Spring naar inhoud

- - - - -

Geef je elke kat hetzelfde voer?

• Log in om te reageren
34 reacties op dit onderwerp
Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#16 Geplaatst 30 maart 2009 - 00:01

PeggyJ zei:

Misschien is het een idee om de brokjes in een pipolini of balletje te doen voor de poes die gemakkelijk gaat overgeven. Dan moet ze meer moeite doen voor haar brokjes en kan ze niet zo gulzig eten.

geen slecht idee lijkt me...

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 30 maart 2009 - 12:38

Hier eten ze in principe hetzelfde, alleen Sheba is verzot op brokjes, dus die moet ik stimuleren om meer natvoer te eten en ze lust ook geen rauw wat Samson et Poepoes wel graag eten.
Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#18 Geplaatst 30 maart 2009 - 13:11

Ik deel de mening niet van dierenartsen dat brokken goed zijn voor tanden.
Aaron krijgt brokken en heeft voor zijn 3 jaar toch echt al veel tandsteen.

Aaron en Amira krijgen RC. De RC wissel ik af. Soms krijgen ze indoor, soms krijgen ze hair & skin, etc.
Aynoa staat volledig op rauw en heeft een weekmenu. Zij krijgt iedere dag iets anders.

Aaron & Amira eten hetzelfde en de brokjes staan hier de hele dag door.
Aynoa krijgt meerdere malen per dag haar vlees.

Als katten niet dezelfde voeding eten, zou ik ze in een andere ruimte eten geven en p hetzelfde tijdstip.
Als je ene poes overgeeft van een bepaalde brok, zou ik opteren om een andere te geven.

Geplaatste afbeelding

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 30 maart 2009 - 13:53

Hier zijn ze eraan gewend op gezette tijden hun voer te krijgen. Noortje moet Pro Plan Urinary eten vanwege haar struviet problemen. Ik vind dat voer te duur om beide te geven, en dus krijgt noortje haar voer altijd in haar reismandje met bakje aan het durtje en ginger eet zijn voer dan gewoon uit zijn eigen bakje. Ze zijn gewend dat het voer dus ineens op moet, anders haal ik het na een poosje weer weg. Ze weten inmiddels niet beter.

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 30 maart 2009 - 14:24

[quote name='elixeryen'] Ik deel de mening niet van dierenartsen dat brokken goed zijn voor tanden.

Ik deel je mening Elixeryen, Sheba eet veel brokken en ze heeft meer tandsteen dan Samson die niet veel brok eet.
[SIZE=4][/SIZE]
Geplaatste afbeelding

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#21 Geplaatst 30 maart 2009 - 15:13

Hier staat RC kitten 36 en Indoor 27. Ze eten van allebei dusja, kan je moeilijk gaan scheiden hé.
Madou at vroeger enkel natvoer van de Aldi en hij kreeg dan zo zwart op zijn tandjes, nu met brokjes te eten is al het zwart praktisch weg op zijn tandjes, dus hier vooral brokjes hoor.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 30 maart 2009 - 21:39

[quote name='Roosje'][quote name='elixeryen'] Ik deel de mening niet van dierenartsen dat brokken goed zijn voor tanden.

Ik deel je mening Elixeryen, Sheba eet veel brokken en ze heeft meer tandsteen dan Samson die niet veel brok eet.
[/quote]

Daar sta ik nu toch eigenlijk van versteld?
Als een kat haar voer enkel binnenslikt dan kauwt ze dus niet en dienen haar tanden nergens toe.
De da zei dat Maine Coons daarom zo een grote problemen met hun tandvlees en tanden hebben omdat ze dus alles inslikken.
Of kauwen jullie katten ook goed op het andere voer dat jullie geven? Misschien reinigt dat dan toch ook voldoende.
Bij mensen zeggen ze toch ook dat goed kauwen de tanden sterk houdt en ook het tandvlees?

Dat tandsteen ook andere oorzaken kan hebben weet ik. Het ligt ook aan de samenstelling van hun speeksel. Er moet een bepaalde stof voldoende in het speeksel aanwezig zijn en dan wordt de tandsteen niet afgezet op de tand.
In die dental brokken zit die stof ook. Die stof bindt dan de mineralen die tandsteen kunnen vormen. Of het echt werkt is een andere vraag.

Op de kattenshow kreeg ik een staal Sanabel Dental mee en dat schijnen ze allebei te lusten. Maar ja als het nieuwe eraf is kan het zijn dat ze die ook weer snel beu zijn.
Ik vind het erg moeilijk om ze allebei tevreden te stellen. Nog wat verder testen dus.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#23 Geplaatst 31 maart 2009 - 00:36

Aynoa kauwt juist een pak meer op haar voeding dan Aaron & Amira - die brokken krijgen.
Aynoa krijgt uitsluitend rauw vlees (spiervlees, orgaan en bot) en moet dus echt haar tandjes gaan gebruiken. ;)

Om maar een vb te geven:
Geplaatste afbeelding
Dit krijg je niet op als je niet goed kauwt. :x

Geplaatste afbeelding

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#24 Geplaatst 31 maart 2009 - 01:54

Zo zou ik Aynoa toch niet willen tegenkomen hoor in den donker :ha

Guest_Muizepoes_*
Guest_Muizepoes_*

#25 Geplaatst 31 maart 2009 - 08:35

Toffe foto! :h

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#26 Geplaatst 31 maart 2009 - 09:39

Mmmmm dat ziet er erg lekker uit. Coole foto :d
Ze trekt ook goed hare plan met zo'n lap vlees, hahaha...

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 31 maart 2009 - 10:18

[quote name='ARIZONA'][quote name='Roosje']

Daar sta ik nu toch eigenlijk van versteld?
Als een kat haar voer enkel binnenslikt dan kauwt ze dus niet en dienen haar tanden nergens toe.
De da zei dat Maine Coons daarom zo een grote problemen met hun tandvlees en tanden hebben omdat ze dus alles inslikken.
Of kauwen jullie katten ook goed op het andere voer dat jullie geven? Misschien reinigt dat dan toch ook voldoende.
Bij mensen zeggen ze toch ook dat goed kauwen de tanden sterk houdt en ook het tandvlees?

Goed kauwen houdt inderdaad de tanden sterk, dat Samson en Poepoes weinig tandsteen hebben komt volgens mij doordat ze ook  regelmatig rauw eten en daar moeten ze net als Aynoa flink op kauwen, ik vind het altijd leuk als ik ze zo bezig zie hun "prooi" te verslinden.
Er kan echter inderdaad ook een soort genetische voorbestemdheid zijn waardoor sommige katten er gevoeliger voor zijn dan anderen. Wat de brokjes betreft, die slikt Samson zo door, Sheba kauwt er op maar zonder veel resultaat blijkbaar.
Geplaatste afbeelding

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 31 maart 2009 - 14:38

elixeryen zei:

Aynoa kauwt juist een pak meer op haar voeding dan Aaron & Amira - die brokken krijgen.
Aynoa krijgt uitsluitend rauw vlees (spiervlees, orgaan en bot) en moet dus echt haar tandjes gaan gebruiken. ;)

Dit krijg je niet op als je niet goed kauwt. :x

Wat een prachtige foto van Aynoa! Net een leeuw die een prooi verscheurt. Zal inderdaad wel het allerbeste zijn voor hun tanden.
Ons Alina moet ik wel zo geen lap voorschotelen. Die eet echt met muizehapjes en lust geen rauw vlees. Zelfs tonijn of kipfilet vindt ze vies.
Zal een korrelkatje blijven denk ik.
Maidu vindt rauw vlees ook raar. Heeft het ook nooit gekregen bij zijn fokker.

Waarschijnlijk is Aynoa gewoon aan rauw vlees van toen ze nog klein was of aten haar ouders dit al en heeft ze zo geleerd dat dat goed voedsel is?

@Roosje: Samson en Poepoes zijn ook zo een slimme katten die weten dat rauw vlees geweldig is. Moet inderdaad tof zijn om ze zo bezig te zien dat vlees te verscheuren.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#29 Geplaatst 31 maart 2009 - 14:57

ARIZONA zei:

Waarschijnlijk is Aynoa gewoon aan rauw vlees van toen ze nog klein was of aten haar ouders dit al en heeft ze zo geleerd dat dat goed voedsel is?

Aynoa is een eigen fokje. Ik heb de kittentjes afgespeend op rauw en ze kregen ook brokjes. Haar 2 broertjes aten ook rauw vlees maar ook veel brokjes. Aynoa liet de brokjes al gauw achterwege en daarom ben ik helemaal overgestapt op rauw. Zij eet al maanden geen brokken meer en zal het ook nooit doen denk ik.
Haar mama at voor de bevalling en tijdens de zoogperiode ook rauw (in combinatie met brokjes) maar nu wilt mams geen rauw meer hebben. :ha

Aynoa is het dus inderdaad van kleins af aan gewoon. Toch kan ze niet alles eten wat andere katten die volledig op rauw staan kunnen eten. Als ik vb een ganse kwartelkarkas geef, kan ze dat niet opeten, dat moet ik in kleinere stukken snijden.
Grote stukken spiervlees (zoals op de foto) en orgaan krijgt ze wel makkelijk op.

Ik vind het steeds zo grappig op zo'n klein lief katje een stuk vlees te verscheuren. :ha
Volledige prooidieren lijkt me nog beter voor de kat, maar daar voel ik me niet klaar voor. :a

Geplaatste afbeelding

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 31 maart 2009 - 15:58

Op die kattenshow in Sint Niklaas hebben ze me Porta 21 Holistic cat met eend verkocht.

Nu zie ik dat daar ook groenten in zitten terwijl ik nog zo gezegd had dat Maidu daar niet tegen kan. :s
Gelukkig eet Alina het redelijk goed en blijft Maidu er meestal vanaf.
Maar door de groenten houd ik toch mijn hart vast hoe het verteerd gaat worden.

Porta 21 zou ook een gewoner korrelvoer zonder groenten hebben: Feline Finest.
Hebben jullie daar ervaring mee? Eten jullie katten dit met smaak?

En Sanabelle, wie werkt er met deze voeding?
De proefzakjes waren hier wel in een oogwenk leeg.

Ik denk eraan om dat voer te bestellen. Spijtig dat je dat niet gewoon in een dierenwinkel kan krijgen.

Ben er echt nog niet aan uit. RC ga ik wel volledig stop zetten. Alinaatje vermagerde al omdat ze het echt met lange tanden eet en ook Maidu vindt die korrels niet lekker. De Oral Sensitive lijkt me ook veel te hard. Zijn tandjes zijn nog niet volledig volgroeid denk ik.
Zoveel geld moeten neertellen voor een voer dat ze niet lusten brengt niet op.