Spring naar inhoud

- - - - -

Voorlopig rijbewijs

• Log in om te reageren
63 reacties op dit onderwerp
Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#31 Geplaatst 18 april 2010 - 15:09

Die theorie leren, daar is echt niks aan. Maar het rijden... :scared: Mijn 20 lesuren zijn al gedaan van eind december, maar heb sindsdien nog maar 3 keer even achter het stuur gezeten :oops:

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#32 Geplaatst 18 april 2010 - 15:28

Maar Sara, je weet toch dat zitten alleen niet helpt. Je moet ook rijden. :lachen: Laat Andy het niet toe of durf je niet?
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#33 Geplaatst 18 april 2010 - 15:33

Ik koop liever kittens met mijn geld, veel milieuvriendelijker!! :d

Brenda...
Brenda...
  • 8.663 berichten
  • 4 katten

#34 Geplaatst 18 april 2010 - 15:35

Iemand in de familie is rijinstructeur van beroep ;) en gaat me die 20 les uren geven. Goedkoper. Het scheelt me een heel pak geld. Want anders was het me ook beetje te duur vr nu te doen.

Geplaatste afbeelding
Mijn kat is mijn Engel,mijn Liefste Troeteldier met een Hart vol Liefde en een Tong van Schuurpapier.

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#35 Geplaatst 18 april 2010 - 15:52

jubikelcats zei:

Maar Sara, je weet toch dat zitten alleen niet helpt. Je moet ook rijden. :lachen: Laat Andy het niet toe of durf je niet?

:LOL:  Ik heb er die 3 keer ook mee gereden :ha 10 minuten of zo :ha Andy zit te zeggen dat ik moet rijden, maar ik durf niet :oops: En hij heeft makkelijk praten hoor, meneer heeft ook geen rijbewijs. :roll: Dat vind ik nog het lastigste, ik zou meer proberen te rijden als er tenminste iemand met mij mee zou rijden. Maar hij mag natuurlijk niet in de auto zitten met mij omdat hij geen rijbewijs heeft. :( Ik vind het gewoon doodeng. Zeker omdat ik zwanger ben. Als ik ergens tegen knal nu heb ik misschien niets, maar voor de baby is het gevaarlijker hè.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#36 Geplaatst 18 april 2010 - 15:59

@Zoë: je kan ook heel veel sites vinden waarop je de oefeneningen voor het examen kan voorbereiden.
@Pixel: rijden, rijden en nog eens rijden :thumb: . Joris heeft begin januari zijn voorlopig rijbewijs gekregen na 20 uren rijles en sinds vorige week heeft hij zijn rijbewijs. We hebben er wel voor geopteerd om de dag voor het examen nog 2 uur rijles extra te nemen. Zo kan de instructeur nog eens alles erin hameren.
Heb je geen vrienden die een rijbewijs hebben en even kunnen meerijden?

Geplaatste afbeelding

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#37 Geplaatst 18 april 2010 - 16:01

ja via site's lut en via die cd rom daar staan 550 vragen op :thumb:

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#38 Geplaatst 18 april 2010 - 18:19

jubikelcats zei:

In Nederland gaat alles via een rijschool.
Nederland barst van de autorijscholen.
Wanneer je zover bent, en je hebt de leeftijd van 18 jaar bereikt. ( in Rotterdam weet ik dat er toen 1 rijschool was die al goedkeurde met 17 jaar en 7 of 8 mnd) Dan bel je zo'n rijschool op, en gaat beginnen met rijlessen.
Een gediplomeerde instructeur met lesauto ( aangepast met dubbele voetpedalen en extra spiegels) komt je dan ophalen.
De meeste lessen zijn 45 tot 50 minuten.
Je betaald ook per les.

Als ll (leerling) zijnde kan je kiezen voor eerst theorieexamen te doen of deze halverwege te behalen. Toen ik uiteindelijk besloten heb om mijn autorijbewijs te behalen, heb ik gekozen om eerst te beginnen met lessen al, anders is de theorie zo wereldvreemd voor me, en kan ik het niet goed in me opnemen. Tevens heb ik gekozen ook om theorielessen te gaan nemen, dit is geheel per ll verschillend.
In mijn tijd was theorie nog 3 jaar geldig, dit is een jaar later veranderd naar 1 jaar geldigheid. Tevens was het ook zo dat ik nog 8 fouten mag hebben, dat is nu ook allemaal veranderd. Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoeveel fouten je mag hebben.

Afijn, wanneer de instructeur tevreden is en de ll heeft zelf ook een goed gevoel en daarbij is de ll geslaagd voor zijn theorieexamen, dan wordt het praktijkexamen aangevraagd bij het CBR.
Vervolgens krijg je via je instructeur te horen wanneer je examen moet doen.
Tijdens je lessen, zeker als je al even aan het lessen ben, dan ga je naar dubbele lessen. Je gaat dan ook de oefeningen doen en leer je ook op de snelweg te rijden.
De oefeningen worden in stille steegjes verder uitgeprobeerd en ook bij stille heuvels, b.v. de hellingproef.

Afijn de dag van het examen komt.
Je wordt opgehaald door je instructeur en samen rijden jullie naar het CBR. Hier moet je wachten tot het tijd is en wordt je opgehaald door je examinator.
Eerst de kijktest, wat is het kenteken van die en die auto.
Dan onder de motorkap, oliepijl meten e.d.
en dan een stukje rijden.
Vaak is het een stukje snelweg, stadsweg, inparkeren, straatje keren, hellingproef e.d.
Daarna terug naar het CBR rijden.
Je mag kiezen om je instructeur mee te laten rijden. Ik heb het zelf met beide keren niet gedaan. Mijn instructeur zei ook, het lijdt vaak teveel af.
De examinator geeft dus aan links, rechts, rechtdoor e.d.
Terug op het CBR aangekomen, dan krijg je dus te horen geslaagd of gezakt.
Bij geslaagd, dan krijg je tegenwoordig een puntenrijbewijs.
De mist ingaan, betekend puntenaftrek en bij zoveel puntenaftrek is het rijbewijs inleveren.
Het puntenrijbewijs behoudt je 5 jaar. MEER INFO HIER
Daarna mag je dus de beest uithangen op de weg.

Ik was dus de 1e keer gigantisch gezakt, was peuneveux.
Toen de instructeur me ophaalde jankte ik al en toen ik weer thuis was jankte ik nog.
Bij de 2e keer had ik medicijnen ingenomen om de zenuwen onder controle te houden. Toen ik de uitslag kreeg kwamen daarna de tranen van pure blijdschap, ik was geslaagd.
Bij de 2e keer heb ik een ingreep gekregen, ingreep betekend per definitie gezakt.
Mijn instructeur vroeg ook, waarvoor deze ingreep gegeven is. Examinator heeft het eerlijk uitgelegd, waarop mijn instructeur zei, had haar maar laten gaan, want ze kan het ( auto was ver weg, en wilde ervoor gaan, mocht niet van hem). Toen was zijn oordeel ook, oke dan ben je geslaagd, voelde me veilig bij je verder en je reed perfect.
Dus een klein inschattingsfoutje van de examinator.
Inmiddels ben ik ouder geworden, en haal die fratsen niet meer uit.
Oke ik rijd nog steeds flink door :oops:
Maar vind wel dat ik veilig rijd, ondanks dat ik 2 auto-ongelukken heb gehad, beiden niet mijn fout.

Jullie mogen me verbeteren hoor, maar in België verloopt dit toch bijna ook zo. Wel moeten wij eerst voor de theorie en oogtest (houdt niet echt veel in) geslaagd zijn, voor we op de baan mogen.
De maneuvers en helling heb ik destijds nog op zo'n oefenpark geleerd. Nu is dit denk ook op de baan.
Onze rijauto's zijn ook uitgerust met extra pedalen enzo.

Ik ben ook van mening dat iedereen het moet leren. Hoe kan je het leren als je niet 'in het echt' moogt oefenen? De rijauto's zijn zeer herkenbaar en een L op de achteruit geeft aan dat hij/zij nog een leerling is.

Enne, ik heb nu 7 jaar mijn rijbewijs. Toch vermijd ik Brussel en Antwerpen centrum hoor!!!

Brenda...
Brenda...
  • 8.663 berichten
  • 4 katten

#39 Geplaatst 18 april 2010 - 19:01

oogtest? niemand die ik ken heeft dat moeten doen :o

Geplaatste afbeelding
Mijn kat is mijn Engel,mijn Liefste Troeteldier met een Hart vol Liefde en een Tong van Schuurpapier.

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#40 Geplaatst 18 april 2010 - 19:02

Ik wel hoor. Nadat ik de theorie gedaan had op die PC moest ik achter een lijn gaan staan en letters lezen op de muur aan de overkant.

Brenda...
Brenda...
  • 8.663 berichten
  • 4 katten

#41 Geplaatst 18 april 2010 - 19:03

Gek :o limburg staat achter :ha

Geplaatste afbeelding

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#42 Geplaatst 18 april 2010 - 19:05

Kan zijn :ha Ik heb mijn theorie nog gedaan voor de verhuis, dus was in Heverlee.

Guest_Zazu_*
Guest_Zazu_*

#43 Geplaatst 27 april 2010 - 17:17

Pixel zei:

Die theorie leren, daar is echt niks aan. Maar het rijden... :scared: Mijn 20 lesuren zijn al gedaan van eind december, maar heb sindsdien nog maar 3 keer even achter het stuur gezeten :oops:

Tsja, dat doe je echt zelf, je moet het echt gewoon doen. Ik ben direct in de auto gestapt toen ik mocht rijden, vanuit Limburg huppa naar de kust, naar Antwerpen, een keer gaan wandelen met de hond in de Ardennen etc etc.
Alleen zo leer je het en maak je kans om te slagen.
Ik heb nu sinds 10 maart mijn volledige rijbewijs en heb er 5322 kilometer op zitten, en ik werk vanuit huis ;)
In de 3 maanden dat ik mijn voorlopig rijbewijs had heb ik 3400 kilometer gereden, gewoon om toch te rijden. Doe je het nu , doe je het nooit

anneliesje
anneliesje
  • 335 berichten

#44 Geplaatst 02 mei 2010 - 00:46

Ik vind het een eng idee dat je het kunt leren van een van je ouders (bij wijze van dan). Het belangrijkste vind ik namelijk dat er iemand naast je zit die kan ingrijpen. Dat kan alleen in auto's die omgebouwd zijn (waar een extra rem/koppelingspedaal in zit).

Een goede instructeur denkt met je mee, leert je vooral kijken, waarschuwt je als je te snel gaat, maar geeft ook duidelijk aan dat je meemoet in het verkeer (dus geen 75 rijden op de snelweg als de rest 120 rijdt). Ik heb mijn rijbewijs inmiddels 9 jaar geleden gehaald. Heb tot op heden geen ongeluk gehad (afkloppen) en ik rijd vele kilometers per jaar (en ja ook naar brussel/amsterdam/hannover).

Ongeveer 2 maand geleden heb ik mijn motorrijbewijs gehaald. Dat is helemaal gaaf, maar wat heb ik daar veel van geleerd. Juist als motorrijder moet je nog meer opletten, veel automobilisten zien je niet en gaan gewoon naar links als je hen inhaald :trance:

Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#45 Geplaatst 08 mei 2010 - 14:02

Mieke zei:

De oudere generatie heeft inderdaad zijn rijbewijs bij een pak boter gekregen en die mensen hebben nooit examen moet afleggen (wat er soms aan te zien is).

Nee hoor, bij een reep chocolade Jaqcues. Er zitten kunstprentjes in en 1 op 300 was een rijbewijs. hihi