Spring naar inhoud

- - - - -

Grijsje en Syllie: up pag 13

• Log in om te reageren
190 reacties op dit onderwerp
Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 13 maart 2010 - 16:31

Ik weet niet of het hier thuishoort, verplaats maar indien nodig

Ons mama gaat verhuizen. Weten nog niet echt wanneer, maar het zal er op een dag van komen (binnen dit en een jaar zeker). Maar zoals jullie weten zijn er daar nog twee poezies: Sylvester en Grijsje
Die omgeving zijn Grijsje en Syllie altijd gewoon geweest. Velden, geen drukke baan... Maar het is niet gegarandeerd dat de nieuwe plek ook zo zal zijn. Hoogstwrs zelfs niet...
Nu vroegen we (ons mama en ik) ons af hoe we het beste ervoor kunnen zorgen dat Sylvester en Grijsje hun nieuwe thuis gewend raken EN de omgeving. Het zijn absoluut geen binnenkatten (Grijsje al wat meer dan Syllie, maar ze moeten naar buiten).
Hoe kunnen we dit oplossen zodat hen niks overkomt...? Dat ze niet roekeloos de baan oversteken...? Dat ze niet ongelukkig worden in hun nieuwe thuis? En... Dat ze niet bij andere mensen binnen sukkelen en daar blijven... (ik weet niet of dat kan, maar allee, ik veronderstel van wel...)
Oké, er zal nooit een garantie zijn dat hen niks overkomt, maar ik denk dat het wel slim is om hen tactisch aan te pakken op de één of andere manier en hen niet hup van dag één "straat op"... :catnoknow
Dus graag wat hulp!
Mensen die dit ook al eens hebben meegemaakt, hoe hebben jullie het aangepakt?

Bedankt KS'ers! :flower:

Bewerkt door Frances, 12 maart 2011 - 14:52.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 13 maart 2010 - 17:35

Als je verhuisd, zal je de poezen zeker de eerste weken toch best binnen houden hoor, en dan stilletjes aan weer naar buiten laten gaan zodat ze hun nieuwe thuis en omgeving leren kennen. :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 13 maart 2010 - 18:01

PeggyJ zei:

Als je verhuisd, zal je de poezen zeker de eerste weken toch best binnen houden hoor, en dan stilletjes aan weer naar buiten laten gaan zodat ze hun nieuwe thuis en omgeving leren kennen. :geluk: :geluk:

zo dacht ik het ook juist te zeggen.

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 13 maart 2010 - 18:09

Tja, niet gemakkelijk...
Wij zijn héél lang geleden verhuisd met katten die eerst buiten liepen naar een huis zonder tuin, met ze te castreren is het toen gelukkig goed verlopen, ze hebben zich gemakkelijk aangepast.
Maar, ze waren ook nog zeer jong op het moment van de verhuis, Sylvester en Grijsje zijn al wat ouder.

Gaan ze nog vaak ver op de wandel of zijn ze gewoon tevreden als ze wat frisse lucht kunnen halen?

Eventueel een kattenren als oplossing?
Hangt af van de mogelijkheden in het nieuwe huis.

Guest_Brittdc_*
Guest_Brittdc_*

#5 Geplaatst 13 maart 2010 - 20:35

Wij gaan ook verhuizen binnen een paar weken en mijn poes is ook een buitenkat.

ik stel ook voor om de poezen en paar weken binnen te houden tot ze al zeker die omgeving gewoon zijn, want dat zal in het begin al genoeg stress zijn voor de beestjes.
na paar weken kan je ze beginnen buiten laten, maar mss best eerst samen met de poezen in de tuin rondlopen enzo, zodat ze rustig kunnen wennen en dat ze toch weten dat het veilig is want het baasje loopt er ook.

en dan zo stilaan komen ze wel op hun plooi

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 13 maart 2010 - 20:46

Misschien dat als ze in een nieuwe omgeving komen en je hen even binnenhoudt, ze nog wel  binnenkatten worden?

Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 04 april 2010 - 17:34

binnenkort is het waarschijnlijk zo ver... Grijsje en Sylvester verhuizen wrs met ons mee! Maar het huis is wel aan een drukkere baan dan waar ze nu wonen. Grijsje zou nog wel binnen kunnen blijven. Maar sylvester niet denk ik :catscratchhead

Hoe leer ze je op 10-jarige leeftijd nog op de kattenbak gaan? Want dat hebben ze nooit gedaan. En met Anaïs? oh ik hoop dat ze overeenkomen... :onzeker:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 05 april 2010 - 17:14

Wij hebben destijds Tijger ook op 8-jarige leeftijd binnen gehouden en ze gebruikte de kattenbak uit zichzelf hoor, heb het haar niet moeten leren.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 09 april 2010 - 21:42

Zoals jullie weten hebben we dus een huisje. Begin juli verhuizen we.
Graag had ik wat tips!

Sylvester en Grijsje zullen wrs ook mee verhuizen. Hoe pak ik het aan, ook tov Anaïs?

Ook nog een vraagje, het huis heeft niet echt een hal, dus ik heb wat schrik als we de voordeur opendoen, dat ze naar buitenglipt. Hier op het app. is dat al gebeurd, maar dat is niet zo erg want dan komt ze op de gang. Maar daar zou ze direct buiten komen :onzeker: Heeft iemand dit ook voor, en hoe heb je dit opgelost. Of heeft er iemand een ideetje?

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 10 april 2010 - 01:08

Frances zei:

Zoals jullie weten hebben we dus een huisje. Begin juli verhuizen we.
Graag had ik wat tips!

Sylvester en Grijsje zullen wrs ook mee verhuizen. Hoe pak ik het aan, ook tov Anaïs?

Ook nog een vraagje, het huis heeft niet echt een hal, dus ik heb wat schrik als we de voordeur opendoen, dat ze naar buitenglipt. Hier op het app. is dat al gebeurd, maar dat is niet zo erg want dan komt ze op de gang. Maar daar zou ze direct buiten komen :onzeker: Heeft iemand dit ook voor, en hoe heb je dit opgelost. Of heeft er iemand een ideetje?

Daar heb ik ook al vaak aan gedacht! Toen we op zoek waren naar een huurappartement/huisje waren we op een knap huisje gebotst, waarvan de deur onmiddellijk op een drukke straat uitkwam. Je zou er kunnen een tussendeur zetten? Of heb je geen gang? Misschien de katten dan toch niet in de voorste ruimte laten?

Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 10 april 2010 - 08:01

Bibie zei:

Daar heb ik ook al vaak aan gedacht! Toen we op zoek waren naar een huurappartement/huisje waren we op een knap huisje gebotst, waarvan de deur onmiddellijk op een drukke straat uitkwam. Je zou er kunnen een tussendeur zetten? Of heb je geen gang? Misschien de katten dan toch niet in de voorste ruimte laten?

Ja dat gaat allemaal niet ... Ik had gedacht om een ren te maken... Want allee, 't is zo'n oud hoeveke en de voordeur wordt niet echt gebruikt, et is vooral de zijdeur. Dus ja mss een ren ofzo, maar ik weet niet echt of dat wel gaat met de oprit... Anders had ik gedacht om een plank voor de deur te zetten als we vertrekken?  (langs de binnenkant hé)

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 10 april 2010 - 09:33

Je zou er inderdaad zo'n kinderdeurtje kunnen voor zetten of gewoon zelf ergens een afscheiding in hout ofzo. Nu weet ik wel uit ervaring dat katten niet zo snel naar buiten spurten als het over een drukke baan gaat. Toen ze hier voor de eerste keer buiten mochten, hebben ze wel vijf minuten zitten twijfelen om effectief naar buiten te gaan. Gewoon heel goed opletten als je binnenkomt of naar buiten gaat.
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 10 april 2010 - 16:27

Als ik hier de voordeur moet open doen, kijk ik altijd eerst waar alle poezen zijn, en pas als het veilig is, doe ik de deur open. Ik ben ook altijd alert als er toch een poes zou naderen, dat ik hen kan oppakken voor ze buiten glippen. Nu komen ze hier maar in de voortuin terecht, maar zou het toch niet fijn vinden.
Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 10 april 2010 - 20:15

Ja maar je kan niet zien als je thuiskomt of ze aan de deur staat he... En de deur gaat open en floep madam is buiten. En het ding is ook, de voordeur is meer langs de zijkant, dus ze komt niet direct op de grote baan, maar op de oprit. Ze kan ook rap naar achter in de tuin, en ze kan sneeeeeel lopen! :onzeker: We zijn aan het denken om een kattenren te zetten aan de deur. Zodat we met een sluis langs de buitendeur kunnen werken... Zou dit een goed idee zijn?

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 10 april 2010 - 20:17

Dat is een leuk idee, ofwel kan je er een portaal aanbouwen zodat je steeds 2 deuren door moet, dan kan ze wel tot in het portaal, maar is de buitendeur dicht.
Geplaatste afbeelding