Spring naar inhoud

- - - - -

medisch probleem 1: tandvleesontsteking

• Log in om te reageren
28 reacties op dit onderwerp
Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#16 Geplaatst 25 maart 2009 - 17:09

Ik zou ook eens informeren naar de erfelijkheid van die problemen. Je wou met Nala toch gaan fokken he of vergis ik mij daarin? :oops:

Guest_weslietje_*
Guest_weslietje_*

#17 Geplaatst 26 maart 2009 - 12:05

ik zal dat eens doen , maar fokken is nu wel een groot woord.
onder fokken versta ik  minstens twee nestjes per jaar, en dat is zeker niet het geval hier,
om de twee jaar een nestje.
daarom is Shanti er ook, om elkaar af te wisselen
Nala en Shanti zijn zussen en ons Shanti heeft helemaal zo geen klachten.
maar ik zal het zeker eens vragen, zaterdag, als ik er dan nog geraak.
ben zo ziek of een hond.
groetjes
weslie en de rest van het nest

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#18 Geplaatst 26 maart 2009 - 12:11

Vanaf je één nestje fokt ben je in principe een fokker. ;)
Veel beterschap trouwens!

Geplaatste afbeelding

Guest_weslietje_*
Guest_weslietje_*

#19 Geplaatst 26 maart 2009 - 12:18

oeps, sorry, weer iets dat we bij weten.
maar ik vond het woord fokken zo raar.
doet mij denken aan die reportages waar ze schrijnende beelden tonen van uitgemergelde dieren omdat ze teveel kleintjes  hebben omdat de eigenaar er toch maar iets zou aan verdienen.
ik hoor liever het woordje kweker, of bv af en toe eens een nestje als hobby.
zonder de poes in gevaar te brengen.
vandaar mijn reactie op het woord fokker.
sorry hoor
groetjes weslie en de rest van het nest

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#20 Geplaatst 26 maart 2009 - 14:37

De meeste fokkers fokken maar per anderhalf of 2 jaar een nestje per poes hoor. Ook hier is dat zo. Het woord fokker hoeft zeker niet verkeerd opgevat te worden. Ik ben er best trots op !! En inderdaad van zodra je ook maar 1 kitten hebt ben je een fokker.

Tandvleesproblemen is iets wat vaak voorkomt bij katten, is zeker niet erfelijk als de tandjes netjes geplaatst zijn. Iedere kat heeft er vroeg of laat eens last van, zeker met het ouder worden. Zorg in elk geval dat ze veel drinkt, dat spoelt de tandjes en houdt ze ook schoon. Harde brokken geven en misschien tijdelijk eens poetsen. Gééééén zacht voer geven, dat zal het probleem enkel verergeren, dan kruipt dat overal tussen en zal zeker ontsteking geven. Met harde brokken, zo groot mogelijk , wordt het tandvlees geschuurd en versterkt. Zolang ze wil eten en er gezond uit ziet , geen koorts heeft is het inderdaad zoals de dierenarts al zij afwachten. Het zal normaal vanzelf over gaan als je dat gebit goed schoon houdt. En zeg eens eerlijk, welke kat heeft een tandpasta geurtje uit z'n bekje ? Het zijn vleeseters hé, dat ruik je sneller...
Een tweede mening kan geen kwaad, maar ik vrees dat die hetzelfde zal zijn.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#21 Geplaatst 26 maart 2009 - 15:57

feroesti zei:

Tandvleesproblemen is iets wat vaak voorkomt bij katten, is zeker niet erfelijk als de tandjes netjes geplaatst zijn. Iedere kat heeft er vroeg of laat eens last van, zeker met het ouder worden. Zorg in elk geval dat ze veel drinkt, dat spoelt de tandjes en houdt ze ook schoon. Harde brokken geven en misschien tijdelijk eens poetsen. Gééééén zacht voer geven, dat zal het probleem enkel verergeren, dan kruipt dat overal tussen en zal zeker ontsteking geven. Met harde brokken, zo groot mogelijk , wordt het tandvlees geschuurd en versterkt. Zolang ze wil eten en er gezond uit ziet , geen koorts heeft is het inderdaad zoals de dierenarts al zij afwachten. Het zal normaal vanzelf over gaan als je dat gebit goed schoon houdt. En zeg eens eerlijk, welke kat heeft een tandpasta geurtje uit z'n bekje ? Het zijn vleeseters hé, dat ruik je sneller...
Een tweede mening kan geen kwaad, maar ik vrees dat die hetzelfde zal zijn.

Ik vroeg eigenlijk om dat eens te vragen omdat ik zelf ook het antwoord eens wou weten. Heb zo af en toe al eens horen vallen dat het erfelijk zou zijn maar het was nooit duidelijk of dat nu was of niet. Leer ik dus weer iets bij hier :)

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#22 Geplaatst 26 maart 2009 - 16:01

Toen Bolo haar tandvlees ontstoken was, heeft de da me aangeraden om juist wel zachte voeding te geven. Brokken zouden teveel pijn doen.
Ook na haar (tand)operatie kreeg Bolo gewoon zachte voeding.

Geplaatste afbeelding

Guest_weslietje_*
Guest_weslietje_*

#23 Geplaatst 27 maart 2009 - 10:50

hoi, bedankt voor alle info.
zo wie zo moet ik morgen bij de dierenarts voor haar kale plekjes en ik kan dan ondertussen eens vragen van dat tandvlees probleem he.
ik laat jullie zeker iets weten
groetjes

Mar10
Mar10
  • 25 berichten

#24 Geplaatst 28 maart 2009 - 22:55

mijn vorige kater had ook een tandvleesontsteking. In het begin niet erg. Het is dan beginnen te ergeren. Op den duur met cortisone begonnen. Iedere 3 maanden, dan iedere maand tot het allemaal niet meer hielp. Dan heb ik hem laten opereren. De gehele ontsteking laten bevriezen. Alles was weg, maar helaas teruggekomen.
Ben dan begonnen met hem een chemo te geven. Ik mocht zelf het medicijn niet aanraken. In het begin werkte dit middel zeer goed, maar na een tijd was het weer gedaan.
Ik heb hem na 3jaar en 3 van DA's (ik heb er 3 geraadpleegd) met pijn in het hart laten inslapen.
Dit probleem komt heel veel voor bij katten. Maar don't panic: de mijne had het in heel hoge mate. Het was een uitzondering. De meest katten leven gewoon tandloos een normaal leven.

Bij mijn kat is het begonnen met een slechte adem. Helaas bracht mijn eerste DA het in verband met nat voer. Zo is er veel kostbaretijd verloren gegaan. Snel ingrijpen is de boodschap!

Weet je ondertussen al iets meer.

Guest_weslietje_*
Guest_weslietje_*

#25 Geplaatst 29 maart 2009 - 10:51

ja hoor, en heel goed nieuws zelf.
Nala heeft helemaal geen tandvlees onsteking.
de DA heeft haar goed, zelf heel goed bekeken en vond geen enkel teken van tandvlees ontsteking, hij vroeg zich zelf af vanwaar die andere dierearts het haalde.

voor haar kale plekjes zie ander topic
groetjes

Guest_THE BEAUTY LOVERS_*
Guest_THE BEAUTY LOVERS_*

#26 Geplaatst 29 maart 2009 - 12:33

Als je toch naar Merelbeke gaat laat dat dan ook eens bekijken
het is een visite
zeg wel op voorhand wat er allemaal aan scheelt
(zoek eens een andere veearts)
gr
Marcelline
;)

Mar10
Mar10
  • 25 berichten

#27 Geplaatst 29 maart 2009 - 23:10

Ik ben blij voor jou dat het geen tandvleesontsteking is!
:dancer:

groetje,

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#28 Geplaatst 30 maart 2009 - 12:42

Wat is het dan wel?

Geplaatste afbeelding

Guest_weslietje_*
Guest_weslietje_*

#29 Geplaatst 30 maart 2009 - 15:40

niets.
dat is het hem juist. hij zag niets, misschien als ik haar deze avond mag halen, en hij tijdens de verdoving toch nog iets heeft gezien.
maar ik zal het weer niet weten, want moet straks gaan werken en tegen dat ik thuis kom ligt ventje al te slapen want heeft de vroege.
dus weet ik pas iets meer morgen middag.
groetjes
weslie