Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

Apple vs. Windows

• Log in om te reageren
185 reacties op dit onderwerp
Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 29 maart 2010 - 17:37

Mijn laptop is dit weekend gecrasht en de informaticus zegt dat er hoogst waarschijnlijk niets meer aan te doen is, het enige dat ik nog kan proberen is om hem met zijn oorspronkelijke installatie disks weer aan de praat te krijgen.. Lukt dat niet, dan koop ik me beter een nieuwe :( De paasvakantie staat voor de deur en ik heb nog gigantisch veel werk aan mijn thesis, dus ik heb er dringend eentje nodig. :8

Ik ben ondertussen eens aan het kijken naar een Macbook, met mijn studentenkorting zou die nog 870 euro kosten. Maar ik heb nog nooit een Mac gehad en vroeg me af of dat het wel een verstandige beslissing is. Zijn er nog veel programma's die niet compatibel zijn? Moet ik daar nog veel bij kopen (extra kabels voor mijn Canon camera, of de printer ofzo)? Is hij zijn geld waard? Waar situeert zich het verschil? Zijn er hier eigenlijk veel Mac gebruikers? En wat zijn jullie ervaringen?

Om mijn pc-gebruik even te schetsen: eigenlijk surf ik vooral op internet en maak ik veel gebruik van Word en Excel. Niet veel speciaal dus :)

Bewerkt door Bibie, 29 maart 2010 - 17:38.

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 29 maart 2010 - 17:41

Ik had nog een vraagje. Ik heb me onlangs Photoshop Elements gekocht, kan ik dat gebruiken op een Macbook?

Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 29 maart 2010 - 17:43

Ik heb Mac , gekregen van mijn nonkel 2 jaar geleden omdat hij dit continu gebruikt... Sommige dingen zijn makkelijker maar zelf heb ik het soms nog moeilijk met dingen ....
die k niet vind etc
maar ik vben dan eigenlijk geen expert in geen enkele computer
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

twinsisterjoyce
twinsisterjoyce
  • 1.507 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 29 maart 2010 - 18:08

moest meteen hier aan denken...

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 29 maart 2010 - 18:11

Je kan alle programma's die je in windows gebruikt ook kopen voor een mac-computer. Je moet zelf maar eens kijken of je printer, software ed compatibel is met Mac.
Mocht ik kiezen, ik zou ook voor een Mac gaan. Ik vind die gewoon super :thumb:

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 29 maart 2010 - 18:28

Als je je laptop vnl gebruikt voor te surfen en tekstverwerkingsprogramma's denk ik niet dat je een Mac zult nodig hebben. Wordt vooral eigenlijk aangeraden voor fotobewerkingsprogramma's. Studenten voor multimediatechnieken of fotografie of dtp-ers kunnen zoiets heel goed gebruiken, maar als het enkel is voor tekstverwerking..., maar aan de andere kant.. als je studentenkorting kunt krijgen.. :roll:

Bewerkt door Spanishke, 29 maart 2010 - 18:36.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 29 maart 2010 - 18:34

Joloka zei:

Je kan alle programma's die je in windows gebruikt ook kopen voor een mac-computer. Je moet zelf maar eens kijken of je printer, software ed compatibel is met Mac.
Mocht ik kiezen, ik zou ook voor een Mac gaan. Ik vind die gewoon super :thumb:

Same over here!
:dancer: Mac :dancer:

Nooit of te nimmer nog terug naar pc!
We staken die op het eind zelf in elkaar, om iets wat deftig draaide te verkrijgen, maar dat was ook nog een teleurstelling.

Mijn Macbook heb ik ondertussen sinds 3 jaar, en ik krijg de kriebels alleen maar bij het denken aan een pc :misselijk:

Mijn man heeft zich ook een 2de hands Macbook aangeschaft, en denkt er ook niet meer over om ooit nog terug te keren naar pc!

Het is gewoon gemakkelijker leven, niet van die constante foutmeldingen bij het minste wat je doet, geen drivers / stuurprogramma's die steeds mankeren, alles wordt veel eenvoudiger geinstalleerd, geen virusproblemen meer (sinds 3 jaar zonder antivirusprogramma nog steeds virus-vrij!!!), tja, het is gewoon zoals het moet zijn!

Als ik bedenkt hoeveel tijd ik vroeger verloor toen ik op pc werkte, met een Mac krijg je gewoon 2 x meer gedaan in dezelfde tijd!

Er zijn wel minder (gratis) programma's op de markt dan voor pc, maar die werken tenminste wél!
En er zijn er genoeg!
Het enige wat ik wel blijf gebruiken is Office, want daarmee heb ik het geleerd, en ik heb nog de moeite niet genomen om echt over te schakelen.

En, weet je dat zelfs Windows op een Mac beter draait dan op een pc?

Als het vooral om te surfen en om Office te gebruiken is, zou ik er niet over twijfelen.
Het is wel iets duurder, maar mettertijd toch voordeliger, een Mac blijft gewoon gaan!
Het verschil zit hem gewoon in het feit dat in een Mac alles op elkaar afgestemd is, terwijl je bij een pc zoveel verschillende onderdelen bij elkaar kunt steken, dat er nooit iets vlot samenwerkt!

Voor je photoshop elements zou je het eens moeten navragen, ik weet niet zeker of de licentie aan de installatie (exe of dmg) vasthangt of aan het programma zelf...

Zoals je ondertussen wel begrepen bent, ben ik een overtuigde Mac gebruiker :d

En daar jij het geluk hebt van de studentenkortingen te kunnen genieten, zou ik er zeker niet meer over twijfelen!

Bewerkt door haemoglobine, 29 maart 2010 - 18:36.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 29 maart 2010 - 18:38

Ik heb een macbook, zou nooit nog een andere willen. Echt, ik vind die zo goed. Ik heb hem nu een jaar, nog niks mee voorgehad. Qua gebruik vind ik hem ook super simpel! Je kan er alles mee doen eigenlijk... Ik heb nog geen programma's geweten die hier niet op draaien. En als je een Iphone hebt is het nog dubbel zo leuk! Alles van fototoestel enz werkt hier op, BEHALVE SAMSUNG GSM'S!!! Daarvoor gebruik ik een bluetooth stickje... Maar dat ligt aan samsung... :d die willen dat niet compatibel maken met mac :evil:
Steven heeft een HP, en zijn volgende zal ook een mac zijn. Hij zit eigenlijk nu nooit meer op zijn eigen pc, altijd de mijne... Oh ja en je kan ook die word bestanden van vista ermee openen... :) altijd handig als je samenvattingen ofzo uitwisselt met andere studenten... En jij slaagt ge bestanden gewoon op in PDF en ze kunnen er ook niemeer aan prullen, voila :)
En zeker nu je studentenkorting krijgt zou ik niet twijfelen. Ik zou wel gaan voor de 'nieuwe'. Niet de witte! Die is een beetje 'slechter. Je kan veel meer met de grijze mac (de kleine, gewone, niet de platte ofzo) Als je met je vier vingers tegelijk doet, dan gaan al die kaderkes zo over je scherm staan en kan je kiezen, tov met de 'oudere' macbook gaat dat niet, daar moet je met je muis links in de hoek gaan van het scherm... Beetje lastig dus. Ook om te klikken is er een apart dingske en is da niet op dat touchpad zelf... Kleine dingen, maar ze maken wel een verschil!

Ik zou gaan voor een mac! 8)

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 29 maart 2010 - 18:56

Ik heb het net even aan mijn ventje gevraagd voor je Photoshop Elements, en dat werkt dus niet voor de Mac, is ook een andere versie...

Maar, die licentie kun je eventueel wel doorverkopen en een nieuwe voor Mac kopen :)

Kijk vooral eerst als je die echt nodig hebt, want met iPhoto kun je al heel wat, als je enkel basisbewerkingen wil uitvoeren, heb je niet echt Photoshop Elements nodig!

Guest_Comfy'nCosy_*
Guest_Comfy'nCosy_*

#10 Geplaatst 29 maart 2010 - 19:20

Het besturingssysteem van Mac, Leopard, is veel logischer dan windows. Het lijkt alsof de computer je beter begrijpt waardoor minder handelingen nodig zijn om iets te doen. Tegenwoordig zijn bijna alle programma's ook te krijgen of downloaden als mac variant. Eenmaal Mac is altijd Mac :LOL: ook leuk: het design is gewoon super, het oog wil tenslotte ook wat!

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 29 maart 2010 - 19:41

We hebben zelfs ook al een vriend (die noch iets van pc noch van mac kent) én zijn vader overtuigd!

In ons voordeel dan, toen die nog op pc werkten, was het hier bij ons hele dagen de Windows Hot(help)line, sinds ze beiden ook op Mac werken, bellen ze nooit meer om dit of dat probleem op te lossen :)

Het is echt een verademing om op Mac te werken, zoals Comfy'nCosy zegt, de Mac begrijpt wat je wil doen, een pc probeert je te begrijpen en stelt je er eerst meerdere vragen voor om zeker te zijn dat hij je echt begrijpt, om je dan uiteindelijk toch één of andere "error" te geven!

En inderdaad, het oog wil ook wat, inderdaad veel mooiere design!

Kijk hier maar eens naar de filmpjes, heel grappig, maar ook echt!
Apple - Get a Mac - Watch the TV Ads

Bewerkt door haemoglobine, 29 maart 2010 - 19:41.

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 29 maart 2010 - 20:41

@Bibie: ik zie dat je in Gent woont, daar heb je waarschijnlijk ook wel Apple shops, maar ik kan je wel Lab9 in Kortrijk aanraden, er is er nu ook 1 in Aalst, dus je zit zo wat tussen de 2.

Ze zijn er héél behulpzaam en vriendelijk, én ze geven ook 3-uur durende opleidingen gratis om vlot de (over)stap te maken of specifieke programma's beter te leren gebruiken.
Die gaan meestal door op een zaterdag.
Er is ook een chat-support on-line!

Tja, en nu zal ik een percentje gaan vragen, na alle promotie die ik net voor Apple gemaakt heb, kunnen ze dit wel toestaan hé ;)

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#13 Geplaatst 29 maart 2010 - 20:44

ik heb nu problemen met mijn iphoto.....
wie kan me daarbij helpen
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 29 maart 2010 - 20:59

Ellenita zei:

ik heb nu problemen met mijn iphoto.....
wie kan me daarbij helpen

Heb je net een pb gestuurd, maar moet nu effen weg, laat me weten of dit helpt!
Ik probeer er wat later vanavond op terug te komen!

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 29 maart 2010 - 22:36

Zoveel positieve Mac-aanhangers hier! Leuk :)

@ Frances, maak jij je taken voor de unief dan niet in Word? Is het tekstverwerkingsprogramma van Mac dan goed? Want zelf kan ik soms wel eens vloeken op Word. Het lijkt wel alsof dat programma soms zijn eigen leven leidt. :censored: Moet jij je taken dan nooit elektronisch doorsturen?

De witte Macbook (de goedkoopste) heeft onlangs nieuwe systeeminstellingen gekregen (meer RAM en betere videokaart) en ik zie op de website van Apple nu geen verschil meer tussen de witte Macbook en de lichtste variant van de Macbook Pro (behalve dan een prijsverschil van +200euro?)

Geplaatste afbeelding