Bibie zei:

De vensters links sluiten is eigenlijk nog het makkelijkste gegaan. Als ik op Florian zijn pc zit heb ik nu al de gewoonte om naar linksboven te gaan. Hetgeen waar ik wat aan moet wennen is dat op het kruisje duwen niet wil zeggen dat het programma effectief gesloten is. En ook nog wat aan het feit dat ik mijn venstertjes niet meer kan maximaliseren. Maar Exposé en Spaces zijn wel nog fijn om te gebruiken, dan heb je vier bureaubladen, of al je venstertjes mooi geordend. Ik moet nu nog wat aan het zoeken hoe ik stacks kan maken in het Dock en daar een mooi mapje voor kan kiezen. Ik wil bijvoorbeeld alle Microsoft Office programma's in 1 stack, en alle iLife programma's in een andere stack.
Ik had ook nog een vraagje ivm iPhoto. Zet hij al je foto's daar dubbel in? Want als ik bij "afbeeldingen" ga kijken in de Finder, dan staat er een icoontje "iPhoto Library" en daar staat nu al 7gb in? Dus staan die foto's én op de harde schijf en dan nog eens gekopieerd in iPhoto?
Bedankt voor de kuis en onderhoudstips! Die zullen zeker nog van pas komen!

Ja, het is inderdaad het lastigst als je dan weer op een pc komt, dat je terug naar rechts moet om die te sluiten
Ja, venster sluiten is niet automatisch programma afsluiten, als je een programma echt wil afsluiten gebruik je gewoon de functie (Apple) toets en Q tegelijkertijd, dan wordt het volledig afgesloten.
Om de stacks in het dock te maken, niet moeilijk, open gewoon de finder, klik op programma's, en sleep de map Office gewoon naar de dock. Dan wordt die daar toegevoegd en blijft die ook in programma's staan.
Voor iLife idem.
Als er programma's op je dock staan die je niet gebruikt, klik en sleep je die gewoon naar je bureaublad, dan zijn ze uit de dock (maar staan ze nog steeds in programma's)!
iPhoto bewaart inderdaad alles wat je doet in zijn blibliotheek, dus is het in feite niet nodig om je foto's nog eens in afbeeldingen te bewaren.
Als je hem goed gebruikt en je foto's schikt van in het begin kun je alles gemakkelijk terugvinden.
Als je op de bibliotheek staat en het menu oproept, kun je ook "toon pakketinhoud" kiezen, en dan gaat die open in een finder venster.
Daar vind je de originelen alsook de gewijzigde foto's volgens dossier terug.
Je kunt ook meerder bibliotheken aanmaken als je dat wil!
Een tip om alles overzichtelijk te houden: bewaar alles in de goede map, ttz in je thuismap.
Dus alles wat afbeeldingen zijn in de desbetreffende map waar je onderdossiers naar believen kunt bijmaken, voor films of documenten of ... hetzelfde.
Als je nieuwe programma's installeert, kies je ook via de voorkeuren de locatie waar je documenten met dit programma gemaakt wil bewaren, dan staat alles in je thuismap als je eens wil herinstalleren of zo, gemakkelijker om alles over te zetten in geval van.
Er zijn enorm veel mogelijkheden met de functietoets die het je gemakkelijk maken, maar te veel om zomaar eventjes uit te leggen.
Kijk eventjes in de hulp, je zult verrast zijn!
Functie (Apple) + R= pagina vernieuwen (bv Safari)
" + Z= wijziging ongedaan maken
" + C / V / X= kopiëren / plakken / knippen
" + shift + 4= printscreen maken met een te selecteren zone
Enz, enz, enz...
Bewerkt door haemoglobine, 03 april 2010 - 11:49.