Spring naar inhoud

- - - - -

Geef je elke kat hetzelfde voer?

• Log in om te reageren
34 reacties op dit onderwerp
ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 28 maart 2009 - 18:08

Heb een vraagje:

Er is me aangeraden Maidu een grote korrel te geven omdat Maine Coons snel tandsteenproblemen en ontsteking krijgen en hij goed moet kauwen.
Ook las ik dat tandsteen nierfalen kan veroorzaken en ben daardoor extra allert.

Onze Alina heeft moeite met grote korrels. Ze bijt ze wel goed fijn maar geeft er vaker van over. Dus ze verteren niet echt goed denk ik.

Ik had eerst Hill's Science Plan Oral Care getest voor beide maar voor Alina is dat dus een te grote korrel. Van smaak eten ze wel allebei duidelijk liever Hill's dan RC. Enige nadeel is dat de ontlasting feller ruikt en soms te plakkerig is met Hill's.

Ik geef Alina nu RC Exigent. Een heel fijn korreltje dat ze goed eet.
Maidu probeer ik op RC Oral Sensitive te krijgen maar dat lukt niet van harte. Die mist duidelijk de Hill's.

Samen voeren lukt niet want het toppunt wil dat Maidu dan heel smakelijk haar voer eet en zij de veel te grote korrel eet! Poesjes toch! :catnoknow

Ik test dat afzonderlijk voeren sinds vandaag maar vind het niet handig. Alina eet in de keuken en hij in de living. Maar ik moet dus steeds zien dat ze mekaars voer niet opeten en dat Alina in de keuken kan als ze honger heeft.
Hoe organiseren jullie dat met meerdere katten die wat anders moeten eten en is het absoluut nodig dat Maidu enkel grote korrels eet? De kleine korrels slikt hij wel gewoon door zonder kauwen. O:)

Bestaat er een korrel die goed is voor een Maine Coon en voor een HTK-kat met gevoelige maag?
Voor mijn portemonnee zou het ook fijner zijn dat ze allebei hetzelfde voer krijgen. Dan zou ik 10 kg zakken van RC kunnen kopen en die schelen een stuk in prijs! Het moet natuurlijk verantwoord zijn.

Alvast bedankt voor de tips.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 28 maart 2009 - 18:11

Hier eten ze beiden hetzelfde. Is het niet mogelijk voor jou om de kleine en grote korrel te mengen zodat elke poezel uit het bakje kan halen wat ze nodig hebben ? Als Alina moeite heeft met de grote korrels veronderstel ik dat ze de kleine korreltjes er wel tussenuit gaat halen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 28 maart 2009 - 18:20

Neen dat doet Alina net niet. Ondanks dat die grote korrel moeite kost wil ze die ook eten! :s Ze eet ook wel kleine brokjes mee maar die grote geven problemen.
We hebben de laatste tijd wel al veel voer moeten aanpassen omdat er ofwel ééntje er diarree van krijgt ofwel er ééntje braakt.

Alina gaf wel 3 maal na mekaar over binnen het uur en telkens was het duidelijk van die grote korrel die ik zag. Ze heeft dat wel maar 1 keer voorgehad.
Panikeerde ik nu te vroeg of wijst dat toch op overgevoeligheid?

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#4 Geplaatst 28 maart 2009 - 18:56

Wel..ik moet Mellon ook een sensitive-voeding geven wegens gevoelige darmen maar de andere 3 eigenlijk niet. Dus ik meng het "gewone" voer met het sensitive voer en dat werkt ook voor Mellon dus iedereen gelukkig.. :LOL:

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 28 maart 2009 - 21:03

Nu krijgen ze alle vier hetzelfde voer, daarvoor met Lou z'n allergie kreeg hij andere brokken en kvv, nl Haaksbarf.
Ik was me net aan 't afvragen of ik niet beter een grote brok kon kopen voortaan omdat ze de gewone (Hills Adult) meestal gewoon doorslikken.
En op de Maine Coon brok moeten ze dan beter kauwen? Klopt dat? Misschien doet Alina dat niet en probeert ze die grote ook door te slikken? Moet ze daar van overgeven of ligt het aan de ingrediënten?

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 28 maart 2009 - 23:27

Overdag krijgen onze coons en onze htk hetzelfde voer: gewoon formaat brokjes (eigenlijk kleine brokjes dus voor coons). 's Nachts slaapt onze htk bij ons op de slaapkamer, omdat zij niet graag de hele nacht met de twee jongens doorbrengt. De coons slapen in de woonkamer. Ik geef hen dan 's avonds voor we gaan slapen altijd een bakje maine coon brokken. Onze htk mag die niet meer eten, want zij wordt er snel te dik van. O:)
Maar het is inderdaad dus zo dat coons kleinere brokken vaak gewoon doorslikken zonder te kauwen. En daardoor kunnen ze soms wel overgeven, omdat ze te snel hun eten naar binnen schrokken.
Hoe we het gaan doen met ons nieuwe kitten over enkele weken, weet ik nog niet, maar dat zal zichzelf ook wel weer uitwijzen.

Geplaatste afbeelding

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 29 maart 2009 - 10:47

Bedankt voor de vele tips allemaal!
Dus kleine brokjes kunnen geen kwaad bij een Coon als je ze ook bijvoert met grote korrel?
Dan zal ik toch maar 2 verschillende voeren kopen en mengen denk ik.
Maidu zit op dit moment met zijn pootje die mini-korrels (RC Exigent) op te vissen uit zijn bakje en 1 voor 1 op te eten. Dat andere bakje moet gewoon lekkerder voer zijn! ;)

Alina eet eigenlijk heel weinig vind ik. Vanmorgen keek ze naar die RC Exigent van: "Moet ik dat echt eten?" en liep gewoon weer weg!
Een voer voor veeleisende katten is voor haar toch nog niet lekker genoeg. Als je kieskeurig bent dan ben je het beter maar ineens heel goed hé! :)
Daarna begon ze van de RC Oral Sensitive van Maidu te eten. O:)
Als die binnen blijft bij haar dan blijf ik al bij die korrel.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 29 maart 2009 - 10:50

Ik meng hier RC Fit en Sensible door mekaar en geef dus nog de Maine Coonbrokken 's nachts aan onze coons. Ik moet sowieso sensible geven, omdat Willow wat gevoelige darmen heeft en hij van alle andere soorten voer anders aan de dunne gaat.
t Is niet dat kleine brokjes niet goed zijn voor coons hoor, maar grotere brokken moeten ze kauwen, en da's toch nog altijd net een ietsjes beter dan gewoon alles door te slikken. ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#9 Geplaatst 29 maart 2009 - 12:04

Die opmerkingen doen mij nu wel denken dat Zwartje eigenlijk qua brokjes mss ook beter coon brokjes zou krijgen. Zoals te zien in de foto's met de krabpaal is het geen klein beestje... best vergelijkbaar met een boel coons (er ook rekening mee houdend dat coons een veel meer *alert! cat implode!* vachtje hebben en zwartje is natuurlijk een korthaar). Maarja, zwartje zit natuurlijk op RC urinary s/o dus ik kan het risico niet lopen om hem daar van af te nemen he...

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 29 maart 2009 - 12:09

Vosse zei:

Die opmerkingen doen mij nu wel denken dat Zwartje eigenlijk qua brokjes mss ook beter coon brokjes zou krijgen. Zoals te zien in de foto's met de krabpaal is het geen klein beestje... best vergelijkbaar met een boel coons (er ook rekening mee houdend dat coons een veel meer *alert! cat implode!* vachtje hebben en zwartje is natuurlijk een korthaar). Maarja, zwartje zit natuurlijk op RC urinary s/o dus ik kan het risico niet lopen om hem daar van af te nemen he...

Nee da's waar, dat kun je niet... Daarenboven hebben de MC brokken ook wel vrij hoog vetgehalte, en sommige katten (zoals onze Pixel, die toch ook niet zo klein is voor een htk-poes), worden daar snel te dik van. Vandaar dat ook de coons hier elke dag maar 1 afgewogen portie krijgen. De katten vinden die brokken over het algemeen ook lekkerder dan andere brokken, dus als je ze mengt, dan hebben ze de neiging om eerst de MC brokken op te eten en de rest te laten liggen. Eigenlijk jammer dat andere soorten voer altijd van die kleine brokjes zijn. Want over t algemeen hebben kleinere katten geen moeite om grote brokken weg te werken hoor. Dus wat mij betreft, zouden ze allemaal best wat groter mogen. ;)

trouwens "*alert! cat implode!*"?! :ha :ha :ha :ha Zal dat hier eens tegen mijn twee sjarels zeggen :d :d :d

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#11 Geplaatst 29 maart 2009 - 12:57

Awel ja, maar ik doel op die kraag enzo.

Da's toch zo'n beetje kat-in-ontploffing-mode, neen? Ik vind het moi zuh, daar ni van, maar dat haar staat toch zowat naar overal? :LOL:

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 29 maart 2009 - 12:59

Vosse zei:

Awel ja, maar ik doel op die kraag enzo.

Da's toch zo'n beetje kat-in-ontploffing-mode, neen? Ik vind het moi zuh, daar ni van, maar dat haar staat toch zowat naar overal? :LOL:

Ja, je hebt gelijk hoor! ;) Kijk maar naar mijn avatar... :x

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 29 maart 2009 - 16:25

hier eten Tijsje en Toulouse altijd van elkaars brokken
ik krijg ze er niet toe om gewoon het te houden bij hun eigen brokken
voor tijsje is het iig niet erg, want Toulouse krijgt betere kwaliteit
maar Toulouse heeft gevoelige darmen en daarvoor zijn de brokken van Tijsje wel niet idiaal natuurlijk...
nuja, zolang het enkel in het weeknd is heb iki er nog geen last van hgeahd

Geplaatste afbeelding

Guest_Muizepoes_*
Guest_Muizepoes_*

#14 Geplaatst 29 maart 2009 - 17:12

Hier eten ze ook hetzelfde Royal canin exigent, de oudste poezen werd dikker van het babyvoer en de kleinsten aten hun voer. Dus in het begin gemengt maar nu alles hetzelfde.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 29 maart 2009 - 17:46

Misschien is het een idee om de brokjes in een pipolini of balletje te doen voor de poes die gemakkelijk gaat overgeven. Dan moet ze meer moeite doen voor haar brokjes en kan ze niet zo gulzig eten.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag