Spring naar inhoud

- - - - -

Kale plek bij sheela..

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 08 maart 2010 - 17:51

Ik zag gisteren ineens een kaal plekje bij Sheela op haar schouder, we zien haar er niet krabbelen dus ze heeft er geen last van, misschien door het eten wat ze kreeg, we zijn nu wel op nieuwe eten overgegaan kijken of dat helpt alvast..

Het plekje is niet rood of geirriteerd het is gewoon mooi kaal zeg maar..

Heeft iemand van jullie dat al eens mee gemaakt??

En uiteraard gaan we naar de dierenarts als het blijft of groter word, maar misschien dat een van jullie alvast een tip heeft..

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.635 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 08 maart 2010 - 17:54

Wrs is het een allergie van iets ....

ik heb het met Nouchka  mijn kat die bij ons mama nog leeft ook , bij haar was t veel erger wel , a de pootjes en op haar ruggetje ,
ben met Nouchka naar de DA gegaan en ze heeft cortisone gekregen en nu moet ik 2 mdn afwachten
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 08 maart 2010 - 18:19

Oh ja dat ken ik. Grijsje heeft regelmatig kale plekken.Grote kale plekken zelfs. De DA zei dat het van stress komt :catnoknow Of van zich teveel te wassen...

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 08 maart 2010 - 18:20

Gabriël heeft hier al meer dan een jaar een kale plek tussen zijn schouderbladen door Frontline.
Hou het gewoon goed in de gaten dat het niet groter wordt.

Bewerkt door Joloka, 08 maart 2010 - 18:21.

Geplaatste afbeelding

Samantha
Samantha
  • 1.581 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 08 maart 2010 - 18:49

Oorzaak van kale plekken

Jeuk

Door heftig krabben ontstaan plekken en een geïrriteerde huid (pukkels, schilfers, roodverkleuring). De jeuk kan veroorzaakt worden door ongedierte (vlooien, mijten) of het kan wijzen op een allergie.
Allergieeën kunnen we onderverdelen in 3 groepen:
  • contactallergie , bv onder de vlooienband,
  • voedingsallergie , bv door rundereiwitten,
  • omgevingsallergie , bv huisstof.

Hormonaal

Dervingsverschijnselen

Bij castratie komt het voor dat er kaalheid optreedt van de spiegel (= het gedeelte onder de staart), de binnenkant van de achterpoten en de buik. Soms gaat door een hormooninjectie, maar ook wel spontaan, het probleem over.

Schildklierproblemen

Terwijl bij de hond bij afwijkingen aan de schildklier vrijwel altijd sprake is van een te trage schildklier, is dit bij de kat juist het tegenovergestelde.
Bij oudere katten komt nogal eens een te actieve schildklier voor. Het gevolg is een onrustige, opgejaagde kat die veel eet en drinkt en toch mager is (dit kan ook het geval zijn bij suikerziekte!).
Deze katten zijn de hele dag druk met hun vacht bezig en likken overdreven veel. Dit geeft een mottige vacht met kale plekken.

De bijnieren

Wanneer de bijnierschors te actief is (de ziekte van Cushing), ontstaat het beeld van een patiënt die veel en langdurig prednison slikt:

• spieren slinken (ledematen worden dunner),
  • de romp wordt echter dikker door vetafzetting.
  • de huid wordt dun en haarzakjes verdwijnen.

Bij de kat levert dat een dunne vacht met kale plekken op. Hormonale problemen geven vrijwel altijd een symmetrische kaalheid.

Psychische kaalheid

Deze emotionele vorm van kaalheid komt alleen bij onze kat voor. Sommige katten gaan een stressvolle situatie te lijf door zich overmatig te verzorgen, te likken en zelfs plukken uit de vacht te trekken.
Veranderde omstandigheden in huis vormen vaak de onderliggende oorzaak, bijvoorbeeld de geboorte van een baby, een verhuizing, complete nieuwe inrichting van het huis enz. Het is van belang de oorzaak op te sporen. Als de oorzaak niet is weg te nemen, blijft er alleen behandeling met al of niet homeopatische middelen over.

Overige oorzaken

Katten kunnen ook spontaan hun haren verliezen bij nervositeit of koorts. Ook schimmelinfecties kunnen leiden tot haaruitval.
even verwittige ik ben doof gebarentaal :d groetje Samantha xxxx :love3: Geplaatste afbeelding

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 08 maart 2010 - 19:25

Ow ik gebruikte ook frontline, dan ga ik daar eens wat anders voor gebruiken als eerste dan..
Geplaatste afbeelding

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 08 maart 2010 - 19:29

Dank je samantha, ik kijk het nog even aan, en anders ga ik toch naar de da, nu eet Sheela ook veel tussendoor van ons, als wij boterham eten met vleeswaren wil ze dat, en krijgt ze dat , ze bedelt heel erg dus daar stopen we eerst even mee en dan geen frontline meer en ander eten en als het dan nog niet over gaat dan is het ritje dierenarts voor haar..

Stress lijk mij niet want er is hier niet veel veranderd in huis..
Geplaatste afbeelding

MZ_forever
MZ_forever
  • 8.572 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 08 maart 2010 - 19:39

Dat kan komen als ze zich te hard wassen. Dan trekken ze veel haren uit

Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 08 maart 2010 - 19:50

MZ_forever zei:

Dat kan komen als ze zich te hard wassen. Dan trekken ze veel haren uit

Ja zo is het dus ook bij Grijsje, die is was-verslaafd... :roll:

Samantha
Samantha
  • 1.581 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 08 maart 2010 - 20:51

brithany zei:

Dank je samantha, ik kijk het nog even aan, en anders ga ik toch naar de da, nu eet Sheela ook veel tussendoor van ons, als wij boterham eten met vleeswaren wil ze dat, en krijgt ze dat , ze bedelt heel erg dus daar stopen we eerst even mee en dan geen frontline meer en ander eten en als het dan nog niet over gaat dan is het ritje dierenarts voor haar..

Stress lijk mij niet want er is hier niet veel veranderd in huis..

daar ons poesje frontline daar kan niet tegen krijg ook kaal haren die likken altijd eraf van frontline ons poesje neem nu   advantage geeen last van
even verwittige ik ben doof gebarentaal :d groetje Samantha xxxx :love3: Geplaatste afbeelding

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 09 maart 2010 - 09:35

Ons Floreke heeft dit soms aan haar pootje, omdat ze daar voortdurend lekt.
Momenteel weer behaard :LOL: :LOL:

Solotje
Solotje
  • 9 katten

#12 Geplaatst 09 maart 2010 - 11:15

Angel heeft dat ook eens gekregen en bij hem lag het aan de voeding, ik was toen van Hills naar Rc overgeschakeld, ik ben toen direkt gestopt met rc en een paar weken later stonden zijn haartjes er terug. :)
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 17 katten

#13 Geplaatst 09 maart 2010 - 11:19

Het kan mss ook aan de tss doortjes liggen. Fijne vleeswaren zijn niet goed voor de poes daar ze meestal te gezouten en te gekruid zijn.
Hou het goed in het oog en wordt het erger naar de da dan.
Geplaatste afbeelding

*mikkeke*
*mikkeke*
  • 4.843 berichten

#14 Geplaatst 09 maart 2010 - 11:29

Frances zei:

Ja zo is het dus ook bij Grijsje, die is was-verslaafd... :roll:

Kat met smetvrees :lachen:

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 09 maart 2010 - 11:33

*mikkeke* zei:

Kat met smetvrees :lachen:

Hahaha Ja serieus! :lachen: Die doet niks anders dan zich wassen en slapen, oh ja en natuurlijk: eten! :LOL: