Spring naar inhoud

- - - - -

hoe een kitten slecht gedrag afleren? Beetje hulp nodig met onze grote deugeniet :p

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#1 Geplaatst 08 maart 2010 - 16:18

hoi iedereen,

binnen een aantal weekjes komt elmo onze Ragdoll kater bij ons wonen. :) Ik vraag mij dan ook af wat de beste manier is om een kitten een slecht gedrag af te leren. Ik heb al heel veel dingen gehoord, van in je handen klappen tot een plantenspuit, maar wou graag jullie mening weten.

hoop dat jullie kunnen helpen! :)

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 08 maart 2010 - 17:00

ik denk dat dat vooral afhangt van welk slecht gedrag hij juist vertoont. eerst afwachten, wie weet is het een engeltje! veel succes met het nieuwe kittentje!
Geplaatste afbeelding

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 08 maart 2010 - 17:21

Je kan ze in de eerste plaats het best afleiden met je stem. Luid "nee" roepen. Of inderdaad even in je handen klappen. Als ze echt niet luisteren, een aantal keren de plantenspuit gebruiken. Wel zorgen dat je steeds het woord "nee" gebruikt. Zo leren ze dat "nee" volgt door water en dan hebben ze het vlug door als je dat woord gebruikt. Zo heb ik het hier gedaan en ze luisteren nu heel goed.

Geplaatste afbeelding

Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#4 Geplaatst 08 maart 2010 - 18:22

Nele zei:

ik denk dat dat vooral afhangt van welk slecht gedrag hij juist vertoont. eerst afwachten, wie weet is het een engeltje! veel succes met het nieuwe kittentje!

dankjewel :) tot nu toe is hij een echt schatje :) hopen dat het zo blijft :d

Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#5 Geplaatst 08 maart 2010 - 18:23

English Rose zei:

Je kan ze in de eerste plaats het best afleiden met je stem. Luid "nee" roepen. Of inderdaad even in je handen klappen. Als ze echt niet luisteren, een aantal keren de plantenspuit gebruiken. Wel zorgen dat je steeds het woord "nee" gebruikt. Zo leren ze dat "nee" volgt door water en dan hebben ze het vlug door als je dat woord gebruikt. Zo heb ik het hier gedaan en ze luisteren nu heel goed.

dankjewel voor de tip :) is zeker iets dat ik ga kunnen gebruiken :) nu maar afwachten hoe een deugeniet hij gaat worden :d

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 09 maart 2010 - 19:05

Als je de plantenspuit gebruikt is het best dat ze niet zien dat het van jou komt. Anders leggen ze vlug de link als jij er bent mag het niet, maar als je niet in de buurt bent proberen ze toch en worden ze niet gestrafd voor hun gedrag. Bij katten is vooral de gouden regel : de aanhouder wint ;) . Dus als jij vlug opgeeft, dan wint je poezel en zal hij het gedrag dat je liever niet hebt blijven uitvoeren.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_DeboraD_*
Guest_DeboraD_*

#7 Geplaatst 10 maart 2010 - 10:44

Een plantenspuit heeft bij ons niet veel geholpen, onze Jack is nl helemaal niet bang van water en vond het net heel aangenaam om bespoten te worden met de plantenspuit :d ...wij moeten het dus houden bij een strenge 'neen' met een kwade stem...

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 10 maart 2010 - 11:15

Hier vond/vindt Shiva de plantenspuit ook een spelletje!
Een luid en duidelijk: NEE SHIVA is meestal voldoende. Af en toe (in de kerstperiode) moet ik hem wel met zijn nekvel nemen.
Misschien vind je in deze topics ook wel tips:
http://www.kattensit...at-iets-af.html
http://www.kattensit...-je-kitten.html
http://www.kattensit...j-gestraft.html

Veel succes!
Geplaatste afbeelding

Guest_Brittdc_*
Guest_Brittdc_*

#9 Geplaatst 13 maart 2010 - 20:49

Ik denk dat het ook zeer belangrijk is dat je vanaf het begin telkens exact hetzelfde reageert op zijn fout gedrag.  Dat geeft al zeker het minste verwarring voor de kat en verstaat hij duidelijk wat je bedoelt.

De plantenspuit werkt soms idd wel en soms niet. Bij salty heeft die heel goed geholpen. als ik hem nog maar op de tafel zette veranderde hij inees van duiveltje naar het schattigste engeltje dat je maar kon vinden. ik heb ze zelfs niet veel echt moeten gebruiken want het geluid van het water was meestal al genoeg ;)

Guest_Isabel_*
Guest_Isabel_*

#10 Geplaatst 14 maart 2010 - 02:21

Bij onze Spike heeft het ook geen zin om de plantenspuit te nemen, hij is ook dol op water....Ik klap 's in m'n handen of zeg kordaat NEE.....het schijnt dat het niet goed is om hun naam te noemen dan, omdat ze hun naam dan associeren aan een slechte ervaring. Maar ja, ik noem soms ook hun naam als ik hen iets verbiedt. :)

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 14 maart 2010 - 15:59

als ze hier iets doen dat niet mag dan zeg ik de naam en klap ik 1 maal in mijn handen.
dat kenne ze zeer snel.
maar ze mogen het wel niet voelen of horen aankomen.

Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#12 Geplaatst 15 maart 2010 - 15:05

dankuwel iedereen voor de goede tips :) nu hopen dat ze gaan werken :)

Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#13 Geplaatst 29 april 2010 - 08:38

ondertussen heb ik al vanalles geprobeerd, op het begin gerbuikte ik vooral de plantenspuit, maar die werkt ondertussen al niet meer :s en het feit dat hij niet mag zien dat jij met de plantenspuit gespoten hebt, is bij elmo zo goed als onmogelijk. Luid NEE zeggen heb ik ook al geprobeerd, maar heb de indruk dat dit enkel werkt wanneer hij kleine deugenieterij gaat doen. Want soms zeg ik zeer luid NEE wanneer hij bijvoorbeeld voeten aan het aanvallen is, en heeft dit geen enkel effect. Maar het heeft dan weer wel effect als hij luid aan het miauwen is om op het aanrecht te mogen (hij geraakt er zelf nog niet op). Wat ook zeer veel het geval is dat wanneer ik of mijn vriend hem juisten hebben gestrafd, hij onze voeten aanvalt of op onze benen krabt, precies als een soort van pay-back. Hebben jullie dit ook al meegemaakt?

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 29 april 2010 - 08:42

Als ze echt niet luisteren hier, roepen we luid hun naam gevolgd door foei meestal en/of klappen we ook in onze handen.
Toen we de plantenspuit gebruikten, moesten we nog maar gewoon dreigen met te spuiten en ze wisten al direct hoe laat het was, die plantenspuit is nu helemaal niet meer nodig :)
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_joey_*
Guest_joey_*

#15 Geplaatst 29 april 2010 - 08:51

Hier heeft de plantenspuit toch ook het meest effect gehad. Joey blijft koppig volharden (zo springt ze nog telkens op het aanrecht) maar als we nu luid "nee" roepen of gewoon die plantenspuit tonen, is ze er zeer snel van ;) Vooral blijven volhouden dus... En dat kan bij katten echt wel lang duren :p
Verder had/heb ik wel het probleem dat Joey (als ze het in haar kopke krijgt) heel graag bijt, en dan bedoel ik echt bijten om aan te vallen en om mij pijn te doen. Luid roepen hielp hier ook niet tegen, dus telkens als ze probeert een aanval te doen, dan krijgt ze een 'harde' tik op haar hoofd. Ondertussen kent ze dit al, en moet ik meestal maar eens mijn vinger omhoog doen en ze druipt af...I win :p
Verder neemt Joey ook graag wraak ;) Je roept "nee", je draait je om om weg te gaan en plots hangt er een kat in je been... Been there, done that :p Weet niet of je hier iets tegen kan doen :)
Succes nog in ieder geval!