Spring naar inhoud


* * * * * 5 stemmen

Algemene informatie over voeding. Update: 7 juni


  • Log in om te reageren
322 reacties op dit onderwerp
cybercat
cybercat
  • 852 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#151 Geplaatst 18 juni 2011 - 08:54

ginnie zei:

Wat is hij gewend te eten?

Ik heb hier gemerkt dat toen we nog brokken gaven en we gaven dan wat rauw, dat ze dat niet wilden. Alleen wat gekookte kip ging er wel in. Dat heb ik dan steeds wat minder gekookt tot het echt rauw op de borden ging en toen ging het wel.
eenmaal ze gewend waren aan de kvv kon ik stukken rauw vlees gaan geven, toen wilden ze het wel
alsof ze het eerst niet herkenden als voedsel, maar nadat ze de geur en smaak van de kvv gewend waren, toen herkenden ze het wel.

hij is nu een jaar of zeven bij ons , en hij is dus gewoon van altijd brokjes te eten af en toe kreeg hij gekookte vis of kip .
hij is twee maand weg geweest , en sinds hij terug is eet hij andere dingen dan daarvoor en durft hij wel eens te pikken :oops:
een week of twee geleden zat hij met zijn pootjes in de tomatensoep , en verleden week had mijn dochter haar bord pasta met tomatensaus(spaghetti bolognese) laten staan , ik betrapte hem boven op tafel en het bord was zo goed als leeg . :trance:
ik heb er geen idee van ,maar ik denk toch niet dat dit de gezondste voeding voor een kat is .
hij heeft geen last gehad van diarree ,want saus van verse tomaten ,look en kruiden lichtjes pikant enz ...

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#152 Geplaatst 18 juni 2011 - 10:03

MarieDufoor zei:

nog een vraagje :oops:
brokjes zijn goed om tandsteen te voorkomen omdat ze daar hard op moeten bijten, maar als je die niet meer geeft, ziet hun gebit er dan niet slechter uit?
of heb je daar nog geen opmerkingen over gekregen bij de da?
en dat ontdooien, hoe doe je dat?
een nachtje op voorhand in de frigo leggen? hoeveel geef je dan per kat?
ga eens loeren op de website...
ohja en overschakelen van brokjes naar rauw, hoe doe je dat precies? mag dat gewoon van dag op dag? wil niet dat ze diarree krijgen.
als ik wil overschakelen op ander eten is dit nu het moment, hun korreltjes zijn bijna op en voor ik overga tot een koop van de sterilised brokken... O:)
mss probeer ik het dit weekend gewoon een keer.

brokjes vallen direct uit elkaar als ze opgegeten worden en de koolhydraten plakken aan de tanden vast, dus zo goed tegen tandsteen zijn brokjes nu ook weer niet ;)
Vlees blijft veel minder plakken.
Wij geven daarnaast ook dingen waar ze op moeten kauwen. Kippevleugels bijvoorbeeld. Of kauwstokjes, als je liever geen botjes (nog) wilt geven. Wij geven ook prooi, dus daar kunnen ze ook op kauwen. Maar ook diegene die geen prooi eten hebben prachtige tanden :)

Ik vind persoonlijk de tandjes er nu beter uitzien dan toen we nog brokken gaven.
De da heeft er verder niets over gezegd, dus ga ik ervanuit dat het allemaal goed is :)

ontdooien doe je inderdaad in de koelkast. Dag vantevoren uithalen en laten ontdooien.

Hoeveel je geeft is afhankelijk van het gewicht van je kat. Meestal zo'n 3 a 4 procent van het lichaamsgewicht. Het ideale gewicht dan ;)
Wij geven op zicht. Als ze een mooi gewicht hebben en niet verzwaren en niet vermageren, dan is het goed. Momenteel zijn we nog even aan het minderen, omdat er eentje is verhuisd en die at nogal wat. Nu moeten we weer een balans zoeken en er moeten er een paar wat afvallen omdat ik teveel heb gegeven een poosje. Dat gaat makkelijk hoor, gewoon steeds een beetje minder geven.

als je net overstapt kunnen ze wat meer eten dan je gewend bent, dat zal zich settelen. Ze kunnen ook wat platte ontlasting krijgen, maar daar meot je even doorheen.
De 'probleempjes' die er zijn kunnen eerst wat erger worden voor ze verbeteren. De katjes moeten 'ontgiften'. Net als wijzelf moeten doen zeg maar, als we een poosje slechter eten en we gaan weer gezond eten, dan voelen we ons ook een paar dagen wat minder omdat we alle afvalstoffen kwijt moeten. Als dat gebeurd is voelen we ons veel beter!
Dat is met de kat ook zo. dus niet te snel opgeven ;)

Het verbeteren van vacht en conditie gaat steeds een beetje verder. het heeft hier denk ik zo'n half jaar geduurd voor we ze optimaal hadden. give or take a little.

Hoe snel je overschakeld hangt af van de katten.
Meestal doe je het net zoals met overschakelen op andere brokken.

Ik zou beginnen met de brokken niet meer 24 uur neer te zetten.
en dan eventueel mengen. Je kunt het vlees mengen met natvoer (theelepeltje kvv, rest natvoer en dan steeds iets meer kvv en iets minder natvoer, tot ze volledig op kvv zitten), maar je kunt het ook mengen met brokken.

Je kunt eerst proberen of ze de kvv gewoon zo willen eten. als natvoer. een beetje warm water eroverheen kan helpen. Dan komt de geur beter vrij.
Het kan even duren voordat ze volledig over zijn, maar het kan echt lukken! De een stapt zonder morren direct over, van de ene maaltijd op de andere. De ander heeft langer nodig. Maar als je volhoudt zal het uiteindelijk lukken.

Gewoon doen dus. Je zult zien dat het veel makkelijker is om vers te voeren dan je nu denkt. Ik heb dat zelf ook zo ervaren :)

Bewerkt door ginnie, 18 juni 2011 - 10:10.
Reden van bewerken: extra witregels verwijderd

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#153 Geplaatst 18 juni 2011 - 10:08

cybercat zei:

hij is nu een jaar of zeven bij ons , en hij is dus gewoon van altijd brokjes te eten af en toe kreeg hij gekookte vis of kip .
hij is twee maand weg geweest , en sinds hij terug is eet hij andere dingen dan daarvoor en durft hij wel eens te pikken :oops:
een week of twee geleden zat hij met zijn pootjes in de tomatensoep , en verleden week had mijn dochter haar bord pasta met tomatensaus(spaghetti bolognese) laten staan , ik betrapte hem boven op tafel en het bord was zo goed als leeg . :trance:
ik heb er geen idee van ,maar ik denk toch niet dat dit de gezondste voeding voor een kat is .
hij heeft geen last gehad van diarree ,want saus van verse tomaten ,look en kruiden lichtjes pikant enz ...

:ha
sorry hoor, maar ik zie hem al helemaal zo met zijn pootjes in de soep of de spaghetti staan!
Het is natuurlijk niet goed voor een kat, mensenvoedsel, daar heb je gelijk in hoor ;) Maar nu je het weet kun je het proberen te voorkomen ;)

als hij gekookte vis en kip wel lust, dan kun je proberen om dat te geven, en dan steeds minder lang koken. Tot je uiteindelijk zo goed als rauw geeft. Dan is de overstap naar rauw minder groot.

Botjes nooit gekookt geven! Als je botjes geeft dan altijd rauw! Behandeld bot (dus gekookt of gebakken) splinter en is gevaarlijk. Rauw bot kun je wel geven.

waarschijnlijk is hij doordat hij twee maanden is weggeweest anders naar voedsel gaan kijken.
Het zal een kwestie zijn van uitproberen en de juiste manier vinden om hem over te zetten op rauw. Maar dat gaat vast wel lukken hoor :)

Bewerkt door ginnie, 18 juni 2011 - 10:09.
Reden van bewerken: extra witregels verwijderd

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

cybercat
cybercat
  • 852 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#154 Geplaatst 18 juni 2011 - 10:59

ginnie zei:

:ha
sorry hoor, maar ik zie hem al helemaal zo met zijn pootjes in de soep of de spaghetti staan!
Het is natuurlijk niet goed voor een kat, mensenvoedsel, daar heb je gelijk in hoor ;) Maar nu je het weet kun je het proberen te voorkomen ;)

als hij gekookte vis en kip wel lust, dan kun je proberen om dat te geven, en dan steeds minder lang koken. Tot je uiteindelijk zo goed als rauw geeft. Dan is de overstap naar rauw minder groot.

Botjes nooit gekookt geven! Als je botjes geeft dan altijd rauw! Behandeld bot (dus gekookt of gebakken) splinter en is gevaarlijk. Rauw bot kun je wel geven.

waarschijnlijk is hij doordat hij twee maanden is weggeweest anders naar voedsel gaan kijken.
Het zal een kwestie zijn van uitproberen en de juiste manier vinden om hem over te zetten op rauw. Maar dat gaat vast wel lukken hoor :)

hij eet dus niet normaal eh , altijd "schept" hij eten uit zijn bakje .
en het was inderdaad een gek zicht , alles hing dan ook vol .
de ganse dag door staan er hier brokken , vanaf het moment dat ik mijn ijskast opentrek , of ik begin te koken ,staat hij er zene .
ik denk dat hij die *eerste maand restjes eten heeft gekregen en blijkbaar is hem dat goed bevallen :-)
*we weten nog altijd niet waar hij die eerste maand heeft gezeten .
de weken erop is hij opgevangen door mensen die hem gevonden hadden , die hadden nog twee poezen , dus ik denk niet dat hij daar van tafel kreeg .
hij komt ook zo zielig bedelen aan tafel :oops: dan gaat hij op zijn achterpoten staan en legt hij een pootje op mijn of mijn dochters arm .
t'is een kunst om dat dan te negeren en hem niks te geven zene :-)
maar als ik daar mee begin , dan kunnen we binnenkort niet meer deftig eten .

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#155 Geplaatst 18 juni 2011 - 12:09

wij hebben hier ook een paar die scheppen met de pootjes. Ziet er heel komisch uit :)
het kan best zijn dat hij die eerste maand heeft gebedeld om eten en dat het gelukt is. Nu probeert hij het weer.
Inderdaad negeren. Moeilijk, maar de enige manier.
wie weet lukt het om hem rauw te voeren. Dan kun je hem voor je zelf gaat eten een lekker stuk vlees geven om op te kauwen. Dan bedelt hij misschien niet meer zo ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

cybercat
cybercat
  • 852 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#156 Geplaatst 18 juni 2011 - 12:52

ginnie zei:

wij hebben hier ook een paar die scheppen met de pootjes. Ziet er heel komisch uit :)
het kan best zijn dat hij die eerste maand heeft gebedeld om eten en dat het gelukt is. Nu probeert hij het weer.
Inderdaad negeren. Moeilijk, maar de enige manier.
wie weet lukt het om hem rauw te voeren. Dan kun je hem voor je zelf gaat eten een lekker stuk vlees geven om op te kauwen. Dan bedelt hij misschien niet meer zo ;)

ik denk dat ik dat het beste doe , een stukje gebakken kip of steak op voorhand al geven , gisteren had ik hem een rauw stukje gegeven , maar tegen dat wij gingen eten zat hij mooi op zijn poep naast mijn stoel en bleef dat rauwe stuk netjes liggen :LOL:

ligt ook aan mezelf zene :oops: toen hij pas terug was , heb ik hem een paar keer een stukje gegeven toen hij kwam bedelen .
k'heb daar ni echt bij stil gestaan , en dacht ocharme dat beest zal afgelopen maanden wel honger gehad hebben ....
stoem natuurlijk :-)

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#157 Geplaatst 18 juni 2011 - 13:11

mwah, kan gebeuren. zou zo zelf ook wel zijn denk ik. Heerlijk toch! om je katje terug te hebben en wat te verwennen?
Maar het geeft idd wel problemen met bedelen ;)
probeer om het vlees zo kort mogelijk te koken en zonder kruiden in ieder geval te geven.
zo steeds meer rauw gaan geven. Bij voorkeur ook op verschillende tijden ;)

als je steeds meer rauw gaat geven zal hij uiteindelijk helemaal rauw gaan eten. Gekookt (of gebakken) heeft hij er eigenlijk niet zoveel aan, alle voedingsstoffen waar de kat wat mee kan zijn dan verwijderd of zo veranderd dat het voor hen niets meer geeft.
Rauw is echt het beste, dus als je dat kan bewerkstelligen ben je een heel eind :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
    • Locatie: Kortrijk
  • 3 katten
OFFLINE

#158 Geplaatst 18 juni 2011 - 14:07

Ik ben ook deels begonnen met rauw en nat te geven, omdat Roswell dringend moet vermageren.
Zijn Triglyceriden en zijn cholesterol stonden veel te hoor in zijn laatste bloedafname :(

Bij het opzoeken zag ik dat natvoer toch veel minder vet en caloriën bevat dan brokken, dus probeer ik het zo (ipv de Hill's RD, aangeraden door de da maar reeds zonder succes langdurig uitgetest...)

Roswell is gek op runderstoofvlees en kippenfilet, maar mijn meiden moeten er niets van weten...
De Almo nature daarentegen gaat er bij alle 3 heel goed in! :h

Ik heb eergisteren kippenlevertjes meegenomen, maar blijkbaar is dat zwaarder om te verteren, want zoveel heeft hij er niet van gegeten, en anderhalf uur later lag alles er weer uit :misselijk:

Momenteel krijgt hij 's morgens en 's avonds een portie rauw, af en toe 's avonds Almo voor alle drie.
Ik ben nog aan het uitzoeken wat ik bij kan geven, we zijn pas begonnen. ;)

De brokken laat ik staan voor de andere twee, zeker voor Echo die steeds moet kunnen eten wanneer ze het nodig heeft, maar ik zie dat Roswell er haast niet meer aankomt, af en toe eens enkele brokjes tussendoor, maar echt niet veel.

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
    • Locatie: Harelbeke
  • 1 katten
OFFLINE

#159 Geplaatst 18 juni 2011 - 14:17

haemoglobine zei:

Ik ben ook deels begonnen met rauw en nat te geven, omdat Roswell dringend moet vermageren.
Zijn Triglyceriden en zijn cholesterol stonden veel te hoor in zijn laatste bloedafname :(

Bij het opzoeken zag ik dat natvoer toch veel minder vet en caloriën bevat dan brokken, dus probeer ik het zo (ipv de Hill's RD, aangeraden door de da maar reeds zonder succes langdurig uitgetest...)

Roswell is gek op runderstoofvlees en kippenfilet, maar mijn meiden moeten er niets van weten...
De Almo nature daarentegen gaat er bij alle 3 heel goed in! :h

Ik heb eergisteren kippenlevertjes meegenomen, maar blijkbaar is dat zwaarder om te verteren, want zoveel heeft hij er niet van gegeten, en anderhalf uur later lag alles er weer uit :misselijk:

Momenteel krijgt hij 's morgens en 's avonds een portie rauw, af en toe 's avonds Almo voor alle drie.
Ik ben nog aan het uitzoeken wat ik bij kan geven, we zijn pas begonnen. ;)

De brokken laat ik staan voor de andere twee, zeker voor Echo die steeds moet kunnen eten wanneer ze het nodig heeft, maar ik zie dat Roswell er haast niet meer aankomt, af en toe eens enkele brokjes tussendoor, maar echt niet veel.

Hier hetzelfde probleem...
en denk je dat Roswell zal vermageren???
Mijn Ubie moet toch ook vermageren, dus ik hoop dat rauw een oplossing kan bieden.
ben jij dan van de ene dag op de andere overgeschakeld Ann?
Geplaatste afbeelding

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
    • Locatie: Harelbeke
  • 1 katten
OFFLINE

#160 Geplaatst 18 juni 2011 - 14:59

en hebben ze dan niet meer last van wormpjes door dat rauw???

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#161 Geplaatst 18 juni 2011 - 15:07

nee hoor! Geen wormen hier :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
    • Locatie: Kortrijk
  • 3 katten
OFFLINE

#162 Geplaatst 18 juni 2011 - 16:18

MarieDufoor zei:

Hier hetzelfde probleem...
en denk je dat Roswell zal vermageren???
Mijn Ubie moet toch ook vermageren, dus ik hoop dat rauw een oplossing kan bieden.
ben jij dan van de ene dag op de andere overgeschakeld Ann?

Ik hoop dat hij ermee zal vermageren, maar het belangrijkste is zijn bloedwaarden wat beter krijgen, vermageren is mooi meegenomen.

Maandag as zal het 2 weken zijn dat ik ermee begonnen ben, maar hij is nog niet afgevallen... :s

Bij de overschakeling gaf ik de eerste dagen enkel 's avonds rauw of nat, na enkele dagen kreeg hij 's morgens en 's avonds zonder problemen.
Vroeger kreeg hij ook wel eens een stukje rundsstoofvlees of kipfilet als dat toevallig op het menu stond.
Op de kattenbak zie ik geen verschil, maar dat was al veel verbeterd sinds ze op Orijen staan, waar ook al 80% vlees in zit.

Ik weet niet of ik goed bezig ben, de tijd zal het uitwijzen en ik ben ook nog niet zolang bezig.
Ik probeer ook nog aan kippenhartjes te geraken, maar dat blijkt niet zo gemakkelijk te zijn door de traceerbaarheid.
Ik probeer momenteel uit te zoeken wat hij lust om dan een betere samenstelling te kunnen maken zodat hij alles binnenkrijgt.
Vis moet ik ook nog proberen.
Vroeger had ik ook al eens kippenmaagjes geprobeerd, maar dat moesten ze niet hebben.
De Tinlo had ook geen succes, enkel de konijnversie ging erin, de andere smaken niet.
Carnibest moesten ze al helemaal niet.

Momenteel heb ik dus kippenfilet en runderstoofvlees genomen, in stukken gesneden en in portie's van 100 gr ingevroren wat wel gemakkelijk is, 's avonds neem ik iedere keer een portie uit voor 's anderendaags.

Duimen maar hé! :duim:

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#163 Geplaatst 18 juni 2011 - 17:03

let wel op hoor, je voert nu niet compleet. alleen kipfilet en runderstoofvlees geeft veel spiervlees, maar verder niets. Orgaan en bot is ook nodig.  anders komen er tekorten

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

speedy-1
speedy-1
  • 361 berichten
OFFLINE

#164 Geplaatst 18 juni 2011 - 17:21

haemoglobine zei:


Roswell is gek op runderstoofvlees en kippenfilet, maar mijn meiden moeten er niets van weten...


Ik heb eergisteren kippenlevertjes meegenomen, maar blijkbaar is dat zwaarder om te verteren, want zoveel heeft hij er niet van gegeten, en anderhalf uur later lag alles er weer uit :misselijk:

Hoeveel kippenlevertjes heb je hem gegeven?
Onderstaande de verhoudingen die een kat volgens zeggen nodig zouden hebben. Orgaanvlees is maar 15% van het gehele menu en bestaat uit levertjes, maagjes en hart. Dus van die 15% is ook nog eens maar 1/3 lever (= 5% van het totale menu).
Dus op een maaltijd van bijvoorbeeld 150 gram voor een dag mag slechts 7,5 gram lever zitten.



50% van 750 gr = 375 gr vlees/bot per week (Dus bot waar vlees aan zit)
20% van 750 gr = 150 gr spiervlees per week
15% van 750 gr = 112,5 gr orgaanvlees per week (hartjes, levertjes, maagjes)
15% van 750 gr = 112.5 gr bijproducten per week (ong. twee eieren en een paar eetlepels yoghurt)

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
    • Locatie: Kortrijk
  • 3 katten
OFFLINE

#165 Geplaatst 18 juni 2011 - 17:46

ginnie zei:

let wel op hoor, je voert nu niet compleet. alleen kipfilet en runderstoofvlees geeft veel spiervlees, maar verder niets. Orgaan en bot is ook nodig.  anders komen er tekorten

Idd nog niet compleet, daarmee dat ik de levertjes geprobeerd heb, voor bot ben ik nog aan het uitkijken wat hij zal lusten.
Kippennekjes moet ik nog zien te vinden, eventueel vleugeltjes ook?
En om de 2 à 3 dagen krijgen hij ook Almo nature die al wat completer is dan wat hij momenteel in rauw krijgt.

speedy-1 zei:

Hoeveel kippenlevertjes heb je hem gegeven?
Onderstaande de verhoudingen die een kat volgens zeggen nodig zouden hebben. Orgaanvlees is maar 15% van het gehele menu en bestaat uit levertjes, maagjes en hart. Dus van die 15% is ook nog eens maar 1/3 lever (= 5% van het totale menu).
Dus op een maaltijd van bijvoorbeeld 150 gram voor een dag mag slechts 7,5 gram lever zitten.



50% van 750 gr = 375 gr vlees/bot per week (Dus bot waar vlees aan zit)
20% van 750 gr = 150 gr spiervlees per week
15% van 750 gr = 112,5 gr orgaanvlees per week (hartjes, levertjes, maagjes)
15% van 750 gr = 112.5 gr bijproducten per week (ong. twee eieren en een paar eetlepels yoghurt)

Ik had gewoon een kleine portie voorgeschoteld, ik denk dat hij zo'n 25 à 30 gr gegeten heeft :oops:
Gewoon om te proberen of hij dit ook zou eten, maar blijkbaar heeft hij er té veel van gegeten...

Hou je die proporties best dagelijks aan of kan je dat over de week verspreid geven?

Edit: ben nog eventjes naar het begintopic gaan piepen, dus best dagelijks een mix, en lever idd met mate, had dit eventjes uit het oog verloren...

Bewerkt door haemoglobine, 18 juni 2011 - 17:51.