Spring naar inhoud

- - - - -
Kittens

Cleo's vijf-ling 2 weken oud, foto's p21!!

• Log in om te reageren
337 reacties op dit onderwerp
Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#196 Geplaatst 02 april 2010 - 21:18

@Nahs, ik zeg ook niet dat jullie moeten klaar staan en de topicstarter had hulp (op het moment zelf jammer genoeg niet omdat die zwaar ziek is). Maar ik vind dat het achteraf toch allemaal makkelijk gezegd is dat haar da niet goed is. Iedereen moet vertrouwen hebben in een da anders ga je daar niet. En sommige da's hebben blijkbaar nog niet allemaal evenveel ervaring met bevallingen. Ik merk ook dat jullie mondig genoeg zijn om zelf bepaalde dingen te bespreken met je da.
En wie zegt dat ze geen goede da heeft? Omdat die een keizersnede heeft uitgevoerd? Misschien was het op dat moment echt wel nodig maar daar hebben we geen zicht op he.
Wat nu telt is dat er 5 kittens bijgekomen zijn op KS en dat de topicstarter hiervan moet genieten :heart: .

Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#197 Geplaatst 02 april 2010 - 21:35

Joloka zei:

@Nahs, ik zeg ook niet dat jullie moeten klaar staan en de topicstarter had hulp (op het moment zelf jammer genoeg niet omdat die zwaar ziek is). Maar ik vind dat het achteraf toch allemaal makkelijk gezegd is dat haar da niet goed is. Iedereen moet vertrouwen hebben in een da anders ga je daar niet. En sommige da's hebben blijkbaar nog niet allemaal evenveel ervaring met bevallingen. Ik merk ook dat jullie mondig genoeg zijn om zelf bepaalde dingen te bespreken met je da.
En wie zegt dat ze geen goede da heeft? Omdat die een keizersnede heeft uitgevoerd? Misschien was het op dat moment echt wel nodig maar daar hebben we geen zicht op he.
Wat nu telt is dat er 5 kittens bijgekomen zijn op KS en dat de topicstarter hiervan moet genieten :heart: .
Als ik het verslag zo lees is het gewoon niet nodig geweest ik vraag me altijd af waarom een DA gewoon niet even de bevalling begeleidt.
met dat eerste kitten, dan eventueel weer naar huis stuurt met tips.
En zn terug laat komen.

tuurlijk moet ze nu genieten maar een keizersnede geeft vaak vervelende complicaties als je pech hebt.
En een onevaren fokker kan daar soms nog lastiger mee omgaan.

ook hier is begeleiding nodig zeker die eerste week.
want als je teveel voed komt de melk niet goed opgang en als je teweinig voed vallen ze af.
Als je mama haar wond niet observeerd, kunnen daar problemen onstaan, en zeker omdat de kittens op de buik krioelen.

een ander iets wat ik me afvraag of er van te voren kennis is opgedaan door te lezen, oa om dat ik dus las dat het vruchtwater al 2 uur gebroken was, en men mogelijk niet wist dat elk kitten in een eigenbubbel in de baarmoeder zit.
Elke hoor heeft zijn eigen algemene vruchtzak, en daarin drijven de bubbels van de kittens ik noem het maar even zo.
dus als je een blaas ziet komen bij de eerste weeen is dat vaak de algemene vruchtzak van een van de hoorns, en de volgende is soms vangelijk van de andere hoor, daarna komen dus de bubbeltjes van de kittens soms knappen deze en komen ze zonder bubbel op de wereld, soms worden ze met de helm opgeboren
(bubbel intakt) lees zo vaak de paniek als het vruchtwater al heel lang gelopen heeft dat ik twijfel of mensen de basiskennis in huis hebben

Ze moet nu vooral goed op mama letten , en rustig blijven vragen staat altijd vrij.

Bewerkt door Nahs, 02 april 2010 - 21:42.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#198 Geplaatst 02 april 2010 - 22:10

Bij de bevalling van ons Kassandra was haar water om 12.00 u gebroken met ferme weeën. De weeën vielen al heel snel helemaal stil en pas om 16.00 u kwamen er ineens terug persweeën, 16.15 u is het eerste kitten geboren. Beide kittens zaten nog volledig omhult in de vruchtzak, de eerste omgekeerd en die vruchtzak heb ik zelf na de geboorte opengescheurd zodat ze sneller naar adem konden happen. De rest kon Sanneke helemaal alleen.
Eigenlijk had ik dat zelfs niet eens hoeven doen, maar bij zo'n lange bevalling wilde ik toch snel de kittens zien ademen.
Dus 4 uren gewacht op het eerste kitten na het breken van het water en een totale bevalling van 6.00 tot 16.30 u !!
Dit is de allereerste keer in 8 jaar dat ik dit voorheb. Ik stond voortdurend elk uur in telefonisch contact met de dierenarts en die adviseerde me gewoon rustig te wachten.
Een keizersnede zou hij pas doen als ze bleef persen en er niets kwam.
Maar als er geen perweeën zijn, hoeft er ook geen paniek te zijn. Sommige poezen doen zelfs uren eens een dutje tussenin en soms zitten er ook uren tussen de ene hoorn en de andere.
Onze dierenarts heeft me gerustgesteld en begeleid.
Moest dit mijn eerste nestje geweest zijn zou ik waarschijnlijk ook wel gepanikeerd hebben. Maar dan moet een dierenarts je toch begeleiden en geruststellen. Zelfs bij mij was dit deze keer echt nodig en ik heb al zo veel bevallingen achter de rug.

Maar een dierenarts kan moeilijk inschatten of het echt serieus is of als het om paniek gaat. Als dit een beginnend fokker betrefd is dat ook moeilijk. Als je al jaren met een dierenarts samenwerkt kent hij je ook veel beter en kan hij beter oordelen. Dan is het ook gemakkelijker om de situatie in te schatten en te overleggen. Als hij geen keizersnede had gedaan en het alsnog fout liep, kon hem dat verweten worden. Dit terwijl dit met een goede vertrouwens band veel minder speelt...
Ik begrijp het dus ergens ook wel een beetje !!

Ik zou dit samen met de dierenarts eens goed bespreken en vragen wat hij erover vind. Kon je nog wachten of was het echt pure noodzaak.
Goed overleg en veel praten schept een band en dat is absoluut nodig aan weerskanten.

Onze dierenarts kent me heel goed en weet dat hem elke fout zal verweten worden. Maar hij weet ook dat we daarover kunnen praten. Missen is menselijk !

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.875 berichten
  • 13 katten

#199 Geplaatst 02 april 2010 - 22:54

Wow. Dit loopt denk ik een beetje uit de hand hier.

Laat ik voorop stellen dat ik van mening ben dat de da te snel is overgegaan tot een keizersnede. MAAR

Als er niet snel genoeg wordt ingegrepen kan dat tot verlies van een van de kittens, of zelfs alle kittens leiden. Als de da twijfelt, als de fokker twijfelt, als er ook maar enige twijfel is, dan snap ik de keuze volledig!

Laura, natuurlijk ga je uit van de da en natuurlijk heb je die erbij gehaald! Dat is notabene het eerste wat iedereen aanraad in zo'n situatie.
Ik denk dat iedereen dat zou doen, sterker nog, ik heb het zelf ook gedaan! Ik ben in mijn eigen ogen nog steeds een beginnend fokker, maar we hebben het nodige al meegemaakt.
Op een gegeven moment leer je op je eigen kennis en je eigen gevoel af te gaan. Bij een eerste nest is daar nog absoluut geen sprake van! Het is jammer dat je op dat moment niet bij de fokker die je begeleidt terecht kon, maar laat ik je 1 ding vertellen:

Je hebt het beste gedaan wat je in die situatie kon doen. Je eerste nest onder deze omstandigheden is geen sinecure.
Dat je op de da vertrouwt is niet meer dan normaal en ik vindt dat er heel erg wordt uitgehaald naar een da die mensen niet kennen.
Mee eens dat deze da beter had moeten weten, maar deze da kent de achtergrond van de poes, kent de eigenaar en dat kunnen wij hier niet zeggen is het wel?

Laura, als jij deze da vertrouwt dan lekker bij hem blijven.

Veel fokkers hebben op fok-gebied (en alles wat erbij hoort) veel meer ervaring dan een da, maar dat is zeker niet in alle gevallen zo. Je hebt gedaan wat je kon, wat je vond dat je moest doen en je hebt op je da vertrouwt. Daar is niets mis mee.

En geloof me, bij elke bevalling gaat ongeveer alle kennis die ik heb meteen het raam uit als er ook maar iets anders loopt dan verwacht (meestal dus) en heb ik bijna altijd even iemand nodig om me met beide benen op de grond te zetten. Meestal is dat Marc, maar vaker is het een vriendin (die ook fokt) gewoon omdat het even fijn is om iemand te kunnen bellen die je precies vertelt wat je al weet. Dat kalmeert.

Niet twijfelen dus.

Het is allemaal goed gegaan, je hebt vijf prachtige kittens liggen, de mama zorgt ervoor en dat is nu alles dat telt.
Over een paar weekjes kun je de hele bevalling analyseren en voor de toekomst eruit leren wat er te leren valt. Voor nu, vooral concenteren op het gelukkige gezinnetje!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#200 Geplaatst 02 april 2010 - 23:26

Van harte gefeliciteerd met je kittens! :flower:

*Laura, de mensen bedoelen dat allemaal hier goed he ;) , soms komt het wel grof over en het klinkt soms ook hard als het hier geschreven wordt, de meeste fokkers hebben ook al wat meegemaakt maar ze willen je wel met plezier helpen hoor. ;)
Het beste is als je een beginnende fokker bent dat je wordt begeleid door een ervaren fokker!

Ik ben zelf ook een beginnende fokker en ik heb verschillende contacten waar ik naar kan bellen en/of die hier direkt staan om mij te helpen.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#201 Geplaatst 03 april 2010 - 08:31

En vertel eens, hoe is het nu met mamapoes en de kleintjes? Hoe zijn hun gewichtjes? Drinken ze goed enne... zijn er nog foto's? :thumb:

Geplaatste afbeelding

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#202 Geplaatst 03 april 2010 - 08:42

Ja Laura, hoe gaat het vandaag met je kroost?
Geniet er maar van, het is zo een leuke tijd.
Ik moet blijkbaar nog een beetje geduld hebben

Guest_Comfy'nCosy_*
Guest_Comfy'nCosy_*

#203 Geplaatst 03 april 2010 - 14:47

Hoi iedereen, bedankt voor de lieve berichtjes!
het gaat goed met cleo en dr kittens. Ze komen allemaal goed aan, de een wat meer dan de ander, maar er zit een stijgende lijn in.
Vanmorgen een paar foto's gemaakt, ze zijn helaas wat donkerder geworden dan ik had gehoopt, maar ik had niet erg veel tijd aangezien cleo me ongeduldig aan zat te kijken steeds. Ze vertrouwt me wel meer toe, als de kittens maar in het zicht blijven.
wat de kleurtjes betreft: ik vind het erg moeilijk om te zeggen of ze lilac of fawn zijn. De twee point kittens zijn iets verschillend, de een is spierwit, de ander wat meer gebroken wit. Wat kan ik daaruit concluderen? Verschillende kleuren points? Ben zo benieuwd wat het gaat worden!
@ Tiny: jouw geduld wordt wel heel erg op de proef gesteld! Hopelijk houdt ze je niet veel langer in spanning! succes!!

Bijgevoegde thumbnails

• blauw.25.JPG
  • lilacfawn1.25.JPG
  • lilacfawn2.25.JPG
  • point1.25.JPG
  • point2.25.JPG

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#204 Geplaatst 03 april 2010 - 14:50

zo lief :heart: :heart: :heart: :heart:

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#205 Geplaatst 03 april 2010 - 15:03

Ik bedoelde het ook helemaal niet zo, het was wel mijn eerste gedacht toen ik las dat de da vrij wel onmiddellijk was overgegaan tot keizersnede. Natuurlijk moest je vertrouwen op je da op dat ogenblik, maar het is gewoon handig om het te weten naar de toekomst toe en dat weet je nu ongetwijfeld wel.

Prachtige brittenbolletjes, ze doen het precies wel heel goed hé :thumb:
Geniet er voor de volle 100% van, niets is zo mooier dan een gezond nestje kitjes :love3:

Bewerkt door Spanishke, 03 april 2010 - 15:04.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Sakuradrops
Sakuradrops
  • 3.497 berichten
  • 3 katten

#206 Geplaatst 03 april 2010 - 15:06

Zo ienemienie, schattig :heart: :heart: Geniet ervan & ik duim dat ze mooi flink bijkomen en groeien.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#207 Geplaatst 03 april 2010 - 15:09

Ze zijn prachtig! :loveshower: :love2: :loveshower:

Guschi
Guschi
  • 5.615 berichten

#208 Geplaatst 03 april 2010 - 15:16

Zo fijn, dat mama Cleo en de kleintjes het zo goed doen! :love3:

giroldi