Spring naar inhoud

- - - - -
Kittens

Cleo's vijf-ling 2 weken oud, foto's p21!!

• Log in om te reageren
337 reacties op dit onderwerp
ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#181 Geplaatst 02 april 2010 - 18:03

ik kan me voorstellen dat je nu denkt: volgende keer? echt niet!

Maar geloof me, als je straks op en top geniet van de kleintjes dan zul je zien dat je niet meer zonder kunt.
Wij dachten na de eerste tegenslag (oke, was niet eerste nestje) dat doen we niet meer!
Maar uiteindelijk zijn we toch doorgegaan. We hebben de nodige problemen gehad, zowel met de katjes als met andere fokkers.
Elk nest beslissen we of we nog door kunnen en willen gaan. En elke keer zeggen we: genoeg.
Maar toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan en hebben we nu ons zevende nest rondlopen.
(al gaan we hierna toch echt een jaar minimaal zonder kittens inlassen hoor, het is me even goed zo! ;) )

Maar dat is allemaal toekomst.

En je hebt mijn nummer, dus als je gewoon eens wilt praten over wat dan ook, bel gerust :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#182 Geplaatst 02 april 2010 - 18:07

@Ginnie en Feroesti: ik vind het lief dat jullie zo reageren :hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding

Guest_Comfy'nCosy_*
Guest_Comfy'nCosy_*

#183 Geplaatst 02 april 2010 - 18:49

ik ook :oops:
het is toch gewoon een hele spannende tijd (geweest) :trance:

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#184 Geplaatst 02 april 2010 - 19:12

helemaal mee eens :)

Voel je niet schuldig!
Acheraf is het gemakkelijk praten, die opmerkingen kwamen beter eerder. :roll:

Misschien kan ik de ervaren fokkers er nog eens op wijzen dat er een topic aangemaakt is waarin de tips ed. kunnen verzameld worden omtrent fokken (dracht en bevalling)!!!

Zo hoeft iemand die het dringend nodig heeft dit topic raadplegen en hoeft deze niet het hele forum te doorspitten. ;)

Heb je eens wat tijd: pen dan eens wat neer in dit topic.
Wat voor jou eenvoudig lijkt, kan voor de ander totaal onbekend zijn. ;)

Dit is uiteraard vrijblijvend, maar ik weet zeker dat er hier velen wat aan kunnen hebben, dus draag zeker je steentje bij. :)

Ik heb ook al wat vraagjes gesteld in het topic, maar aangezien ik niet fok, kan ik moeilijk van die vragen bedenken natuurlijk :oops:

Ps: diegene die reeds tips gegeven hebben, wil ik zeker en vast nog eens bedanken, in naam van wie het heeft kunnen gebruiken ;-)

Bewerkt door Elfonia, 02 april 2010 - 19:13.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#185 Geplaatst 02 april 2010 - 19:16

Joloka zei:

ok, ik snap jullie allemaal wel maar waarom stonden jullie niet klaar om haar te steunen tijdens de bevalling? Jullie hebben allemaal ervaring met bevallingen. En ik kan me heel goed voorstellen dat als het je eerste bevalling is en je bezorgd bent, je toch luistert naar je da. Stop dus aub om haar schuldgevoelens aan te praten (want zo komt het bij mij over).

Joloka, Wendy heeft haar gegevens doorgemaild, echter die werden pas gezien toen de baby's al geboren waren na de keizersnede.
Rond de tijd dat deze bevalling begon lag ik zelf al op 1 oor. Ik moet zelf ook vroeg het bed uit.
Ik mag toch eigenlijk aannemen, dat wanneer je begint met fokken, dat je een fokker ook heb die je kan helpen, en die je altijd dan mag bellen om je te steunen.
Ik heb zelf ook vaak genoeg net beginnende fokkers op weggeholpen en begeleid tijdens een bevalling.

Het is daarbij geen schuldgevoelens aanpraten.
Alleen ik merk wel dat er verder niet meer gelezen wordt maar direct naar een d.a. wordt gerend, om een ritssluiting erin te zetten. Het geduld is er maar met moeite.
Wanneer een kitten al in een geboorte kanaal zit, dan is die zelfs met een keizersnede en niet meer uit te krijgen.

4 jaar geleden, al jankende heb ik de d.a. opgebeld. Nadine ging bevallen, een vreselijke zware bevalling voor haar, 2 stuitjes en vervolgens ging ze verder en de 3e ook in een stuit. Met de 3e had ze zichtbaar zeer veel moeite, tijdens de bevalling piton gespoten, de weeen waren te zwak en ze was uitgeput, overigens de baby was al overleden. Op een gegeven moment dus de d.a. gebeld, het kitten kwam gewoon niet verder.
Mijn d.a. zei ook eerlijk, je moet nu trekken, als je hier komt, dan trek ik, dan is de baby ook kapot. Ik kan geen keizersnede meer uitvoeren.
Ik voelde de baby onder mijn handen aan alle kanten knappen, kreeg ook steeds minder grip, na een plop kwam het hoofdje eruit. De baby heeft er niks van gemerkt, was al even dood.
Veel kittens worden vaak in een stuit geboren. Ik nu een keer mazzel gehad dat Twiggy ze er uit poepte en geen problemen ermee had, dus geen stuitjes.
Ik kan dan ook niet begrijpen dat de d.a. niet in heeft gegrepen met weeën versterkers in de vorm van piton. Of al had er maar utero vetsem gegeven, dit versterkt ook al de weeën.
Toen ik het terug las ook van de vliezen zijn gebroken, het is een uur later en er is nog niks.
2 uur na het breken van de vliezen ben ik gaan ingrijpen, WHY?? denk ik dan.
Alle kittens zitten in een eigen vliesje, die leggen niet droog.
Of zoals een k** d.a. hier in het dorp tegen een kennis, oh als ze binnen een uur er niet zijn, dan moet je komen hoor. 3 dgn later zijn de kittens gezond en wel geboren.
Dat is ook eigenlijk wat Nathalie bedoelt, veel d.a. denken aan hun portemonee, en beginnende en onwetende fokkers stappen hier massaal in.

Het is wel het gevaar van forums om hier alles maar op te willen vragen, echter met zulke cruciale dingen, zijn fokkers niet altijd in de gelegenheid om direct van woord en daad te voorzien, werken, show, slapen, allemaal dingen die bij een mens horen.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#186 Geplaatst 02 april 2010 - 19:19

Comfy zei:

De kittens daarentegen zijn werkelijk niet te beschrijven geweldig, maar ik wacht nog even af of het me dat waard gaat zijn.
Gewichten gaan overigens omhoog :)

Is dit niet het mooiste geschenk!!
Meid probeer het bevallingsdrama achter je te laten en genieten.
Elke dag ontdek je iets nieuws.
Elke dag zie je dingen veranderen en ontwikkelen.
Ben je nog aan het bijflessen, of doet mama het helemaal zelf???

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#187 Geplaatst 02 april 2010 - 19:21

feroesti zei:

Wel neen hoor,we praten haar zeker geen schuldgevoelens aan !!
De baby's zijn er gezond en wel. Ze zijn prachtig !!!

We proberen alleen raad te geven voor de toekomst.
De meeste starters gaan snel over tot keizersnede terwijl dat niet echt hoeft. Het is ook zo dat na een keizersnede het niet zo gemakkelijk is om een volgende bevalling probleemloos te laten verlopen. Ook dierenartsen gaan snel over tot keizersnedes helaas. De meeste wat ervaren fokkers weten dat een keizersnede vaak het einde van de fok betekend voor die poes. De baarmoeder moet zeer lang herstellen en soms is er schade en serieuze littekenvorming op de baarmoeder. Na een tweede bevalling duurt het vaak veel langer vooraleer de baarmoeder terug in goede vorm is, goed ingekrompen is. Ze kunnen dan ook heel lang nabloeden en pijn hebben door de naweeën aan het litteken vanbinnen als de kittens drinken.
Naweeën zijn het sterkst na de tweede en volgende bevallingen, bij een eerste niet zo.

Een stuitbevalling is eng, maar met wat geduld en een goede sterke wee, krijg je die wel los.
Heel erg veel stuitbevallingen bij poezen. Ook bij ons huidig nestje van Sanneke is het eerste in stuit bevallen en moest ik meetrekken bij de volgende wee.
Dat komt heel erg veel voor !! Best eng, je ziet het kitten spartelen en durft niet goed te trekken. Dat kan ook enkel bij een sterke wee, dan lukt het wel. Als fokker went dat wel en wordt je dat gewoon.
Snel de slijmpjes wegzuigen en droogwrijven en niets aan de hand.

Dit allemaal als tip bedoeld. Je hoeft je zeker niet schuldig te voelen !!!
Veel fokkers gaan in het begin sneller over op keizersnede. Hoelanger je fokt hoemeer je iets aandurft. Het is ook niet zomaar iets om zo'n kleine uk eruit te trekken en de schrik dat hij sterft zit er wel in natuurlijk.
Ook ikzelf heb nog gepanikeerd bij een stuitbevalling destijds, tot tranen toe. Gelukkig kon onze dierenarts dan hier ter plaatse het kitten eruit trekken na een injectie om de weeën op te drijven.

Inderdaad, zeker niet als verwijt bedoeld... Vind het ook een beetje krom als mensen dat gaan denken :p

Doch het is wel belangrijk om te weten naar de toekomst toe dat als het een probleem met het bekken is dat deze toestand zich zal herhalen. Ik persoonlijk zou dat wel waardevol vinden om te weten. En als meer geduld de volgende keer poes en baasje de keizersnede bespaart, des te beter dan.

En wat tips geven betreft, mensen kunnen mij ook altijd contacteren, ik help graag daar waar ik kan en inmiddels hebben veel mensen, ook hier op KS dat al gedaan. Maar je kan niet verwachten dat de fokkers hier op het forum altijd alle bevallingstopics gaan uitpluizen om altijd op het juiste moment een bevalling te kunnen begeleiden.

Een belangrijke tip voor iedereen die een eerste nestje plant, zorg dat je op voorhand goed contact hebt met een fokker die je wilt bij staan tijdens de bevalling. Dan ben je echt goed voorbereid en heb je een hulplijn achter de hand! Een topic met vragen over bevallingen is handig, maar niemand heeft op het moment dat poes voor de eerste keer ligt te bevallen de tijd om dat eens helemaal te gaan uitspitten. Het is dan echt veel gemakkelijker om eventjes te bellen naar iemand die je kan helpen ;)

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#188 Geplaatst 02 april 2010 - 19:25

En het is ook heel belangrijk om te weten dat als de bevalling van start gaat de babies er ECHT niet na een uur al moeten zijn. Met die misvatting ben ik ook bijna met een poes bij de dierarts beland voor een keizersnede, terwijl dat echt gewoon niet nodig is. Een poezenbevalling is een grillig iets. Sommige poezen verliezen hun slijmprop en lopen vijf dagen later nog steeds zo rond als een tonnetje rond. Sommige poezen verliezen slijmprop en hebben drie kwartier later al een baby'tje aan de tepel liggen. De belangrijkste regel is; zolang poes kalm is (en natuurlijk is poes niet zo kalm als op een doordeweekse niet bevallingsdag, een beetje hijgen, een beetje onrust is volkomen normaal, uiteindelijk heeft ze wel weeën) moet je gewoon niet ingrijpen.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#189 Geplaatst 02 april 2010 - 19:42

De kittens zijn inderdaad het allermooiste geschenk !!!!
En je bent weer een ervaring rijker...

Dit is absoluut geen reden om te stoppen, het hoort er gewoon bij. En hoe langer je fokt hoe meer je daar moet mee leren omgaan. Je hebt ook helemaal niets fout gedaan !!!! Je hoeft jezelf ook niet schuldig te voelen door geluisterd te hebben naar een dierenarts !!!

Je kan dan nog zo veel raad krijgen van fokkers of dierenartsen, je moet het wel zelf kunnen.
Als je plots panikeert ben je soms te laat of neem je foute beslissingen. Maar dan heb je wel weer een wijze les geleerd en ben je een ervaring rijker. Af en toe komen er zeker tegenslagen die je moet zien te overwinnen. Handelen en leren en elke tegenslag als een ervaring rijker zien.
En tegenslagen zijn er altijd wel hoor, ookal beweren fokkers soms van niet !!

Even laten bezinken, keizersnede verwerken en genieten van je kittens !!! En je hebt absoluut gelijk, het is een verschrikking om je kat daar zo te zien liggen. De eerste keer toen ik bij een keizersnede was heb ik speciaal gevraagd om er eentje te mogen bijwonen, niet van mijn kat.
Ik vond het eng en had niet eens een band met die kat. Het is toch niet niets hé ??? Wordt zwaar onderschat !
Toen het een keizesnede bij een van mijn katten werd, was ik voorbereid, maar vond het stukken moeilijker. Ik moest zelfs even opzij gaan omdat ik een flauwte voelde opkomen...
Knap dat je er ook wilde bij blijven, niet iedereen doet dit zomaar !!! :thumb:
Velen geven haar zomaar mee en halen haar op als het achter de rug is. Lekker makkelijk.... Je hebt haar niet in de steek gelaten , dat zegt veel over je voeling met je katten en je leergierigheid !!! :love3: :love3:

Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#190 Geplaatst 02 april 2010 - 20:11

proficiat met de 5-ling
ons nestje is ook met een keizersnede geboren
maar dat vergeet je gauw
geniet maar van de kleintjes
ze zijn zo vlug groot

Paula1943
Paula1943
  • 1.797 berichten
  • 4 katten

#191 Geplaatst 02 april 2010 - 20:45

Heel veel geluk, liefde,plezier, met je 5-ling, ik als leek vind,dat je het maar knap hebt gedaan ik weet niet of ik zo dapper zou zijn hoor!! :flower:
Nu maar lekker genieten, want inderdaad ze zijn zo groot

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#192 Geplaatst 02 april 2010 - 21:00

vraag:

je zag om 2130 een staartje, hoelang heb je dit aangezien
na een half uur persen en ik helpen. Dat was twee uur nadat ze vruchtwater had verloren en zelf perste
nou denk dat je dit best nog wel 1 uur langer had kunnen aanzien, tijd van verliezen van vruchtwater doet er niet toe!

hoelaat ben je naar de DA gegaan?
om half 11

wat heeft de DA gedaan met de stuit bevalling,
hij heeft inwendig gevoeld, en geconstateerd dat haar bekken te smal was voor een eerste kitten in stuit.
Dit is dus echt belachelijk het moet oprekken en daarvoor heb je dus tijd nodig, en weeen

hoe waren de weeen?
om 21:30 iedere 10 minuten, maar dat liep snel op naar iedere 2 minuten,
heeft de da nog medicatie gegeven om te helpen of is hij gelijk gaan snijden?
heeft geen medicatie gegeven behalve voor narcose en AB achteraf
nou met iedere 10 minuten om 2130 en uit eindelijk naar elke 2 minuten adviseer ik je de volgende keer gewoon thuis te blijven dan zijn ze krachtig genoeg. En wat betreft geen medicatie geven tsja dan is er ook geen indicatie voor keizersnede, hopelijk ook pijnstilling dit wordt zo vaak vergeten

Hebben de kittens na keizersnede ook iets gekregen om sneller bij te zijn?
nee, zodra mijn vriend en ik ze uit het vlies hadden gewreven waren ze meteen al heel levendig en piepten hard
Toch is het soms handig dit wel te doen ze kakken soms zo snel in

Is mama wakker gespoten?
nee. was volgens DA niet nodig omdat hij relatief weinig narcose had gegeven om de kittens zo min mogelijk te beinvloeden. Cleo is echter nog wel erg lang zo suf en van de wereld geweest.
Altijd wakker spuiten zodat mama snel bij komt en aan de kittens kan wennen. Ze blijven nog lang genoeg dronken

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt! Bedankt voor je advies in ieder geval

wat een [Knip] van een dierenarts die puur voor de centen gegaan is, ik adviseer een andere te nemen want deze gaat puur voor een snelle verdienste zinloze keizersnede nr zoveel
Dit is niet richting jou hoor maar ik haat dierenartsen die onzekere fokkers uitbuiten

Bewerkt door Pixel, 02 april 2010 - 21:50.
Reden van bewerken: Taalgebruik

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#193 Geplaatst 02 april 2010 - 21:03

Comfy zei:

de dierenarts heeft dat niet gedaan. ik heb er wel naar gevraagd, want dat wat ook mijn eerste gedachte. Hij zei dat een keizersnede nodig was omdat het nu de eerste bevalling was en het eerste kitten in stuit lag, maar dat het bij een volgend nestje geen problemen zal geven omdat volgens hem het bekken dan nog is gegroeid..en wanneer het kitten niet in stuit ligt het bekken nog meer kan worden opgerekt. ik dacht: wie ben ik om dat tegen te spreken..maar als jullie er andere ideeen over hebben?

de dierenarts had met zijn poten van het mes moeten blijven, eerste kitten en dan stuit vergt lang en geduld hij had haar en jou moeten ondersteunen maar daar zal ie geen zin in hebben gehad.
Wilde slapen denk ik.

En als poes te nauw was geweest dan had ie het advies moeten geven niet meer te fokken daarmee en steriliseren.

Wat een [Knip]

Bewerkt door Pixel, 02 april 2010 - 21:49.
Reden van bewerken: Taalgebruik

Guest_Comfy'nCosy_*
Guest_Comfy'nCosy_*

#194 Geplaatst 02 april 2010 - 21:09

Bedankt voor jullie reacties. Ik snap dat het allemaal goed bedoeld is, maar het heeft me toch wel een beetje aan het twijfelen gebracht over de beslissing om de dierenarts in te schakelen. Uiteindelijk probeer ik er zo veel mogelijk van op te steken.
Ik heb heel goed contact met de eigenares van Rambo, maar omdat zij momenteel regelmatig chemo therapie krijgt heeft zij een hele moeilijke tijd. Ik mocht haar dag en nacht bellen, helaas dat het dus gisteren niet kon.
mijn conclusie: ik ben blij dat er 5 gezonde kittens zijn, dat cleo goed moedert, dat bij een eventuele volgende keer telefonisch dan wel persoonlijk contact zeer gewenst is en ik onder sommige omstandigheden langer kan afwachten met het inschakelen van de dierenarts.
@ feroesti: het scheelt dat ik pasgeleden een stage in het ziekenhuis heb gehad waarbij ik op de afdeling kaakchirurgie mocht assisteren op de OK. Anders was ik denk ik ook wel bijna van mijn stokje gegaan! En je eigen poes, dat is toch wel even andere koek! Ik moest wel even flink slikken, maar mijn gevoel dat ik alles wilde doen om haar te kunnen helpen overheerste bij mij. En bij mijn vriend ook overigens, die heeft ook meegeholpen de kittens droog te wrijven!
Inderdaad: nu lekker genieten van de kittens :)

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#195 Geplaatst 02 april 2010 - 21:10

zo nu nog even algemene reactie:

waarom er niemand klaar stond, ehm ik lag al op een oor, bovendien die vraag moet toch echt eerder gesteld worden.
Denk dat je dit ruim van te voren moet regelen met je mentor.

Ik vindt het raadzaam dat startende fokkers een mentor nemen denk dat de poezels er wel bij zouden varen en ook de fokkers.

Van harte met je ukkies, dat ze voorspoedig mogen groeien.
Maar zoek je wel een betere dierenarts?
Misschien kan iemand je nog wel een aanraden

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Kittens