Spring naar inhoud

- - - - -

Nijntjes aanschaffen

• Log in om te reageren
124 reacties op dit onderwerp
griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#106 Geplaatst 07 april 2010 - 09:11

Ellenita zei:

de site doet het niet schatteke ;)

Oeps, de s vergeten :oops:
www.knagers.net

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#107 Geplaatst 07 april 2010 - 09:18

[quote name='Mieke'tje']

[quote]

Kan je hier bv achteraan de struiken niet wegdoen, een verharding leggen of bv houten tegels en dan draad spannen zodat ze een eigen stukje hebben ;) met hun hok? Op de onderste foto zie je hier van die houten tegels liggen, gekocht bij Gamma...

[SIZE=4] [/SIZE]

Bewerkt door griffel1977, 07 april 2010 - 09:21.

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#108 Geplaatst 07 april 2010 - 09:19

Nijntjes zitten vaak ook gewoon te soezen hoor.
Het is niet omdat Flap de hele tuin heeft dat hij dan ook gans de dag aan het rondhuppelen is. Voornaamste is dat ze paar uur per dag de beentjes kunnen strekken. :)

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#109 Geplaatst 07 april 2010 - 18:20

Achteraan bij de struiken is absoluut geen goede plaats voor het hok, want de zon schijnt daar volle bak als het warm is en ook veel wind en regen.

Ik ben van plan om in een hoek het kot te zetten waar nu de vuilbakken staan en daar kan ik eventueel een omheining rond doen of afsluiten tussen het venster en de muur. Ook wil ik een ren kopen om in de zomer op het gras te plaatsen, zodat ze ook wat kunnen grazen.

Ik zal er nog eens goed over brainstormen, maar het zal dit op termijn worden of toch veel planten weg doen en andere plaatsen.
In het begin zal ik hen vooral laten wennen aan het hokje en aan ons.

IMG_0963.JPG

IMG_0964.JPG

IMG_0965.JPG

IMG_0966.JPG
Geplaatste afbeelding

Guest_Dirk&Debby_*
Guest_Dirk&Debby_*

#110 Geplaatst 08 april 2010 - 07:12

Haha,als je de konijntjes tussen de venster en de muur gaat plaatsen is wel leuk,zo hebben je poezen een eigen tv.Naar de konijntjes kijken :LOL:
mvg debby

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#111 Geplaatst 08 april 2010 - 07:57

Hey Debby,

Ik dacht ook zoiets en het is echt de ideale plaats. In het hokje zitten ze wat meer weg van de wind en de regen. Ik heb er ook al opgelet en als de zon schijnt, schijnt hij daar niet dus zullen ze ook geen last hebben van de warmte :) .

Het is natuurlijk ook lekker bij het venster waardoor zowel wij als de katjes hen altijd in de gaten kunnen houden :d .

Ondertussen heb ik op het tuinforum de benaming van mijn planten in de tuin gekregen, maar volgens mij is dat Chinees (alé, het zal wel Latijn zijn :d ):
- Hortensia (giftig, want dat staal wel in de lijst). Deze zijn wel makkelijk weg te doen.
- rozen? Sommige zeggen giftig, maar andere dan weer niet?
- Escalonia?
- Osmanthus?
- Forsythia?
- Euonymos?
- Subhirtella CV?
- Seringen?
- Is elke haag giftig? Meer bepaald een coniferenhaag?

Ik vind deze planten niet terug in de lijst van giftig en niet giftig of misschien staan ze daar in het Nederlands tussen? Kan iemand mij hier helpen? :catscratchhead

Bewerkt door Mieke'tje, 08 april 2010 - 07:58.

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#112 Geplaatst 09 april 2010 - 17:07

Het  zijn de Latijnse benamingen denk ik. Als je ze op Google intypt, krijg je normaal ook de Nederlandse benaming erbij.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#113 Geplaatst 09 april 2010 - 17:27

Mieke zei:

Hey Debby,

Ik dacht ook zoiets en het is echt de ideale plaats. In het hokje zitten ze wat meer weg van de wind en de regen. Ik heb er ook al opgelet en als de zon schijnt, schijnt hij daar niet dus zullen ze ook geen last hebben van de warmte :) .

Het is natuurlijk ook lekker bij het venster waardoor zowel wij als de katjes hen altijd in de gaten kunnen houden :d .

Ondertussen heb ik op het tuinforum de benaming van mijn planten in de tuin gekregen, maar volgens mij is dat Chinees (alé, het zal wel Latijn zijn :d ):
- Hortensia (giftig, want dat staal wel in de lijst). Deze zijn wel makkelijk weg te doen.
- Escalonia?
- Osmanthus?
- Forsythia? Dat heet gewoon zo, dat zijn van die struiken met gele bloemkes.
- Euonymos?
- Subhirtella CV?
- Seringen?
- Is elke haag giftig? Meer bepaald een coniferenhaag? Van conifeer is alleen Taxus giftig.

Ik vind deze planten niet terug in de lijst van giftig en niet giftig of misschien staan ze daar in het Nederlands tussen? Kan iemand mij hier helpen? :catscratchhead

Ik zal mijne Jeroen straks eens laten zien naar de lijst, hij kent dat normaal wel :)

Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#114 Geplaatst 09 april 2010 - 18:44

Ik heb eergisteren al in google de nederlandse namen opgezocht, maar nog vind ik bepaalde niet terug in de lijst. Ik weet ondertussen wel dat er kardinaalhoed bij zit dus dat zal wel kardinaalmuts zijn en dat is ook giftig.

Even de nederlandse namen bij vermeld
- Escalonia? Red dream??
- Osmanthus? Schijnhulst??
- Forsythia? Chinees klokje??
- Euonymos? (kardinaalhoed --> kardinaalmuts dus giftig)
- Subhirtella CV? Sierkers??
- Seringen?
- Is elke haag giftig? Meer bepaald een coniferenhaag? Californische Cipres??

@ Jess: bedankt. Als je close - up foto's nodig hebt, kan ik ze gerust ook uploaden.

Bewerkt door Mieke'tje, 09 april 2010 - 18:53.

Geplaatste afbeelding

Guest_babsje36_*
Guest_babsje36_*

#115 Geplaatst 10 april 2010 - 17:14

dit zijn mijn andere diertjes
een hondje franse bulldog teefje van 8 mnd genaamd mika
en 2 papegaaien elmo en noa.

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#116 Geplaatst 16 april 2010 - 19:53

Mieke zei:

OK, omdat ik Debby haar topic niet verder wil bevuilen, open ik even een apart topic. Dit omdat ik het dan ook wel serieus overweeg om nijntjes (koppeltje) aan te schaffen. Dus de kenners hier op het forum, laat jullie horen :LOL:

Ik heb op de website van Lisje (bunnyranche ofzo) alles gelezen over de konijnen.
OK, het is mij duidelijk geworden dat het best is om voedster en ram samen te plaatsen. Dat ze een koppeltje moeten vormen. Als er nog geen koppeltje is, laat je ze best zelf kiezen. Nu lijkt het mij dus niet evident als ik er twee uit hetzelfde nestje zou nemen. Ik heb heel veel schrik voor een oeps- nestje. Ik zou ze dan de eerste maanden apart moeten plaatsen tot de ram gecastreerd is? Die kan pas op een leeftijd van zes maand gecastreerd worden (alé, dat wordt aangeraden). Dat vind ik wel jammer voor de nijntjes dat ze zolang moeten apart zitten. Zo hebben ze ook niet aan elkaar.

Ik heb uiteraard nog een tweede optie. Voor iets oudere nijntjes gaan die hun puberteit al zijn ontgroeid en reeds een koppeltje vormen.
Dit zie ik wel zitten, maar eerlijk gezegd heb ik geen zo'n goed gevoel bij een opvang. Ik vind het persoonlijk zeer belangrijk dat ik de achtergrond van de nijntjes weet. Vooral het ontbreken van hun medische achtergrond baart mij zorgen.

Zijn er geen fokkers die koppeltjes herplaatsen ofzo? :catscratchhead

Ik heb ook al rondgekeken naar de eetgewoontes, de verzorging, het hok,...
Dat alles lijkt mij absoluut geen probleem.

Ik zou persoonlijk opteren voor een dubbel hok met eventueel nog een buitenren aan verbonden. Dit zou ik op mijn terras plaatsen (op de tegels), zodat ze niet kunnen graven en weglopen. Het is wel de bedoeling dat ze ook onder mijn toezicht afgesloten in de tuin kunnen rondhuppelen (in het gras).
je kunt makkelijk een paar vrouwtjes bij elkaar zetten, maar je moet ze dan tegelijk in het hok zetten, niet deze week de ene en de volgende week de andere, en ze hebben idd graag gezelschap en zitten graag samen,

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#117 Geplaatst 16 april 2010 - 19:54

Mieke zei:

Prijs/kwaliteit gezien, heb ik deze gevonden die mij wel aanstaat.
Er is ruimte, hij krijgt vijf sterren en is niet super super duur.

Heeft iemand ervaring met dit kooitje?
Ik veronderstel dat ik naar de winter toe waarschijnlijk een beschermhoes zou moeten rond doen of hebben jullie betere voorstellen voor een goede buitenkooi waar ook voldoende ruimte is?

Geplaatste afbeelding
een krant inleggen, daarop wat zagemeel en dan een goed pak hooi is voldoende voor in de winter, als het heel koud is 's nachts dan leg ik er een oud deken over zodat er geen wind in kan, en dat is hier voldoende :d

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#118 Geplaatst 16 april 2010 - 20:06

er staan idd rozen in, hortensia, viburnum en euphorbia, bijna allemaal giftig en wat niet giftig is vreten ze helemaal op :d , heb hier een ren rond het hok gemaakt en de planten verzet

Bijgevoegde thumbnails

• IMG_0362.JPG

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#119 Geplaatst 16 april 2010 - 20:39

tijgertje75 zei:

er staan idd rozen in, hortensia, viburnum en euphorbia, bijna allemaal giftig en wat niet giftig is vreten ze helemaal op :d , heb hier een ren rond het hok gemaakt en de planten verzet

ik zie je kat springen :LOL:

leuke plaats voor de konijnen
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#120 Geplaatst 16 april 2010 - 21:05

Ondertussen is het kot al goed in de maak van mijn vader dus ik ben niet meer op zoek naar een huisje, maar toch bedankt voor het antwoord. Ik heb renpanelen gekocht bij zooplus (en nog heel veel andere konijnenspulletjes :oops: ) die vandaag zijn geleverd, zodat ik ook nog een ren aan het hok kan vastmaken. Zo zullen ze zeker voldoende ruimte hebben...
Geplaatste afbeelding