Spring naar inhoud

- - - - -

Nijntjes aanschaffen

• Log in om te reageren
124 reacties op dit onderwerp
Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 24 maart 2010 - 10:10

ken er niets van maar vind dit wel een intresant topic :geluk: met je nijntjes

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 24 maart 2010 - 10:11

OK, het idee van twee voedsters lijkt ideaal voor mij, omdat ze onmiddellijk samen kunnen geplaatst worden, maar...
Ik ben iemand die op zo'n vlakken niet graag risico neemt. Twee voedsters (mss. 2 zussen) kunnen goed overeenkomen en plots misschien niet meer. Zo'n scenario zie ik absoluut niet zitten.

Voedster + ram kan ook voor problemen zorgen, maar het risico is veeeeeeeeeeeeeeeeel kleiner.

Kleintjes kan je inderdaad opvoeden zoals je wil en naar je hand zetten, zodat ze lekker tam zijn, maar aan de andere kant, kan je bij een ouder koppeltje het karakter ook al zien, want die zijn al gevormd. Dus kan je ook wel zien of ze tam of niet zijn.

Tenzij ik een hokje neem die uit twee stukken bestaat & dat ik in twee kan delen, zodat ze de eerste maanden wel apart zitten, maar toch naast elkaar. Dat ze elkaar wel kunnen zien en 'ruiken'. Zo zijn ze alleen en toch ook niet. Leren ze elkaar ook kennen en kan de castratie op zes maand zonder probleem gebeuren. Niet? :s
Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#18 Geplaatst 24 maart 2010 - 10:12

Neem eens even contact op met Ellen (Ellenita), Mieke. Zij heeft broer en zus van kleins af in huis gehaald en heeft ze ook direct samen gehouden. Maar ze heeft het mannetje dan gewoon vlak voor de pubertijd laten castreren, zodat ze nooit uit mekaar gehaald zijn en ze van in het begin al gewoon lekker samen zijn gebleven. ;)
Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 24 maart 2010 - 10:25

Karolientje zei:

Neem eens even contact op met Ellen (Ellenita), Mieke. Zij heeft broer en zus van kleins af in huis gehaald en heeft ze ook direct samen gehouden. Maar ze heeft het mannetje dan gewoon vlak voor de pubertijd laten castreren, zodat ze nooit uit mekaar gehaald zijn en ze van in het begin al gewoon lekker samen zijn gebleven. ;)

Ja, ze had mij zoiets gezegd. Ik heb haar even een PB gestuurd, want het lijkt mij niet gemakkelijk om te weten wanneer de tijd rijp is voor de castratie.

Nog een vraagje. Als je de ram laat castreren, is het dan ook aangeraden om de voedster te steriliseren (kans verkleinen op baarmoederonsteking?) of niet?

Bewerkt door Mieke'tje, 24 maart 2010 - 10:29.

Geplaatste afbeelding

Guest_Dirk&Debby_*
Guest_Dirk&Debby_*

#20 Geplaatst 24 maart 2010 - 10:44

Dit zijn al een paar foto's van mijn nijnen en dat witte stipje op de rug van mijn nijn is een cavia.Die hokjes op de achtergrond gebruik ik alleen om ze te laten bevallen.
Geplaatste afbeeldinghttp:[IMG]http://i41.tinypic.com/o071w1.jpg
//i39.tinypic.com/2mo8n00.jpg[/IMG]   madagascar kleur
Geplaatste afbeelding  madagascar bont
Geplaatste afbeelding  blauw bont

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#21 Geplaatst 24 maart 2010 - 10:45

naar t schijnt is een sterelisatie vrij riskant bij een nijntje

heb het zelf nog niet echt gevraagd aan DA maar ik denk niet zolang er geen probs voordoen dat dat niet nodig is ,
Mystic durft nu ze in haar pubertijd is  soms wel op Bodhi kruipen ;)
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#22 Geplaatst 24 maart 2010 - 10:45

Mijn DA zei dat ze kunnen castreren van zodra de balletjes goed zijn ingedaald.
Bij Flap was het duidelijk dat het tijd was voor castratie aangezien hij Phoebe niet meer met rust kon laten, maarja dan kan het bij jou natuurlijk al te laat zijn ;) .

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 24 maart 2010 - 10:46

Oh wat overheerlijk :heart: . Vooral dat blauw/bont is super!
Verkoop jij ook voedster en ram met de garantie dat ram tijdig gecastreerd wordt?

Kunnen ze dat niet doen voor de balletjes zijn ingedaald?
Waren de balletjes bij jouw nijntje al ingedaald, Ellen?

Ik zou ze natuurlijk ook kunnen samen plaatsen en dan rond de drie maand informeren of hij kan gecastreerd worden. Indien niet, ze dan eventjes apart plaatsen voor één à twee maand. Kotjes naast elkaar zetten dat ze elkaar wel kunnen zien...?

Bewerkt door Mieke'tje, 24 maart 2010 - 10:52.

Geplaatste afbeelding

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#24 Geplaatst 24 maart 2010 - 10:47

Dirk&Debby zei:

Geplaatste afbeelding blauw bont

Ooh als er een vrouwtje komt voor Flap wil ik zeker een blauw bont!
Prachtig kleur!! :love:

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#25 Geplaatst 24 maart 2010 - 10:56

Mieke zei:

Ik zou ze natuurlijk ook kunnen samen plaatsen en dan rond de drie maand informeren of hij kan gecastreerd worden. Indien niet, ze dan eventjes apart plaatsen voor één à twee maand. Kotjes naast elkaar zetten dat ze elkaar wel kunnen zien...?

Zo hebben de meeste mensen die ik ken het met hun nijntjes gedaan. ;)
Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#26 Geplaatst 24 maart 2010 - 10:56

ja da heeft dat nagekeken en laten zien ook
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 24 maart 2010 - 10:59

Geplaatste afbeelding

Breedte: 119 cm
Hoogte: 115 cm
Diepte: 109 cm

en dit?

Bewerkt door Mieke'tje, 24 maart 2010 - 11:00.

Geplaatste afbeelding

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#28 Geplaatst 24 maart 2010 - 11:01

Hier hebben we een nestje van 2 voedsters en 3 rammetjes, helaas 1 overleden voedster :(
We hebben ze altijd samengehouden, ook voor de mannetjes gecastreert werden en hebben hier geen ongelukjes mee gehad. Ze zijn ook altijd een hele hechte groep geweest samen en dat zijn ze nog altijd, ik heb ze nog nooit zien vechten ofzo.

Zelfs voor maar 1 konijntje vind ik zo'n kooitjes schandalig klein. Elk dier moet zijn natuurlijk gedrag kunnen beoefenen, voor een konijn hoort graven en lopen daarbij dus vind ik dat elk konijn een ren ter beschikking moet hebben, liefst zo groot mogelijk. :)
Hier hebben ze misschien ook geen gigantische ren, maar ze kunnen graven en ik zie ze vaak crossen, het is prachtig om te zien en ik vind dat ze er veel gelukkiger uitzien dan de konijntjes die in zo'n kooitje zitten en och god een paar hopkes kunnen doen. Als ik er ooit in slaag toch een boerderijtje te kopen krijgen ze een hele weide :)

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#29 Geplaatst 24 maart 2010 - 11:06

Mieke zei:

Geplaatste afbeelding

Breedte: 119 cm
Hoogte: 115 cm
Diepte: 109 cm

en dit?

onze nijnen hebben per konijn bijna die oppervlakte aan nachthok... Hun ren is bij ons de living, de gang, de keuken en het balkon, dus voor mij is zo'n hok toch nog vrij klein eigenlijk... Zeker als je er twee nijnen samen in zou willen houden...

Bewerkt door Karolientje, 24 maart 2010 - 11:07.

Geplaatste afbeelding

Guest_Dirk&Debby_*
Guest_Dirk&Debby_*

#30 Geplaatst 24 maart 2010 - 11:07

Hihi,ik verwacht volgende week 2 nestjes blauw en blauw bont :d
Ik ben ook niet voor castratie of sterlisatie bij konijnen omdat ze moeilijk en gevaarlijk voor de verdoving zijn,ze blijven er vlug in.
Maar ik heb mijn franse hangoor ram toch ook laten castreren zodat hij bij de dames kon lopen en mijn 2 fokrammetjes zitten wel apart.
Op de foto is mijn franse hangoorram Goofy,ook een blauw-bonte.
Geplaatste afbeelding