Spring naar inhoud

- - - - -

Poetshulp via dienstencheques?

• Log in om te reageren
238 reacties op dit onderwerp
Lieveke85
Lieveke85
  • 2.566 berichten
  • 8 katten

#121 Geplaatst 11 november 2012 - 23:13

Hier is er sinds vorige maand ook een poetshulp begonnen.

Ik zit nu al 2 maand thuis met een hernia en geblokkeerde spieren, dus ik kan en mag niets van huishouden doen.
In begin deed mijn vriend dan zoveel mogelijk, maar uiteraard kan hij alleen niet gedaan krijgen wat we met 2 normaal doen.

Dus heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en beginnen zoeken naar poetshulp.
Ik had via mijn mutualiteit een aanvraag ingediend eerst en daarna via actief interim een aanvraag gedaan met dienstencheques.

Dezelfde dag kreeg ik al een telefoon van actief interim om te vragen wat juist de bedoeling was dat deze persoon hier allemaal zou doen.
Daar moeten ze minimum 3 uur om de 2 weken tewerkgesteld worden.

Dus wij hadden gevraagd iemand dat om de 2 weken 4 uur wou komen werken op een zaterdagnamiddag (dit was met in het achterhoofd te houden dat ik een paar weken later toch terug zou kunnen gaan werken, maar wss nog niet alles van het huishouden zou gedaan krijgen) ik had er ook onmiddelijk bij vermeld dat wij 8 katten hebben.
Ik kreeg al direct te horen dat ze haar best ging doen, maar dat niet iedereen op een zaterdag wilt werken (waar ik heel goed in kan komen)

Nog geen uur later belde ze mij terug op dat ze iemand hadden gevonden, enkel de dame in kwestie sprak niet goed nederlands maar kon zich wel behelpen en ze zou de week erachter al starten.

Ik was uiteraard heel blij dat er zo snel al iemand kon starten, maar was wel heel zenuwachtig wat dat ging worden met iemand dat niet goed nederlands kon.

De dame kwam een uur te laat aan (maar achteraf bleek dat dit door slechte inplanning van de interim was) ik heb haar laten zien waar het kuisgerief stond en haar even rondgeleid (niet dat het zoveel is want wij hebben enkel een living, badkamer en 1 slaapkamer) en zij is direct begonnen met kuisen. Ze had op de 4 uur ook effectief overal gekuist de spiegels in de badkamer en in de slaapkamer en de ruit van voor was langs binnen en buiten gedaan. Ik had eigenlijk niet verwacht dat ze in die 4 uur heel het appartement zou gedaan krijgen.

En elke keer als ze terug komt doet ze een paar andere dingen ( de kasten eens deftig uitkuisen, de vuile vegen van de muur afwassen, .....) Ik vind het enkel heel spijtig dat ik amper iets tegen haar kan zeggen omdat haar nederlands niet goed is, maar ze doet goed haar werk.
Eerlijk gezegd had ik ook veel schrik om een vreemde in huis te laten om mijn huishouden te doen, ook omdat hier niet veel volk over de vloer komt en de katten dit dus ook niet gewend zijn. Er is 1 kat die de eerste keer panisch was, die heb ik echt moeten afzonderen en gaan kalmeren, ondertussen gaat dat al iets beter, maar ik denk dat de kuisvrouw nooit zijn beste vriendin gaat worden.

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#122 Geplaatst 12 november 2012 - 16:33

Bekijk berichtLieveke85, op 11 november 2012 - 23:13, zei:

Hier is er sinds vorige maand ook een poetshulp begonnen.

Ik zit nu al 2 maand thuis met een hernia en geblokkeerde spieren, dus ik kan en mag niets van huishouden doen.
In begin deed mijn vriend dan zoveel mogelijk, maar uiteraard kan hij alleen niet gedaan krijgen wat we met 2 normaal doen.

Dus heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en beginnen zoeken naar poetshulp.
Ik had via mijn mutualiteit een aanvraag ingediend eerst en daarna via actief interim een aanvraag gedaan met dienstencheques.

Dezelfde dag kreeg ik al een telefoon van actief interim om te vragen wat juist de bedoeling was dat deze persoon hier allemaal zou doen.
Daar moeten ze minimum 3 uur om de 2 weken tewerkgesteld worden.

Dus wij hadden gevraagd iemand dat om de 2 weken 4 uur wou komen werken op een zaterdagnamiddag (dit was met in het achterhoofd te houden dat ik een paar weken later toch terug zou kunnen gaan werken, maar wss nog niet alles van het huishouden zou gedaan krijgen) ik had er ook onmiddelijk bij vermeld dat wij 8 katten hebben.
Ik kreeg al direct te horen dat ze haar best ging doen, maar dat niet iedereen op een zaterdag wilt werken (waar ik heel goed in kan komen)

Nog geen uur later belde ze mij terug op dat ze iemand hadden gevonden, enkel de dame in kwestie sprak niet goed nederlands maar kon zich wel behelpen en ze zou de week erachter al starten.

Ik was uiteraard heel blij dat er zo snel al iemand kon starten, maar was wel heel zenuwachtig wat dat ging worden met iemand dat niet goed nederlands kon.

De dame kwam een uur te laat aan (maar achteraf bleek dat dit door slechte inplanning van de interim was) ik heb haar laten zien waar het kuisgerief stond en haar even rondgeleid (niet dat het zoveel is want wij hebben enkel een living, badkamer en 1 slaapkamer) en zij is direct begonnen met kuisen. Ze had op de 4 uur ook effectief overal gekuist de spiegels in de badkamer en in de slaapkamer en de ruit van voor was langs binnen en buiten gedaan. Ik had eigenlijk niet verwacht dat ze in die 4 uur heel het appartement zou gedaan krijgen.

En elke keer als ze terug komt doet ze een paar andere dingen ( de kasten eens deftig uitkuisen, de vuile vegen van de muur afwassen, .....) Ik vind het enkel heel spijtig dat ik amper iets tegen haar kan zeggen omdat haar nederlands niet goed is, maar ze doet goed haar werk.
Eerlijk gezegd had ik ook veel schrik om een vreemde in huis te laten om mijn huishouden te doen, ook omdat hier niet veel volk over de vloer komt en de katten dit dus ook niet gewend zijn. Er is 1 kat die de eerste keer panisch was, die heb ik echt moeten afzonderen en gaan kalmeren, ondertussen gaat dat al iets beter, maar ik denk dat de kuisvrouw nooit zijn beste vriendin gaat worden.

welke nationaliteit is deze poetshulp???  voornaamste is dat je er tevreden van bent.

Lieveke85
Lieveke85
  • 2.566 berichten
  • 8 katten

#123 Geplaatst 12 november 2012 - 16:43

Ik denk dat het een poolse dame is

Maar idd ze doet haar werk goed, ze ziet werk liggen en doet dit ook zonder dat we iets moeten vragen

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#124 Geplaatst 12 november 2012 - 16:44

donderdag de 15 de moet ik op controlebij de cardioloog tis nu een jaar geleden dat ik een harfinfarct kreeg bij één van mijn klanten... ben eens benieuwd of ik 4 voormiddagen ga mogen blijven werken als poetshulp of dat ze me weer op 32u/week gaan zetten vermits ik nog steeds een pijnlijk nijpend gevoel heb in mijn hart en alle dgen werken met pijn neemt ook veel energie weg.. ze zijn gemakkelijk als ze zeggen je moet het rustig aandoen... als ik de dinsdag werk op 4u doe ik: het legen van de afwasmachine, terug invullen wat op aanrecht staat .. 2 wc's, 4 slaapkamers en 2 kleinere badkamers incl. spiegels en ruiten als ze vuil staan.. dan strijk ik nog een groot uur tot anderhalf uur dus van rustig aandoen is wel een sprake...
woensdag: keuken afwassen..vaatwas... bureau..living, wc en berging en de strijk (4u)
donderdag(bij de klanten van dinsdag terug) keuken afwassen,2 zithoeken, living... ruiten binnen (buiten komt een ruitenwasser doen) en strijk ik ongeveer 2u dan doe ik ook vuile vegen muren.. de 2 lavabo's in douche nog eens en de 2 wc's... Ik kan niet traag werken..soms doe ik als extra nog wat verstelwerk als ik tijd heb.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#125 Geplaatst 12 november 2012 - 21:08

Bekijk berichtmiranda, op 12 november 2012 - 16:44, zei:

donderdag de 15 de moet ik op controlebij de cardioloog tis nu een jaar geleden dat ik een harfinfarct kreeg bij één van mijn klanten... ben eens benieuwd of ik 4 voormiddagen ga mogen blijven werken als poetshulp of dat ze me weer op 32u/week gaan zetten vermits ik nog steeds een pijnlijk nijpend gevoel heb in mijn hart en alle dgen werken met pijn neemt ook veel energie weg.. ze zijn gemakkelijk als ze zeggen je moet het rustig aandoen... als ik de dinsdag werk op 4u doe ik: het legen van de afwasmachine, terug invullen wat op aanrecht staat .. 2 wc's, 4 slaapkamers en 2 kleinere badkamers incl. spiegels en ruiten als ze vuil staan.. dan strijk ik nog een groot uur tot anderhalf uur dus van rustig aandoen is wel een sprake...
woensdag: keuken afwassen..vaatwas... bureau..living, wc en berging en de strijk (4u)
donderdag(bij de klanten van dinsdag terug) keuken afwassen,2 zithoeken, living... ruiten binnen (buiten komt een ruitenwasser doen) en strijk ik ongeveer 2u dan doe ik ook vuile vegen muren.. de 2 lavabo's in douche nog eens en de 2 wc's... Ik kan niet traag werken..soms doe ik als extra nog wat verstelwerk als ik tijd heb.

Ja, hopelijk voor jou mag je nog een tijdje op 4 voormiddagen werken hé, het is geen job die je rustig aan kan doen. Ik weet het ook, klanten verwachten veel van je, en zelf heb je graag ook dat het in orde is... Succes met je afspraak bij de cardioloog :)

Fieke
Fieke
  • 3.124 berichten
  • 1 katten

#126 Geplaatst 21 november 2012 - 09:50

Vandaag is onze poetshulp voor de eerste keer langsgekomen. Ik heb haar heel even gezien en de eerste indruk was toch goed. Ze was op tijd (eigenlijk zelfs te vroeg). Omdat in ons huis alles nog overhoop staat (er zijn nog steeds werkmannen bezig), zullen de eerste weken wat behelpen zijn, maar dat vond ze niet erg.
Ze herkende ook meteen ons zeepproduct voor de parket (moet nog speciaal behandeld worden). Dat vond ik ook al heel positief.
Ze vroeg ook meteen om azijn om onze ramen te poetsen. Het is een nieuwbouw, dus die ramen hangen nog onder het stof (geloof me, volgens mij is er niets vuiler en stoffiger dan een nieuw huis).
En het lijkt een heel goedlachse dame te zijn. Vanmiddag ga ik even kijken en vanavond ontmoet ze mijn man.

Geplaatste afbeelding

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#127 Geplaatst 21 november 2012 - 10:57

Het lijkt erop of je geluk hebt Fieke! Mijn moeder heeft ook zo'n schat van een mens. Heeft eerst jaren bij m'n grootouders gewerkt en toen heeft ze m'n moeder erbij genomen omdat m'n vader ondertussen Alzheimer had ontwikkeld. Nadat m'n grootouders overleden waren is ze 2 x per week bij m'n moeder gekomen en dat is zo gebleven ook toen m'n vader overleden was. Nu moet ik wel zeggen dat m'n moeder een niet zo groot huis heeft met weinig prullen en geen huisdieren dus die poetshulp heeft er ook wel een gemakkelijke job. Mijn ervaringen zijn helemaal anders. Heb er een vijftal gehad en dat was met wisselend sukses.Ik ben altijd thuis dus ik was altijd in de buurt maar bleef niet op hun vingers kijken.Ik ging dan op m'n buro vanalles doen.
Mijn eerste twee dat was niet veel zaaks en na een paar maanden bleven die ook gewoon weg.Een ervan had ook al een paar keer iets laten vallen en dat niet gezegd. Toen kreeg ik een dame die haar werk heel goed deed, graag poetste maar je kon niet op haar rekenen.Ze was altijd te laat of kwam niet maar omdat ze zo welwillend was en goed poetste als ze kwam heb ik dat toch 10 jaar met haar volgehouden maar veel door de vingers gezien.Toen ze een tweede baby kreeg is ze een aantal jaren niet geweest. Toen heb ik een poetsman gehad, een man die dat al jaren ook bij de buren deed en dat was de beste die ik al gehad had, altijd op tijd en alle werk altijd even goed gedaan. Maar hij had een hartkwaal en toen kwam die vorige poetsvrouw terug.Baby was wat groter maar toen ging ze verhuizen en toen liep het met de tijd helemaal mis. Ik kon er totaal niet meer van op aan en ondanks dat we hele goede gesprekken hadden, heeft ze op een goede dag door haar dochter die ze vaak meebracht om haar te helpen, dingen verkeerd begrepen en heeft me toen boos van de ene dag op de andere in de steek gelaten. Sindsdien heb ik het nog een met een Poolse geprobeerd .Ze waren daar zeer tevreden over op het werk van de schoondochter maar de 9 katten die binnenshuis wonen daar kon ze niet tegen. Ik kon ook niet goed overweg met haar poetstechnieken want de twee keer dat ze hier geprobeerd heeft heeft ze van de 4 uur dat ze kwam 3 uur gestofzuigd in de living. Ze werkte wel hard en ik had het nog wel even verder willen aanzien met haar maar ze wilde niet blijven omwille van de katten. Ik heb het maar opgegeven en probeer het nu zo goed als kwaad zelf te doen alhoewel ik poetsen haat!

Bewerkt door WhiteWitch, 21 november 2012 - 11:00.

Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

kika
kika
  • 3.830 berichten
  • 2 katten

#128 Geplaatst 21 november 2012 - 11:21

Bekijk berichtFieke, op 21 november 2012 - 09:50, zei:

Vandaag is onze poetshulp voor de eerste keer langsgekomen. Ik heb haar heel even gezien en de eerste indruk was toch goed. Ze was op tijd (eigenlijk zelfs te vroeg). Omdat in ons huis alles nog overhoop staat (er zijn nog steeds werkmannen bezig), zullen de eerste weken wat behelpen zijn, maar dat vond ze niet erg.
Ze herkende ook meteen ons zeepproduct voor de parket (moet nog speciaal behandeld worden). Dat vond ik ook al heel positief.
Ze vroeg ook meteen om azijn om onze ramen te poetsen. Het is een nieuwbouw, dus die ramen hangen nog onder het stof (geloof me, volgens mij is er niets vuiler en stoffiger dan een nieuw huis).
En het lijkt een heel goedlachse dame te zijn. Vanmiddag ga ik even kijken en vanavond ontmoet ze mijn man.

Opletten met azijn om je ramen te poetsen... Azijn is een ontkalker en geen ontvetter. Beste is een likje dreft gebruiken om je ramen te poetsen.
Azijn tast de silicone van de ramen aan !!

Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#129 Geplaatst 21 november 2012 - 13:06

Bekijk berichtkika, op 21 november 2012 - 11:21, zei:

Opletten met azijn om je ramen te poetsen... Azijn is een ontkalker en geen ontvetter. Beste is een likje dreft gebruiken om je ramen te poetsen.

Bekijk berichtmiranda, op 21 november 2012 - 13:05, zei:

is inderdaad ook zo....

Bewerkt door miranda, 21 november 2012 - 13:07.

Fieke
Fieke
  • 3.124 berichten
  • 1 katten

#130 Geplaatst 21 november 2012 - 13:21

Ik ben vanmiddag eens gaan kijken. Blijkbaar had ze de azijn nodig om spatjes verf en knauff van de ramen te halen. En ik moet zeggen mijn ramen zijn heel goed gepoetst.
Ze heeft ook de krabpaal van Shiva onder handen genomen. En ze heeft de werkmannen (schrijnwerkers) verplicht om in de woonkamer op hun sokken te lopen.
Deze namiddag ging ze de badkamers poetsen.
Ze vroeg of ze volgende week mocht terugkomen. En of ik micro-vezeldoeken wilde kopen. Ze spreekt een heel grappig Nederlands, heel behoorlijk, maar zelf vindt ze het niet zo goed...
De eerste indruk was toch goed. Hopelijk blijft het zo. Onze meubelen staan al wel, maar er staan nog geen 'prullaria'. Veel sierobjecten ga ik toch niet zetten (ik hou van strak) maar er zullen toch wel enkele kaders en foto's bijkomen.

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#131 Geplaatst 22 november 2012 - 20:41

t was lasagna met een boterham

Bekijk berichtkika, op 21 november 2012 - 11:21, zei:

maar men doet toch maar een heel klein beetje azijn in t water om strepen te voorkomen?
Alé, zo is het mij toch geleerd, ik doe dat ook altijd en heb geen strepen
Geplaatste afbeelding

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#132 Geplaatst 22 november 2012 - 23:09

Azijn is inderdaad gevaarlijk voor silicone, en als je een beetje ervaring hebt met ramen kan schoonmaken kan je dat zelfs met zuiver water streepvrij krijgen :) . Alle andere schoonmaakproducten (behalve afwasdreft) bevorderen alleen maar de vette laag op je ramen...

Lieveke85
Lieveke85
  • 2.566 berichten
  • 8 katten

#133 Geplaatst 22 december 2012 - 13:41

ik was tot hiertoe altijd vrij content van de poetshulp, alhoewel dat ik begon te merken dat ze wel iets minder keurig haar werk deed.

Maar normaal moest ze hier vandaag om 13 uur zijn en nog niemand te zien.

Er is ook helemaal niet verwittigd geweest dat ze deze week niet zou komen. Wel nogal lastig want ik had er op gerekend zeker met de feestdagen in aantocht dat het hier proper zou zijn.

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#134 Geplaatst 22 december 2012 - 18:49

Bekijk berichtLieveke85, op 22 december 2012 - 13:41, zei:

ik was tot hiertoe altijd vrij content van de poetshulp, alhoewel dat ik begon te merken dat ze wel iets minder keurig haar werk deed.

Maar normaal moest ze hier vandaag om 13 uur zijn en nog niemand te zien.

Er is ook helemaal niet verwittigd geweest dat ze deze week niet zou komen. Wel nogal lastig want ik had er op gerekend zeker met de feestdagen in aantocht dat het hier proper zou zijn.

ze is mss plots ziek gevallen heb je zelf kantoor gebeld... normaal gezien moet de poetsvrouw bij ziekte alleen de eerste klant verwittigen en moet het kantoor de rest van de klanten verwittigen... dus kan nalatigheid zijn van kantoor ook

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#135 Geplaatst 22 december 2012 - 22:19

Bekijk berichtKyetje, op 22 november 2012 - 23:09, zei:

Azijn is inderdaad gevaarlijk voor silicone, en als je een beetje ervaring hebt met ramen kan schoonmaken kan je dat zelfs met zuiver water streepvrij krijgen :) . Alle andere schoonmaakproducten (behalve afwasdreft) bevorderen alleen maar de vette laag op je ramen...

Azijn is niet gevaarlijk voor silicoon in silicoon zit azijn. Ruik maar als er silicoon ergens gezet wordt.
Je verdunt het toch in je water als je ramen wast, je giet het toch niet puur over je ramen?