Spring naar inhoud

- - - - -
Kittens

Cleo's vijf-ling 2 weken oud, foto's p21!!

• Log in om te reageren
337 reacties op dit onderwerp
Guest_Comfy'nCosy_*
Guest_Comfy'nCosy_*

#166 Geplaatst 02 april 2010 - 13:24

de dierenarts heeft dat niet gedaan. ik heb er wel naar gevraagd, want dat wat ook mijn eerste gedachte. Hij zei dat een keizersnede nodig was omdat het nu de eerste bevalling was en het eerste kitten in stuit lag, maar dat het bij een volgend nestje geen problemen zal geven omdat volgens hem het bekken dan nog is gegroeid..en wanneer het kitten niet in stuit ligt het bekken nog meer kan worden opgerekt. ik dacht: wie ben ik om dat tegen te spreken..maar als jullie er andere ideeen over hebben?

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#167 Geplaatst 02 april 2010 - 13:26

Gefeliciteerd met de prachtige 5-ling! :flower:

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#168 Geplaatst 02 april 2010 - 13:29

Spijtig van de keizersnede, zoals eerder vermeld was het misschien niet nodig geweest, maar daar is nu niets meer aan te veranderen.

Het eerste kittentje dat bij ons geboren is, was ook in stuit en heeft ook vrij lang geduurd eer er beweging in kwam, maar we hebben toch volgehouden. Het was ook mijn eerste keer en had gelukkig wel telefonische begeleiding van Magic Coonie.

Yumi kwam mij ook heel snel achterna als ik haar kindjes wou wegen (na een tijdje vertrouwde ze me wel), maar dat moet nu eenmaal en dat is inderdaad een goed teken dat mamapoes er zo goed naar om kijkt.

Wel hele mooie kittens, proficiat met je eerste nestje, het zien er hele schattige bolletjes uit en hopelijk zit er een lilac/fawn poesje bij voor jullie :geluk:

Bewerkt door Spanishke, 02 april 2010 - 13:31.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#169 Geplaatst 02 april 2010 - 16:10

Comfy zei:

de dierenarts heeft dat niet gedaan. ik heb er wel naar gevraagd, want dat wat ook mijn eerste gedachte. Hij zei dat een keizersnede nodig was omdat het nu de eerste bevalling was en het eerste kitten in stuit lag, maar dat het bij een volgend nestje geen problemen zal geven omdat volgens hem het bekken dan nog is gegroeid..en wanneer het kitten niet in stuit ligt het bekken nog meer kan worden opgerekt. ik dacht: wie ben ik om dat tegen te spreken..maar als jullie er andere ideeen over hebben?

De bekkenbeenderen zijn met elkaar verbonden door kraakbeen. Bij een jong dier althans. Bij een ouder dier gaat dit verbenen en dit zorgt ervoor dat de bekkenbeenderen juist minder rekbaar worden. Dus als het nu een probleem is dan zal het later juist nog moeilijker worden, tenzij je kat nog een gigantische groeispurt moet krijgen en haar bekken ineens nog veel groter gaan worden. Hoe oud is ze eigenlijk?

Als de reden van de keizersnede werkelijk een te smal bekken is, vind ik het niet echt consequent van de dierenarts om niet meteen de baarmoeder eruit te halen...

Maar ergens vraag ik me ook wel af om de keizersnede echt noodzakelijk was, want toen ons eerste brittenpoesje moest bevallen stond ik ook op het punt om keizersnede te laten uitvoeren terwijl ze uiteindelijk zonder al te veel moeite op eigen kracht is bevallen van 7 kittens, waarvan bijna allemaal in stuit (ook de eerste).

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#170 Geplaatst 02 april 2010 - 16:14

Ik snap toch ook niet goed waarom een bekken te smal zou zijn voor een stuit ? Wat is daar dan zo anders aan ? Het volume van het kitten is hetzelfde, het hoofdje moet er toch door op welke manier dan ook. En als het kitten er met de pootjes uithangt is het bekken eigenlang al gepasseerd en zit het in de schede. Waarschijnlijk waren de weeën op dat moment niet sterk genoeg om het eruit te persen.
Spijtig dat daarvoor keizersnede gedaan is.
Alleen heeft ze nu een inwendig litteken aan de baarmoeder, wat miserie kan betekenen bij het herstel van een volgende zwangerschap.
Maar ja, het is nu zo.
Wel mooie kittens !!! Superschattig, heel veel plezier  !!!
Succes !!!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#171 Geplaatst 02 april 2010 - 16:15

De eerste duurt vaak langer en moet de weg vrijmaken. dus misschien was een keizersnee niet nodig geweest.

Maar dat is allemaal water onder de brug.

Ze is met een keizersnede bevallen en ze heeft nu prachtige babies. Dit is een ervaring voor een volgende keer.
Maar nu genieten van de babies!

Hoe doen ze het?

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#172 Geplaatst 02 april 2010 - 16:24

feroesti zei:

Ik snap toch ook niet goed waarom een bekken te smal zou zijn voor een stuit ? Wat is daar dan zo anders aan ? Het volume van het kitten is hetzelfde, het hoofdje moet er toch door op welke manier dan ook. En als het kitten er met de pootjes uithangt is het bekken eigenlang al gepasseerd en zit het in de schede. Waarschijnlijk waren de weeën op dat moment niet sterk genoeg om het eruit te persen.
Spijtig dat daarvoor keizersnede gedaan is.
Alleen heeft ze nu een inwendig litteken aan de baarmoeder, wat miserie kan betekenen bij het herstel van een volgende zwangerschap.
Maar ja, het is nu zo.
Wel mooie kittens !!! Superschattig, heel veel plezier !!!
Succes !!!

Het volume is inderdaad hetzelfde, maar de vorm is minder "ergonomisch" zeg maar :LOL:

Heb je dat zelf nog nooit gezien??? De stuitjes moeten ze wel moeite op doen, de gewone geboortes poepen ze er bij wijze van spreken zo uit 8)

Is een reden voor waarom stuitbevallingen bij de mens niet toegejuichd worden, zit nu eenmaal extra risico aan verbonden.

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#173 Geplaatst 02 april 2010 - 16:46

:love: :love: :love: :love: :love:
Ach, mijn eerste was ook een dringende keizersnede ;) en ondertussen bijna 21 en verpleegster ;) . Liever dat dan problemen met de geboorte.
Dus dikke proficiat en geniet van je kleintjes en verwen mama Cleo maar
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#174 Geplaatst 02 april 2010 - 16:58

Proficiat met de mooie 5-ling!

Geplaatste afbeelding

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#175 Geplaatst 02 april 2010 - 17:27

gefeliciteerd met je kleurrijk nestje :heart:

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#176 Geplaatst 02 april 2010 - 17:35

ok, ik snap jullie allemaal wel maar waarom stonden jullie niet klaar om haar te steunen tijdens de bevalling? Jullie hebben allemaal ervaring met bevallingen. En ik kan me heel goed voorstellen dat als het je eerste bevalling is en je bezorgd bent, je toch luistert naar je da. Stop dus aub om haar schuldgevoelens aan te praten (want zo komt het bij mij over).

Geplaatste afbeelding

Guest_Jokari_*
Guest_Jokari_*

#177 Geplaatst 02 april 2010 - 17:45

ik moet eerlijk zeggen dat ik het met Joloka eens ben. :s

als de DA zegt 'keizersnede' dan zou ik ook luisteren, ik ben geen DA.

ik heb geen ervaring met katten, maar een stuitligging bij paarden is ronduit gevaarlijk, dus ik zou al lichtekes in paniek slaan. :)

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#178 Geplaatst 02 april 2010 - 17:52

Allemaal achteraf... Je hebt super goed voor ze gezorgd!
Heel erg gefeliciteerd met dit mooie grote nestje en veel geluk met de
verdere verzorging! :geluk:

Guest_Comfy'nCosy_*
Guest_Comfy'nCosy_*

#179 Geplaatst 02 april 2010 - 17:59

Tja, achteraf is altijd makkelijk praten, misschien als ik meer ervaring had, had ik het aangedurft om langer te wachten. Op dat moment kon ik op niemand anders vertrouwen dan de dierenarts en aangezien hij ervoor gestudeerd heeft ga ik ervan uit dat hij weet waar hij het over heeft. Ik ben in ieder geval heel blij dat alle 5 de kittens gezond ter wereld zijn gekomen en het met Cleo ook heel goed gaat. Ze is al echt een moedertje!
Voor de volgende keer: misschien komt die er wel helemaal niet. Tis niet echt een pretje om je lieve poes vastgebonden op een tafel te zien liggen... :( De kittens daarentegen zijn werkelijk niet te beschrijven geweldig, maar ik wacht nog even af of het me dat waard gaat zijn.
Gewichten gaan overigens omhoog :)

Bewerkt door Comfy'nCosy, 02 april 2010 - 18:01.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#180 Geplaatst 02 april 2010 - 18:02

Wel neen hoor,we praten haar zeker geen schuldgevoelens aan !!
De baby's zijn er gezond en wel. Ze zijn prachtig !!!

We proberen alleen raad te geven voor de toekomst.
De meeste starters gaan snel over tot keizersnede terwijl dat niet echt hoeft. Het is ook zo dat na een keizersnede het niet zo gemakkelijk is om een volgende bevalling probleemloos te laten verlopen. Ook dierenartsen gaan snel over tot keizersnedes helaas. De meeste wat ervaren fokkers weten dat een keizersnede vaak het einde van de fok betekend voor die poes. De baarmoeder moet zeer lang herstellen en soms is er schade en serieuze littekenvorming op de baarmoeder. Na een tweede bevalling duurt het vaak veel langer vooraleer de baarmoeder terug in goede vorm is, goed ingekrompen is. Ze kunnen dan ook heel lang nabloeden en pijn hebben door de naweeën aan het litteken vanbinnen als de kittens drinken.
Naweeën zijn het sterkst na de tweede en volgende bevallingen, bij een eerste niet zo.

Een stuitbevalling is eng, maar met wat geduld en een goede sterke wee, krijg je die wel los.
Heel erg veel stuitbevallingen bij poezen. Ook bij ons huidig nestje van Sanneke is het eerste in stuit bevallen en moest ik meetrekken bij de volgende wee.
Dat komt heel erg veel voor !! Best eng, je ziet het kitten spartelen en durft niet goed te trekken. Dat kan ook enkel bij een sterke wee, dan lukt het wel. Als fokker went dat wel en wordt je dat gewoon.
Snel de slijmpjes wegzuigen en droogwrijven en niets aan de hand.

Dit allemaal als tip bedoeld. Je hoeft je zeker niet schuldig te voelen !!!
Veel fokkers gaan in het begin sneller over op keizersnede. Hoelanger je fokt hoemeer je iets aandurft. Het is ook niet zomaar iets om zo'n kleine uk eruit te trekken en de schrik dat hij sterft zit er wel in natuurlijk.
Ook ikzelf heb nog gepanikeerd bij een stuitbevalling destijds, tot tranen toe. Gelukkig kon onze dierenarts dan hier ter plaatse het kitten eruit trekken na een injectie om de weeën op te drijven.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Kittens