Joloka zei:
@Nahs, ik zeg ook niet dat jullie moeten klaar staan en de topicstarter had hulp (op het moment zelf jammer genoeg niet omdat die zwaar ziek is). Maar ik vind dat het achteraf toch allemaal makkelijk gezegd is dat haar da niet goed is. Iedereen moet vertrouwen hebben in een da anders ga je daar niet. En sommige da's hebben blijkbaar nog niet allemaal evenveel ervaring met bevallingen. Ik merk ook dat jullie mondig genoeg zijn om zelf bepaalde dingen te bespreken met je da.
En wie zegt dat ze geen goede da heeft? Omdat die een keizersnede heeft uitgevoerd? Misschien was het op dat moment echt wel nodig maar daar hebben we geen zicht op he.
Wat nu telt is dat er 5 kittens bijgekomen zijn op KS en dat de topicstarter hiervan moet genieten
.
Als ik het verslag zo lees is het gewoon niet nodig geweest ik vraag me altijd af waarom een DA gewoon niet even de bevalling begeleidt.
met dat eerste kitten, dan eventueel weer naar huis stuurt met tips.
En zn terug laat komen.
tuurlijk moet ze nu genieten maar een keizersnede geeft vaak vervelende complicaties als je pech hebt.
En een onevaren fokker kan daar soms nog lastiger mee omgaan.
ook hier is begeleiding nodig zeker die eerste week.
want als je teveel voed komt de melk niet goed opgang en als je teweinig voed vallen ze af.
Als je mama haar wond niet observeerd, kunnen daar problemen onstaan, en zeker omdat de kittens op de buik krioelen.
een ander iets wat ik me afvraag of er van te voren kennis is opgedaan door te lezen, oa om dat ik dus las dat het vruchtwater al 2 uur gebroken was, en men mogelijk niet wist dat elk kitten in een eigenbubbel in de baarmoeder zit.
Elke hoor heeft zijn eigen algemene vruchtzak, en daarin drijven de bubbels van de kittens ik noem het maar even zo.
dus als je een blaas ziet komen bij de eerste weeen is dat vaak de algemene vruchtzak van een van de hoorns, en de volgende is soms vangelijk van de andere hoor, daarna komen dus de bubbeltjes van de kittens soms knappen deze en komen ze zonder bubbel op de wereld, soms worden ze met de helm opgeboren
(bubbel intakt) lees zo vaak de paniek als het vruchtwater al heel lang gelopen heeft dat ik twijfel of mensen de basiskennis in huis hebben
Ze moet nu vooral goed op mama letten , en rustig blijven vragen staat altijd vrij.
Bewerkt door Nahs, 02 april 2010 - 21:42.