Spring naar inhoud

- - - - -

kattengedragstherapeut?

• Log in om te reageren
40 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 25 maart 2010 - 17:52

Ik vraag me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, want dit lijkt me in belgie niet echt ingeburgerd te zijn en ik begin te denken dat bijna niemand eentje consulteert.

Maar wat ik me nog meer afvraag is of je ooit het advies van een kattengedragstherapeut zult inroepen en wanneer.  Ik heb de indruk dat daar toch nog een drempel is om eentje te consulteren en ik vraag me eigenlijk af waarom.

Is het de angst voor het kostenplaatje of is het een beetje een taboe omdat je dan toegeeft het probleem zelf niet de baas te kunnen of is het angst voor wat ze zullen zeggen?

Het intrigeert me wel want we gaan om het minste naar de DA, maar niet naar zo'n therapeut. En ik vraag me dat echt af waarom.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 25 maart 2010 - 17:54

Ik heb er eentje geraadpleegd toen Peluche overal begon te plassen.
Het was wel een Nederlandse.
Ik kon er ook eentje vinden in Kortrijk, maar die vroeg bij een eerste gesprek al 200 euro (en ze gaf aan dat er nog vele zouden volgen).

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 25 maart 2010 - 17:55

Goh, ik heb er nog geen beroep op gedaan en gelukkig heb ik dit niet nodig...
Mijn katjes zijn super! Ze zijn opgevoed, maar ze zijn uit zichzelf eigenlijk ook heel braaf :love3:
Geplaatste afbeelding

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 25 maart 2010 - 18:04

arifiene zei:

Ik heb er eentje geraadpleegd toen Peluche overal begon te plassen.
Het was wel een Nederlandse.
Ik kon er ook eentje vinden in Kortrijk, maar die vroeg bij een eerste gesprek al 200 euro (en ze gaf aan dat er nog vele zouden volgen).

En, heb je er iets aan gehad voor Peluche?
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 26 maart 2010 - 15:23

Voor mijn hondje heb ik al wel eens een gedragstherapeut geraadpleegd. Moest het nodig zijn zou ik het dus voor de poezen ook doen. Het maakt me niet uit wat de kosten zijn, als de dieren maar gelukkig zijn.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#6 Geplaatst 26 maart 2010 - 16:57

Ik ga nu beginnen aan mijn opleiding voor kattengedragstherapeut, maar of er veel beroep op gedaan wordt...
Ik denk het eigenlijk niet, bij een hond heb je soms geen keuze omdat honden uiteindelijk heel gevaarlijk kunnen zijn, katten niet zo... een kat 'opvoeden' is op zich eigenlijk al een taboe... stilletjes aan begint dit wat doorbroken te worden, maar voor heel veel mensen is dit nog taboe, dus een kattengedragstherapeut? Veel mensen willen gewoon ook niet zoveel geld uitgeven aan hun poezel dan wij, dure voeding is al één ding, maar een therapeut voor je kat? Ik denk dat dat bij heel veel mensen nog taboe is...

Guest_peterwalker_*
Guest_peterwalker_*

#7 Geplaatst 26 maart 2010 - 17:25

Als het nodig zou zijn zou ik er eentje laten kommen. Jammer genoeg heb ik toen die cursus niet gevolgd. Maar wel voor hondengedragstherapeut, doordat ik lange tijd les heb gegeven op een hondenschool was het mooi megenomen. Ik heb het gebrobeerd om er een bijberoep van te maken maar het is moeilijk. De drempel is er en velen denken bij een ander kan het maar bij mij gebeurd dat niet. Maar ik sta er wel positeief tegen over.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 28 maart 2010 - 21:15

Joske zei:

En, heb je er iets aan gehad voor Peluche?

Ja toch wel!
Hij is nogal een eigenwijs ding, maar volgens de therapeute is hij ook erg onzeker!

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#9 Geplaatst 30 maart 2010 - 21:35

Ik heb eens een vrijblijvende, gratis vraag kunnen stellen aan een therapeut in opleiding. Eerlijk gezegd was ik niet echt tevreden met het resultaat. Het ging ook over sproeigedrag. Dé oplossing volgens hem was extra kattenbakken, alsof ik dat niet al geprobeerd had.

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#10 Geplaatst 30 maart 2010 - 21:46

cleis666 zei:

Ik heb eens een vrijblijvende, gratis vraag kunnen stellen aan een therapeut in opleiding. Eerlijk gezegd was ik niet echt tevreden met het resultaat. Het ging ook over sproeigedrag. Dé oplossing volgens hem was extra kattenbakken, alsof ik dat niet al geprobeerd had.

Dat advies kan ik je zelfs nog geven en dat wil wel wat zeggen :ha

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#11 Geplaatst 30 maart 2010 - 22:03

Ik weet het! Ik weet dat de regel vaak is aantal katten + 1, maar dat helpt niet voor iedereen. Ik weet waarom mijn katten sproeien, maar kon niet meteen goede oplossingen er voor vinden. Ik dacht dat een kattentherapeut dit wel ging kunnen geven, maar blijkbaar dus niet.

Oh en het was niet een kennis van mij. Het was een Belg in opleiding in Nederland die een website heeft, waar hij mensen uitnodigt vrijblijvend vragen aan hem te stellen. Zolang hij in opleiding is doet hij dit gratis. Hij zette ook nog op zijn site, dat hij het jammer vond dat mensen met succesverhalen niets meer van hen lieten horen en hem niet bedankten of zo. Ook dat hij wel tips kan gebruiken of zijn tips geholpen hadden. Eerlijk gezegd was ik zo verontwaardigd in zijn antwoord, dat ik ook nog niet geantwoord heb.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 31 maart 2010 - 00:57

dat het geen beschermd beroep is helpt ook niet denk ik. Ik heb ook al gehoord dat sommigen toch meer dan een moeten inhuren eer ze een goede hebben gevonden.

Trouwens ik dacht dat alleen in engeland er een degelijke opleiding was voor gedragstherapeut.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#13 Geplaatst 31 maart 2010 - 06:30

wea zei:

Trouwens ik dacht dat alleen in engeland er een degelijke opleiding was voor gedragstherapeut.

Over die opleiding heb ik ook al gehoord. Wil die ook gaan doen :8

Guest_Jokari_*
Guest_Jokari_*

#14 Geplaatst 31 maart 2010 - 08:37

ik denk dat Belgen daar over 't algemeen ook veel te nuchter voor zijn. Eerder zoiets hebben van 'een gedragstherapeut, doe niet zo onnozel'.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar zelf ook zeer sceptisch tegenover sta, om de eenvoudige reden dat het wss aartsmoeilijk is om een goede te vinden tussen alle would-be-therapeuten.
En degene die goed zijn, zijn dan wss onbetaalbaar. :LOL:

ik zou eerst ervaringen van anderen willen horen, voor ik zelf die kost zou willen doen.

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 31 maart 2010 - 13:10

wea zei:

dat het geen beschermd beroep is helpt ook niet denk ik. Ik heb ook al gehoord dat sommigen toch meer dan een moeten inhuren eer ze een goede hebben gevonden.

Dat is echt waar. Eender wie kan eigenlijk een bordje aan de deur hebben hangen of een advertentie zetten dat hij katten/hondengedragstherapeut is.

Geplaatste afbeelding