wel dagelijks grondig Babet heeft het graag maar Atilla zo niet daarom kam ik hem iedere keer hij op mijn schoot komt meermaals per dag :) ;)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag