Spring naar inhoud


* * * * * 5 stemmen

Algemene informatie over voeding. Update: 7 juni


  • Log in om te reageren
322 reacties op dit onderwerp
Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
    • Locatie: Bonheiden
  • 9 katten
OFFLINE

#211 Geplaatst 11 mei 2012 - 00:54

Duh :d alles draait om marketing en hun eigen producten veilig stellen, kopers behouden en winnen. Dat is bij elk voer zo. Met alles wat eten betreft, ook bij de mens ;) Welkom in de wereld. Altijd voor jezelf nadenken en uittesten, niet afgaan op andere mensen hun overtuigingen. Mijn DA heeft mij nooit een voer voorgesteld of opgedrongen, hij is niet zo eentje. Maar inderdaad zat dierenartsen genoeg die meedoen aan zulke praktijken en waar een patient ook als een nummer en een klant gezien worden.

Terzijde: wat niet wil zeggen als een da een bepaald soort voer aanraad voor een bepaald probleem dat dit persee voor extra voordeel voor hem/haar is.
Maar soms ook een oprechte dierenarts die zijn overtuiging/mening/ervaring met bepaalde voeders met u deelt. Dat is dan weer wel goed :)

Bewerkt door Serenity, 11 mei 2012 - 00:59.

Geplaatste afbeelding

Burretje
Burretje
  • 195 berichten
    • Locatie: Nederland
  • 4 katten
OFFLINE

#212 Geplaatst 11 mei 2012 - 09:09

Ik vind het aanraden van voer wel ver gaan... Ik voer vers en heb een DA gehad (bekend met vers voeren) die mij aanraadde om mijn kitten met een blaasontsteking en blaasgruis dieet brokken te gaan voeren. Oh ja en ze moest veel drinken... Euhmmm, dat dacht ik niet van die brokken, dan krijgt ze alleen maar minder vocht binnen... :evil: Dat datzelfde kitten een voedselallergie had was ze ook nog even vergeten. :evil:

Pas later kwam ze tot de conclusie dat gruis wel heel bijzonder is bij een vers gevoerd kitten en dat het waarschijnlijk veroorzaakt werd door de blaasontsteking. Blaasontsteking weg, gruis weg. Kitten lekker aan het vers voer.

Burretje's katten ideeën: https://sites.google.../site/burretje/
Burretje's blog: http://burretje.blogspot.com/

Sabine2
Sabine2
  • 8.291 berichten
    • Locatie: St. Gillis Dendermonde
  • 5 katten
OFFLINE

#213 Geplaatst 16 mei 2012 - 11:04

Dit topic lezen net voor je een bestelling plaatst bij Zooplus kan zware gevolgen hebben voor de kat. En maar hier lezen en tegelijk bij Zooplus aanklikken: voor te proberen 400gr van dit, 400gr van dat, zakjes rauw, zakjes van een merk waar blijkbaar de meeste katten zot van zijn...
Resultaat: Ik ben net tot de vaststelling gekomen dat mijn Archie binnenkort 4.4kg droogvoer en 24 zakjes natvoer naar binnen mag werken, en W&C (blaasgruis-poezels die nog bijna 5 kg Hills c/d hadden staan) mogen nu nog eens 12 blikken blaasgruis-paté uit blik en 12 zakjes rauw aan hun menu toevoegen.
Dat wordt feest als diejen brave mens met de grote bestelling volgende week bij mij aanbelt :goofy:

Littlecat
Littlecat
  • 25 berichten
  • 1 katten
OFFLINE

#214 Geplaatst 29 mei 2012 - 11:23

super topic! Ondertussen hebben we hier droog en nat voer van Almo in huis gehaald en alle 3 de katten zijn er gek van! Ik was al even op zoek naar goeie voeding die betaalbaar is (aangezien ik terug student ben vanaf september kan ik niet het allerduurste kopen) dus ik ben blij dat m'n katje het lekker vindt! De volgende bestelling staat al klaar bij Zooplus :) Ik ben ook van plan om Animonda Carny es te proberen, ben benieuwd!

Het verschil is echt heel groot, terwijl ze bij Friskies of Whiskas de helft van de brokjes afbeten om ze te laten liggen, is nu alles bijna direct op! Zelfs de kat met de minste eetlust duwt m'n hand weg om sneller bij de brokjes te komen, iets wat ze anders nooit deed. Ze is er ook actiever van geworden. Bij alle 3 merk ik eigenlijk al dat ze zich beter voelen :)

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
    • Locatie: Leeuwarden
  • 3 katten
OFFLINE

#215 Geplaatst 10 augustus 2012 - 19:28

Nieuw filmpje die ik tegen kwam:


"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#216 Geplaatst 10 augustus 2012 - 19:41

pffff :(
en zo zie je maar weer. Je wordt bedonderd waar je bij staat.
Ik ben blij dat we al over waren geschakeld op vlees. En dat we steeds meer prooi en barf geven. Dan weet ik tenminste wat er in mijn katten verdwijnt!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Picasso
Picasso
  • 377 berichten
    • Locatie: Vlaams-Brabant
  • 2 katten
OFFLINE

#217 Geplaatst 19 augustus 2012 - 21:24

Geen wonder dat wat er uit je kat (of hond) komt niet om aan te zien (of te ruiken) is als je hoort wat er met dit soort eten in gaat...

:paw van Romeo (†) - Toulouse - Matisse - Fouga (†) - Picasso (†) - Milo

Geplaatste afbeelding


evelien.de.sutter
evelien.de.sutter
  • 125 berichten
    • Locatie: Lokeren
  • 2 katten
OFFLINE

#218 Geplaatst 03 september 2012 - 17:26

Ik ben aan het nadenken om ook rauw te voederen maar zit nog met wat vraagjes.
Als je de kat beenderen geeft eet ze dan een volledig been op ? En wat voor beenderen zijn goed ? Ik had ook gelezen spiervlees ,wat is dit juist ?

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
    • Locatie: Leeuwarden
  • 3 katten
OFFLINE

#219 Geplaatst 03 september 2012 - 20:28

Ja, je moet als je zelf samenstelt beslist bot voeren, ongeveer 15% van het totale menu. Een kat haalt o.a calcium uit botten die hij eet.
Als je geen bot zou voeren gaat een kat op een gegeven moment calcium uit zijn eigen botten onttrekken met alle gevolgen van dien.
Je moet wel geschikte botten voeren die een kat goed weg krijgt en niet alleen nekken omdat die voornamelijk uit kraakbeen bestaan en dus te weinig calcium bevatten.

Heb even 2 stukjes van mezelf gekopieerd:

Bot:
Gemiddeld voer je zo'n 15% bot. Hiermee wordt "kaal bot" bedoeld. Dit komt overeen met 30% rauwe vleesbotten. Die botten moet dan uit zo'n 50% spiervlees en 50% bot bestaan.
De botten van kleinere diersoorten zijn het meeste geschikt, denk hier dus aan konijn, haas, en gevogelte. Indien je een kitten hebt of je kat moet nog wennen aan rauwe voeding dan kun je sommige botten even platslaan met een hamer. Sommige botten zal een kat niet snel weg krijgen maar kunnen je kat wel voorzien in zijn/haar kauwbehoefte.

* Kippenpoot/bout
* Kippennekken
* Kipkarkas
* Parelhoenkarkas/botten
* Patrijskarkas/botten
* Eendennekken
* Eendenvleugels
* Eendkarkas
* Kalkoennekken (kan te hard zijn! Maar ideaal voor het kluiven!)
* Konijnenpoot/bout
* Konijnenkoppen
* Konijnkarkas
* Haaskarkas
* Hele kwartel

Spiervlees:
Spiervlees is al het vlees wat geen orgaanvlees is. Zorg ervoor dat je spiervlees van goede kwaliteit aan een kat voert. (dus geen kopvlees of spiervlees met veel vet of kimmels)
Als je al bevleesde botten voert dan zit hier natuurlijk ook al een percentage spiervlees aan!

* Kipfilet
* Kalkoenfilet
* Patrijsspiervlees
* Paardensnijlingen
* Runderlappen
* Hertenvlees
* Struisvogelvlees
* Lam/geitensnippers (zorg dat er geen/weinig vet aanzit, het kan een zware geur hebben voor een kat, en daarom kan deze het weigeren te eten)

Meer over het zelf samenstellen vind je in de links onderaan in het 1e bericht.
Als je ooit hulp nodig hebt met een menu, laat maar weten!
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

evelien.de.sutter
evelien.de.sutter
  • 125 berichten
    • Locatie: Lokeren
  • 2 katten
OFFLINE

#220 Geplaatst 03 september 2012 - 20:47

Ester zei:

Ja, je moet als je zelf samenstelt beslist bot voeren, ongeveer 15% van het totale menu. Een kat haalt o.a calcium uit botten die hij eet.
Als je geen bot zou voeren gaat een kat op een gegeven moment calcium uit zijn eigen botten onttrekken met alle gevolgen van dien.
Je moet wel geschikte botten voeren die een kat goed weg krijgt en niet alleen nekken omdat die voornamelijk uit kraakbeen bestaan en dus te weinig calcium bevatten.

Heb even 2 stukjes van mezelf gekopieerd:

Bot:
Gemiddeld voer je zo'n 15% bot. Hiermee wordt "kaal bot" bedoeld. Dit komt overeen met 30% rauwe vleesbotten. Die botten moet dan uit zo'n 50% spiervlees en 50% bot bestaan.
De botten van kleinere diersoorten zijn het meeste geschikt, denk hier dus aan konijn, haas, en gevogelte. Indien je een kitten hebt of je kat moet nog wennen aan rauwe voeding dan kun je sommige botten even platslaan met een hamer. Sommige botten zal een kat niet snel weg krijgen maar kunnen je kat wel voorzien in zijn/haar kauwbehoefte.

* Kippenpoot/bout
* Kippennekken
* Kipkarkas
* Parelhoenkarkas/botten
* Patrijskarkas/botten
* Eendennekken
* Eendenvleugels
* Eendkarkas
* Kalkoennekken (kan te hard zijn! Maar ideaal voor het kluiven!)
* Konijnenpoot/bout
* Konijnenkoppen
* Konijnkarkas
* Haaskarkas
* Hele kwartel

Spiervlees:
Spiervlees is al het vlees wat geen orgaanvlees is. Zorg ervoor dat je spiervlees van goede kwaliteit aan een kat voert. (dus geen kopvlees of spiervlees met veel vet of kimmels)
Als je al bevleesde botten voert dan zit hier natuurlijk ook al een percentage spiervlees aan!

* Kipfilet
* Kalkoenfilet
* Patrijsspiervlees
* Paardensnijlingen
* Runderlappen
* Hertenvlees
* Struisvogelvlees
* Lam/geitensnippers (zorg dat er geen/weinig vet aanzit, het kan een zware geur hebben voor een kat, en daarom kan deze het weigeren te eten)

Meer over het zelf samenstellen vind je in de links onderaan in het 1e bericht.
Als je ooit hulp nodig hebt met een menu, laat maar weten!

De eerste week van oktober komt ons kitten naar huis kan hij ook bot eten ?Ik ga volgend weekend eens op zoek naar orgaanvlees enzo :)
Ik had gemerkt bij onze herplaatser dat ze al wat tandplak heeft en bot en rauw vlees is dan normaalgezien beter voor de tandjes dacht ik :)

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
    • Locatie: Leeuwarden
  • 3 katten
OFFLINE

#221 Geplaatst 03 september 2012 - 21:30

Ja dat kan prima! Heb al mijn 3 katten op rauw grootgebracht! Kittens eten alleen in verhouding meer dan volwassen katten en wat zachtere botsoorten. Voor de rest is het gelijk.
Als je ze jong rauw leert eten en lekker varieert worden het over het algemeen gemakkelijke eters! Door ze van kleins af aan te laten 'werken' voor hun eten, door ze te laten "kauwen" op botten en grotere stukken vlees worden ze ook gemakkelijk. Sommige oudere katten die op vers gezet worden weten niet zo goed wat ze met de botten moeten.

Mijn Sam ongeveer 15 weken met een stuk konijnkarkas
Geplaatste afbeelding

Hier blijven de tanden mooi op rauw! :)

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

En het gaat over katten maar toch een van onze hond van 14,5 die rauw eet.
Geplaatste afbeelding

Grotere stukken bot en vlees werken als een natuurlijke tandenborstel. De tanden worden schoongehouden en het tandvlees gemasseerd.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

evelien.de.sutter
evelien.de.sutter
  • 125 berichten
    • Locatie: Lokeren
  • 2 katten
OFFLINE

#222 Geplaatst 04 september 2012 - 15:25

Daarnet voor het eerst de kippelever geprobeerd maar geen succes ...
Volgende keer beter . Ik had wel al eens tonijn uit een blikje gegeven maar ook met matig succes :) Kieskeurige madam die van ons ;)

Solotje
Solotje
  • 51.546 berichten
    • Locatie: Merksem
  • 9 katten
OFFLINE

#223 Geplaatst 04 september 2012 - 15:32

Amai die tanden zien er goed uit :trance:

technozino
technozino
  • 2.923 berichten
OFFLINE

#224 Geplaatst 04 september 2012 - 15:40

Solotje zei:

Amai die tanden zien er goed uit :trance:
ook wat meer rauw en botten eten anja :lachen: :lachen: :lachen:


Geplaatste afbeelding
Groetjes Karina

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.199 berichten
    • Locatie: Merelbeke
  • 3 katten
OFFLINE

#225 Geplaatst 04 september 2012 - 15:50

Interessant, kheb me eigenlijk ook al vaak afgevraagd of dat vers voer wel zo gezond is uit die zakjes en blikjes. En ook, tegenwoordig draaien ze nogal wat door ons eten dat in mijn ogen niet altijd even goed voor ons is. Vraag ik me af, doen ze dat dan bij ons dieren ook?
Geplaatste afbeelding