Spring naar inhoud

- - - - -

Help!

• Log in om te reageren
38 reacties op dit onderwerp
Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#1 Geplaatst 26 maart 2009 - 08:07

Ik heb het volgende probleem: ik zou mijn katje graag buiten willen laten, maar ik zou ze graag in de tuin houden. Nu het is een kat, dus ik weet dat dit onmogelijk is. Nu had ik eerst gedacht om onze tuin af te zetten voor haar, maar dit gaat echt niet lukken, wij wonen nog maar een jaar in ons huis en de tuin is 9 are groot, dus zoveel geld hebben wij (nog) niet om dat allemaal af te zetten... Nu is onze tuin zo een beetje opgedeeld in twee delen... Nu dacht ik mss te proberen het eerste deel af te zetten (weet wel niet juist hoe groot dit is) ... Dus een stuk draad ertussen en dan met een deurtje erin ofzo, dat wij er nog door kunnen he... maarja, dan denk ik ook: als we eens een bbq doen ofzo en er moet eens iemand binnen zijn en ons Zulma'ke ontsnapt per ongeluk, dan gaat ze helemaal de weg niet terug vinden omdat ze het zo niet gewoon is... Oh ja, de reden waarom ik haar niet los buiten wil laten lopen is omdat wij langs een drukke baan wonen en ik zou het echt niet aankunnen en mezelf niet kunnen vergeven als ze aangereden wordt... Ja, ik weet dus echt niet wat te doen, zit met een dubbel gevoel... ik wil haar wel de vrijheid geven maar ook weer niet te veel, voor haar eigen veiligheid :o ... Het is zo moeilijk, weet echt niet wat te doen... Mijn vriend en sommige mensen uit mijn omgeving verklaren me natuurlijk voor gek, want een kat hoort vrij buiten te lopen :onzeker: ... pft, ik weet het dus echt niet meer, als jullie raad of tips hebben voor mij, altijd welkom!!! En sorry voor het gezaag ;)

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 26 maart 2009 - 08:14

Heb je al eens aan een kattenren gedacht? Dan hoef je niet heel je tuin te overspannen, maar kun je gewoon een ren in je tuin (laten) bouwen waar je katje veilig in naar buiten toe kan.
Geplaatste afbeelding

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#3 Geplaatst 26 maart 2009 - 08:17

Ja, daar heb ik ook al aan gedacht, maar ik wou haar graag iets meer vrijheid geven... Zo toch het gedacht dat ze in de tuin kan rondlopen... Soms heb ik al spijt dat ik niet gewoon een klein stadstuintje heb dat makkelijk af te zetten is :(

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 26 maart 2009 - 08:29

Een kattenren kun je ook in verschillende formaten neerzetten natuurlijk. Ik heb al heel grote constructies gezien ook hoor.
Maar er zijn normaal gezien toch ook mogelijkheden om grote stukken tuin af te zetten. Ik ben zelf momenteel nog ff aan het afwachten om te zien wat voor huis wij vinden, en afhankelijk van de tuin die daarbij is gaan we zien wat wij doen. Ons idee was eigenlijk om een huis met veranda te kopen of eentje waar een veranda aan kan gebouwd worden; en dan aanpalend willen we graag een grote ren waar zowel onze katten als onze konijnen in kunnen. Maar het moet natuurlijk haalbaar zijn. :)
Geplaatste afbeelding

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#5 Geplaatst 26 maart 2009 - 08:33

Ja wij hebben momenteel een veranda, is zo een beetje haar appartement :LOL: ... en ja, dat had ik ook al gedacht om daar een ren aan te bouwen, maar daar gaat mijn vriend al helemaal niet voor te vinden zijn denk ik...
Ik maak het mezelf ook niet makkelijk he, maar verdekke, je ziet ze toch zo rap zo graag he :heart: ... Ook al snappen sommige mensen dat absoluut niet... :louche:

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 26 maart 2009 - 08:41

Hier moet je geen schrik hebben dat de mensen je niet zullen snappen... integendeel. hihi
Bij ons was het mijn vriend die met dat idee van een ren aan de veranda kwam. Als het weer té slecht is, kunnen de katten dan nog altijd door de ramen van de veranda naar buiten kijken en anders kunnen ze dan kiezen of ze binnen of buiten willen.
Er is hier op het forum dacht ik ook wel een topic waar mensen hun afgezette tuin/balkon of kattenren showen, misschien heb je daar ook al wat aan om ideeën op te doen?

http://www.kattensit...ermde-tuin.html
Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#7 Geplaatst 26 maart 2009 - 09:42

Het is misschien ook handig om enkele foto's van je tuin te plaatsen. Dat geeft ons een beter beeld om te zien wat voor een oplossing goed zou zijn.

Als je de hele tuin wil afschermen kan je dat op verschillende manieren doen:
- Je kan je tuin ook afschermen met een net (dat hang je als het ware over je tuin). Netten zijn te koop bij vb: nettelijn
- Je kan je tuin afschermen en werken met schrikdraad. Voor de afscherming zou ik minimum 1,80m nemen. Daarop plaats je dan schrikdraad.

Kijk hier eens. Daar heb ik reeds enkele voorbeelden (inclusief foto's) gegeven.

Succes!

Geplaatste afbeelding

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#8 Geplaatst 26 maart 2009 - 10:01

Hier is een foto van onze tuin:

tuin.jpg

De klimop is ondertussen wel weg... Ik dacht mss tot aan dat muurtje de tuin af te zetten voor haar, maar hoe? En anders een kattenren aan de veranda zoals Karolientje al zei, maar de veranda zie je nu net niet op deze foto...

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 26 maart 2009 - 10:05

oh, waarom heb je die klimop weggedaan?
kvind dat net supermooi! :ha

ik heb er eerlijk gezegd ook geen idee van hoe je zoiets afzet, als je het doet met een net, ik zou heeltijd bang zijn dat mijn kat in dat net verstrikt raakt :oops:

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#10 Geplaatst 26 maart 2009 - 10:06

Wat een leuke tuin. Mooie klimop trouwens, hoe heet die eigenlijk?

Als je tot aan het muurtje wil afzetten voor haar zal je daar draad of andere afscherming moeten plaatsen. (Best wel met een deur in natuurlijk, anders kan je niet meer naar het achterste deel. :mrgreen: )
Bij je tuinhuis (?) zal je toch moeten werken met schuine stukken vermoed ik, anders zal je poes via die weg wel makkelijk uit je tuin kunnen gaan. Je kan natuurlijk ook dat gedeelte afspannen met een net.
Ik vind een net persoonlijk iets minder, omdat je dan minder leven in je tuin zal hebben (vogeltjes enzo).

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 26 maart 2009 - 10:08

Aldhissla zei:

oh, waarom heb je die klimop weggedaan?
kvind dat net supermooi! :ha

ik heb er eerlijk gezegd ook geen idee van hoe je zoiets afzet, als je het doet met een net, ik zou heeltijd bang zijn dat mijn kat in dat net verstrikt raakt :oops:

Klimop is giftig voor poezen. Misschien dat ze het daarom weggedaan heeft.
Dat net is wel hard gespannen hoor, het lijkt me onwaarschijnlijk dat een kat plots vast zou zitten in een net. Het net zou alleen vanboven aan de tuin komen. De zijkanten doe je met panelen of draad.

Geplaatste afbeelding

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#12 Geplaatst 26 maart 2009 - 10:08

Op deze foto ziet hij er nog goed uit, maar hij was eigenlijk niet meer zo goed hoor, de klimop :) ... We gaan wel voor een nieuwe klimplant tegen de muur, maar niet meer tegen het tuinhuisje wrsch... Trouwens is klimop niet giftig voor katten? En anders zou ze er misschien opklimmen :LOL: Maar ik bedoel zo van die stevige groene draad en dan vanboven zo schuin afzetten, wat ik hier ook al op een paar foto's heb zien staan... Daar kan ze dan toch niet in verstrikt raken he...

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 26 maart 2009 - 10:10

Heel mooie tuin! Maar niet zo evident om af te zetten precies... Ik denk dat ik in jouw geval voor een ren zou gaan die aanpaalt bij de veranda. Maar misschien dat andere mensen wel beter ruimtelijk inzicht hebben dan ik :ha en dat zij tips hebben wat je nog meer kunt doen.
Geplaatste afbeelding

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#14 Geplaatst 26 maart 2009 - 10:13

Ja, ik zoiets had ik dus ook gedacht... Tot aan het muurtje een draad met een deurtje in en dan aan het tuinhuis idd met schuine stukken werken...
Maar mijn vriend heeft schrik dat het uitzicht naar de tuin dan verpest wordt, als we daar draad gaan zetten... Mij maakt dat eerlijk gezegd minder uit, als de poes maar veilig zit :p ... Nu ja, dan zit ik natuurlijk wel nog met het probleem: "moest ze ontsnappen"... maar als er nu eens echt veel volk komt, ofzo, kan ik haar nog altijd binnenzetten natuurlijk... Enfin, voor alles is een oplossing zeker? Ik wil gewoon mijn poesje een zo gelukkig en lang mogelijk leven geven :LOL: ...

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#15 Geplaatst 26 maart 2009 - 10:16

Idd Karolientje, niet evident om af te zetten :cry: ... Maar wel bedankt voor de complimentjes van de tuin :) ... Ik heb schrik dat als we een ren plaatsen dat ze daar dan zo gaat inzitten van: "hé, wat zit ik hier en jullie daar" :LOL: ... Nu ja, dat kan ze ook wel hebben als we hem afzetten tot aan dat muurtje daar, maar dat is waar wij ook meestal zullen zitten dus vandaar... Niet gemakkelijk hoor! En dan te denken dat ik er tot voor kort (voor we ons poesje hadden) ook nog van overtuigd was om haar zo buiten te laten :oops: ... De veranda staat trouwens voor dat eerste stukje gras...