Spring naar inhoud

* * * * * 5 stemmen

Algemene informatie over voeding. Update: 7 juni

• Log in om te reageren
322 reacties op dit onderwerp
Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 16 maart 2010 - 18:55

Als 1e wil ik even zeggen dat ik alleen een voorstander ben van rauwe voeding bij honden, katten en fretten. Dit stuk heb ik dan ook zo geschreven/samengesteld dat het geschikt is voor dit specifieke forum. Ik weet dat er mensen (of katten ;) ) zijn die het rauw voeren niet zien zitten, en daarom dit stukje over waar je op moet letten bij het uitzoeken van een brok- blikvoeding. Ik zal dit artikel telkens wel aanpassen/aanvullen want er is zoveel over te schrijven.

Dit is een filmpje over het ontstaan van de Petfoodindustrie:

Goede voeding? Hoe maak ik een keuze?

Bij de aanschaf of de verzorging van een kat komt heel wat kijken. Een veel besproken onderwerp onder de kattenliefhebbers is de voeding van de kat. Er is ook zoveel keuze: brokken en blikken van allerlei merken en in allerlei smaakjes, en dan heb je ook nog rauwe voeding zoals KVV of het zelf samenstellen. Iedere kattenliefhebber lijkt er anders over te denken en te adviseren. Hoe maak je een keuze? Waar moet je op letten? En is combineren van deze verschillende manieren van voeren ook mogelijk? Deze algemene tekst legt de basisdingen van de verschillende voedingswijzen uit, in de hoop dat maken van een keuze maken iets gemakkelijker wordt.

De ideale voeding voor een kat is een voeding die gebaseerd is op de geaardheid van een kat: de kat als carnivoor. Dit betekent dat een vochtrijke voeding gebaseerd op dierlijke eiwitten te prefereren is boven voeding die uit (teveel) plantaardige eiwitten bestaat. Als je veel plantaardige eiwitten voert, en weinig dierlijke eiwitten, laat je de lever en de nieren van de kat eigenlijk constant overuren draaien. Op jonge leeftijd merk je wellicht nog niets, maar de problemen komen vaak boven drijven als je kat wat ouder wordt. Een slechtere nierfunctie in het bloed is pas meetbaar als al 70-75% van de nieren kapot zijn.

Waarop eigenlijk alles gebaseerd is.
Als je een voeding "compleet" wilt noemen moet die aan minimale vitamine/mineralen eisen voldoen, dit noemt men de AAFCO-norm. Ze hebben bij die AAFCO-norm gewoon gekeken naar wat de minimum-eisen qua vitaminen/mineralen zijn zodat katten en honden niet meteen het loodje leggen of meteen ziek worden. Ze zijn in de testen dus steeds minder en minder en minder en minder gaan toevoegen aan hun voeding, tot een hond of kat nét voldoende uit een voeding kan halen. Ze weten door die AAFCO-norm/test die ze gedaan hebben, dus wat het minimum is wat een hond moet binnenkrijgen, niet wat optimaal is! Daarbij kan een fabrikant van alles in zijn product stoppen, of dat nu veel of weinig voedingswaarde heeft, en of het nu van hoge of lage kwaliteit is. Ze vullen het achteraf aan met vitaminen en mineralen, voldoen dan aan die AAFCO-norm, en dan mag je als fabrikant je voeding compleet noemen.

Brokken.
Het is sowieso aan te raden om als je brokken voert, daarnaast ook elke dag wat natvoer, in de vorm van rauwe voeding of blikvoer te geven. Door naast brokken een vochtrijke voeding te geven, zorg je ervoor dat het vocht in de voeding het tekort aan vocht in brokken compenseert.

Wettelijk is het zo geregeld, dat het product welke het grootste aandeel in de voeding heeft, als eerste op de verpakking vermeldt wordt. Als een voeding dus begint met: plantaardige (bij)producten, dan weet je dat de hoofdmoot van deze brok uit plantaardige producten bestaat. Bij sommige brokken staat het vleesaandeel ergens achteraan, dit zit er dan ook het minste in.
Als je een brok gaat uitzoeken, kies dan nooit een brok uit waarbij een plantaardig ingrediënt vooraan in de ingrediëntenlijst staat, een kat is immers een carnivoor en kan plantaardige eiwitten niet optimaal benutten.

Let ook goed op de anti-oxydanten die gebruikt worden. Anti-oxydanten is een moeilijk woord voor bewaarmiddelen die aan de voeding worden toegevoegd om te zorgen dat de voeding lang(er) houdbaar is. Schadelijke anti-oxydanten zijn BHT, BHA en ethoxiquine. Al deze stoffen zijn kankerverwekkende stoffen en kunnen schade aan de organen aanrichten, deze brokken kun je dus beter laten staan. Er zijn fabrikanten die mensen proberen te misleiden door op de verpakking: “Met in de EG toegestane anti-oxydanten” te zetten. Op deze manier hoeven ze niet letterlijk op de verpakking te zetten dat ze deze stoffen gebruiken, maar ze zitten er dus wel in.
Sommige brokken worden geconserveerd met natuurlijke bewaarmiddelen zoals vitamine C en vitamine E, deze brokken verdienen dus de voorkeur.
Een kat heeft niets aan kleur- , geur- en smaakstoffen en suiker, deze stoffen werken verslavend voor een kat en zijn belastend voor het lichaam. Gelukkig zijn er steeds meer merken verkrijgbaar waar deze stoffen niet inzitten.

Betere merken brokken zijn bijvoorbeeld**:

• Orijen
  • Arcana
  • Applaws
  • Porta 21 graanvrij
  • Taste of the Wild
  • Almo Holistic
  • Cat lovers gold
  • Wildcat
** Als je een goede aanvulling hebt, kun je mij een p.b sturen of in dit topic reageren en dan zet ik het merk erbij.

Katten kunnen niet kauwen en hebben geen amylase in hun speeksel. Amylase is een koolhydraatsplitsend enzym en is een typisch kenmerk van een herbivoor/omnivoor. Bij katten, als carnivoor zijnde, begint de vertering echter pas in de maag. Als er restjes brokken achterblijven dan kan dit leiden tot tandsteen en alle gevolgen van dien. Dus ook als je brok voert is het verstandig je kat regelmatig dingen te verstrekken waarbij het gebit echt gebruikt wordt.

Hieronder een voorbeeld van een ingrediëntenlijst:
Samenstelling:
Plantaardige bijproducten, graan, vlees en dierlijke bijproducten, vis en visbijproducten, olie en vetten, mineralen.
Zoals je ziet staan plantaardige bijproducten vooraan (bijproducten is echt het restproduct), daarna komt nog graan. Dit is dus een hele slechte brok.

Hieronder een ander merk:
Samenstelling:
Vers lamsvlees (zonder botten), gedroogd lamsvlees (35%), zalmmeel, rode aardappelen, haring, kippenvleesmeel, erwten, zoete aardappelen, eend (zonder botten), zalmolie, vet van gevogelte, verse baars (graatloos), gedroogde kippenlever, zongedroogde alfalfa, hele eieren, pompoen, spinazie, bieten, tomaten, wortelen, appels, zeewier, veenbessen, bosbessen, jeneverbessen, zwarte bessen, cichorei wortel, zoethout, fenegriek, goudsbloem, zoete venkel, pepermunt bladeren, bloemen kamille, lavendel, bonenkruid, rozemarijn, Lactobacillus acidophilus, Enterococcus faecium.
Zoals je ziet staan dierlijke producten vooraan en zit er geen graan in, daarom is dit merk veel beter dan brokken die een ingrediëntenlijst hebben zoals in het 1e voorbeeld. Je ontkomt niet aan een brok met wat plantaardig materiaal: maar als je granen kunt weren, zeker doen!

Blikvoer.
Hoewel veel mensen nog steeds denken, dat blikvoer niet echt nodig is, is vocht erg belangrijk voor een kat. In blikvoer zit een hoog percentage vocht, die een kat als carnivoor en slechte drinker zijnde, erg goed kan gebruiken. Als een kat geen brok wil eten, maar wel een kwalitatief goed blikvoer (die compleet is) dan kan dat dus ook prima. Zorg er dan voor dat je kat regelmatig wat kan snacken/kluiven zodat het gebit en het tandvlees gezond blijven.

Met een hoogwaardige blikvoeding wordt een blikvoeding bedoelt die een hoog percentage aan vlees bevat, en geen tot nauwelijks plantaardige (bij)producten. Let er ook op dat het blikvoer niet is geconserveerd met chemische bewaarmiddelen. (zie ook het stukje over brokken) en dat er geen geur- en smaakstoffen aan de voeding worden toegevoegd.

Betere merken blikvoeding zijn bijvoorbeeld**:
  • Feline Porta 21
  • Almo Nature
  • Animonda carni
  • Applaws
  • Schesir
  • Cosma
  • Shiny cat
** Als je een goede aanvulling hebt, kun je mij een p.b sturen of in dit topic reageren en dan zet ik het merk erbij.

Hieronder een stukje van de Keuringsdienst van Waarde, over de Petfoodindustrie.
Petfood

Over de hondenhamburger en de droge drol. Wie maakt toch die lekkere maaltijden van Sheba, Whiskas, Pedigree, Felix, Chappi en Kittekat. Wie is die knappe kok?

Een Duitse journalist onthult het fijne van de dierenvoederindustrie en een Nederlandse professor wordt gevraagd hoe de hond intelligent, glanzend en zindelijk te krijgen. Als de kat niet van vis houdt kan men hem het beste een blik voer geven met op het etiket de tekst ‘rijk aan vis.’ Daar zit bijna geen vis in maar slachtafval van varken.

Petfood heet het en huisdieren gaan er gemiddeld eerder van dood zodat ze niet nodeloos lang hoeven lijden onder hun overgewicht. Heel voorzichtigjes durft een Utrechtse professor te zeggen dat huisdiervoer-fabrikanten jokken over hun brokken.

Vooral dit stukje is interessant: het gaat over de AAFCO-norm.

Een kijkje in de keuken van een KVV-fabrikant

Gezonde tussendoortjes.
Ook in heel veel tussendoortjes zitten erg veel smaak- en geurstoffen, niet te vergeten dat ze vaak chemisch geconserveerd zijn. Gelukkig zijn er ook gezonde gedroogde snacks verkrijgbaar, waarin geen toevoegingen zitten. Bij bijvoorbeeld zooplus (http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattensnacks/knoespervlokken ) zijn betere snacks verkrijgbaar.
Je kunt ze ook zelf maken, zie dit topic: http://www.kattensite.be/forum/voeding/24808-gezond-snacken-droogmachine-nieuwe-fotos-pag-4-5-a.html

Rauwe voeding:
Het aantal mensen in kattenland dat de voeding (gedeeltelijk) zelf samenstelt of rauwe voeding geeft groeit langzaam maar gestaag. Het goed uitbalanceren van een goed menu vraagt echter wel om wat kennis van zaken. Het zelf samenstellen is niet alleen gezond, het is ook dé manier om nog meer bezig te zijn met je kat.

Katten eten hun prooi, of vlees, door deze in stukken te scheuren, en vervolgens in stukjes in te slikken. In de maag wordt het voedsel vervolgens bewerkt door het maagzuur dat het verterings-en opname proces mogelijk maakt. Het vocht uit de voeding wordt grotendeels opgenomen via de dikke darm. Dit vocht is essentieel: een kat die te weinig vocht binnenkrijgt, hetzij via drinken hetzij via zijn voedsel kan ernstige blaas en nierproblemen ontwikkelen. Verse rauwe voeding bevat voldoende metabool vocht dat bijdraagt aan een goede waterhuishouding. Hierdoor kunnen bovenstaande problemen voorkomen worden. De darmen van een kat als obligate carnivoor zijn amper twee meter lang, een voeding zonder plantaardige vezels zorgt dus voor een betere spijsvertering. Katten hebben geen behoefte aan granen wanneer je besluit zelf samen te gaan stellen, de koolhydraten die een kat nodig heeft worden al uit het vlees opgenomen.

Op de markt zijn er tientallen verschillende soorten droog en blikvoedingen voor katten te koop. Echter voert niet iedereen op deze manier. Er zijn ook mensen die het dieet van hun kat(ten) zelf samenstellen bestaande uit rauw vlees, rauwe organen, rauwe botten al dan niet aangevuld met zuivelproducten en eieren. Deze manier van voeren is wellicht beter bekend onder de term “BARF” wat staat voor ‘Bones and Raw Food’ of ‘Biologically Appropiate Food’. De term is in het leven geroepen door een Australische dierenarts Dr. Ian Billinghurst. De andere stroming is die van Dr. Tom Lonsdale. In dat geval spreekt men van “Raw Feeding” of in het Nederlands “Natuurlijk Rauw Voeren”. In feite is het een herontdekking van oude waarden: jarenlang kregen katten op deze manier te eten, toen men nog nooit van brokvoeding gehoord had. Het is op zich niet zo heel vreemd dat mensen hun kat ( zo nu en dan ) verse rauwe voeding willen geven. De laatste tijd zijn wij steeds meer gaan letten op wat we zelf eten, en bijna vanzelfsprekend dat we ook eens besluiten om een blik te werpen op het menu van onze kat. We vinden het niet meer geheel logisch om onze kat elke dag dezelfde voeding voor te zetten. We willen onze kat ook graag verse en afwisselende voeding geven, want vers zijn we immers van mening, is gezond!

Het zelf samenstellen kan beslist gezond zijn, maar er zijn wel een aantal zaken waar goed op gelet moet worden. Eerst en vooral: zorg ervoor dat je de voeding rauw verstrekt, botten die gekookt of anderszins verhit zijn veranderen van structuur en gaan splinteren. Wees niet bang voor het splinteren van rauwe botten, want katten in de natuur eten immers hun prooi ook rauw. Indien je rauw wilt gaan voeren, geef dan zoveel mogelijk vlees, orgaan en bot van natuurlijke prooidieren van een kat. Dat komt er op neer dat je voornamelijk gevogelte, konijn, haas en andere kleine knaagdieren dient te voeren. Een gemiddelde volwassen kat eet van deze samengestelde voeding ongeveer 100 gram per dag. De meest natuurgetrouwe percentages zijn: 3 tot maximaal 5% lever, 10% hart, 10 à 15% bot en tot slot 70 à 77% spiervlees. Onder spiervlees valt al het vlees wat geen orgaan is, hierbij kun je denken aan kipfilet en kopvlees etc. Geef een kat deze percentages het liefst elke dag: Katten, eten in tegenstelling tot honden in de natuur voornamelijk gehele prooidieren. Het is daarom ook veel natuurlijker om elke dag deze genoemde percentages te verstrekken: een muis is ten slotte ook een "compleet pakketje".

Indien je genoemde percentages aanhoudt hoef je ook niet bang te zijn dat je kat een tekort aan taurine oploopt: de percentages zijn afgeleidt van natuurlijke prooidieren en daarom uiterst in balans. Hetzelfde geldt voor het “all meat syndrome”, wat geen wetenschappelijk term is maar waar het in feite om "secundaire nutritionele hyperparathyroïdie" gaat. Dit houdt in dat als een kat alleen maar fosfor binnenkrijgt wat vooral te vinden is in (orgaan)vlees en geen calcium (wat aanwezig is in bot) dat de bijschildklier van slag raakt. De bijschildklier wil er dan voor zorgen dat de verhouding calcium en fosfor weer in balans raakt. Deze zal als gevolg een parathormoon gaan produceren die er voor zal zorgen dat de calciumconcentratie weer voldoende hoog wordt. Indien je dus echter geen voldoende bot geeft kan het niet uit de voeding komen en zal het als gevolg aan de eigen botten ontrokken worden. Hierdoor krijg je botontkalking met alle gevolgen van dien. Het is dus belang indien een kat weigert bot te eten het te vervangen door een calciumpreparaat. Taurine is voornamelijk aanwezig in hart, en indien je jezelf aan genoemde percentages houdt zal je kat dit ook voldoende binnenkrijgen.

Niet alle katten zijn overigens meteen gecharmeerd als ze hun nieuwe rauwe voeding voorgeschoteld krijgen. Ze moeten vaak nog wennen aan een andere textuur, geur en smaak van de nieuwe voeding. In de huidige kattenvoeders worden vaak geur en smaakstoffen toegevoegd om de voeding extra aantrekkelijk te maken voor katten. Probeer dus niet meteen op te geven, maar neem er je tijd voor. Het mengen van blikvoer en rauw vlees wil ook vaak helpen, of het even blancheren van de rauwe voeding. . Probeer ook zo veel mogelijk te variëren met verschillende vleessoorten, en biedt het voedsel op verschillende wijze aan zoals heel of gemalen indien een kat in het begin weigert rauwe voeding te eten.

Kant en klaar versvoer (KVV)
In sommige supermarkten en in dierenspeciaalzaken zijn er kant en klare, complete, rauwe vleespakketten te koop. Hoewel dit gemalen is en daarom onderdoet aan grote stukken vlees en bot die paradontale aandoeningen doen vermijden toch een prima tweede keus voor mensen die niet (volledig) kunnen of willen zelf-samenstellen maar hun viervoeter toch wat afwisseling willen bieden.
Probeer altijd een merk te geven die een natuurlijke calciumbron gebruikt zoals bijvoorbeeld kippenbotten. Als je een KVV geeft zorg en dan voor dat een kat ook geregeld zijn gebit kan gebruiken door bijvoorbeeld wat runderlappen te geven: die zijn taai en goed voor het gebit. Of denk bijvoorbeeld aan (platgeslagen) kippennekjes.

Merken KVV geschikt voor katten:
www.allanimal.nl (hele vermalen prooidieren)
www.barfmenu.nl (Tinlo)
www.banditvoeding.nl
www.bibidiervoeding.nl
www.carnibest.nl
www.carnivoer.nl
www.degomeat.nl
www.haaksbarf.eu
www.prinspetfood.nl
www.rodi-petfood.nl (de lamshart-variant/bevat een onnnatuurlijke calciumbron)

Op deze site kun je KVV's met elkaar vergelijken: http://voerwijzer.com/kvv-vergelijken-kat

Tot slot:
Je kunt prima diverse voedsel(methoden) met elkaar afwisselen. Er zijn katten die niet zo goed tegen bepaalde combinaties tegelijkertijd kunnen maar dat is een kwestie van uitproberen en is eerder uitzondering dan regel.

Groetjes,
Ester

---------------------

Andere interessante topics:

Rauw voer: wat kun je geven/wat is wat?
http://www.kattensit...en-wat-wat.html

Rauwvoer verkooppunten:
http://www.kattensit...kooppunten.html

Gezond snacken: de droogmachine http://www.kattensite.be/forum/voeding/24808-gezond-snacken-droogmachine-nieuwe-fotos-pag-4-5-a.html

Bewerkt door Ester, 19 juni 2012 - 15:33.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 16 maart 2010 - 20:07

Bedankt voor de uitstekende uitleg :)
Het helpt ons zeker op goede weg, zelfs al verkiezen we brokvoeding boven rauw :LOL:

Ik blijf wel een beetje met een probleem zitten voor mijn kater die een blaasgruisprobleem heeft en dus een specifiek aangepaste voeding daarvoor krijgt...

Mijn kattin heeft een zeer gevoelig spijsverteringsstelsel en krijgt dus ook een aangepaste voeding.

En mijn laatste kitten heeft 3 aangeboren hartafwijkingen, momenteel zit ze nog op kittenvoer, maar daarna moet ze een speciale hartvoeding krijgen, ik weet nog niet welk merk (zal waarschijnlijk Hill's zijn, ik zie dat dit het enige merk is wat mijn da liggen heeft)

Is het ook mogelijk om eventuele gezondheidsproblemen met zowel rauw als met een betere brokvoeding aan te pakken?
In de vermelde merken van betere brokvoeding zie ik geen specifieke aangepaste soorten...
Ook geen kittenvoeding...
Ik zou nochtans maar al te graag overschakelen naar een merk dat beter en gezonder is voor mijn schatten...

Hopelijk vraag ik daarmee niet té veel, je hebt ons al een uitstekend artikel afgeleverd, en ik besef wel dat je ook niet iedereen persoonlijk kan bijstaan, maar misschien kunnen enkele algemene richtlijnen voor dieren met specifieke behoeften er ook nog bij...

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 17 maart 2010 - 06:15

haemoglobine zei:

Bedankt voor de uitstekende uitleg :)
Het helpt ons zeker op goede weg, zelfs al verkiezen we brokvoeding boven rauw :LOL:

Ik blijf wel een beetje met een probleem zitten voor mijn kater die een blaasgruisprobleem heeft en dus een specifiek aangepaste voeding daarvoor krijgt...

Mijn kattin heeft een zeer gevoelig spijsverteringsstelsel en krijgt dus ook een aangepaste voeding.

En mijn laatste kitten heeft 3 aangeboren hartafwijkingen, momenteel zit ze nog op kittenvoer, maar daarna moet ze een speciale hartvoeding krijgen, ik weet nog niet welk merk (zal waarschijnlijk Hill's zijn, ik zie dat dit het enige merk is wat mijn da liggen heeft)

Is het ook mogelijk om eventuele gezondheidsproblemen met zowel rauw als met een betere brokvoeding aan te pakken?
In de vermelde merken van betere brokvoeding zie ik geen specifieke aangepaste soorten...
Ook geen kittenvoeding...
Ik zou nochtans maar al te graag overschakelen naar een merk dat beter en gezonder is voor mijn schatten...

Hopelijk vraag ik daarmee niet té veel, je hebt ons al een uitstekend artikel afgeleverd, en ik besef wel dat je ook niet iedereen persoonlijk kan bijstaan, maar misschien kunnen enkele algemene richtlijnen voor dieren met specifieke behoeften er ook nog bij...

onze utah heeft ook heel lang gesukkeld met blaasgruis (struviet). dieetvoeding dus!! maar met 4 katten is dat natuurlijk ni zo evident en bovendien liet ik hem elke maand onder de echo zetten om weer te moeten constateren dat het gruis nog ni weg was. ik ben dan begonnen met rauw te geven en ik moet zeggen : geen gruis meer!!!! :cheer: :cheer: :cheer:
nu,ik weet niet of het voor jou een optie is maar bij mij heeft het in elk geval super geholpen

Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 17 maart 2010 - 06:15

super ester deze uiteenzetting!!!!!!!!
dank je wel!!!!!
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#5 Geplaatst 17 maart 2010 - 06:23

goeie info!! maar wat mss ook handig zou zijn is de gemiddelde prijs van de aanbevolen merken? met 8 katten hier moet ik daar toch wel op letten....
Geplaatste afbeelding

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 17 maart 2010 - 06:29

Nele zei:

goeie info!! maar wat mss ook handig zou zijn is de gemiddelde prijs van de aanbevolen merken? met 8 katten hier moet ik daar toch wel op letten....

nele, porta 21 is de goedkoopste van de merken die ester gegeven heeft. die kan je in blik krijgen van 400 gr, handig vind ik met 5 katten. almo heeft die grote blikken ni, shesir ook ni. dus dat is een voordeel als je met zoveel katten zit vind ik. je moet maar es kijken bij zooplus, al de merken zijn ginds te verkrijgen

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 17 maart 2010 - 08:24

Bedankt voor de uitleg, als je nog even tijd hebt had ik graag nog je mening over Bozita natvoer :)
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#8 Geplaatst 17 maart 2010 - 09:37

Almo heeft behoorlijk grote blikken staan in de zoomart..? Versus die kleine blikjes toch ;) Almo heeft trouwens ook droogvoer tegenwoordig?

Ik blijf hier rustig RC geven, Zwartje doet het daar erg goed op. Ik zou wel overwegen om een van deze merken brok te gebruiken mocht er hier ooit een nieuwe poezel rond lopen.

Bewerkt door Vosse, 17 maart 2010 - 09:39.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#9 Geplaatst 17 maart 2010 - 09:44

Nog een vraagje voor je Ester, in welke mate hebben katten nu echt nood aan bijvoorbeeld senior voeding? Ik vraag me soms af of die voeding werkelijk verschilt van de gewone voeding en of het wel zinnig is. Je weet nooit wanneer het een marketing truc is en wanneer er medische redenen voor zijn he ;)

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#10 Geplaatst 17 maart 2010 - 09:47

Vosse zei:

Nog een vraagje voor je Ester, in welke mate hebben katten nu echt nood aan bijvoorbeeld senior voeding? Ik vraag me soms af of die voeding werkelijk verschilt van de gewone voeding en of het wel zinnig is. Je weet nooit wanneer het een marketing truc is en wanneer er medische redenen voor zijn he ;)

in dingen zoals senior voeding en kitten voeding zitten wel kleine voordelen (zoals meer caloriën in kittenvoeding omdat ze nog moeten groeien) maar noodzakelijk zijn ze zeker niet, je katten kunnen even gezond blijven leven op gewone voeding, maar het is natuurlijk weer een marketing voordeel ;)

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 17 maart 2010 - 10:40

Heel interessant en duidelijk artikel, bedankt Ester !
Geplaatste afbeelding

Guest_Lears_*
Guest_Lears_*

#12 Geplaatst 17 maart 2010 - 13:28

Fantastische uitleg :goofy:

Zelf geef ik Precept Plus aan mijn katten (en vind dat deze ook wel in het lijstje mag staan van "betere" voedingen :d) De formule is helemaal veranderd en is tegenwoordig ook zonder granen, ze doen het er geweldig op.

Als natvoeding geef ik vooral porta 21 400gr., almo is wel leuk, maar stukken duurder, en max in 150gr. ofzo.

Heb zelf Carnibest geprobeerd, maar loop er niet zot van, de katten trouwens ook niet.
Ach, mijn hond vond het lekker ;) (nu ja...wat niet... :oops: )

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 17 maart 2010 - 13:52

goeie uitleg, :thumb: :thumb: :thumb:

Guest_Minoushke_*
Guest_Minoushke_*

#14 Geplaatst 17 maart 2010 - 13:57

Ik heb een vraagje:
Ik zie dat Sanabelle bij de betere merken staan. Is Royal Canin dan geen beter merk? Ik geef nu royal canin indoor aan onze 2 ragdolls maar denk eraan om over te schakelen op sanabelle. Is Sanabelle beter dan RC? Of zijn ze gelijkwaardig? Er is wel een prijsverschil want Sanabelle is toch wel wat goedkoper. Gaat dit ten koste van de kwaliteit? Of is dit omdat er gewoon minder reclame gemaakt wordt van Sanabelle?

Guest_Lears_*
Guest_Lears_*

#15 Geplaatst 17 maart 2010 - 14:04

Ik gaf vroeger zelf RC maar hoorde er vrij veel slechte reacties over, en ben me er een beetje in gaan verdiepen. En kwam tot besluit dat er veel betere merken bestaan. Sanabelle heb ik nog nooit gegeven, ze verkopen het wel waar ik mijn voer koop momenteel, en deze mensen staan enkel achter "betere" voeding....en aan de commentaar te lezen over sanabelle op de forums hier, ziet het er zeker niet slecht uit.