Spring naar inhoud

- - - - -

Poetshulp via dienstencheques?

• Log in om te reageren
238 reacties op dit onderwerp
miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#91 Geplaatst 27 september 2012 - 15:06

Fieke zei:

Dankjewel Miranda,

Ze zou bij ons 8 uur komen met een half uur middagpauze (van mij mag ze ook nog in de namiddag een kwartiertje of zo pauzeren). Ik ga geen prikklok installeren.
Bedoeling is dat ze gedurende 6 uren de vaste taken doet (dweilen en afstoffen in de woonkamer en inkomhal, de keuken poetsen, onze badkamer en slaapkamer) en dan 2 uren iets uit de 'afwisselende takenlijst': bv de ene week de ramen van slaapkamer en badkamer, de andere week de berging en garage dweilen, etc... Zou ik haar in het voorjaar en zomer mogen vragen om ons terras te borstelen? Met mooi weer eten wij heel graag buiten :oops: .

Nog een vraagje: hoe bepaal je welke poetsproducten ze mag/moet gebruiken? Mag ik dat beslissen? Zo heb ik heel graag dat er gepoetst wordt met Ecover of met echte Marseillevlokken? Zou ze dat willen?

De vaatwasmachine of afwas, dat moet ze niet doen hoor :) Dat kunnen we zelf ook nog wel!

8u per klant doe ik ook t liefst... dan heb je tijd om extra's te doen... tuurlijk mag je vragen om terras te borstelen of om eens af te spuiten met waterslang.. de kuisproducten bepaal je zelf;. indien de vlokken moeten worden opgelost denk dat dit mss een probleem kan leveren... maar merk of zo maakt niets uit... jij moet alleen de benodigde produkten aanschaffen alsook maken dat het materiaal in orde is.. bv geen kapotte stelen etc.propere zeemvellen, sponsen etc....heb je bv blauwsteen of andere natuursteen dan de geschikte produkten zeggen tegen haar zodat ze daar geen detergenten op gebruikt.. bv je hebt mensen die blauwsteen verwerken in hun douche of badkamer en daar mag je nooit met antikalk opspuiten soms gebeurd dit wel door onwetendheid van de kuisvrouw dus dit dan ook eventjes melden.
als ze 8u werken hebben ze zo wie zo recht in de voormiddag op 10 min pauze.. een half uur middagpauze en een 10 min pauze in de namiddag.

ik werk in een groot huis en doe meestal bij mijn klant op 4u/dinsdag:

1 badkamer: ligbad, vloer, 2 spiegels ; 2 lavabo's
1 douchekamer: instapdouche,2 spiegels, glazen tableau met twee ingeb. lavabo's

4 slaapkamers: ruiten(als ze vuil zijn) , bedden opmaken of verversen, stofafnemen,vloer stofzuigen (onbehandelde parket) (1 xper maand dweilen)
2 wc's
1u strijk

op 4u/ donderdag doe ik dan

keuken afwassen + stofzuigen en dweilen van vloer; vaatwas legen en of vullen.
kinder tv zithoek afstoffen stofzuigen en dweilen
Living afstoffen, stofzuigen en dweilen
doe ik extra dan nog even de 2 lavabo's uit de douchekamer en de 2 wc's + de 4 bedden opmaken.
dan doe ik ook meestal 2 a 2,5u strijk erbij en herstelwerk als er wat ligt

natuurlijk is het zo dat poetsen voorgaat op de strijk.. krijg ik niet gedaan bv na zomerkampen of zo (3 kinderen) dan doet de klant ook wel wat ze zal nooit zeggen dat ik niet genoeg gedaan heb integendeel soms reklameert ze gewoon dat ik teveel doe (heb hartaanval gehad bij die klant vorig jaar in november). mss heb je hier beetje een leiddaadje aan ;)

natuurlijk als ik een opmerking mag geven je zegt dat de afwas ze niet hoeft te doen maar ... als je een vaatwas hebt is dat geen probleem als er teveel afwas blijft staan en dat mens moet de keuken poetsen is het aangenamer een volledige opgeruimde kuiken te hebben dan ene waar er nog afwas achterblijft.. het is maar een tipje he... vandaag had ik een afwasmachine die dus vol zat en de klant had ze vergeten in gang te steken maar er stond nog pak afwas ernaast die er blijkbaar niet meer bijkon... voor mij zou het triestig wezen een afgewaste en opgeruimde keuken te moeten achterlaten met een hoop afwas dus deze is dan ook nog met de hand gedaan terwijl de machine dan aanstond.

Bewerkt door miranda, 27 september 2012 - 15:13.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#92 Geplaatst 27 september 2012 - 15:29

ik heb nu iemand via het ocmw (aangepast aan inkomen) had gevraagd elke week, tot nu toe is het nog maar om de 2 weken geweest, soms zelfs 3 weken tussen :(
het ligt niet aan haar, het is een lieve dame, die ook begrijpt dat ik meer hulp nodig heb, maar de verantwoordelijken willen niet luisteren zeker? heb het nochtans al meermaals gevraagd...

ze doet het super met de diertjes (die zijn gelukkig ook heel braaf, en komen niet uit de zetel als ze aan het kuisen is :) ) ik ga meestal slapen als ik haar heb binnengelaten. ze is meestal iets te vroeg, dus roken we eerst samen een sigaretje en babbelen we een beetje.
het enige jammere vind ik dat op 4u enkel de trap, gang, toilet (niet altijd) living, veranda en deel van de keuken (meestal enkel vloer) gedaan is... ik weet nu niet of het aan het tempo ligt, of of het hier mss zo groot is (denk ik toch niet...) maar elke 2 weken is dus echt te weinig...
en ik kom wel goed overeen met haar, en ze komt goed overeen met de diertjes, dus wil ik het dan ook niet riskeren om iemand anders (mss rapper) te vragen, wie weet klikt het dan niet met mij of de diertjes hé...
tis niet simpel allemaal vind ik...
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#93 Geplaatst 27 september 2012 - 16:41

Nele zei:

ik heb nu iemand via het ocmw (aangepast aan inkomen) had gevraagd elke week, tot nu toe is het nog maar om de 2 weken geweest, soms zelfs 3 weken tussen :(
het ligt niet aan haar, het is een lieve dame, die ook begrijpt dat ik meer hulp nodig heb, maar de verantwoordelijken willen niet luisteren zeker? heb het nochtans al meermaals gevraagd...

ze doet het super met de diertjes (die zijn gelukkig ook heel braaf, en komen niet uit de zetel als ze aan het kuisen is :) ) ik ga meestal slapen als ik haar heb binnengelaten. ze is meestal iets te vroeg, dus roken we eerst samen een sigaretje en babbelen we een beetje.
het enige jammere vind ik dat op 4u enkel de trap, gang, toilet (niet altijd) living, veranda en deel van de keuken (meestal enkel vloer) gedaan is... ik weet nu niet of het aan het tempo ligt, of of het hier mss zo groot is (denk ik toch niet...) maar elke 2 weken is dus echt te weinig...
en ik kom wel goed overeen met haar, en ze komt goed overeen met de diertjes, dus wil ik het dan ook niet riskeren om iemand anders (mss rapper) te vragen, wie weet klikt het dan niet met mij of de diertjes hé...
tis niet simpel allemaal vind ik...

toen ik bij joloka haar schoonma werkte zette ik alles klaar voor ontbijt maakte ik koffie (verpleegster was de klant aant wassen ondertussen) dan begon ik de keuken af te wassen en af te stoffen (kastjes) .. dronken we samen een koffie of twee... dan de vaart erin.. op 4u keuken afwassen stofzuigen en dweilen, living afstoffen stofzuigen en dweilen (zetels worden elke keer verzet),lange gang , trap en wc, berging dweilen,slaapkamer,en kleine badkamer met douche wc en 1 lavabo...
dit was ook om de twee weken natuurlijk kwm er extra werk bij moest ik iets laten liggen... dit was wel heel kort in uren en moest me serieus afjagen om met alles gedaan te krijgen.
Tja nele OCMW heeft wachtlijsten .. dus ik denk als je geen maanden moest wachten dat je al blij mocht zijn want het zijn ellende lange wachtlijsten

Bewerkt door miranda, 27 september 2012 - 16:43.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#94 Geplaatst 27 september 2012 - 17:10

miranda zei:

toen ik bij joloka haar schoonma werkte zette ik alles klaar voor ontbijt maakte ik koffie (verpleegster was de klant aant wassen ondertussen) dan begon ik de keuken af te wassen en af te stoffen (kastjes) .. dronken we samen een koffie of twee... dan de vaart erin.. op 4u keuken afwassen stofzuigen en dweilen, living afstoffen stofzuigen en dweilen (zetels worden elke keer verzet),lange gang , trap en wc, berging dweilen,slaapkamer,en kleine badkamer met douche wc en 1 lavabo...
dit was ook om de twee weken natuurlijk kwm er extra werk bij moest ik iets laten liggen... dit was wel heel kort in uren en moest me serieus afjagen om met alles gedaan te krijgen.
Tja nele OCMW heeft wachtlijsten .. dus ik denk als je geen maanden moest wachten dat je al blij mocht zijn want het zijn ellende lange wachtlijsten

nee, ik ging het aanvragen, en 3weken later is ze hier gestart, dus daar had ik wel geluk mee. daarom ook dat ik niet echt wil 'lastig' doen.
wat zij wel zei, is dat iedereen die daar als poetshulp werkt,maar parttime doet, ook al willen ze fulltime.. enkel in de voormiddag wordt er gewerkt. dan zou het ocmw toch beter mensen full time aanvaarden?
nuja, dan denk ik dat jij eht toch ook weinig vindt, wat er hier maar gebeurd in 4u? zetels worden niet verzet hoor... (tenzij ik het eens specifiek vraag, maarja, dan geraakt ze zeker niet rond beneden, ze geraakt nu al niet rond..)
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#95 Geplaatst 27 september 2012 - 17:39

Nele zei:

nee, ik ging het aanvragen, en 3weken later is ze hier gestart, dus daar had ik wel geluk mee. daarom ook dat ik niet echt wil 'lastig' doen.
wat zij wel zei, is dat iedereen die daar als poetshulp werkt,maar parttime doet, ook al willen ze fulltime.. enkel in de voormiddag wordt er gewerkt. dan zou het ocmw toch beter mensen full time aanvaarden?
nuja, dan denk ik dat jij eht toch ook weinig vindt, wat er hier maar gebeurd in 4u? zetels worden niet verzet hoor... (tenzij ik het eens specifiek vraag, maarja, dan geraakt ze zeker niet rond beneden, ze geraakt nu al niet rond..)

er is veel verschil in poetsvrouwen das waar.. heb mijn klant ook nog horen zeggen toen ik in ziekteverlof zat dat ze van de weinige keren vervanging had een poetsvrouw heeft gehad 8u en toen men klant bovenkwam (is een loft en klant werkt beneden op bureau van hun zaak) dat je het verschil niet zag noch rook dat er gekuist was. Ik kan dan ook moeilijk begrijpen dat men dan voor dit werk kiest.

Fieke
Fieke
  • 3.124 berichten
  • 1 katten

#96 Geplaatst 28 september 2012 - 07:55

miranda zei:

er is veel verschil in poetsvrouwen das waar.. heb mijn klant ook nog horen zeggen toen ik in ziekteverlof zat dat ze van de weinige keren vervanging had een poetsvrouw heeft gehad 8u en toen men klant bovenkwam (is een loft en klant werkt beneden op bureau van hun zaak) dat je het verschil niet zag noch rook dat er gekuist was. Ik kan dan ook moeilijk begrijpen dat men dan voor dit werk kiest.

Ik hoop echt dat onze poetshulp goed meevalt...
Miranda, ik heb nog een vraagje :oops: Omwille van mijn werk krijg ik regelmatig postpakjes en aangetekende zendingen. Mag onze poetshulp die aannemen? Of moet ik dat eerst op de post gaan melden? (ik weet dat ik domme vragen stel :oops: )
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#97 Geplaatst 28 september 2012 - 20:00

Fieke zei:

Ik hoop echt dat onze poetshulp goed meevalt...
Miranda, ik heb nog een vraagje :oops: Omwille van mijn werk krijg ik regelmatig postpakjes en aangetekende zendingen. Mag onze poetshulp die aannemen? Of moet ik dat eerst op de post gaan melden? (ik weet dat ik domme vragen stel :oops: )
ja hoor zij mag ontvangen... natuurlijk aangetekende zendingen moet je aftekenen ik teken met de naam van de klant af (stttttttt is eigenlijk schriftvervalsing)
je moet haar dan wel zeggen dat je graag wilt dat ze de pakjes aanneemt...
ja ik hoop het ook voor jou tis altijd beetje afwachten om te zien welk vlees je in de kuip hebt...

Bewerkt door miranda, 28 september 2012 - 20:08.

kika
kika
  • 3.830 berichten
  • 2 katten

#98 Geplaatst 28 september 2012 - 20:04

miranda zei:

ja hoor zij mag ontvangen... natuurlijk aangetekende zendingen moet je aftekenen ik teken met de naam van de klant af (stttttttt is eigenlijk schriftvervalsing)

Dat doe ik ook :LOL: . <Koerier kan toch niet weten wie er woont :p
Geplaatste afbeelding

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#99 Geplaatst 04 oktober 2012 - 18:45

Zelf doe ik dit nu ook al 2jaar, het is moeilijk om alles voordien goed te plannen. Je ondervindt zelf met der tijd wel hoe je alles aanpakt, en wat lukt en wat niet... ;) Je gewoon niet te druk in maken op voorhand, wijst zichzelf grotendeels uit. :) Veel succes gewenst met je poetshulp!

joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#100 Geplaatst 05 oktober 2012 - 14:25

Ik zit met een dilemma. Wij zijn een jong gezinnetje (26 en bijna 25) en wonen met ons dolletje Bambi op een appartementje van zo'n 65 vierkante meter. Op zich dus helemaal niet veel werk mee.
Nu las ik dat poetsvrouwen via Dienstencheques minimaal 4u om de 2 weken moeten doen. Ik wil geen lui mieke lijken door hiervan gebruik te maken, maar met mijn astma is het soms ook erg lastig om voornamelijk de badkamer en wc grondig schoon te maken. Veel producten werken op mijn luchtwegen waardoor ik na het kuisen bekaf ben. Liefst had ik iemand gevonden die eens met nat kon rondgaan, douche en wc kuisen. Al de rest lukt me wel.
Mijn vriend helpt enorm mee in het huishouden (koken, afwassen, strijken... Doet hij graag om me te helpen). vertrekt 's ochtends rond 7u en is terug om 19u, maar heeft nog hobbies. Ikzelf werk op dit moment 6 dagen per week en mijn mama heeft kanker dus zou haar graag wat vaker helpen.
Als ik nu iemand moet in dienst nemen voor enkel die taakjes krijg ik haar toch nooit 4u/2 weken bezig? Hoeveel kost dit trouwens? Sorry voor de verwarrende uitleg!

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#101 Geplaatst 05 oktober 2012 - 14:33

joyce87 zei:

Ik zit met een dilemma. Wij zijn een jong gezinnetje (26 en bijna 25) en wonen met ons dolletje Bambi op een appartementje van zo'n 65 vierkante meter. Op zich dus helemaal niet veel werk mee.
Nu las ik dat poetsvrouwen via Dienstencheques minimaal 4u om de 2 weken moeten doen. Ik wil geen lui mieke lijken door hiervan gebruik te maken, maar met mijn astma is het soms ook erg lastig om voornamelijk de badkamer en wc grondig schoon te maken. Veel producten werken op mijn luchtwegen waardoor ik na het kuisen bekaf ben. Liefst had ik iemand gevonden die eens met nat kon rondgaan, douche en wc kuisen. Al de rest lukt me wel.
Mijn vriend helpt enorm mee in het huishouden (koken, afwassen, strijken... Doet hij graag om me te helpen). vertrekt 's ochtends rond 7u en is terug om 19u, maar heeft nog hobbies. Ikzelf werk op dit moment 6 dagen per week en mijn mama heeft kanker dus zou haar graag wat vaker helpen.
Als ik nu iemand moet in dienst nemen voor enkel die taakjes krijg ik haar toch nooit 4u/2 weken bezig? Hoeveel kost dit trouwens? Sorry voor de verwarrende uitleg!

ik begrijp je volkomen.... met dienstenchecues kost het ongeveer 7,5€ per uur en ja normaal gezien is dit voor minimaal 4u minstens om de twee weken dit is echt het minimum... ze hoeven toch niet alleen wc en douche te kuisen??? je kan ze ook om de twee weken alles grondig doen kuisen zoals keuken afwassen, bedden verschonen, en al de rest kuisen als het klein is kunnen ze ook de ramen doen of eventueel de strijk...
Ik heb zelf allergische astma en sommige produkten benemen je echt de adem dit ondervind ik zelf ...helaas kan ik niet zeggen ik kuis dit niet of dat want het is mijn beroep met dienstenchecques bij anderen gaan kuisen dus ik moet het wel doen ;) ...

Bewerkt door miranda, 05 oktober 2012 - 14:35.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#102 Geplaatst 06 oktober 2012 - 23:35

Ik zou ook opteren voor dan in die vier uur, je volledige appartementje te laten poetsen, of inderdaad bv ook de bedden verschonen, ramen wassen,...

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 9 katten

#103 Geplaatst 07 oktober 2012 - 02:19

Ik heb ook astma, maar ik kuis elke dag met verschillende producten, ik heb er lak aan haha. Ik laat me niet beperken daardoor alvast, ik wil mijn huisje zelf proper houden :)

Maar je drukte zou eerder iets zijn waarvan ik zeg ok, maak het jezelf beetje gemakkelijker, is niets mis mee hé ! Maar geniet er dan van 1x om de 14 dagen om wat werkjes over te laten voor die dame, des te minder werk voor jou toch :) Zo duur is het nu ook nog niet, uiteindelijk betaal je geloof ik 5.80euro/u, de rest is fiscaal aftrekbaar. ^^
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#104 Geplaatst 07 oktober 2012 - 09:31

Serenity zei:

Ik heb ook astma, maar ik kuis elke dag met verschillende producten, ik heb er lak aan haha. Ik laat me niet beperken daardoor alvast, ik wil mijn huisje zelf proper houden :)

Maar je drukte zou eerder iets zijn waarvan ik zeg ok, maak het jezelf beetje gemakkelijker, is niets mis mee hé ! Maar geniet er dan van 1x om de 14 dagen om wat werkjes over te laten voor die dame, des te minder werk voor jou toch :) Zo duur is het nu ook nog niet, uiteindelijk betaal je geloof ik 5.80euro/u, de rest is fiscaal aftrekbaar. ^^

das ook zo...

joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#105 Geplaatst 07 oktober 2012 - 09:33

Ja dat klopt wel. Ik ga nog even aanzien.
Is inderdaad vooral voor mijn druk werkschema.
Ivm mijn astma: als ik de badkamer grondig kuis ben ik de rest van de dag een half pond vijgen. Gewoon stofzuigen enzo is geen probleem