Spring naar inhoud

- - - - -

ongewoon plasje

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Guest_Mies_*
Guest_Mies_*

#1 Geplaatst 23 maart 2009 - 17:01

Daarjuist was Nera wat bij mij aant het rondwandelen (ik zat achter m'n boeken) en plots hoorde ik een raar geluidje. En idd, Nera had in het midden van de woonkamer een plasje gemaakt. Ik vond dit heel raar! Normaal gaat ze gewoon op de bak. Er zat ook een klein plukje haar in het plasje (het kan ook zijn dat ze toevallig juist op een plukje haar heeft geplast, maar dat lijkt me sterk).
Nu vroeg ik me af of dat dit normaal is (en dus eens KAN gebeuren) of dat dit toch een aanwijzing kan zijn dat er iets scheelt met mijn poezeltje...
Graag wat advies hierover, alvast bedankt!

Guest_Cindy_*
Guest_Cindy_*

#2 Geplaatst 23 maart 2009 - 17:31

Als ze ineens niet meer op de bak plassen zou ik dit toch wel in het oog houden. Kan mss eventueel een blaasonsteking of zo zijn, waardoor ze niet meer kan ophouden.

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 23 maart 2009 - 17:51

Even aankijken en als ze het weer doet eventueel naar je DA gaan/ bellen.
Kan ook een ongelukje zijn, niet?

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#4 Geplaatst 23 maart 2009 - 18:02

Nog geen ervaring mee maar kan inderdaad wel een aanwijzing zijn voor blaasontsteking ofzo dus toch even in de gaten houden..

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#5 Geplaatst 23 maart 2009 - 18:46

Was het een grote plas of een kleintje en waterig of heel sterk geconsentreerd. Kleine , donkere plasjes wijzen op ontsteking. Zorg er in elk geval voor dat ze veel drinkt. Het kan inderdaad een gewoon ongelukje zijn, maar midden in de kamer is wel vreemd. Meestal kruipen ze dan toch  naar de rand van de kamer. Hiermee zou ik voor alle zekerheid ook naar de dierenarts gaan, gewoon voor alle zekerheid. De pluk haar is toeval, haren komen niet in het urinestelsel terecht. Zeker ook controleren als ze geen koorts heeft en als je op de blaas duwt dat ze niet piept of urine verliest. Als ze bij het plassen ook geluidjes maakt , is er zeker iets aan de hand.

Guest_Mies_*
Guest_Mies_*

#6 Geplaatst 23 maart 2009 - 18:55

Het was een gewoon plasje, niet donker ofzo. En het geluidje dat ik hoorde was een plasgeluidje (maar dat had ik op dat moment nog niet door), dus niet Nera die het geluid maakte.
Ik hou het vanavond zeker nog in de gaten. Ik ga nog eventjes afwachten voor ik naar de DA ga, het kan een ongelukje zijn geweest, niet?
Enkel dat het zo plots en midden in de kamer is gebeurd verbaasde mij. Want ze is nog speels en actief enzo, dus ik merkte niet echt dat er iets aan de hand zou kunnen zijn.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#7 Geplaatst 23 maart 2009 - 20:22

Houdt ze goed in de gaten en toch checken of ze geen koorts heeft. Anaal meten en boven de 38 zeker naar de dierenarts. Blaasproblemen kunnen zeer snel de nieren bereiken en snel schade aanrichten.
Het kan natuurlijk een ongelukje zijn, foei foei ...
Goed uitkijken en regelmatig op de bak zetten. Want zoiets kan snel leiden tot meer ongelukjes. En de plaats zeer goed reinigen, want het is niet omdat het schoon is dat poes het niet meer kan ruiken. Plasjes kunnen in de vloerbekleding trekken of in de tegels of voegen en dan wordt het snel een nieuwe plasplaats van zodra je de rug gekeerd bent. Goed reinigen met heet water en ontsmetting. En misschien tijdelijk een bak extra bijplaatsen , niet zo ver van de plasplaats.  Soms vinden ze de door onze uitgekozen plaats niet zo geschikt en kiezen ze zelf een gemakkelijk plekje.
Ooit hadden kittenbaasjes last van een onzindelijk kitten en toe ik ging kijken stond de bak naast de koelkast in de keuken. Het bleek dus dat, telkens de motor van de koelkast  aanging, de poes daar bang van was en de bak niet meer gebruikte. Een nieuw plaatsje en probleem opgelost. Een kat kan snel onzindelijk worden, maar even snel terug keurig zindelijk door kleine aanpassingen.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#8 Geplaatst 23 maart 2009 - 20:53

Ben je er zeker van dat het urine is?
Een plasje met haren in lijkt mij eerder wat haren die er langs de verkeerde weg terug uitkomen.

Guest_Mies_*
Guest_Mies_*

#9 Geplaatst 23 maart 2009 - 21:10

@ Lies: jaja, het was zeker weten een plasje, want ik heb eraan geroken ;) ik was eerst ook niet zeker omdat ik het door de kleur van de vloer niet meteen kon zien. Maar die haren in het plasje zullen wel toeval geweest zijn denk ik.
@ feroesti: Nera gaat al sinds ze hier is (sinds juli 200 8) , netjes op de kattenbak die naast onze wc in de badkamer staat. Sinds het accidentje daarstraks, is ze ook weer gewoon op haar kattenbak geweest.
Ik kijk nu gewoon uit naar eventele andere plasjes op ongewone plaatsen, of ze nog meer op de kattenbak is geweest en ik hou ook int oog of ze genoeg drinkt.
Voorlopig zijn er geen problemen meer geweest en is ze volop haar ondeugende zelf...
Dus mss ben ik ongerust geweest voor niets en is het idd een dikke 'foei foei' naar Nera toe ;)
Tnx voor de tips :)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#10 Geplaatst 23 maart 2009 - 23:35

Het komt wel goed, gelukkig !! Geef haar een dikke knuffel van mij en vraag haar het nooit meer te doen, misschien helpt het ?

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#11 Geplaatst 24 maart 2009 - 00:07

Wat ik moet doen bij Zwartje (ooit mega crisis met blaasgruis) als ik denk dat hij een plasprobleem heeft is het volgende: kat voor je zetten, je handen in de lies zetten en ze optillen aan hun achterkant zeg maar (voorpootjes blijven staan). Dan goed duwen tegen het midden toe. Je merkt dan wel aan je kat of die pijn heeft of niet. Heeft ie pijn, dan is er meestal iets mis met de blaas (of de darmen). Heeft ie geen pijn, dan volg je best gewoon het gedrag verder op.