Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

Geleide of hulp poezels inplaats van hond of fred.

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
Guest_Jokari_*
Guest_Jokari_*

#16 Geplaatst 25 maart 2010 - 08:17

hihi die katten van mij zouden nogal eentje raar op kijken als ik ze klusjes wil laten uitvoeren. :LOL:

ik denk dat ik mij persoonlijk ook beter op mijn gemakt zou voelen met een geleidehond dan met een geleidekat, een hond is toch groter en steviger.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 25 maart 2010 - 09:18

Als je er heeeeeeeeeeeeeeeel veel tijd en energie wenst in te steken, zal dat hoogstwaarschijnlijk wel lukken, maar ik zie mij niet elke dag bezig met mij eigenzinnige katten :LOL:
Geplaatste afbeelding

Guest_Ria_*
Guest_Ria_*

#18 Geplaatst 30 maart 2010 - 21:00

Weten wat je wil ! Een hond is geen kat en zeker geen fret . Van katten kun je veel verlangen maar toch niet dat ze slaafs bevelen gaan opvolgen omdat ze het leuk vinden .
De "will to please" al ooit echt bij poezels tegengekomen ?......

Guest_Wolves fotografie_*

#19 Geplaatst 14 april 2010 - 14:47

Je hebt natuurlijk een heleboel verschillende hulphonden. Jullie gaan voornamelijk uit van de bekendste/meest voor de hand liggende: de blindengeleidehond. Je hebt echter ook rolstoelgeleidehonden, signaalhonden (voor dove mensen), je hebt honden die mensen een waarschuwing geven voordat zij een aanval krijgen (dit kunnen epileptische aanvallen zijn, maar ook bijvoorbeeld manische aanvallen of aanvallen veroorzaakt door coeliakie), reddingshonden, politiehonden, drugshonden, schapendrijvers en ga zo maar door. Voor de meeste van deze functie zijn katten niet geschikt. Dit komt voor het overgrote deel omdat ze geen "will to please" hebben. Voor het andere deel omdat ze fysiek niet geschikt zijn. Zo zie ik een kat geen boodschappen aan een caissière geven, iets dat een rolstoelgeleidehond wel kan doen.

:) Toch denk ik dat een kat wel te "trainen" is als hulpkat. Ik denk dan aan een kat die erg op zijn baasje gericht is en het aanvoelt wanneer zijn baasje zich niet goed voelt. Wanneer dit gebeurt, gaat een dier zich anders (meestal aanhankelijker) gedragen. Deze band tussen baas en dier wordt ook gebruikt bij hulphonden die aanvallen signaleren. Het lijkt mij dat dit bij katten ook kan. Eigenlijk leer je de kat hierbij niets, maar leer je de patiënt of diens omgeving om het gedrag van het dier juist te interpreteren. Dieren voelen nou eenmaal bepaalde zaken beter aan dan mensen.

Bene
Bene
  • 3.069 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 23 april 2010 - 12:40

Wel ik had vroeger last van heel zware migraine aanvallen.  In het begin had ik het niet door, maar steevast een half uurtje voor ik een aanval kreeg, liep Tibo (onze kater die we een maandje terug hebben moeten laten inslapen) steeds van mij naar de slaapkamer en terug.  Om den duur had ik het door en kon ik op voorhand medicatie innemen, zodat de aanval of in verminderde vorm kwam of soms zelfs niet doorkwam.  
Dus sommige poezen voelen wel iets aan bij hun baasje.

#21 Geplaatst 23 april 2010 - 17:43

Dat is precies wat ik bedoel Bene! Mooi voorbeeld! Wel rot voor je dat je Tibo een maand geleden hebt moeten laten inslapen. Heel veel sterkte met je verlies.

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 24 april 2010 - 23:15

Ria zei:

Weten wat je wil ! Een hond is geen kat en zeker geen fret . Van katten kun je veel verlangen maar toch niet dat ze slaafs bevelen gaan opvolgen omdat ze het leuk vinden .
De "will to please" al ooit echt bij poezels tegengekomen ?......

Bij onze Ginger wel. Die gehoorzaamt ons bijna als een hond (hij is mislukt als kat zeggen wij altijd). Maar bij hem zit er onzekerheid en angst in, bang dat wij boos worden als ie iets verkeerd doet denk ik. T is een kater met een verleden maar ik weet niet wat dat verleden is geweest. Komt van een asiel. Omdat ie zo onzeker is zou ie niet echt te trainen zijn. Hier in huis wordt ie wel steeds meer t binkie, echt een superlieve kater is t... :love3: