Spring naar inhoud

* * * * * 5 stemmen

Algemene informatie over voeding. Update: 7 juni

• Log in om te reageren
322 reacties op dit onderwerp
Nivo
Nivo
  • 6.363 berichten
  • 1 katten

#181 Geplaatst 29 december 2011 - 23:10

MarieDufoor zei:

En? Tevreden? Ik heb mijn poezels nog nooit zo gezond gezien precies :x
Wat een verschil met hun rc brokjes!

Was over de RC ook zeker tevreden, super gezonde vacht enkel waren ze er zo gek op dat ze er enorm van verdikten.
Ik denk dat deze brokjes van porta beter zijn, maar heb nog nergens een test ervan gevonden, wel klantenbeoordelingen.
Ze glimmen nu zeker ook nog mooi, heb het idee dat hun vacht wat ruwer aanvoelt maar wel een mooie dikke wintervacht hebben :heart: Ze eten er wel minder van en ze zijn denk ik wat afgevallen ook. Niet direct zorgelijk het staat ze mooi :) Tot zover tevreden voor de poezels het enige nadeel ervan is dat het erg sterk ruikt maar dat heb ik er wel voor over ;)

Ik ben wel erg benieuwd naar een test van deze brokjes, heb gisteren een beoordeling gelezen van mensen die er de 1ste maanden heel tevreden over waren maar de poezen na 7 maanden allemaal maagproblemen kregen, ze kregen enkel deze brokjes geen ander voer erbij.

Toch een echte test van deze brokken zou ik meer waarde aan hechten.

Hier die link trouwens, onderaan staan de ervaringen omschreven:

http://deproefkonijn...-sensitive.html

Bewerkt door Nivo, 29 december 2011 - 23:17.

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#182 Geplaatst 29 december 2011 - 23:50

Hier zijn ze ook altijd zacht geweest, en nu blijkbaar nog veel zachter. En blinken deden ze vroeger ook, zo'n lichte glans. Nu zie je hen letterlijk vanaf de andere kant van het appartement al blinken, tis precies of ze geven zelfs licht in de halve donkere :o
Wij waren ook tevreden van de rc, maar zijn ook overgestapt omdat ubie moet vermageren, chanel was nog op gewicht, maar het nam toch ook de hele tijd toe, dus voor zij ook te zwaar werd hebben we omgeschakeld.
Chanel gaf voor de omschakeling ook af en toe over, sinds de porta is dit nog niet gebeurd!
Volgens mij zijn ze ook wat afgevallen, zal ze binnenkort eens wegen.
Ik hoop dat ze het goed blijven doen.
En testresultaten wil ik ook wel eens zien, mocht je ze alsnog vinden ;)

Geplaatste afbeelding

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#183 Geplaatst 02 januari 2012 - 17:27

Ik ben aan het overwegen om een deel van de katten te laten overschakelen op rauw voer.
Nu krijgt hier iedereen RC, al naar gelang de leeftijd en hoofdactiviteit RC36, RCfit (outdoor), RC sterilised.
Ik heb totaal geen gezondheidsproblemen met de katten, hun stoelgang is goed, regelmatig, ze drinken voldoende.. dus alles ok.
Maar door hier veel te lezen op het forum, wil ik een paar katten deels rauwvoer geven.

Kan je rauw geven in combinatie met brokken? Of mag je dan enkel nog maar rauw geven en niets van brokken?
Omdat ik hier ook met opvangertjes zit, is het niet mogelijk om enkel rauw te geven. Opvangers gaan steeds RC blijven krijgen.

Ik vroeg me ook af of rauw veel duurder uitkomt dan RC? :oops: Ik heb er gewoon geen flauw benul van.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#184 Geplaatst 02 januari 2012 - 18:49

Je kunt het samen geven. :)
Ik heb een keer berekend dat je met het geven van alleen een kvv (ik heb met carnibest gerekend) goedkoper uit bent. Hierin heb ik wel rekening gehouden met het grit dat minder nodig is, dus als je rc blijft geven kan het zijn dat dit wat verschilt. Maar uiteindelijk is het niet echt duurder denk ik. Als je het zeker wilt weten zou je voor jezelf een berekening moeten maken

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#185 Geplaatst 02 januari 2012 - 19:38

ginnie zei:

Je kunt het samen geven. :)
Ik heb een keer berekend dat je met het geven van alleen een kvv (ik heb met carnibest gerekend) goedkoper uit bent. Hierin heb ik wel rekening gehouden met het grit dat minder nodig is, dus als je rc blijft geven kan het zijn dat dit wat verschilt. Maar uiteindelijk is het niet echt duurder denk ik. Als je het zeker wilt weten zou je voor jezelf een berekening moeten maken

Ik heb er nu totaal geen zicht meer op, hoeveel ik uitgeef aan het eten.
Ik moet dit dringend eens beginnen bijhouden en berekenen.
Als ik daar een zicht op heb, zal ik een vergelijking opmaken en dan kan ik misschien overschakelen. (of deels)

Is de stoelgang helemaal anders met rauw?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#186 Geplaatst 02 januari 2012 - 20:03

ja, als je helemaal rauw voert, dan wordt de ontlasting minder, compacter en stinkt een heel stuk minder! We doen nu twee keer zo lang met het grit als voorheen

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#187 Geplaatst 03 januari 2012 - 13:34

Hier slaan de katten wel eens een dag (of twee) over en dan hebben ze helemaal geen ontlasting. Zo hoog is de verteerbaarheid van rauwvoer.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#188 Geplaatst 03 januari 2012 - 15:55

ginnie zei:

ja, als je helemaal rauw voert, dan wordt de ontlasting minder, compacter en stinkt een heel stuk minder! We doen nu twee keer zo lang met het grit als voorheen

Ester zei:

Hier slaan de katten wel eens een dag (of twee) over en dan hebben ze helemaal geen ontlasting. Zo hoog is de verteerbaarheid van rauwvoer.

Dat is zeer interessant, ga ik in mijn achterhoofd houden bij de berekeningen.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#189 Geplaatst 03 januari 2012 - 21:25

Imelda zei:

Wat zijn jullie meningen eigenlijk over de droge brokken van Almo nature holistic?

Ik heb gisteren 2 kleine zakjes besteld op zooplus omdat ik dacht dat deze brokjes hier ook vermeld werden, maar blijkbaar staan ze hier toch niet vermeld bij de betere brokken. Orijen ga ik ook eens proberen, maar die was momenteel niet leverbaar.

Het natvoer van Almo en Scheshir bevalt mijn 2 lieverds echt heel goed, dus dit ga ik alvast blijven geven.

Ik heb twee weken geleden dagelijks zo'n klein zakje gemengd onder de RC brokken en ik had het idee dat de vacht van James zachter werd.  Goede stoelgang en geen problemen.  Volgens kenners hier zou het wel goed zijn.  Veel vlees in de droge brokken en bijna geen granen :d

Nivo
Nivo
  • 6.363 berichten
  • 1 katten

#190 Geplaatst 24 januari 2012 - 00:51

MarieDufoor zei:

Hier zijn ze ook altijd zacht geweest, en nu blijkbaar nog veel zachter. En blinken deden ze vroeger ook, zo'n lichte glans. Nu zie je hen letterlijk vanaf de andere kant van het appartement al blinken, tis precies of ze geven zelfs licht in de halve donkere :o
Wij waren ook tevreden van de rc, maar zijn ook overgestapt omdat ubie moet vermageren, chanel was nog op gewicht, maar het nam toch ook de hele tijd toe, dus voor zij ook te zwaar werd hebben we omgeschakeld.
Chanel gaf voor de omschakeling ook af en toe over, sinds de porta is dit nog niet gebeurd!
Volgens mij zijn ze ook wat afgevallen, zal ze binnenkort eens wegen.
Ik hoop dat ze het goed blijven doen.
En testresultaten wil ik ook wel eens zien, mocht je ze alsnog vinden ;)

Hoi Marie, ben even benieuwd naar hoe jullie poezels het nog doen op de porta?

Hier eten ze er nog altijd niet zo veel van, ze zien er nog allemaal gezond uit alleen mijn grijze vind ik er wat minder goed uitzien in zijn vacht, voelt nog altijd minder glad aan als toen ze nog RC kregen, ook zijn wangen zijn minder bol. Heb wel de indruk dat ze bijna geen haarverlies hebben.

Welke ervaringen zijn er bij jullie?

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#191 Geplaatst 24 januari 2012 - 10:14

hier nog steeds alles goed hoor, de brokjes gaan vlotjes binnen.
en ze stralen nog steeds en zijn superzacht, ik heb echt geen klagen eigenlijk.
Chanel heeft nooit veel haarverlies gehad, Ubie die verliest echt wel plukken haar hoor, daar is bij haar nog niets aan verandert.

Misschien toch best eens naar de da gaan met je poes? en eventueel overschakelen op ander voer voor hem / haar?
Waarschijnlijk is er een andere reden voor de slechte conditie van de vacht.

Geplaatste afbeelding

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#192 Geplaatst 24 januari 2012 - 11:35

Zeer interessant wat ik hier allemaal lees. Ikzelf voer TOTW, de 2 varianten, en als natvoer Porta 21 (vooral kip in eigen nat).
Zou echter heel graag overschakelen naar rauw (Carnibest en/of Tinlo) maar.....slechts 1 van m'n 7 poezen wil rauw eten :( .

Hebben jullie mischien nog tips hoe ik de overige 6 poezen kan overtuigen???

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#193 Geplaatst 24 januari 2012 - 12:59

Ester zei:

Het is niet zo dat iets wat duurder is, automatisch ook beter is. Maar van de andere kant kun je geen kwalitatief goede voeding neerzetten voor een paar centen. ;)
Ik zie dat de RC indoor begint met: maïs als hoofdingrediënt. In dat geval vind ik Sanabelle beter dan RC omdat er in Sanabelle meer dierlijke producten zitten.

Achter Royal Canin zit natuurlijk een giga-miljoenen industie dus die hebben inderdaad veel geld om reclame te maken en evenementen er dergelijke te sponsoren dus dat is gewoon bekender.
Is dit met Hills ook zo, giga-miljoenen industrie? in samenspraak met diverse dierenartsen die Hills promoten?

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#194 Geplaatst 24 januari 2012 - 13:14

Ester zei:

Ziet er in mijn ogen goed uit voor een brok! Het voer bevat namelijk geen granen, geen chemische anti-oxydanten en vlees staat vooraan in de ingrediëntenlijst.

probleem is altijd die verpakkingen, kopen, niet lusten, weggooien :cry: .... daarom dat ik niet durf te veranderen (nu zit Nanou al maanden op HIlls z/d)

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#195 Geplaatst 24 januari 2012 - 13:19

nathalinde zei:

Heel interessant om te lezen en bij te houden.

Wat betreft Sanabelle versus RC ... ik gaf mijn persjes vroeger RC Persian.
Om de zoveel tijd zat ik met eentje bij de dierenarts. :s
Toen mij iemand over Sanabelle vertelde heb ik die voeding eens geprobeerd ... voorzichtig omgeschakeld van RC naar Sanabelle ... ik was aangenaam verrast te ontdekken dat mijn oudste poes die op de RC toch wel heeeeeeel geregeld een dagje diarree had op de Sanabelle plots geen last meer had van diarree.
Dus alle persjes stonden hier vanaf dan op de Sanabelle ... na een jaar ging ik met hen naar de dierenarts voor de jaarlijkse entingen.
Zij vroeg me of ik een andere dierenarts genomen had omdat ze me in een jaar tijd niet meer gezien had ... met plezier en trots op de gezondheid van mijn schatten meldde ik haar dat ze sinds een groot jaar niet meer op de RC maar op de Sanabelle stonden.
Ze krijgen de sensitive en kitten. Ze doen het er prima op.
Ook de kittens groeien heel goed op met dit voer. :)

Ik zou enkel nog heel graag vers voer willen bijgeven ... maar waar ergens in België kan ik aan carnibest of bibi geraken? Ik heb enkel nog maar adressen in Nederland gevonden.

Groetjes,
Nathalie
Nathalie waar haal jij die Sanabelle aub?