Spring naar inhoud

* * * * * 5 stemmen

Algemene informatie over voeding. Update: 7 juni

• Log in om te reageren
322 reacties op dit onderwerp
Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#136 Geplaatst 04 juni 2011 - 17:50

Lilia2055 zei:

hier ook sanabelle ipv hills. Niet enkel omdat het goedkoper is, maar ook omdat ze het er heel erg goed op doen(te goed zelfs :louche: ). qua uiterlijk lijkt het ook op hills, de korreltjes zien er ongeveer hetzelfde uit. Ik raad je ook aan om de dental versie uit te proberen. Die korrels zijn groter en hier zijn ze er zot van. Kali(+/- 6mnd) gaat overal die uit de kommetjes gaan vissen. ze moet er ook niet extreem hard op kauwen dus jouw katjes zouden er ook geen probleem moeten mee hebben. :)

Heb nu oook nieuw sanabelle aangekocht maar eerst moet de open zak van de smilla korreltjes op zijn.

Had ook al gedacht om de "grande "te nemen maar prutkse is ook nog maar een 9 maandjes en weet niet of ze het gaat kunnen bijten. Bij de volgende bestelling ga ik eens een klein zakje meebestellen om te zien of ze het kan eten.

Hier ook dachten wij zonder  beter weten tot ik hier alles ontdekte ( een klein half jaar geleden)dat Whiskas ook een goed merk was. Nu heb ik nog 3 dozen zakjes staan die ik hen nog 1 maal per week geef maar verder is het ook al verse kip, almo nature, animonda en soms ook eens gourmet.

Whiskas en gourmet wil ook achterwege laten maar omdat ze het ook nog graag eten mogen ze hetgene we nog staan hebben toch nog opeten. Koop er wel geen meer aan. RC is naar mijn meing iets te duur en aangezien ik lees dat sanabelle van qualiteit aanleunt bij RC ga ik het in de toekomst op sanabelle proberen. Smilla hadden ze ook graag maar denk dat dit van kwaliteit toch iets minder moet zijn ( dan sanabelle)aangezien ik hier niet echt onzettend veel van Smilla kan terugvinden?!

Bewerkt door Minneke, 04 juni 2011 - 17:51.

Geplaatste afbeelding

Sedes
Sedes
  • 801 berichten
  • 1 katten

#137 Geplaatst 04 juni 2011 - 18:26

Ik heb nu een klein zakje applaws besteld om uit te testen. Qua samenstelling (80%vlees) lijkt het me wel goed, nu nog zien hoe ze het er op doet...

paddywack
paddywack
  • 8 berichten

#138 Geplaatst 05 juni 2011 - 13:26

Hier krijgen ze Sanabelle kitten en dagelijks een portie Carnibest. Ze vinden alle smaken héééééérlijk behalve de eend :p

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#139 Geplaatst 17 juni 2011 - 12:55

Wauw, echt een heel interessant artikel, heb weer een hele hoop bijgeleerd!

Ons Floortje is een hele moeilijke eter, ze eet geen brokjes, lust ook geen snoepjes, lust niets van restjes van tafel (kaas of hesp of garnaaltjes of tonijn ofzo...) en eet dus enkel natvlees...
We hebben al verschillende gewone (winkel)merken geprobeerd (sheba, gourmet, whiskas, ...) maar niets luste ze ervan... Momenteel eet ze enkel zo van die vershoudzakjes van Felix...

Ik ga haar binnenkort eens verschillende blikjes kopen van het betere natvoer en dan eens proberen of ze dat wel lust... maar wat als ze geen één van die dingen lust? (mengen helpt ook niet, want van zodra de consistentie maar een klein beetje veranderd, laat ze het echt al staan en eet ze er niet van)...
Ik hoop echt dat ze er iets van gaat lusten, want nu heb ik dan het gevoel dat ik eigenlijk haar tekort doe met het eten dat ze nu krijgt

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#140 Geplaatst 17 juni 2011 - 17:08

wat rauw betreft heb ik eigenlijk een vraagje:
is dat rijk aan vetten? of valt dat allemaal goed mee???
ik zit er ook over te denken om ze 's avonds wat rauw te geven, op voorwaarde dat ze er niet van verdikken, want Ubie moet op regime...
(en ze is niet echt gek op de sterilised)

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#141 Geplaatst 17 juni 2011 - 17:25

het is geen mager vlees wat er in zit ;)
Maar de kat is gebouwd om vlees te eten. en ze hebben die eiwitten en vetten wel nodig
Als je katje snel verdikt zou je gewoon wat minder kunnen geven. Als je het geeft naast de brokken moet je met beide vormen goed opletten.

Persoonlijk zou ik dan liever de brokken achterwege laten. Daar zit veel meer rommel in waar ze dik van (kunnen) worden ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#142 Geplaatst 17 juni 2011 - 17:29

Katten worden dik van de koolhydraten in brokken, die vetten uit vlees hebben ze echt nodig. In rauwvoer zit nauwelijks koolhydraat dus ook veel minder kans op suikerziekte e.d!
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#143 Geplaatst 17 juni 2011 - 17:38

ja maar volledig rauw zie ik niet zo zitten eigenlijk...
Ubie is ok vrij kieskeurig trouwens ;) dus mss lust ze de helft niet en dan ben ik bang dat ze voedingsstoffen te kort zal komen...
vandaar dat ik dacht aan combineren.

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#144 Geplaatst 17 juni 2011 - 18:00

als je een kvv voert die compleet is (carnibest bijvoorbeeld is daar 1 van) dan zit alles daar in en hoef je niet bang te zijn dat ze iets mist wat ze nodig heeft :)

Ik snap je terughoudend wel hoor, heb ik ook lang gehad. Maar nu we zijn overgestapt ben ik daar maar wat blij mee! Ze doen het nu zoveel beter dan op die brokken!

Brokken ruiken natuurlijk heerlijk, en zijn heel verslavend. Als er hier eentje een brokje vind dat ik heb gemorst (eentje zit nog op brok, haar heb ik nog niet over kunnen krijgen) dan weten ze niet hoe snel ze het op moeten eten! Maar dat is echt een verslaving.

Zet wel niet tegelijk brok en vlees neer. Want dan eten ze liever de brokken. Dat zijn ze gewoon ;)

Geplaatste afbeelding

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#145 Geplaatst 17 juni 2011 - 19:23

ginnie zei:

als je een kvv voert die compleet is (carnibest bijvoorbeeld is daar 1 van) dan zit alles daar in en hoef je niet bang te zijn dat ze iets mist wat ze nodig heeft :)

Ik snap je terughoudend wel hoor, heb ik ook lang gehad. Maar nu we zijn overgestapt ben ik daar maar wat blij mee! Ze doen het nu zoveel beter dan op die brokken!

Brokken ruiken natuurlijk heerlijk, en zijn heel verslavend. Als er hier eentje een brokje vind dat ik heb gemorst (eentje zit nog op brok, haar heb ik nog niet over kunnen krijgen) dan weten ze niet hoe snel ze het op moeten eten! Maar dat is echt een verslaving.

Zet wel niet tegelijk brok en vlees neer. Want dan eten ze liever de brokken. Dat zijn ze gewoon ;)

moet zeggen, ben vandaag naar de da geweest voor jaarlijkse inentingen, ze bofte zo met mijn poezen.
"ze blinken in hun vel, prachtige zachte vacht, perfecte gebitjes, kortom kerngezond" was wat ik te horen kreeg.
Dus blijkbaar doen ze het heel goed op het eten dat ze nu krijgen :oops:
buiten dat ubietje wat mag diëten.
dat maakt het ook zo moeilijk om voor verandering te kiezen...
en rauw is toch echt een volledige ommezwaai hé?
en waar koop je dat? online? of in de dierenspeciaalzaak?
is dat dan ingevroren versvoer of gewoon gekoeld? (daardoor zal je dit niet online kunnen kopen neem ik aan?)
is dit duurder dan bvb de royal canin brokken?
Geef je dat dan 's morgens en 's avonds? want hier zijn ze gewoon om de hele dag door brokjes te hebben.
2 x per dag een kommetje brokjes zetten werkt hier precies niet :catscratchhead

(goh zoveel vragen hé, moeilijk moeilijk...)
O:)
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#146 Geplaatst 17 juni 2011 - 22:41

MarieDufoor zei:

moet zeggen, ben vandaag naar de da geweest voor jaarlijkse inentingen, ze bofte zo met mijn poezen.
"ze blinken in hun vel, prachtige zachte vacht, perfecte gebitjes, kortom kerngezond" was wat ik te horen kreeg.
Dus blijkbaar doen ze het heel goed op het eten dat ze nu krijgen :oops:
buiten dat ubietje wat mag diëten.
dat maakt het ook zo moeilijk om voor verandering te kiezen...
en rauw is toch echt een volledige ommezwaai hé?
en waar koop je dat? online? of in de dierenspeciaalzaak?
is dat dan ingevroren versvoer of gewoon gekoeld? (daardoor zal je dit niet online kunnen kopen neem ik aan?)
is dit duurder dan bvb de royal canin brokken?
Geef je dat dan 's morgens en 's avonds? want hier zijn ze gewoon om de hele dag door brokjes te hebben.
2 x per dag een kommetje brokjes zetten werkt hier precies niet :catscratchhead

(goh zoveel vragen hé, moeilijk moeilijk...)
O:)

Wij kregen ook altijd complimenten dat ze er zo mooi uitzagen. Maar nu we kvv voeren krijg ik te horen: ze zijn zo zacht! Wat zien ze er goed uit!
(en de bak stinkt veeeeeel minder, mensen hebben vaak niet eens door dat ze naast de kattenbak zitten in de woonkamer en dat er net eentje opzit hihi)
rauw is een ommezwaai ja, maar als ik de voordelen zie........
Waar kopen we dat. Bij een verdeelpunt. Meestal particuliere adressen, maar er zijn ook winkels en zelfs enkele da die het verkopen. op www.carnibest.be (denk ik) kun je vast wel adressen vinden. Maar ook heeft Ester hier op kp adressen neergezet waar je kvv/rauw kunt kopen :)

Het is diepgevroren. Je kunt het in de diepvries bewaren tot je het wilt gebruiken. Even ontdooien en dan geven. Net zo makkelijk :)

Is het duurder dan Royal Canin. Eh. geen idee. Ik denk het wel, maar echt makkelijk is het niet te vergelijken vind ik. bovendien bespaar je een berg op het grit voor in je kattenbak. Wij doen er hier nu twee keer zo lang mee als voordat we kvv gingen geven. en ze doen het fantastisch op het rauw. Dat is me ook wat waard.

Ze krijgen hier twee keer per dag. Dat is makkelijker met ons werk. Hele dag laten staan kan natuurlijk niet met rauw.
Brokken stonden hier ook 24 uur. Tot we over wilden gaan. Ik weet niet meer precies hoe we het gedaan hebben, het is bijna een jaar geleden inmiddels.
Maar uiteindelijk waren ze snel gewend aan twee keer per dag. Het is te doen dus :)

nog meer vragen? :d kan me voorstellen hoor. Heb ik ook allemaal gehad! En waar kun je ze nou beter stellen dan hier?

Bewerkt door ginnie, 17 juni 2011 - 22:42.
Reden van bewerken: extra witregels weer eens aangepast

Geplaatste afbeelding

cybercat
cybercat
  • 852 berichten
  • 3 katten

#147 Geplaatst 17 juni 2011 - 23:08

vraagje ..

ik heb daarstraks nog eens geprobeerd om onze kater rauw vlees te geven ;
rundssteak en paarden filet , maar hij liet het mooi liggen .
aan het stukje paarden filet heeft hij wel liggen snuffelen en likken .
ik dacht dat het misschien een te grote brok was , maar een stuk van mijn gebakken rundssteak even groot als het brokje rauwe steak
ging er wel in ..

ik probeerde het verleden week nog met een stuk rundsstoofvlees , rauw liet hij ook liggen , maar klaargemaakt (met bier ,ui, mosterd enz)
at hij dan weer wel op .
enig idee hoe dit komt ??

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#148 Geplaatst 18 juni 2011 - 07:55

Wat is hij gewend te eten?

Ik heb hier gemerkt dat toen we nog brokken gaven en we gaven dan wat rauw, dat ze dat niet wilden. Alleen wat gekookte kip ging er wel in. Dat heb ik dan steeds wat minder gekookt tot het echt rauw op de borden ging en toen ging het wel.
eenmaal ze gewend waren aan de kvv kon ik stukken rauw vlees gaan geven, toen wilden ze het wel
alsof ze het eerst niet herkenden als voedsel, maar nadat ze de geur en smaak van de kvv gewend waren, toen herkenden ze het wel.

Geplaatste afbeelding

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#149 Geplaatst 18 juni 2011 - 08:35

nog een vraagje :oops:
brokjes zijn goed om tandsteen te voorkomen omdat ze daar hard op moeten bijten, maar als je die niet meer geeft, ziet hun gebit er dan niet slechter uit?
of heb je daar nog geen opmerkingen over gekregen bij de da?
en dat ontdooien, hoe doe je dat?
een nachtje op voorhand in de frigo leggen? hoeveel geef je dan per kat?
ga eens loeren op de website...
ohja en overschakelen van brokjes naar rauw, hoe doe je dat precies? mag dat gewoon van dag op dag? wil niet dat ze diarree krijgen.
als ik wil overschakelen op ander eten is dit nu het moment, hun korreltjes zijn bijna op en voor ik overga tot een koop van de sterilised brokken... O:)
mss probeer ik het dit weekend gewoon een keer.

Geplaatste afbeelding

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#150 Geplaatst 18 juni 2011 - 08:44

hm :-k die verkooppunten zijn op het eerste zicht toch niet zo dichtbij precies
Geplaatste afbeelding