Spring naar inhoud

* * * * * 5 stemmen

Algemene informatie over voeding. Update: 7 juni

• Log in om te reageren
322 reacties op dit onderwerp
Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#16 Geplaatst 17 maart 2010 - 14:05

haemoglobine zei:

Is het ook mogelijk om eventuele gezondheidsproblemen met zowel rauw als met een betere brokvoeding aan te pakken?
In de vermelde merken van betere brokvoeding zie ik geen specifieke aangepaste soorten...
Ook geen kittenvoeding...
Ik zou nochtans maar al te graag overschakelen naar een merk dat beter en gezonder is voor mijn schatten...

Hopelijk vraag ik daarmee niet té veel, je hebt ons al een uitstekend artikel afgeleverd, en ik besef wel dat je ook niet iedereen persoonlijk kan bijstaan, maar misschien kunnen enkele algemene richtlijnen voor dieren met specifieke behoeften er ook nog bij...

Persoonlijk vind ik dat bepaalde medische zaken, toch wel individueel per kat bekeken moeten worden. Als je dus vragen hebt dan zal ik, als ik wat weet, zeker willen helpen maar bekijk ik het liever per geval.

Over blaasgruis heb ik al wel een artikel, die is ook geschreven voor in een kattenblad al is het erg rauwvoer-gericht. (maar je kunt het prima combineren en veel blikvoer is dus ook wijs om te geven)
Blaasgruis is een veel meer "algemeen" probleem en de oplossing is bij elke kat eigenlijk hetzelfde. Bij overgevoeligheid bijvoorbeeld, of het steeds overgeven van de voeding, is het in mijn ogen raadzamer dit per geval te bekijken: omdat er niet één specifieke oplossing is voor zo'n probleem, elke kat heeft weer wat anders nodig.

Help mijn kat heeft blaasgruis! Wat nu?

Ontstaan van blaasgruis.
Katten zijn matige drinkers en hebben dus een niet al te beste dorstprikkel. Indien een kat een brok (droogvoeding) krijgt, welke standaard al te weinig vocht bevat, moet een kat dus dubbel zoveel drinken om zo voldoende vocht binnen te krijgen. Helaas doen veel katten dit niet. Een kat op een droogvoeding heeft in feite altijd een chronisch vochttekort. Daarom is het veel beter om een hoogwaardige blikvoeding te geven of om rauwe verse voeding te geven. Mocht je ook brokken willen voeren dan is het raadzaam om jouw kat elke dag wat blikvoeding of rauwe voeding te geven, zodat jouw kat voldoende vocht binnenkrijgt.

Brokken bestaan voornamelijk uit koolhydraten die zorgen voor een te basisch milieu in het lichaam van de kat. De urine (maar ook de verteringssappen) verzuren niet voldoende als een kat teveel koolhydraten binnenkrijgt. Ze kunnen hier ook diabetes door ontwikkelen. Een kat heeft echter maar een beperkt percentage koolhydraten nodig: de koolhydraten in rauw vlees, waar het voor katten gemakkelijk opneembaar is gemaakt.

Struvietkristallen ontstaan (slaan neer) in een basisch milieu, en in zuur milieu kunnen deze oplossen. Daar waar calciumoxalaat in een zuur milieu ontstaat helpt echter geen dieet, want calciumoxalaat lost ook niet op in een basisch mileu. Dat is dan ook de reden dat geen enkel dieet helpt tegen calciumoxalaat.

De meeste katten die vroeger blaasgruis kregen, hadden last van struvietkristallen. De oxalaatkristallen ontstonden vaak als een kat te lang op een commercieel blaasgruis-dieet van de dierenarts had gestaan. Dit zogenaamde “dierenartsdieet” bevat namelijk onnatuurlijke verzuurders, die calciumoxalaat juist in de hand kan werken. Echter zijn de brokkenfabrikanten van “standaardmerken” hierop gaan inspelen. Deze fabrikanten zijn zelf al verzuurders aan hun voer toe gaan voegen. Dit heeft ertoe geleid dat calciumoxalaat tegenwoordig helemaal geen uitzondering meer is.

Wat te doen bij blaasgruis.
Het belangrijkste wat je kunt doen als je kat blaasgruis heeft, is om ervoor te zorgen dat een kat dus wél voldoende vocht binnenkrijgt. De beste voeding voor een kat (met blaasgruis) is rauwe voeding!! Rauwe voeding bevat metabool vocht wat er voor zorgt dat deze problemen voorkomen kunnen worden. Veruit de meeste katten met blaasgruis die op een dieet van rauwe voeding worden gezet, hebben nergens last meer van!
Je kunt als je een kat hebt die erg weinig drinkt ook altijd nog wat water mengen door wat gemalen vlees of door de hoogwaardige blikvoeding, zodat de kat toch nog wat extra vocht binnenkrijgt. Ook zijn er tegenwoordig allerlei fonteintjes te koop, die doordat het water stroomt, extra aantrekkelijk zijn voor een kat.

Rauwe voeding heeft buiten het feit dat het veel vocht bevat nog meer positieve eigenschappen. Rauwe voeding werkt licht verzurend, op een natuurlijke manier, waardoor de kristallen oplossen. Daarbij heeft rauwe voeding een zeer hoge verteerbaarheid. Doordat rauwe voeding weinig “overige stoffen” bevat waar een kat niets aan heeft, hoeven deze stoffen dus ook niet door de lever te worden afgebroken tot o.a. ureum om vervolgens door de nieren te worden uitgescheiden.
Als je veel plantaardige eiwitten voert, en weinig dierlijke eiwitten, laat je de lever en de nieren van de kat eigenlijk constant overuren draaien. Op jonge leeftijd merk je wellicht nog niets, maar de problemen komen vaak boven drijven als je kat wat ouder wordt. Een slechtere nierfunctie in het bloed is pas meetbaar als al 70-75% van de nieren kapot zijn!

Het beste is ongetwijfeld om het dieet van je kat zelf samen te stellen, en anders de voeding zelf te malen. Zodat je precies weet wat je voert en je alle plantaardige ingrediënten eruit kunt laten. Is dit om wat voor reden dan ook geen optie voor je, kies dan een kant-en-klaar versvlees met de minst mogelijke plantaardige producten. Kant-en-klaar versvlees wordt bijna door heel Nederland geleverd door bedrijven, of is verkrijgbaar bij dierenspeciaalzaken.
Qua merken kant-en-klaar versvlees, ook wel KVV genoemd, zijn AllAnimal, HaaksBarf, Bandit, Bibi en Carnibest de betere keuzes.

Een hoogwaardige blikvoeding is dus een betere keuze dan een brokvoeding, van welk merk dan ook, omdat blikvoeding voldoende vocht bevat.
Met een hoogwaardige blikvoeding wordt een blikvoeding bedoelt die een hoog percentage aan vlees bevat, en geen tot nauwelijks plantaardige (bij)producten. Let er ook op dat het blikvoer niet is geconserveerd met chemische bewaarmiddelen. Betere merken blikvoeding zijn bijvoorbeeld “Feline Porta 21” en “Almo Nature”.

Struvietdieet.
Zoals al gezegd is kan rauwe voeding ervoor zorgen dat de blaasgruis verdwijnt. Als je rauwe voeding gaat geven dan verzuurt de urine sowieso al en wordt de pH-waarde dus lager. Brokken bestaan namelijk uit koolhydraten en die zorgen ervoor dat de urine en verteringssappen te basisch worden. In de meeste gevallen werkt alleen het wisselen van een brokvoeding naar een dieet van rauwe voeding al. In sommige gevallen echter werkt de rauwe voeding zelf nog niet verzurend genoeg.
Als dat het geval is kun je wat troebele appelazijn aan het menu toevoegen. Ook cranberrysap (mogen ook poeders/pillen zijn) werkt verzurend evenals vitamine C pillen of poeder op ascorbinezuur basis. Alle andere (veresterde) vitamine C’s werken niet verzurend!

Oxalaatdieet.
Als een kat struviet heeft dan moet je juist de urine verzuren bijvoorbeeld met vitamine C en appelazijn. Dit is bij oxalaatstenen dus absoluut niet het geval.

Het is aan te raden het calciumgehalte in de voeding laag houden. Wil je rauw gaan voeren dan kun je ook het beste botten voeren van kleine diersoorten (net als bij een nierdieet) zoals alle botten van gevogelte (eend,kip,parelhoen,kwartel,fazant, duif, konijn etc.)
Het KVV-merk “Bandit” heeft een speciale versie op de markt voor katten met blaasproblemen.

Geen enkel dieet zal echter oxalaatstenen oplossen! Dan is er écht chirurgie nodig, met dan dààrna wel een aangepast dieet.

Ook een kat met oxalaatstenen heeft heel veel vocht nodig: probeer dus ook extra blikvoer te geven.

Tot slot.
Helaas schijnen sommige katten gewoon aanleg te hebben voor blaasgruis, en zullen dit hun leven lang “zorgenkindjes” blijven. Soms heeft het ook te maken met stress. In veel gevallen werkt rauwe voeding dus heel goed, helaas niet in alle. Blaasgruis kan soms ook ineens weer terugkomen. Probeer een goede dierenarts te vinden die je kan begeleiden.
Wil je jouw kat rauwe voeding gaan geven lees je dan van te voren even in op de diverse websites en fora op internet. Er zijn op de diverse fora genoeg ervaringsdeskundigen en dierenartsen aanwezig die je graag willen helpen.

Tekst Ester Overman / www.voernatuurlijk.nl

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#17 Geplaatst 17 maart 2010 - 14:13

Nashota zei:

Bedankt voor de uitleg, als je nog even tijd hebt had ik graag nog je mening over Bozita natvoer :)

Van wat ik op Zooplus heb gezien is dit ook een redelijk blikvoer. Geen granen en niet chemisch geconserveerd en niet te vergeten: de dierlijke ingrediënten zitten er het meeste in. Nu zie ik dat ze bijvoorbeeld bij de brokjes is saus de smaken "rendier" "konijn" hebben maar dat zit er maar voor 4% in. Alle smaken blikvoer zijn dus precies hetzelfde m.u.v die 4%. ;)

Geplaatste afbeelding

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 17 maart 2010 - 14:16

Ester zei:

Van wat ik op Zooplus heb gezien is dit ook een redelijk blikvoer. Geen granen en niet chemisch geconserveerd en niet te vergeten: de dierlijke ingrediënten zitten er het meeste in. Nu zie ik dat ze bijvoorbeeld bij de brokjes is saus de smaken "rendier" "konijn" hebben maar dat zit er maar voor 4% in. Alle smaken blikvoer zijn dus precies hetzelfde m.u.v die 4%. ;)

Bozita ? Ze gebruiken wel nitraat als conserveringsmiddel dacht ik.

Bewerkt door Roosje, 17 maart 2010 - 14:17.

Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#19 Geplaatst 17 maart 2010 - 14:16

crazy_catlady zei:

in dingen zoals senior voeding en kitten voeding zitten wel kleine voordelen (zoals meer caloriën in kittenvoeding omdat ze nog moeten groeien) maar noodzakelijk zijn ze zeker niet, je katten kunnen even gezond blijven leven op gewone voeding, maar het is natuurlijk weer een marketing voordeel ;)

Dat ben ik het helemaal mee eens. Vooral de lijn van RC bijvoorbeeld: brokjes voor verschillende rassen, dat is inderdaad pure commercie. Fabrikanten spelen graag in op het feit dat kattenbezitters graag voer kopen met hun "eigen kat" erop. Dit is ook zo voor kittenvoeding: het speelt in op de "verzorginsdrang" van huisdierbezitters.

Bij senioren zou ik overigens nog meer letten op een goed hoog vochtgehalte: juist rond die tijd onstaan er vaak problemen.
Geplaatste afbeelding

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#20 Geplaatst 17 maart 2010 - 14:17

Vosse zei:

Almo heeft behoorlijk grote blikken staan in de zoomart..? Versus die kleine blikjes toch ;) Almo heeft trouwens ook droogvoer tegenwoordig?

Ik blijf hier rustig RC geven, Zwartje doet het daar erg goed op. Ik zou wel overwegen om een van deze merken brok te gebruiken mocht er hier ooit een nieuwe poezel rond lopen.

de grootste blik van almo is 170 gr. met 5 katten vind ik persoonlijk het handiger om blikken van 400 gr te geven. dat heeft almo dan weer niet maar porta 21 wel

Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#21 Geplaatst 17 maart 2010 - 14:19

Roosje zei:

Ze gebruiken wel nitraat als conserveringsmiddel dacht ik.

Nitraat? Waar zie je dat staan? Bedoel je niet calciumnitraat? Volgens mij is het met vitamine-E geconserveerd.
Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 17 maart 2010 - 14:23

Lears zei:

Fantastische uitleg :goofy:

Zelf geef ik Precept Plus aan mijn katten (en vind dat deze ook wel in het lijstje mag staan van "betere" voedingen :d) De formule is helemaal veranderd en is tegenwoordig ook zonder granen, ze doen het er geweldig op.

Als natvoeding geef ik vooral porta 21 400gr., almo is wel leuk, maar stukken duurder, en max in 150gr. ofzo.

Heb zelf Carnibest geprobeerd, maar loop er niet zot van, de katten trouwens ook niet.
Ach, mijn hond vond het lekker ;) (nu ja...wat niet... :oops: )

Ziet er inderdaad uit als een betere brok, ik kende deze nog niet maar het is zo te zien zeker een van de betere.
Waarom beviel de carnibest niet als ik vragen mag?
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#23 Geplaatst 17 maart 2010 - 14:26

:thumb: :thumb: :thumb: , goede duidelijke uitleg.  
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 17 maart 2010 - 14:31

Minoushke zei:

Ik heb een vraagje:
Ik zie dat Sanabelle bij de betere merken staan. Is Royal Canin dan geen beter merk? Ik geef nu royal canin indoor aan onze 2 ragdolls maar denk eraan om over te schakelen op sanabelle. Is Sanabelle beter dan RC? Of zijn ze gelijkwaardig? Er is wel een prijsverschil want Sanabelle is toch wel wat goedkoper. Gaat dit ten koste van de kwaliteit? Of is dit omdat er gewoon minder reclame gemaakt wordt van Sanabelle?

Het is niet zo dat iets wat duurder is, automatisch ook beter is. Maar van de andere kant kun je geen kwalitatief goede voeding neerzetten voor een paar centen. ;)
Ik zie dat de RC indoor begint met: maïs als hoofdingrediënt. In dat geval vind ik Sanabelle beter dan RC omdat er in Sanabelle meer dierlijke producten zitten.

Achter Royal Canin zit natuurlijk een giga-miljoenen industie dus die hebben inderdaad veel geld om reclame te maken en evenementen er dergelijke te sponsoren dus dat is gewoon bekender.

Geplaatste afbeelding

Guest_Heidiken_*
Guest_Heidiken_*

#25 Geplaatst 17 maart 2010 - 14:34

Ester zei:

Het is niet zo dat iets wat duurder is, automatisch ook beter is. Maar van de andere kant kun je geen kwalitatief goede voeding neerzetten voor een paar centen. ;)
Ik zie dat de RC indoor begint met: maïs als hoofdingrediënt. In dat geval vind ik Sanabelle beter dan RC omdat er in Sanabelle meer dierlijke producten zitten.

Achter Royal Canin zit natuurlijk een giga-miljoenen industie dus die hebben inderdaad veel geld om reclame te maken en evenementen er dergelijke te sponsoren dus dat is gewoon bekender.

In dat geval ga ik toch maar overschakelen op sanabelle. Maar eerst moeten ze hier nog 20kg rc verorberen :d

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#26 Geplaatst 17 maart 2010 - 14:43

ooh leuk om te weten
dus de sanabelle is beter al de rc : maar welke sanabelle raad je dan aan ? in welke ziten meer dierlijke producten
sanabelle heeft ook veel graan en meel he ?

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#27 Geplaatst 17 maart 2010 - 15:20

eventjes off topic, of toch  niet :)
er is een nieuwe versie van almo op de markt, de brok-versie, maar dan een easily digestible versie, wel maar enkel in kleine verpakkingen van 400 gr. De gewone almo brokken zijn kwalitatief heel goed maar hier vallen ze helemaal ni in smaak, en bij vele anderen ook niet blijkbaar. maar van deze versie van almo zijn ze dan weer wel zot. zooplus heeft hem kennelijk niet, wel bij dierenplezier in kessel-lo oor de geinteresseerden
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#28 Geplaatst 17 maart 2010 - 15:24

Ik denk dat die Sanabelle niet zo'n giga verschil met RC zal maken? Allebei een dierlijk meel vanvoor en dan een graansoort als tweede.

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#29 Geplaatst 17 maart 2010 - 15:33

ik denk dat er in sanabelle idd meer dierlijke produkten zitten dan in rc (maar ja, ik ben dan ook helemaal geen rc-fan) ;)

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#30 Geplaatst 17 maart 2010 - 16:06

Waar kun je die precept plus dan krijgen? heb het nog nooit gezien...

Geplaatste afbeelding