Spring naar inhoud

- - - - -

De strijd tegen het overtollige kattenhaar!

• Log in om te reageren
281 reacties op dit onderwerp
Guest_irisje_*
Guest_irisje_*

#31 Geplaatst 11 maart 2010 - 14:47

bij ons hetzelfde, had sprokkel gisterenavond toch een moment op mn jas gelegen waarschijnlijk....zag ik maar deze voormiddag op werk dat mn rug bijna vol hing... :s

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#32 Geplaatst 11 maart 2010 - 15:03

Naar het schijnt kan die statische elektriciteit ontstaan door een droge ruimte, of door met sokken over een tapijt te lopen :ha . Ik heb het statisch haar eens opgezocht:

Tips tegen statisch haar                                                                
Nogal wat mensen hebben ’s winters last van statisch haar. De koude; droge buitenlucht en de relatief lage luchtvochtigheid in een verwarmde ruimte, dragen ertoe bij dat dit probleem vooral ’s winters optreedt. Vooral mensen met licht en droog haar hebben daarvan last.

Kammen
Gebruik geen plastic of metalen borstel of, maar een borstel van natuurhaar (zoals varkenshaar) en een kam van hout, hoorn of bot.
Als je wat haarlak op je borstel of kam spuit voor je kamt, zal het haar minder snel statisch worden.

Wax/haarcrème
Een beetje wax of gel kan helpen om het haar in bedwang te houden. Ook een vette haarcrème of zelfs handcrème kan helpen om je weerbarstige haartooi tijdelijk in de plooi te brengen.
Gebruik bij voorkeur geen haarproducten die alcohol bevatten.
Gewoon met natte handen door de haren wrijven, brengt tijdelijk soelaas.

Je haar wassen
Was je haar niet met heet water, maar gebruik lauwwarm water. Gebruik een aangepaste milde shampoo én conditioner tegen droog haar.
Dep nat haar voorzichtig droog. Gebruik bij voorkeur geen haardroger (fohn). Als je hem toch gebruikt, zet hem dan op de laagste stand en houd hem niet te dicht tegen de hoofdhuid. Over de effectiviteit van haardrogers met een zogenaamde ionengenerator die lucht zouden omzetten in ionen, en daardoor statisch haar zouden voorkomen, bestaan grote twijfels.

Antistatische verzorgingsproducten
Er bestaan antistatische shampoos en haarverzorgingsproducten met ingrediënten als aminenquats of kationisch polymeer die het haar positief zouden laden. Over de effectiviteit hiervan is echter weinig bekend.

Antistatisch doekjes
Het zou helpen om met een antistatisch doekje zachtjes over je haar te wrijven.

Muts
Mutsen en hoeden kunnen je haar statisch maken. Dat kan je voorkomen door er een beetje haarlak in te spuiten.
Bron: Tips tegen statisch haar [www.gezondheid.be]

Ik heb ook slecht nieuws... De lenterui begint blijkbaar pas als het al enkele weken warm weer is geweest, en dat is pas april-mei-juni. Het ergste moet dus nog komen :wall:  Alhoewel ik ook gelezen heb dat binnenhuiskatten het hele jaar door een ruiven... Het enige wat we kunnen doen is borstelen, borstelen en nog eens borstelen.

Nog interessant:

Tien tips om dierenharen te verwijderen

Met een stofzuiger zuig je niet alle haren van kat- of hondlief op. Daarom leggen wij je uit hoe je dierenharen het best verwijdert van de vloer, het tapijt, meubelen, kledij... Daarnaast hebben we oog voor enkele preventieve acties.                                                 Geplaatste afbeelding                      

• Veeg dierenharen op een stenen of vinylvloer op met een natte dweil.
  • Achtergebleven haren op het tapijt verwijder je met een kunstof borstel die elektrostatisch geladen is.
  • Een ander hulpmiddel om met statische energie je tapijt of meubelen met stofvrij te krijgen is een rubberen handschoen.
  • om je sofa stofvrij te maken kan je ook een vochtig microvezeldoekje gebruiken. Ook een goed uitgewrongen washandje doet wonderen.
  • Je andere meubels kan je met een vochtige spons te lijf gaan.
  • Dierenharen op kleren verwijder je met een kledingborstel bestaande uit tape of de klassieke kledingborstel waarbij je tegen de richting in moet borstelen.
  • Voor dierenharen op wollen kleding gebruik je een kledingborstel die eerst in spiritus gedoopt is.
  • Preventie is ook belangrijk: borstel je hond of kat geregeld buiten. Al die haren kunnen alvast niet meer in je huis ronddwalen. Hoe vaak je je huisdier borstelt hangt af van het ras.
  • Maak de wasmand dierenproof: zorg ervoor dat je trouwe viervoeter niet op het vuile en zeker niet op het propere wasgoed kan gaan liggen.
  • Is je huisdier toch in de wasmand geraakt? Droog dan je kleren in de droogkas in plaats van buiten of op een droogrek. De honden- en kattenharen kunnen dan immers in de stoffilter achterblijven. Dit doe je ook best als je de mand, de knuffel of het dekentje van je huisdier moet wassen.

Bron: Tien tips om dierenharen te verwijderen - katten - honden - haar - haren - tapijt - zetels - kuisen...

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#33 Geplaatst 11 maart 2010 - 15:30

Spanishke zei:

En is het ook zo? Van de Ragdoll zeggen ze ook vaak dat dat haarverlies heel goed meevalt, tja te zien welke je hebt toch wel hoor.
De vacht van die hondjes doet iets anders vermoeden, wel fijn zo dan om een hondje te hebben met haar dat niet ruift :thumb:

Echt waar hoor, een shih tzu verliest geen haar, Mirco ligt soms op onze schoot en er kleeft geen haar van hem aan ons.
Hun lange haren groeien wel door, dus die moet je laten trimmen of bijknippen.

:)

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#34 Geplaatst 11 maart 2010 - 15:36

De gouden tip: we doen alleen maar witte angora-kleding aan (dan zien we de haren niet :x ).

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#35 Geplaatst 11 maart 2010 - 16:12

Joloka zei:

De gouden tip: we doen alleen maar witte angora-kleding aan (dan zien we de haren niet :x ).

Die truc pas ik al toe thuis, ok heb wel een zwarte trainingsbroek aan, maar dat stofje is ideaal. Blijft geen enkel haartje aan hangen :thumb: en daarboven dan ofwel een witte tshirt ofwel een witte trui :thumb: om mezelf niet te hard te ontmoedigen dat het hier eigenlijk om de twee uur moet gestofzuigd worden O:)
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#36 Geplaatst 11 maart 2010 - 19:35

Volgens mij is de tijd van ruiven ook begonnen, sokkie is alleszins toch al goed bezig. Hier hangt allessssss vol haar...

technozino
technozino
  • 2.923 berichten

#37 Geplaatst 11 maart 2010 - 21:30

heb hier mijn stoomkoker opgezet zonder deksel en de vochtigheidsgraad van de thermometer begon dadelijk te stijgen, ik ga me zo'n bevochtiger toch aanschaffen, ben vandaag eens gaan zien in Krefel en Vandenborre, pff ni goedkoop als je zo'n grote wilt.Zal voor na het verlof zijn.
Geplaatste afbeelding
Groetjes Karina

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#38 Geplaatst 11 maart 2010 - 23:14

Hier ook veel haar, ik stofzuig, dweil, rollertje voor de kleding,....
Maar ik zie ook veel haar!!!
Ik doe altijd mijn slechte kleren aan voor binnen en hoop dat mijn goed ekleding gespaard wordt maar soms valt dat ook tegen.
Met het haar zullen we moeten leren leven :d
Ik heb vroeger ook een shih tzu gehad en het klopt, deze ruien niet!
Geplaatste afbeelding

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#39 Geplaatst 12 maart 2010 - 13:02

Joloka zei:

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Ik krijg zelfs electrische schokjes als ik de poezels knuffel :love: .

Ik krijg dat telkens ik de klink van mijn auto aanraak............. :catscratchhead :catscratchhead

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#40 Geplaatst 12 maart 2010 - 13:14

Lut zei:

Ik krijg dat telkens ik de klink van mijn auto aanraak............. :catscratchhead :catscratchhead

Neem u een chauffeur die de deur van de auto voor u opendoet ;) (nee hoor, heb dat hier ook. Het kan echt knetteren bij mij. Op mijn vorig werk riepen ze mij om de liften open te doen zodat ik kon knetteren en zij dan op  hun gemakje konden instappen)

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#41 Geplaatst 12 maart 2010 - 13:24

amazingdolls zei:

Hier ook veel haar, ik stofzuig, dweil, rollertje voor de kleding,....
Maar ik zie ook veel haar!!!
Ik doe altijd mijn slechte kleren aan voor binnen en hoop dat mijn goed ekleding gespaard wordt maar soms valt dat ook tegen.
Met het haar zullen we moeten leren leven :d

Dito bij ons... Ik heb altijd een ander paar kleren klaarliggen waar ik thuis mee rondloop, en kleed me dan ook telkens om bvb als ik na het werk thuiskom ofzo. Mijn goeie kleren leg ik dan in de was/strijkkamer, daar komen geen katten en valt de schade dan ook nog mee (ook al geraakt het haar op één of andere manier ook daar binnen hoor).
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#42 Geplaatst 12 maart 2010 - 18:07

Ben daarnet naar de Zoomart geweest en heb daar de kleefroller van Scotch-Brite aangekocht (met reserve). Ten aanval :thumb:

Bewerkt door Joloka, 12 maart 2010 - 18:08.

Geplaatste afbeelding

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#43 Geplaatst 12 maart 2010 - 18:50

Heb daarjuist Mimi onder handen genomen met furminator, borstel en zoom&groom. Volgens mij weegt ze nu een halve kilo minder en hebben we genoeg electriciteit opgewekt om de concurentie met Doel aan te gaan ;)
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#44 Geplaatst 12 maart 2010 - 21:13

:ha :ha

@ Karolientje: een aparte was/strijkkamer. Dat is bij ons nog niet voor direct vrees ik, maar het lijkt me wel leuk! Alhoewel, ik strijk wel nog graag voor de tv.. En jullie kunnen de poezies daar dan buiten houden?

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#45 Geplaatst 12 maart 2010 - 21:44

Zo herkenbaar :louche: hoeveel keer wij op een dag niet wisselen van kledij :ha van het minste dat we naar de winkel moeten, is dat andere kledij aan, van zodra we thuis zijn, terug andere kledij aan en zo heel de dag door. Zelfs als we lekkere warme fritten of chinees ofzo zijn gaan halen, moeten we eerst wisselen van kledij en staat het eten koud te worden. Onze kledij apart houden gaat voorlopig echt niet, ze komen gewoon overal, de deur van de slaapkamer moet nog maar een fractie van een seconde openstaan en ze springen heel enthousiast op bed en soms kijken ze je ook zo aan met een zielige blik dat je wel eens uitzonderingen maakt... :wall:

Ik weet 1 ding en dat is dat ik eeeeeeeeeenorm blij ben om nog geen kinderen te hebben, denk dat ik extra dagen verlof zal moeten nemen dan om het hier proper te houden of gewoon geen full time job meer aan kan

Bewerkt door Spanishke, 12 maart 2010 - 21:44.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart: