Spring naar inhoud

* * * * * 5 stemmen

Algemene informatie over voeding. Update: 7 juni

• Log in om te reageren
322 reacties op dit onderwerp
Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#241 Geplaatst 09 september 2012 - 12:22

evelien.de.sutter zei:

Ze is 4jaar en weegt ongeveer 4kg :) Ze heeft daarnet nog een beetje kippehartjes gegeten :)

Een kat van 4 kilo, ik ga in het begin uit van 3% van het gezonde lichaamsgewicht per dag. Uiteraard is het een richtlijn. Sommige katten hebben meer of minder nodig dan het gemiddelde. Op het oog voeren is het belangrijkste.

Een kat van 4 kilo mag volgens de richtlijn ongeveer 120 gram per dag

120 gram x 7 dagen = 840 gram totaal per week

Waarvan:

- 30% vleesbot = 252 gram vleesbot per week

- 15% orgaanvlees waarvan:

* 42 gram lever per week
* 84 gram hart
(Als je ook aan niertjes kunt komen, zeker voeren zo'n 3%)

55% spiervlees = 462 gram spiervlees per week

Orgaanvlees voer je het beste op een dag dat je ook bot voert. Orgaanvlees, met name lever heeft een laxerende werking. Bot heeft een stoppende werking.

Een voorbeeldmenu, de mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos!
Dit is een menu zonder KVV. Als ik er één moet maken i.c.m kvv laat maar weten.
Als ik eventueel zou weten aan welke vleesspullen je kunt komen kan ik het als je wilt verder voor je uitwerken.

Het is belangrijk om minstens 4 diersoorten te voeren.

(hoeveelheden heb ik vaak afgerond, komt ook niet zo heel nauw)

Zelf voer ik twee keer per dag op wisselende tijden.
Ergens een keer s'morgens en tegen of in de avond.

MA
42 gram lever + 80 gram kippennekjes
DI
120 gram hele kwartel (die je bij de poelier koopt)
WO
84 gram lamshart + 40 gram kippennek
DO
120 gram kalkoenfilet
VRIJ
120 gram hele kwartel
ZA
120 gram rundervlees
ZO
60 gram kalkoenfilet + 60 gram eendennek
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

evelien.de.sutter
evelien.de.sutter
  • 125 berichten
  • 2 katten

#242 Geplaatst 09 september 2012 - 16:18

Super ! Deze week ga ik haar gewoon af en toe wat rauw vlees geven en vanaf volgende week probeer ik de hele menu :) Waar kan je eigelijk lamshart en die eendenekjes vinden ? De rest heb ik in delhaize al zien liggen .

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#243 Geplaatst 09 september 2012 - 17:19

Meestal vind je dit niet in een gewone dierenwinkel ;) of supermarkt. Ik bestel mijn rauwvoer altijd bij Lupa Diervoeding biedt U een groot assortiment vers vlees voeding voor de hond , kat, roofvogel en reptiel., zij leveren aan huis.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

evelien.de.sutter
evelien.de.sutter
  • 125 berichten
  • 2 katten

#244 Geplaatst 09 september 2012 - 19:59

Ik heb haar daarnet een hele kwartel gegeven wel een beetje in kleinere stukjes gesneden.
Ze eet er wel van maar van het bot moet ze precies niet weten .
Iemand suggesties hoe ik ze het bot kan laten eten ?

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#245 Geplaatst 09 september 2012 - 22:13

Misschien kun je het even platslaan met een hamer?
Als je bot tot moes slaat eten katten het vaak wel. Als ze dit een tijdje zo eten dan sla je het steeds minder fijn.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

evelien.de.sutter
evelien.de.sutter
  • 125 berichten
  • 2 katten

#246 Geplaatst 09 september 2012 - 22:55

Ester zei:

Misschien kun je het even platslaan met een hamer?
Als je bot tot moes slaat eten katten het vaak wel. Als ze dit een tijdje zo eten dan sla je het steeds minder fijn.

Ok bedankt voor de tip ! Zal ik volgende keer zeker doen :)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#247 Geplaatst 11 september 2012 - 09:47

Kheb eens in de maxi zoo almo nature gekocht en blikken real nature. De verhouding vlees leek mij in die laatste wel ok. Mijn kat eet het in elk geval super graag. Geen vieze sausjes er doorheen of bruine brokken of brei waar je niet uit kan opmaken wat het nu eigenlijk zou zijn. De almo eet ze in 1 keer op, kommetje tot de bodem uit gelikt. Die real nature is denk ik wat zwaarder, die eet ze in kleinere porties, is ook meer iets mouse-achtige maar ze speelt het met plezier naar binnen :) kheb van elke smaak een blikje genomen :)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#248 Geplaatst 17 september 2012 - 11:36

Geen idee of dit een goede plek is. Maar ik weet niet of velen dit weten dat lams, gemaakt door procter and gambler, testen op dieren en zij bekend staan als zowat een van de ergste in dierenmishandeling. Toch blijft dit door gaan en kopen veel mensen hun producten voor hun geliefde huisdier. Ik kijk dus ook niet enkel naar kwaliteit voer maar ook de achtergrond eigenlijk, tot zover je dat kan.

Ik kwam onlangs op deze docu, let wel als je niet tegen dierenleed kan is het niet zo goed voor je hart.

(als het elders hoort moet je het maar zeggen :) )

Bewerkt door Eibhlin, 17 september 2012 - 11:36.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#249 Geplaatst 17 september 2012 - 11:42

Eibhlin, dit is een heel oud verhaal, dat al heel lang circuleert op het internet. Volgens mij is Iams allang daar mee gestopt (hoop ik toch!)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#250 Geplaatst 17 september 2012 - 11:58

ginnie zei:

Eibhlin, dit is een heel oud verhaal, dat al heel lang circuleert op het internet. Volgens mij is Iams allang daar mee gestopt (hoop ik toch!)

De producenten doen nochtans nog steeds dierproeven. Hopelijk zijn ze er inderdaad met gestopt op deze manier... Op de site van peta vind je zo een lijst met welke bedrijven testen en daar staan ze gewoon nog bij.

Bewerkt door Eibhlin, 17 september 2012 - 11:58.

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#251 Geplaatst 18 september 2012 - 21:48

Ik durf er niet naar te kijken eigenlijk
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#252 Geplaatst 22 september 2012 - 09:24

Kheb ook hier en daar wat doorgespoeld. Kvind het best erg dat zo praktijken gebeuren of gebeurden. We zijn dierenliefhebbers, willen het beste voor andere dieren ook en dan gebeurt het dat iemand onbewust zulke praktijken steunt.

Mijn kat eet nu sinds een week of 2-3 almo. Ze is er helemaal gek op :) haar ander voer moet ze niet eens meer hebben! Het enige lastige is dat Finn, een van de kleintjes van 7 weekjes oud ook almo verkiest boven de Rc mouse die ze krijgen. Hij eet er van maar heel weinig, zet ik daarentegen een bordje met wat kip van almo likt hij het tot de bodem schoon en ziet het er uit alsof het uit de vaatwas komt :s Er staat nu wel op dat blik dat het voor volwassen katten is en ik vind nergens dat ze voor kittens voer hebben. Mag ik hem dat dan geven samen met zn kitten brokjes?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#253 Geplaatst 22 september 2012 - 09:46

ja hoor. Hij mag gewoon almo hebben :)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#254 Geplaatst 23 september 2012 - 08:16

Daar is hij heel blij mee :) ziet er naar uit dat het een kieskeurige eter gaat worden... kittenvoer wil hij niet (verschillende merken geprobeerd), Rc mouse wil hij niet, enkel die almo. Kgeef hem wel enkel de kip want ik las ergens dat er in de vis graatjes kunnen zitten en geen idee of hij daar mee om kan.

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#255 Geplaatst 24 september 2012 - 19:11

Is er hier iemand die het tijdschrift "Hart voor dieren" leest? Er stond deze maand een artikel in over voeding voor katten en ik vond het toch maar een raar artikel, was het daar toch niet mee eens :s

ik zal het in het weekend anders eens inscannen en hier plaatsen, maar misschien dat er al mensen zijn die het gelezen hebben :catnoknow :catscratchhead ?
banner