Spring naar inhoud

- - - - -

Voorlopig rijbewijs

• Log in om te reageren
63 reacties op dit onderwerp
jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#16 Geplaatst 06 maart 2010 - 10:51

Het examen is dan pcs als bij ons, stemt me weer hoopvol.
Ga ik toch niet helemaal het vertrouwen bij de zuiderburen verliezen ;)

Maar van de ouwetjes vind ik dan wel weer eng.
Hier moet de oudere mens, van 70 een medische test afleggen.

Het probleem ook vaak met de oudere is, dat ze erg kalm rijden, te kalm,  waardoor ze een gevaar op de weg juist worden, helaas zien ze dat alleen zelf niet in.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#17 Geplaatst 06 maart 2010 - 11:09

Nu, het gaat niet alleen over de ouderen hoor. Mijn schoonvader vb (die is vorig jaar overleden) had parkinson en toch mocht die van zijn huisarts nog verder rijden. Idem met mijn schoonmoeder: ze is door haar vorige operatie een deel van haar zicht verloren en toch mag ze nog op de baan. Ok, ik wil die mensen hun vrijheid niet afnemen maar ik vind het wel normaal dat ze toch een test zouden moeten doen.
Mocht ik mijn rijbewijs nu opnieuw moeten doen, dat zou ook een ramp worden, denk ik. Ik rij nochthans heel voorzichtig maar er zijn zoveel zaken die ondertussen vernieuwd zijn.

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#18 Geplaatst 06 maart 2010 - 11:23

Hoe moet je in Nederland dan eigenlijk leren rijden??
Mijn mening: Iedereen moet het ergens leren. En wie het nog aan het leren is heeft niet voor niks een L op zijn achteruit. De wel ervaren chauffeurs weten hiermee dat ze extra voorzichtig moeten zijn in de buurt van die auto. Heb zelf ook bijna mijn 20 lessen er op zitten, nog eentje te gaan en dan mag ik ook
alleen rijden. Ik zal ook beginnen met in Genk zelf te rijden alleen maar en zeker niet roekeloos te gaan zitten rondrijden.

Heb 3 jaar geleden ook voor een rijbewijs proberen te gaan en heb het die keer van mijn vader geleerd. Als je voorzichtig begint op een parking is dat ook wel te doen, maar een paar uur rijlessen is toch echt wel noodzakelijk want ervaren chauffeurs leren je altijd wel een paar dingen fout aan waardoor je op het rijexamen in de problemen komt :)

Bewerkt door MissKitty, 06 maart 2010 - 11:26.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#19 Geplaatst 06 maart 2010 - 12:25

In Nederland gaat alles via een rijschool.
Nederland barst van de autorijscholen.
Wanneer je zover bent, en je hebt de leeftijd van 18 jaar bereikt. ( in Rotterdam weet ik dat er toen 1 rijschool was die al goedkeurde met 17 jaar en 7 of 8 mnd) Dan bel je zo'n rijschool op, en gaat beginnen met rijlessen.
Een gediplomeerde instructeur met lesauto ( aangepast met dubbele voetpedalen en extra spiegels) komt je dan ophalen.
De meeste lessen zijn 45 tot 50 minuten.
Je betaald ook per les.

Als ll (leerling) zijnde kan je kiezen voor eerst theorieexamen te doen of deze halverwege te behalen. Toen ik uiteindelijk besloten heb om mijn autorijbewijs te behalen, heb ik gekozen om eerst te beginnen met lessen al, anders is de theorie zo wereldvreemd voor me, en kan ik het niet goed in me opnemen. Tevens heb ik gekozen ook om theorielessen te gaan nemen, dit is geheel per ll verschillend.
In mijn tijd was theorie nog 3 jaar geldig, dit is een jaar later veranderd naar 1 jaar geldigheid. Tevens was het ook zo dat ik nog 8 fouten mag hebben, dat is nu ook allemaal veranderd. Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoeveel fouten je mag hebben.

Afijn, wanneer de instructeur tevreden is en de ll heeft zelf ook een goed gevoel en daarbij is de ll geslaagd voor zijn theorieexamen, dan wordt het praktijkexamen aangevraagd bij het CBR.
Vervolgens krijg je via je instructeur te horen wanneer je examen moet doen.
Tijdens je lessen, zeker als je al even aan het lessen ben, dan ga je naar dubbele lessen. Je gaat dan ook de oefeningen doen en leer je ook op de snelweg te rijden.
De oefeningen worden in stille steegjes verder uitgeprobeerd en ook bij stille heuvels, b.v. de hellingproef.

Afijn de dag van het examen komt.
Je wordt opgehaald door je instructeur en samen rijden jullie naar het CBR. Hier moet je wachten tot het tijd is en wordt je opgehaald door je examinator.
Eerst de kijktest, wat is het kenteken van die en die auto.
Dan onder de motorkap, oliepijl meten e.d.
en dan een stukje rijden.
Vaak is het een stukje snelweg, stadsweg, inparkeren, straatje keren, hellingproef e.d.
Daarna terug naar het CBR rijden.
Je mag kiezen om je instructeur mee te laten rijden. Ik heb het zelf met beide keren niet gedaan. Mijn instructeur zei ook, het lijdt vaak teveel af.
De examinator geeft dus aan links, rechts, rechtdoor e.d.
Terug op het CBR aangekomen, dan krijg je dus te horen geslaagd of gezakt.
Bij geslaagd, dan krijg je tegenwoordig een puntenrijbewijs.
De mist ingaan, betekend puntenaftrek en bij zoveel puntenaftrek is het rijbewijs inleveren.
Het puntenrijbewijs behoudt je 5 jaar. MEER INFO HIER
Daarna mag je dus de beest uithangen op de weg.

Ik was dus de 1e keer gigantisch gezakt, was peuneveux.
Toen de instructeur me ophaalde jankte ik al en toen ik weer thuis was jankte ik nog.
Bij de 2e keer had ik medicijnen ingenomen om de zenuwen onder controle te houden. Toen ik de uitslag kreeg kwamen daarna de tranen van pure blijdschap, ik was geslaagd.
Bij de 2e keer heb ik een ingreep gekregen, ingreep betekend per definitie gezakt.
Mijn instructeur vroeg ook, waarvoor deze ingreep gegeven is. Examinator heeft het eerlijk uitgelegd, waarop mijn instructeur zei, had haar maar laten gaan, want ze kan het ( auto was ver weg, en wilde ervoor gaan, mocht niet van hem). Toen was zijn oordeel ook, oke dan ben je geslaagd, voelde me veilig bij je verder en je reed perfect.
Dus een klein inschattingsfoutje van de examinator.
Inmiddels ben ik ouder geworden, en haal die fratsen niet meer uit.
Oke ik rijd nog steeds flink door :oops:
Maar vind wel dat ik veilig rijd, ondanks dat ik 2 auto-ongelukken heb gehad, beiden niet mijn fout.

Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Sjalot
Sjalot
  • 128 berichten
  • 8 katten

#20 Geplaatst 06 maart 2010 - 12:33

Mijn vader (was toen 71 jaar) heeft een keer een lichte beroerte (TIA) gehad en mocht een half jaar niet autorijden. Daarna moest hij weer een soort van examen doen.
Mijn man (51 jaar) heeft vorig jaar een lichte TIA gehad, Hij had een 'groot rijbewijs'  voor bij de brandweer. Dan mag je vrachtwagens en in zijn geval brandweerwagens besturen. Zijn  'groot rijbewijs' is voor 5 jaar ongeldig verklaard. Hij mag wel gewoon autorijden.
Groetjes van Charlotte

6 Maine Coons & 2 Heilige Birmanen

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#21 Geplaatst 07 maart 2010 - 19:01

:geluk: :geluk: :geluk:

Guest_Zazu_*
Guest_Zazu_*

#22 Geplaatst 21 maart 2010 - 17:16

Ik zie dit topic nu pas.
2 weken geleden heb ik voor de eerste keer examen gedaan na dus 20 lessen rijschool, en daarna 4 maanden alleen rijden, waarvan we 1 maand in het buitenland zaten dus niet gereden. In totaal had ik voor dat ik examen deed alleen 4500 kilometer gereden. Ik ben in 1 keer geslaagd.

Eerlijk? Ik zou liever in NL mijn rijbewijs gehaald hebben, met zo'n ANWB cursus van 10 dagen.

Ik vind ze trouwens in Nederland een stuk asocialer op de weg, of dat moet door mijn belgisch kenteken komen.
Overigens rij ik dus niet naar brussel, daar had mijn vader die buschauffeur was nog problemen, dus ik pak dan de P+R en het openbaar vervoer.
Antwerpen of Gent vind ik dan weer geen probleem, Amsterdam ook niet maar dat komt omdat ik daar opgegroeid ben.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#23 Geplaatst 21 maart 2010 - 19:20

Zazu zei:

Ik vind ze trouwens in Nederland een stuk asocialer op de weg, of dat moet door mijn belgisch kenteken komen.
Overigens rij ik dus niet naar brussel, daar had mijn vader die buschauffeur was nog problemen, dus ik pak dan de P+R en het openbaar vervoer.
Antwerpen of Gent vind ik dan weer geen probleem, Amsterdam ook niet maar dat komt omdat ik daar opgegroeid ben.

Komt niet door je Belgische kenteken hoor.
Een hoop NL'ers zijn strontassociaal op de weg.
Ze gunnen het geen eens om je op de snelweg te laten.
Hier in het noorden is het pcs het zelfde.
Ik rijd erg vaak in Duitsland, daar herken je zonder naar het kenteken te kijken zelfs de Nederlanders er tussen uit. :oops:

Guest_Zazu_*
Guest_Zazu_*

#24 Geplaatst 21 maart 2010 - 19:51

Oh dat klopt zeker, maar ik moet zeggen dat toen ik nog in NL woonde het me niet zo opviel (tot 3 jaar geleden woonde ik gewoon in NL)

Dat van Duitsland is waar, vooral in de grensstreek pik je ze er zo uit.

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 22 maart 2010 - 13:19

Als ik hier op de snelweg zit, haal ik ook meteen de belgische bestuurders eruit :p
Niet omdat ze slecht rijden, maar de rijstijl is gewoon echt anders. Misschien door dat
totaal andere systeem, misschien door mentaliteit... Het is in ieder geval raar om ineens
in belgie te rijden, eender wel ander land ook :d

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#26 Geplaatst 18 april 2010 - 14:24

ik ben voor mijn theorie aant leren , ik dacht dat je 16 en 9 maanden moest zijn maar blijkbaar 17 nu . dus binne een half jaartje men theorie :) nog tijd dus

Brenda...
Brenda...
  • 8.663 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 18 april 2010 - 14:55

Ik ben ook vr mn theorie aant leren :) en dan mn 20 uren les. :) Hopelijk heb ik het direct allemaal want het is niet niks ;) :)

Geplaatste afbeelding
Mijn kat is mijn Engel,mijn Liefste Troeteldier met een Hart vol Liefde en een Tong van Schuurpapier.

Guest_MZ_forever_*
Guest_MZ_forever_*

#28 Geplaatst 18 april 2010 - 14:56

Mijn zus is  vrijdag voor haar theorie geweest. Ze had 39 en je moet 41 hebben.

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#29 Geplaatst 18 april 2010 - 14:58

ik heb de boeken gekocht van flor , rijbewijs van A tot Z , handboek voor theorie , oefenboek met vragen , en dan de cd rom met alles erop

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#30 Geplaatst 18 april 2010 - 15:06

Ik moet nog aan mijn rijbewijs beginnen maar het is zo duur vind ik...
Ook omdat ik het eigenlijk niet echt nodig heb want ik woon in de stad vlakbij allerlei trams en bussen...(aan het einde van mijn straat)
dusja...dan moet ik dus een auto kopen, verzekering betalen, rijschool betalen...pfff...tel maar op! Maar ooit moet het er wel es van komen hé...
Mijn vriend zou me eventueel wel kunnen leren maar ik wil dat die arme stakkerd niet aandoen, ik krijg al een paniekaanval als ik naast hem in de auto zit en een auto op ons afkomt...dat beloofd!