Spring naar inhoud

- - - - -

Gewichtsevolutie brits korthaar kitten

• Log in om te reageren
93 reacties op dit onderwerp
haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 07 maart 2010 - 13:27

Wat is de normale gewichtsevolutie van een brits korthaar poesje?
Mijn britje is nu 7 maand en heeft 3 aangeboren hartafwijkingen, maar volgens mij (en mijn da) doet ze het goed op gebied van groei en gewicht, maar ik wil het toch eens checken bij de echte kenners :d

8 weken: 0,8 kg
12 weken: 1,5 kg
16 weken: 2,1 kg
20 weken: 2,7 kg
24 weken: 3,3 kg
6 maand: 3,6 kg
7 maand: 3,8 kg
9,5 maand: 4,0 kg
16 maand: 4,6 kg

De laatste weken gaat ze wekelijks iets minder omhoog, waarschijnlijk normaal, ze kan zo niet blijven doorgroeien hé :)
Ze krijgt nu ook sinds 3 weken hartmedicatie, maar ik zie geen verschil in haar eetlust.
Rond welke leeftijd is een britje "volgroeid"?

Bewerkt door haemoglobine, 18 januari 2011 - 10:02.

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 07 maart 2010 - 13:47

Dat gewicht ziet er prima uit hoor :)
Mijn twee britten zijn intussen 1.5 jaar en wegen 5 en 5.5 kilo. Ze kunnen groeien tot zeker twee jaar, dus....;
Geplaatste afbeelding

Guest_modelsaskia_*
Guest_modelsaskia_*

#3 Geplaatst 07 maart 2010 - 13:56

jaja ze worden groot :) x

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 07 maart 2010 - 14:09

Jess zei:

Dat gewicht ziet er prima uit hoor :)
Mijn twee britten zijn intussen 1.5 jaar en wegen 5 en 5.5 kilo. Ze kunnen groeien tot zeker twee jaar, dus....;

Oh, dat zijn mooie gewichtjes :d

Ik weet dat britjes ongeveer dezelfde lichaamsbouw hebben als karthuizers (waarvan ik er 2 heb), maar het is mijn eerste britje.
Ik zie wel gelijkenissen in de evolutie van het gewicht met mijn andere 2, ze groeit iets sneller dan mijn kattin en iets minder snel dan mijn kater.
Mijn kater zit tegen de 10 kg en mijn kattin net boven de 5 kg!

Hopelijk blijft ze het goed doen en kunnen we zo lang mogelijk van haar genieten!

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 07 maart 2010 - 14:13

Karthuizers zijn toch nog wat fijner dan Britten hoor, ze zijn ook wat minder gedrongen en ook wat eleganter dan onze bollies :) .

Voor 7 maanden is dat echt een prima gewichtje. Onslow heeft tot 1 jaar altijd maar tegen 3.5, 4 kilo gezeten. Hij is eigenlijk pas sinds de zomer mooi aan het uitgroeien. Hoewel hij nog altijd niet helemaal mooi rond is gelijk een Brit mag zijn, is hij goed zo. Hij speelt en klimt ook veel en is gezond. Een te dikke kat is ook niet goed hè.
Geplaatste afbeelding

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 07 maart 2010 - 14:19

Jess zei:

Karthuizers zijn toch nog wat fijner dan Britten hoor, ze zijn ook wat minder gedrongen en ook wat eleganter dan onze bollies :) .

Voor 7 maanden is dat echt een prima gewichtje. Onslow heeft tot 1 jaar altijd maar tegen 3.5, 4 kilo gezeten. Hij is eigenlijk pas sinds de zomer mooi aan het uitgroeien. Hoewel hij nog altijd niet helemaal mooi rond is gelijk een Brit mag zijn, is hij goed zo. Hij speelt en klimt ook veel en is gezond. Een te dikke kat is ook niet goed hè.

Ja, inderdaad, britjes zijn wel veel "boller" dan karthuizers!
Die schone ronde kopjes, je zou voor minder zwichten!
Qua elegantie, ja mijn kattin wel, maar mijn kater met zijn hangbuikje :oops:
Tja, het zit in zijn genen, en met de gezondheidsproblemen die hij voorgehad heeft kon ik geen lightvoeding geven, zijn blaasgruisproblemen kwamen op de eerste plaats...

Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#7 Geplaatst 07 maart 2010 - 20:36

dat gewicht is zeker goed hoor
mijn kater van 8 maand weegt nu 5.8 kg
en mijn kattin van 8 maand 4.9 kg
poes van 2 jaar 4 kg

Guest_Isabel_*
Guest_Isabel_*

#8 Geplaatst 08 maart 2010 - 00:52

Ja amai Dauwke, dat zijn ook al mooie zware katten. :)
een kater van 8maand 5kg800 en de poes zelfde leeftijd 4kg900..... :goofy:
Onze Spike wordt de 15de maart 8maand en hij weegt nu een 4kg700 of zoiets.Dat is al een pakske minder.....Zou dat ook een normaal gewicht zijn?

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#9 Geplaatst 08 maart 2010 - 12:54

Saphyra van mij is niet zo zwaar als ze geen kittens heeft weegt ze rond de 3,5 kilo ayana is 10 maanden weegt nu rond de 4 kilo ik weet het niet precies. Hayley is 13 weken weegt 1650 gram. bijoux is 5 jaar weegt rond de 6 kilo maar mag kilo af

Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#10 Geplaatst 08 maart 2010 - 22:11

Isabel zei:

Ja amai Dauwke, dat zijn ook al mooie zware katten. :)
een kater van 8maand 5kg800 en de poes zelfde leeftijd 4kg900..... :goofy:
Onze Spike wordt de 15de maart 8maand en hij weegt nu een 4kg700 of zoiets.Dat is al een pakske minder.....Zou dat ook een normaal gewicht zijn?

bedankt
ja dat is ook wel een mooi gewicht hoor
maar het gewicht is niet zozeer belangrijk gewoon dat ze mooi compact en bol zijn

Guest_Isabel_*
Guest_Isabel_*

#11 Geplaatst 09 maart 2010 - 00:00

Ja....vandaag onze Spike nog 's gewogen en hij weegt nu alweer 100gr meer, dus 4kg800. Die komen dat eerste jaar regelmatig goed bij.
En hij  is zeker mooi compact en bol. Hij krijgt een echt dik buikje. En z'n kopje begint ook te verbreden. Maar in de hoogte gaat het niet zo vlug é. Maar ja, die worden ook niet echt hoog....

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 12 maart 2010 - 13:38

Isabel zei:

Ja....vandaag onze Spike nog 's gewogen en hij weegt nu alweer 100gr meer, dus 4kg800. Die komen dat eerste jaar regelmatig goed bij.
En hij  is zeker mooi compact en bol. Hij krijgt een echt dik buikje. En z'n kopje begint ook te verbreden. Maar in de hoogte gaat het niet zo vlug é. Maar ja, die worden ook niet echt hoog....

Echo werd gisteren gewogen bij de da, nu zit ze op 3,8 kg voor net 7 maand!
Ik vind dat haar gewicht wat trager omhoog gaat de laatste weken, maar de tuindeur gaat nu regelmatig open van zodra het weer er naar staat, en wat ze dan als energie verbrand...
En ik zie geen verschil in de hoeveelheid voedsel die ze binnenspeelt...

Ik hou haar goed in de gaten, mijn zorgenkindje, maar momenteel is er niet echt reden tot paniek, ze doet het goed!

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#13 Geplaatst 12 maart 2010 - 13:39

Dat klinkt goed he :thumb: :thumb: :thumb: .
Zita is nu een jaar oud en ze weegt ongeveer 3,800 kg (maar het is een klein prutske zunne).

Geplaatste afbeelding

Guest_Isabel_*
Guest_Isabel_*

#14 Geplaatst 12 maart 2010 - 13:52

Maar ja, het zijn poezen é, da scheelt natuurlijk ook al....

En ik zou Echo een beetje in de gaten houden é, maar dat doe je sowieso al lees ik.... :) ....zolang ze geen gewicht verliest is het ok... :)

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 12 maart 2010 - 18:43

Isabel zei:

Maar ja, het zijn poezen é, da scheelt natuurlijk ook al....

En ik zou Echo een beetje in de gaten houden é, maar dat doe je sowieso al lees ik.... :) ....zolang ze geen gewicht verliest is het ok... :)

Ja hoor, zit er niet mee in, ik hou ze zeer goed in de gaten ;)

Gisteren bij mijn da voor een controle voor haar hartje, geen verschil merkbaar.

Eind mei is de afspraak in Merelbeke al gemaakt voor een nieuwe echografie...

Ik weeg haar wekelijks en hou in de gaten hoeveel ze eet, kijk regelmatig hoe ze ademt, of haar achterpootjes niet koud aanvoelen, hartslag in de lies opvolgen, of haar tong en haar poepke wel goed roze blijven (kussentjes zijn blauw, dus daar kan ik niet controleren), en dagelijks haar pilletje wat ze als een snoepje is gaan zien :d

Mijn enige wens is dat ze zo lang en zo goed mogelijk bij ons kan blijven!

Momenteel merk je er echt niets aan, en sinds de temperaturen het een beetje toelaten kan ze in onze ommuurde stadstuin buiten, een echt zot spook, lopen, springen, je zou het haar nooit toegeven dat ze zo'n slecht hartje heeft!
Mocht mijn da bij de 3de vaccin het hartruis niet gehoord hebben, zouden we het ook nooit geweten hebben...