Spring naar inhoud

- - - - -

konijntjes

• Log in om te reageren
139 reacties op dit onderwerp
Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 16 maart 2010 - 14:51

:heart: :heart: :heart:

Guest_Dirk&Debby_*
Guest_Dirk&Debby_*

#17 Geplaatst 23 maart 2010 - 10:45

Mijn konijntjes hebben allemaal een leuk huisje gekregen,ze zijn niet apart verkocht,maar per twee :d dit is leuk he,zo zitten ze nooit alleen.
Ik heb ondertussen al een ander nestje in de kleur madagascar en bont.
Ook heb ik mijn franse hangoor laten dekken,mama en papa zijn wit en hebben blauwe ogen :LOL:
mvg debby

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 23 maart 2010 - 10:53

Ik vraag mij eigenlijk af of je één of twee konijntjes kan houden buiten? Wij hebben al nagedacht om eventueel één of twee nijntjes aan te schaffen of twee cavia's. Ik weet nu al op voorhand dat mijn vriend absoluut niet zal gelukkig zijn met een kotje binnen, want hij heeft schrik dat het teveel zou stinken.

Ik weet natuurlijk niet zoveel van nijntjes of cavia's, maar ik vroeg mij af of er een deftig kot / huisje bestaat die in de winter voldoende warmte biedt? De diertjes zouden eventueel wel binnen mogen als wij thuis zijn, zodat we de katten ook in de gaten kunnen houden.

Ik wil geen diertjes aanschaffen als ze niet gelukkig zouden zijn.
Kan een nijntje of cavia gelukkig zijn in een kotje buiten (zomer en winter?) of is zoiets niet haalbaar in een koude winter? Uiteraard zouden ze in de zomer lekker in de tuin kunnen in zo'n ren om van het gras te smullen en van de vrijheid te genieten.
Ik zou ze ook wel dagelijks aandacht geven enz.
Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#19 Geplaatst 23 maart 2010 - 10:54

:heart: :heart: :heart: gevaarlijk allemaal voor mij ;)

Dirk&Debby zei:

Mijn konijntjes hebben allemaal een leuk huisje gekregen,ze zijn niet apart verkocht,maar per twee :d dit is leuk he,zo zitten ze nooit alleen.
Ik heb ondertussen al een ander nestje in de kleur madagascar en bont.
Ook heb ik mijn franse hangoor laten dekken,mama en papa zijn wit en hebben blauwe ogen :LOL:
mvg debby

poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#20 Geplaatst 23 maart 2010 - 11:07

Mieke zei:

Ik vraag mij eigenlijk af of je één of twee konijntjes kan houden buiten? Wij hebben al nagedacht om eventueel één of twee nijntjes aan te schaffen of twee cavia's. Ik weet nu al op voorhand dat mijn vriend absoluut niet zal gelukkig zijn met een kotje binnen, want hij heeft schrik dat het teveel zou stinken.

Ik weet natuurlijk niet zoveel van nijntjes of cavia's, maar ik vroeg mij af of er een deftig kot / huisje bestaat die in de winter voldoende warmte biedt? De diertjes zouden eventueel wel binnen mogen als wij thuis zijn, zodat we de katten ook in de gaten kunnen houden.

Ik wil geen diertjes aanschaffen als ze niet gelukkig zouden zijn.
Kan een nijntje of cavia gelukkig zijn in een kotje buiten (zomer en winter?) of is zoiets niet haalbaar in een koude winter? Uiteraard zouden ze in de zomer lekker in de tuin kunnen in zo'n ren om van het gras te smullen en van de vrijheid te genieten.
Ik zou ze ook wel dagelijks aandacht geven enz.

Heb je een tuinhuisje staan ofzo waar het hokje in de winter kan staan?
Flap zit bij ons ook buiten en zijn hokje staat in de winter afgeschermd in het tuinhuis. Alles staat continue open dus hij zit, staat of ligt waar hij wil.
Heb altijd gelezen dat konijnen en cavia's liefst met 2 zitten (gecastreerd mannetje + vrouwtje schijnt het best te zijn), bij ons is dit nu voorlopig nog niet zo, maar komt wel in de toekomst. Als ze genoeg kunnen rondhuppelen en aandacht krijgen zullen ze wel gelukkig zijn of het nu binnen of buiten is. :)

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 23 maart 2010 - 11:15

Hey Lisje,
Ik heb ook altijd gehoord dat ze liever met twee zijn. Dat zou dan ook de reden zijn om er twee te nemen. Ik wist niet dat Flapje bij jou buiten zit :) .
Jammer genoeg heb ik geen tuinhuis, maar ik dacht misschien dat een deftig kotje misschien wel een oplossing zou kunnen zijn. Indien niet, doen we het uiteraard niet.
Een voordeel is wel dat ze abosluut niet kunnen weglopen, want de omheining zijn muren. Tenzij ze een hol graven om weg te lopen, maar we zouden ze enkel vrij laten lopen als wij thuis zijn...
We zijn nog aan het nadenken, want we willen zeker zijn dat de nijntjes hier goed zouden zitten.
Geplaatste afbeelding

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#22 Geplaatst 23 maart 2010 - 11:22

Je kan misschien opteren voor zo'n hokje, is goed beschermd tegen wind en regen, als het echt op een plaats staat waar er veel wind is zijn er ook beschermhoezen om erover te doen (zoals je ziet op de foto).
Geplaatste afbeelding

Ja dat voordeel hebben we ook, het is helemaal ommuurd en dat maakt het extra fijn natuurlijk, want ze hebben dan heel veel bewegingsruimte (moet enkel je goed bemestte gazon erbij nemen :) ).
Als je op zoek gaat naar nijntjes kan ik je de hangoortjes aanraden en je mag altijd Flapje eens komen bezoeken om kennis te maken :) je wordt op slag verliefd ;) .

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#23 Geplaatst 23 maart 2010 - 11:27

En als je eens wil komen checken hoeveel het zogezegd zou "stinken" als je ze toch in huis houdt, dan mag je bij ons altijd eens langskomen. Krijg toch altijd van iedereen die binnen komt, te horen dat het absoluut niet stinkt bij ons. En we zitten met 3 konijnen en 5 katten die allemaal binnen leven. t Is gewoon een kwestie van alles goed te onderhouden. Als je de hokken die buiten staan, niet voldoende onderhoudt, dan gaat het ook stinken hoor.
Maar t is vooral wat je zelf het leukste vindt: ze binnen of buiten houden. :)
Geplaatste afbeelding

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#24 Geplaatst 23 maart 2010 - 11:31

Karolientje zei:

En als je eens wil komen checken hoeveel het zogezegd zou "stinken" als je ze toch in huis houdt, dan mag je bij ons altijd eens langskomen. Krijg toch altijd van iedereen die binnen komt, te horen dat het absoluut niet stinkt bij ons. En we zitten met 3 konijnen en 5 katten die allemaal binnen leven. t Is gewoon een kwestie van alles goed te onderhouden. Als je de hokken die buiten staan, niet voldoende onderhoudt, dan gaat het ook stinken hoor.

Ja is waar, toen Flap na castratie 2 weken binnen verbleef hebben wij ook geen stanklucht ondervonden. Als alles goed onderhouden wordt heb je geen stank, denk dat voor alle dieren geldt. Het hooi blijft natuurlijk naar hooi ruiken :) .

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 23 maart 2010 - 11:31

Ja, een hangoortje zou het waarschijnlijk wel worden. Ik vind het superlief en mooi.
Ik had ook gedacht aan zo'n hokje, maar zou het echt voldoen als het vriest?
Ik wil hier natuurlijk geen doodgevroren konijntje aantreffen in de winter :( .
Is zoiets groot genoeg voor twee nijntjes? In de winter zullen ze natuurlijk minder mogelijkheid hebben tot bewegen, want dan is het te koud (denk ik).

Kan je iets meer vertellen over de verzorging, de voeding en dergelijke?

Ik heb vroeger als ik heeeeeeeel klein was wel konijntjes gehad, maar jah of ze toen werden verzorgd zoals het echt moet dat weet ik niet? Als ik nu zie wat er bij katten komt te kijken wat ik vroeger niet wist.
Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#26 Geplaatst 23 maart 2010 - 11:34

Mieke zei:

Ja, een hangoortje zou het waarschijnlijk wel worden. Ik vind het superlief en mooi.
Ik had ook gedacht aan zo'n hokje, maar zou het echt voldoen als het vriest?
Ik wil hier natuurlijk geen doodgevroren konijntje aantreffen in de winter :( .
Is zoiets groot genoeg voor twee nijntjes? In de winter zullen ze natuurlijk minder mogelijkheid hebben tot bewegen, want dan is het te koud (denk ik).

Kan je iets meer vertellen over de verzorging, de voeding en dergelijke?

Ik heb vroeger als ik heeeeeeeel klein was wel konijntjes gehad, maar jah of ze toen werden verzorgd zoals het echt moet dat weet ik niet? Als ik nu zie wat er bij katten komt te kijken wat ik vroeger niet wist.

Ik stuur je even een pb, anders denk ik dat we hier wat teveel off topic zullen gaan. ;)
Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 23 maart 2010 - 11:34

Karolientje zei:

Ja tuurlijk :) .
Het is niet de bedoeling om ze buiten te zetten en daar lekker te laten stinken. Het is wel de bedoeling om het hok ook buiten goed te onderhouden, maar ik denk toch dat ik het enkel zal mogen van mijn vriend als het hokje buiten staat.
Wat doen jullie eigenlijk met het vuil van het hokje? Bij het gewoon huisvuil?
Hij zaagt nu soms al over de reuk van de katjes in hun kamer terwijl de bezoekers hier ook altijd zeggen dat er geen stank te bespeuren is.

Sorry voor het Off- topic gaan...
Ik wacht op PB ...

Bewerkt door Mieke'tje, 23 maart 2010 - 11:36.

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#28 Geplaatst 23 maart 2010 - 11:46

Lisje zei:

Voeding: Hij krijgt dit Geplaatste afbeelding aangevuld met wortels, wortelloof, kleine stukje appel, witloof, brocoli, af en toe stukje courgette (maar daar is hij niet zot van) en natuurlijk altijd vers water en hooi.

Zijn zo de eerste dingen waar ik aan denk. Als ik nog ergens opkom post ik het wel :) .

Eigenlijk is brokjesvoer niet zo goed voor konijnen... :oops: Bij ons krijgen ze enkel hooi en verse groenten en die brokjes elke dag 10 grammetjes als snoepje... :oops: Er zijn zelfs dagen waarop ze helemaal geen brokjes krijgen.
Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 23 maart 2010 - 11:46

Lisje zei:

Als ze gewoon zijn om buiten te zitten hebben ze een serieuze wintervacht hoor dus kunnen ze wel tegen de vrieskou. Wat wij ook deden tijdens de winter was een hele hoop hooi leggen zodat hij zichzelf onder het hooi kon nestelen. Als ze met 2 zitten houden ze natuurlijk ook elkaar warm. Flap heeft allesinds geen last gehad van de kou die zat in de sneeuw te graven en gaat hem als het regent midden de tuin gaan zetten, moest hij koud hebben zou hij dat wel niet doen.

Qua grote weet ik niet direct hoeveel opp. 2 konijntjes nodig hebben, misschien dat Karolientje dat weet. Ga ook eens site via PB doorgeven waar je redelijk goedkope hokjes kan bestellen en er verschillende grotes kan uitzoekn (afh. van je budget natuurlijk).

Verzorging: Flap krijgt alle nodige inentingen. In het begin dacht ik dat dit niet nodig was omdat hij alleen zat, maar de DA raadde dit aan omdat hij buiten zit en in contact komt met vogels e.d. die ziektes kunnen overdragen.
Als ze buiten lopen is de kans klein dat je de nagels zelf moet bijknippen omdat ze zelf genoeg afslijten door rond te lopen. Tandjes houden ze ook zelf bij als ze genoeg krijgen om op te knagen.

Voeding: Hij krijgt dit Geplaatste afbeelding aangevuld met wortels, wortelloof, kleine stukje appel, witloof, brocoli, af en toe stukje courgette (maar daar is hij niet zot van) en natuurlijk altijd vers water en hooi.

Zijn zo de eerste dingen waar ik aan denk. Als ik nog ergens opkom post ik het wel :) .

Dank je wel. Alle info is welkom, maar inderdaad misschien beter via PB. Ik heb liever teveel info dan te weinig.
Voor welke ziektes moeten ze ingeënt worden en hoe vaak?
Aan welke leeftijd castratie en moet een vrouwtje ook gesteriliseerd worden? Ik heb al vaak gehoord dat ze enorm last kunnen hebben van hun hormonen en dit kan leiden tot gedragsproblemen ten opzichte van hun maatje.

@ Debby: ik popel om foto's van jouw nieuw nestje te zien :)
Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#30 Geplaatst 23 maart 2010 - 11:47

Mieke zei:

Dank je wel. Alle info is welkom, maar inderdaad misschien beter via PB. Ik heb liever teveel info dan te weinig.
Voor welke ziektes moeten ze ingeënt worden en hoe vaak?
Aan welke leeftijd castratie en moet een vrouwtje ook gesteriliseerd worden? Ik heb al vaak gehoord dat ze enorm last kunnen hebben van hun hormonen en dit kan leiden tot gedragsproblemen ten opzichte van hun maatje.

@ Debby: ik popel om foto's van jouw nieuw nestje te zien :)

Je hebt van mij alvast pb!
Geplaatste afbeelding