Spring naar inhoud

* * * * * 5 stemmen

Algemene informatie over voeding. Update: 7 juni

• Log in om te reageren
322 reacties op dit onderwerp
Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#76 Geplaatst 25 augustus 2010 - 21:05

Iedereen heeft natuurlijk een eigen mening over wat goed voer is en wat niet. Feit blijft wél dat een kat een obligate carnivoor is en dus (eigenlijk) ook zo gevoed zou moeten worden wil je hem zo gezond mogelijk houden. Rauw gevoerde katten kunnen uiteraard ook ziek worden of problemen krijgen maar gezonde voeding is wel een belangrijke basis voor een goede gezondheid.
In mijn ogen is een volledig rauw menu het beste, en anders zoveel mogelijk. Ik persoonlijk zou i.e.g zo min mogelijk brok geven want die zijn o.a veel te droog voor een kat. Je kunt natuurlijk ook altijd een combinatie maken.
Een volwassen kat eet aan rauw ongeveer 3-4% van zijn/haar gezonde lichaamsgewicht per dag. Kittens eten wat meer tussen de 5-10%. Als je een combinatie maakt ligt dat uiteraard wel weer anders. Op het oog voeren blijft verder ook het belangrijkste: richtlijnen blijven richtlijnen en goed naar je kat(ten) kijken blijft het belangrijkste.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_nathalinde_*
Guest_nathalinde_*

#77 Geplaatst 25 augustus 2010 - 21:41

Heel interessant om te lezen en bij te houden.

Wat betreft Sanabelle versus RC ... ik gaf mijn persjes vroeger RC Persian.
Om de zoveel tijd zat ik met eentje bij de dierenarts. :s
Toen mij iemand over Sanabelle vertelde heb ik die voeding eens geprobeerd ... voorzichtig omgeschakeld van RC naar Sanabelle ... ik was aangenaam verrast te ontdekken dat mijn oudste poes die op de RC toch wel heeeeeeel geregeld een dagje diarree had op de Sanabelle plots geen last meer had van diarree.
Dus alle persjes stonden hier vanaf dan op de Sanabelle ... na een jaar ging ik met hen naar de dierenarts voor de jaarlijkse entingen.
Zij vroeg me of ik een andere dierenarts genomen had omdat ze me in een jaar tijd niet meer gezien had ... met plezier en trots op de gezondheid van mijn schatten meldde ik haar dat ze sinds een groot jaar niet meer op de RC maar op de Sanabelle stonden.
Ze krijgen de sensitive en kitten. Ze doen het er prima op.
Ook de kittens groeien heel goed op met dit voer. :)

Ik zou enkel nog heel graag vers voer willen bijgeven ... maar waar ergens in België kan ik aan carnibest of bibi geraken? Ik heb enkel nog maar adressen in Nederland gevonden.

Groetjes,
Nathalie

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#78 Geplaatst 25 augustus 2010 - 22:04

nathalinde zei:

Heel interessant om te lezen en bij te houden.

Wat betreft Sanabelle versus RC ... ik gaf mijn persjes vroeger RC Persian.
Om de zoveel tijd zat ik met eentje bij de dierenarts. :s
Toen mij iemand over Sanabelle vertelde heb ik die voeding eens geprobeerd ... voorzichtig omgeschakeld van RC naar Sanabelle ... ik was aangenaam verrast te ontdekken dat mijn oudste poes die op de RC toch wel heeeeeeel geregeld een dagje diarree had op de Sanabelle plots geen last meer had van diarree.
Dus alle persjes stonden hier vanaf dan op de Sanabelle ... na een jaar ging ik met hen naar de dierenarts voor de jaarlijkse entingen.
Zij vroeg me of ik een andere dierenarts genomen had omdat ze me in een jaar tijd niet meer gezien had ... met plezier en trots op de gezondheid van mijn schatten meldde ik haar dat ze sinds een groot jaar niet meer op de RC maar op de Sanabelle stonden.
Ze krijgen de sensitive en kitten. Ze doen het er prima op.
Ook de kittens groeien heel goed op met dit voer. :)

Ik zou enkel nog heel graag vers voer willen bijgeven ... maar waar ergens in België kan ik aan carnibest of bibi geraken? Ik heb enkel nog maar adressen in Nederland gevonden.

Groetjes,
Nathalie

Als ik zie waar je woont, heb ik een sterk vermoeden dat wij de Sanabelle voeding bij dezelfde leverancier halen ;)

Hier doen ze het er ook super op!
Veel verbetering te zien op gebied van vacht, propere ogen, actiever, ze zien er algemeen beter uit dan op de Hill's ;)

Echo doet het zéér goed op de rest van de kittenvoeding, en schakelt als die op is over naar Adult.

Sati kreeg Sensitive omdat ze een gevoelige spijsvertering heeft, waarvan ze te snel aankwam, nu meng ik die met de Light, wat lijkt te lukken.

Roswell stond op Light, maar sinds hij enkel de Light krijgt, heeft hij regelmatig een "slappe kak", ttz taartjes ipv drolletjes :s
Bij mijn vorige levering had ik het erover, en hij zei me dat Roswell deze voeding waarschijnlijk té snel verteert, en gaaf mij de raad te mengen met de Sensitive en zien wat het geeft.
En het lukt, na 2 dagen op de mengeling was hij van zijn "slappe kak" verlost, en legt hij al 10 dagen aan een stuk mooie drolletjes :dancer:

Wat dit als gevolgen zal hebben voor zijn dieet moeten we nog afwachten...

Ik denk erover om de volgende keer de Urinary te bestellen om bij zijn Light te mengen, daar hij al een blaasgruisoperatie achter de rug heeft en hij dit dus ook goed kan gebruiken, maar zijn dieet momenteel prioritair is...
Maar als ik dan toch moet mengen...

Bewerkt door haemoglobine, 25 augustus 2010 - 22:21.

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Guest_nathalinde_*
Guest_nathalinde_*

#79 Geplaatst 26 augustus 2010 - 00:22

haemoglobine zei:

Als ik zie waar je woont, heb ik een sterk vermoeden dat wij de Sanabelle voeding bij dezelfde leverancier halen ;)

Hier doen ze het er ook super op!
Veel verbetering te zien op gebied van vacht, propere ogen, actiever, ze zien er algemeen beter uit dan op de Hill's ;)

Echo doet het zéér goed op de rest van de kittenvoeding, en schakelt als die op is over naar Adult.

Sati kreeg Sensitive omdat ze een gevoelige spijsvertering heeft, waarvan ze te snel aankwam, nu meng ik die met de Light, wat lijkt te lukken.

Roswell stond op Light, maar sinds hij enkel de Light krijgt, heeft hij regelmatig een "slappe kak", ttz taartjes ipv drolletjes :s
Bij mijn vorige levering had ik het erover, en hij zei me dat Roswell deze voeding waarschijnlijk té snel verteert, en gaaf mij de raad te mengen met de Sensitive en zien wat het geeft.
En het lukt, na 2 dagen op de mengeling was hij van zijn "slappe kak" verlost, en legt hij al 10 dagen aan een stuk mooie drolletjes :dancer:

Wat dit als gevolgen zal hebben voor zijn dieet moeten we nog afwachten...

Ik denk erover om de volgende keer de Urinary te bestellen om bij zijn Light te mengen, daar hij al een blaasgruisoperatie achter de rug heeft en hij dit dus ook goed kan gebruiken, maar zijn dieet momenteel prioritair is...
Maar als ik dan toch moet mengen...

Mijn moeder heeft een kater die erge last heeft van blaasgruis.
Hij heeft zelfs al een operatie aan zijn blaas achter de rug.
We hebben hem ook eens op de Sanabelle urinary gezet en hij doet het er uitstekend op.
Omdat haar katten al een redelijke ouderdom hebben ... vanaf 6 jaar en ouder ... heeft ze nu besloten om ze allemaal op de Sanabelle urinary te zetten.

Groetjes,
Nathalie

Denk inderdaad dat we bij dezelfde leverancier zitten als ik zo even naar je woonplaats kijk ... lol.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#80 Geplaatst 26 augustus 2010 - 06:41

nathalinde zei:

Mijn moeder heeft een kater die erge last heeft van blaasgruis.
Hij heeft zelfs al een operatie aan zijn blaas achter de rug.
We hebben hem ook eens op de Sanabelle urinary gezet en hij doet het er uitstekend op.
Omdat haar katten al een redelijke ouderdom hebben ... vanaf 6 jaar en ouder ... heeft ze nu besloten om ze allemaal op de Sanabelle urinary te zetten.

Groetjes,
Nathalie

Denk inderdaad dat we bij dezelfde leverancier zitten als ik zo even naar je woonplaats kijk ... lol.

Ja, en ik ook. Niko zal content zijn als hij al die reclame ziet.
Hier krijgen ze de Sanabelle urinary ook. Niet omdat er problemen met de nieren zijn. Maar de urinary bevat wat meer vet en daar hebben ze momenteel nood aan. De erge rui van deze zomer en ook krolsheid hebben hen wat in gewicht doen afnemen. Met de urinary zie ik ze toch weer aan komen en ze eten het zo graag.
Verder geef ik ook Carnibest en af en toe gewoon een gekookt kippe-levertje, wat kipfilet of een eitje, wat ze heerlijk vinden.

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#81 Geplaatst 31 augustus 2010 - 23:19

Misschien een domme vraag :oops: : Ik geef Lily nu natvoer van Iams en ik merk dat ze de zakjes met kip en rund heel lekker vindt. Haar schoteltje is helemaal uitgelikt dan. Maar die met vis zijn minder snel op en daar blijft wel eens een brokje van liggen. Dus ik denk dat ze vis niet zo lekker vindt? Als ik nu dan overschakel op een andere voeding, kan ik dan misschien ook best iets nemen waar niet veel vis inzit?

Geplaatste afbeelding

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#82 Geplaatst 01 september 2010 - 13:10

Bedankt voor de informatie Ester!
Ik geef nu al betere voeding (Orijen, Almo, Porta 21) maar na jouw topic gelezen te hebben ga ik me toch eens wagen aan KVV :)

Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#83 Geplaatst 01 september 2010 - 13:59

Elfje zei:

Misschien een domme vraag :oops: : Ik geef Lily nu natvoer van Iams en ik merk dat ze de zakjes met kip en rund heel lekker vindt. Haar schoteltje is helemaal uitgelikt dan. Maar die met vis zijn minder snel op en daar blijft wel eens een brokje van liggen. Dus ik denk dat ze vis niet zo lekker vindt? Als ik nu dan overschakel op een andere voeding, kan ik dan misschien ook best iets nemen waar niet veel vis inzit?

Het kan best zijn dat ze wel blikjes/zakjes met vis lust van een ander merk, dat is een kwestie van uitproberen. Of ze vinden de ene vissoort lekkerder dan de ander. Zo vinden ze hier bijv. rauwe zalm lekkerder dan rauwe makreel en tonijn weer het allerlekkerste. Met forel maak ik ze niet zo heel blij, al eten ze het wel. Ik zou het dus gewoon eens testen. ;)

@ Louise: Leuk joh, ik ben benieuwd! Sommige katten zijn er meteen stapeldol op en bij andere katten moet je het echt eerst mengen met blikvoer.
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#84 Geplaatst 05 september 2010 - 23:17

Ester, heb je nog een idee om Zwartje op KVV te krijgen soms? Ik heb het gemend met sterk ruikend natvoer waar hij dol op is, maar dan heeft hij er nog nauwelijks van gegeten. Ik heb ook al zijn brokjes weg gezet voor een dag. Dan had meneer de volle 20gr carnibest op... En op zijn leeftijd durf ik natuurlijk niet te hard op te treden :oops: Warm maken, bakken, warm water, met brokjes, met natvoer, ... Het wil niet baten, bij meneer :(

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#85 Geplaatst 08 september 2010 - 20:52

Het is echt de truc om met eetlepeltjes rauw te beginnen door veel blik. Niet te snel willen. ;)
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#86 Geplaatst 10 september 2010 - 11:29

Boe. Geduld hebben! :ha

Guest_DAmbiorix_*
Guest_DAmbiorix_*

#87 Geplaatst 10 september 2010 - 12:01

Jezes dit doet je wel nadenken over voedselmerken vind ik... Begin zelfs te twijfelen over mijn voer nu .... :o
Als je in die filmpjes ziet wat ze er allemaal insmijten (of net niet)

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#88 Geplaatst 12 september 2010 - 15:51

Ha!

Meneer heeft één koffielepel Carnibest met natvoer erbij opgegeten.

En hoe bouw ik dat nu op? :oops:

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#89 Geplaatst 12 september 2010 - 16:00

Vosse zei:

Ha!

Meneer heeft één koffielepel Carnibest met natvoer erbij opgegeten.

En hoe bouw ik dat nu op? :oops:

steeds een heel klein beetje meer carnibest mengen met het natvoer ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#90 Geplaatst 12 september 2010 - 16:04

2 koffielepels :x :wi