Spring naar inhoud

- - - - -

Opticat?

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
cindydk
cindydk
  • 63 berichten

#1 Geplaatst 17 februari 2010 - 08:43

Kent er iemand van jullie de brokjes Opticat? Te koop bij lidl?
Zijn deze goed of niet? :s

Lisje
Lisje
  • 7.796 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 17 februari 2010 - 09:09

geen idee, misschien eens ingrediëntenlijst hier opschrijven er zijn hier wel mensen die daar iets van kennen. :)

cindydk
cindydk
  • 63 berichten

#3 Geplaatst 17 februari 2010 - 09:11

goed idee... hier is de ingrediëntenlijst:
Ingrediënten (zoals vermeld op de verpakking)gevogeltevleesmeel, rijst, maisgluten, mais, gevogeltevet,
gerst, cellulose, voederbietenpulp, gedehydrateerde gevogeltelever,
mineralen, visolie, gist, gedehydrateerd ei

Gemiddelde analyse (zoals vermeld op de  verpakking)

ruw eiwit 32,0%   ruw vet 15,0%   ruwe as 6,5%   ruwe celstof 5,0%   vocht 8,0%   calcium 1,1%   fosfor 1,1%   magnesium 0,08%         toegevoegd per kg product:     vitamine A 20.000 IE   vitamine D3 2.000 IE   vitamine E (α-tcopherolacetaat) 400 mg   taurine 1,8 gr   koper (als kopersulfaat) 2,5 mg   ijzer 75 mg   mangaan 15 mg   zink 80 mg

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 17 februari 2010 - 09:25

Ik geef ze hier Royal Canin, maar af en toe koop ik een zak Opticat en vermeng ik dat. Dat is goedkoper en zo kom ik langer toe met het duurdere eten. Dus ze hebben dan van voedingsstoffen alles wat ze nodig hebben en af en toe een ander smaakje :) ik wil ook niet elke dag hetzelfde eten.

Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#5 Geplaatst 17 februari 2010 - 09:46

cindydk zei:

goed idee... hier is de ingrediëntenlijst:
Ingrediënten (zoals vermeld op de verpakking)gevogeltevleesmeel, rijst, maisgluten, mais, gevogeltevet,
gerst, cellulose, voederbietenpulp, gedehydrateerde gevogeltelever,
mineralen, visolie, gist, gedehydrateerd ei

Gemiddelde analyse (zoals vermeld op de  verpakking)

ruw eiwit 32,0%   ruw vet 15,0%   ruwe as 6,5%   ruwe celstof 5,0%   vocht 8,0%   calcium 1,1%   fosfor 1,1%   magnesium 0,08%         toegevoegd per kg product:     vitamine A 20.000 IE   vitamine D3 2.000 IE   vitamine E (α-tcopherolacetaat) 400 mg   taurine 1,8 gr   koper (als kopersulfaat) 2,5 mg   ijzer 75 mg   mangaan 15 mg   zink 80 mg

Dat ziet er niet goed uit.

Waar is het vlees?
Bij de ingrediënten lijst zit het eerst vermelde product er het meeste in. En bij gevogeltevleesmeel stel ik mij altijd vragen.

Als je goedkoper eten wil geven, dan moet je eens kijken bij animonda of bozita.

Wat ik ook veel doe is kijken bij het vlees in de supermarkt, wat in promotie of snelverkoop is. Zo heb ik maandag kippenhartjes meegebracht. Eventjes in de blender voor de verwende nesten en ze hebben goed en goedkoopgegeten.

cindydk
cindydk
  • 63 berichten

#6 Geplaatst 17 februari 2010 - 09:54

Bedankt voor de uitleg...
Momenteel eet tommeke nog kitten 36 van rc.
Tot een paar dagen at hij enkel de potjes tonijn van almo nature maar meneer heeft beslist dat het tijd is voor iets anders. Vandaar dat ik aan het uitkijken ben naar een vervanger. Hij is 6 maand oud dus hij kan nog een tijdje voort met kitten 36 maar zoals iemand anders al zei...  ik eet ook graag elke dag iets anders :)

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 17 februari 2010 - 10:26

Ik weet niet of het voor katten geldt, maar voor honden alleszins mag je niet overschakelen op andere voeding op 1, 2, 3. Wij eten graag is iets anders, maar voor honden is dat dus niet zo! Die hebben juist nood aan altijd hetzelfde! Vreemd hé. Ik wist het ook niet maar ben naar een infosessie gegaan over pups bij de dierenarts et voila :)

Anaïs geef ik ook rc kitten 36. Elke ochtend en avond krijgt ze een klein handje korrels met een beetje natvoer. Altijd staan er korrels ter beschikking (en daar eet ze echt regelmatig van). Ik weet ook nog niet wat ik ga geven wanneer ze ouder is :catscratchhead Maar sowieso ga ik er toch op letten dat het goede korrels zijn! Dat vind ik toch wel belangrijk...

cindydk
cindydk
  • 63 berichten

#8 Geplaatst 17 februari 2010 - 10:29

Ik heb inderdaad ook al gelezen dat je beetje bij beetje een kat gewoon moet maken aan andere voeding...
Probleem momenteel is dat hij plots zijn dagelijkse voeding niet meer wil en direct op de brokjes "vliegt"...

Ik vroeg mij ook wel af wat een goeie droge kattenvoeding eigenlijk echt moet bevatten? Enige tips?

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 17 februari 2010 - 10:49

Er is ERGENS een topic over! Euuhmmm

Dit is een heel interessant topic
http://www.kattensit...erenartsen.html
http://www.kattensit...oyal-canin.html

Je kan altijd bij "voeding" kijken, daar kan je echt veel vinden. Ook over rauw vlees geven enz, allemaal erg interessant ook!!

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 17 februari 2010 - 10:53

Frances zei:

Ik weet niet of het voor katten geldt, maar voor honden alleszins mag je niet overschakelen op andere voeding op 1, 2, 3. Wij eten graag is iets anders, maar voor honden is dat dus niet zo! Die hebben juist nood aan altijd hetzelfde! Vreemd hé. Ik wist het ook niet maar ben naar een infosessie gegaan over pups bij de dierenarts et voila :)

Anaïs geef ik ook rc kitten 36. Elke ochtend en avond krijgt ze een klein handje korrels met een beetje natvoer. Altijd staan er korrels ter beschikking (en daar eet ze echt regelmatig van). Ik weet ook nog niet wat ik ga geven wanneer ze ouder is :catscratchhead Maar sowieso ga ik er toch op letten dat het goede korrels zijn! Dat vind ik toch wel belangrijk...

Ik geef aan onze britten RC British Shorthair gemengd met Sensible, omdat Onslow nogal een gevoelige maag had. Maar dat is nu over, dus als deze op is, krijgen ze als brok RC Brittenbrokken. Zijn net iets duurder, maar die vinden ze het lekkerste en de vorm is ook beter voor hun mondjes.
Ze krijgen hier ook elke dag iets rauw, vooral Onslow eet dat graag. Scampi, kip, kalkoen, parelhoen, kalf, rund, vis, .....
Geplaatste afbeelding

cindydk
cindydk
  • 63 berichten

#11 Geplaatst 17 februari 2010 - 10:55

Ik zal de verschillende onderwerpen "voeding" eens van dichterbij moeten bekijken...
Ik heb echter nog een vraagje ivm de rauwe voeding. Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat rauwe voeding geven niet gezond was voor een kat en dat dit wormpjes kweekt in de buik??? Is daar iets van aan? :s

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 17 februari 2010 - 11:11

Katten krijgen geen wormen van rauw vlees, rauw vlees is hun natuurlijke voeding en is dus ook de beste voeding voor hun. Maar je moet je hierover wel goed inlezen om de juiste verhoudingen te geven qua orgaan, spier, bot.
Voor de droge brokjes kijk je ook best naar de ingrediënten op de verpakking, hoe meer % vlees hoe beter van kwaliteit.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 17 februari 2010 - 11:20

lies: gevogeltevleesmeel is hetzelfde als gedehydrateerd gevogeltevlees voor zover ik weet.  Om in brokjes vermengd te worden moet het vlees zoiezo gedehydrateerd worden.  Ook in RC zit dus dat ipv vers vlees ;)
Ik geef ook af en toe die brokken van de lidl, qua samenstelling vind ik ze persoonlijk niet slecht en het helpt de kosten een beetje te dekken :)

Geplaatste afbeelding

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 17 februari 2010 - 11:25

cindydk zei:

Ik zal de verschillende onderwerpen "voeding" eens van dichterbij moeten bekijken...
Ik heb echter nog een vraagje ivm de rauwe voeding. Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat rauwe voeding geven niet gezond was voor een kat en dat dit wormpjes kweekt in de buik??? Is daar iets van aan? :s
Er is hier een heel interessant artikel over van Ester, staat onder voeding dacht ik.
Geplaatste afbeelding

Corieneesje
Corieneesje
  • 13 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 10 maart 2010 - 18:58

Ons moet helemaal niks weten van opticat, ook 1x geprobeerd maar dus nooit meer :)