Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

Apple vs. Windows

• Log in om te reageren
185 reacties op dit onderwerp
Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#46 Geplaatst 01 april 2010 - 21:14

Bibie zei:

Hier kun je dat terugvinden. :) (het staat op p127 bij "fix capitalization".)

Wat een leuk laptopje seg! Ben er echt heel erg blij mee!

Ik heb het in 't Nederlands staan en vind ik het nog niet :blont:

1 minuut later: ik heb het! :LOL: DANK JE!!
En inderdaad, leuk hé, mac ;)

Bewerkt door Frances, 01 april 2010 - 21:15.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#47 Geplaatst 01 april 2010 - 22:12

Bibie zei:

Hier kun je dat terugvinden. :) (het staat op p127 bij "fix capitalization".)

Wat een leuk laptopje seg! Ben er echt heel erg blij mee!

Ik heb hem vandaag zien staan in het winkelcentrum. Is het de Macbook, die witte? Daar naast stond de Mac Air en de Mac Pro en de specificaties van de Macbook (ook de goedkoopste) waren precies beter in vergelijking met de andere twee die toch wel veel duurder waren omdat ze wat platter waren..

Bewerkt door Spanishke, 01 april 2010 - 22:16.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#48 Geplaatst 01 april 2010 - 22:50

Spanishke zei:

Ik heb hem vandaag zien staan in het winkelcentrum. Is het de Macbook, die witte? Daar naast stond de Mac Air en de Mac Pro en de specificaties van de Macbook (ook de goedkoopste) waren precies beter in vergelijking met de andere twee die toch wel veel duurder waren omdat ze wat platter waren..

Ja hé! Ik heb dat ook gemerkt, dus ik vond deze zeker de beste. De Macbook Pro heeft zelf minder GB harde schijfruimte dan de gewone Macbook en voor de rest dezelfde specificaties. En de Macbook Air is helemaal minder, maar hij kost een pak meer omdat hij zoveel dunner is.

Ik heb deze:
Geplaatste afbeelding

Ik hoop enkel dat de toetsen na een tijdje niet zwart worden :ha .

Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#49 Geplaatst 01 april 2010 - 23:12

Bibie zei:

Goed onderhouden en dat gebeurt dan niet ;) Leuk dat die nu beter is! :thumb:

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#50 Geplaatst 03 april 2010 - 00:15

Bibie zei:

Ja hé! Ik heb dat ook gemerkt, dus ik vond deze zeker de beste. De Macbook Pro heeft zelf minder GB harde schijfruimte dan de gewone Macbook en voor de rest dezelfde specificaties. En de Macbook Air is helemaal minder, maar hij kost een pak meer omdat hij zoveel dunner is.

Ik heb deze:
Geplaatste afbeelding

En ook omdat die een fire-wire poort heeft en de alluminium behuizing waarschijnlijk ook wat duurder uitkomt dan de witte...

Wat de toetsen betreft, geen probleem hoor, ik heb de mijne nu bijna 3 jaar, en die zijn nog steeds wit en hebben nog al hun lettertjes :d

Voor het onderhoud: leg de Macbook uit, en neem 2 microvezeldoekjes bij de hand, 1 vochtig maar goed uitgewrongen en 1 droog.
Ga traagjes en een beetje schuin over de toetsen zonder al te hard te duwen van de ene kant naar de andere met het vochtig doekje en dan met het droge doekje.
Idem voor het scherm en de buitenkant, zeker geen producten op gebruiken!

Als de vlakke zijkanten naast de trackpad of de trackpad zelf wat vuiler is, durf ik wel eens zo'n (eveneens vochtige maar goed uitgewrongen) wonderspons te gebruiken, dat werkt zéér goed!
Dit bestaat in Mr Proper, maar ik heb een pak liggen die ze eens in de Aldi verkochten als aanbieding.

Let in ieder geval steeds op dat alles goed uitgewrongen is en dat er geen water meer kan uitlopen, want dat zou je Macje niet graag hebben!

Ik zie dat je plezier beleeft aan je Macbook, dat eigenlijk ook niet anders kan :d

Heb je de gewoonte van vensters rechts te sluiten al afgeleerd? ;)
Dat is het enige ding waar ik echt aan moest wennen!

Bewerkt door haemoglobine, 03 april 2010 - 00:15.

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#51 Geplaatst 03 april 2010 - 00:33

haemoglobine zei:

En ook omdat die een fire-wire poort heeft en de alluminium behuizing waarschijnlijk ook wat duurder uitkomt dan de witte...

Wat de toetsen betreft, geen probleem hoor, ik heb de mijne nu bijna 3 jaar, en die zijn nog steeds wit en hebben nog al hun lettertjes :d

Voor het onderhoud: leg de Macbook uit, en neem 2 microvezeldoekjes bij de hand, 1 vochtig maar goed uitgewrongen en 1 droog.
Ga traagjes en een beetje schuin over de toetsen zonder al te hard te duwen van de ene kant naar de andere met het vochtig doekje en dan met het droge doekje.
Idem voor het scherm en de buitenkant, zeker geen producten op gebruiken!

Als de vlakke zijkanten naast de trackpad of de trackpad zelf wat vuiler is, durf ik wel eens zo'n (eveneens vochtige maar goed uitgewrongen) wonderspons te gebruiken, dat werkt zéér goed!
Dit bestaat in Mr Proper, maar ik heb een pak liggen die ze eens in de Aldi verkochten als aanbieding.

Let in ieder geval steeds op dat alles goed uitgewrongen is en dat er geen water meer kan uitlopen, want dat zou je Macje niet graag hebben!

Ik zie dat je plezier beleeft aan je Macbook, dat eigenlijk ook niet anders kan :d

Heb je de gewoonte van vensters rechts te sluiten al afgeleerd? ;)
Dat is het enige ding waar ik echt aan moest wennen!

:ha De vensters links sluiten is eigenlijk nog het makkelijkste gegaan. Als ik op Florian zijn pc zit heb ik nu al de gewoonte om naar linksboven te gaan. Hetgeen waar ik wat aan moet wennen is dat op het kruisje duwen niet wil zeggen dat het programma effectief gesloten is. En ook nog wat aan het feit dat ik mijn venstertjes niet meer kan maximaliseren. Maar Exposé en Spaces zijn wel nog fijn om te gebruiken, dan heb je vier bureaubladen, of al je venstertjes mooi geordend. Ik moet nu nog wat aan het zoeken hoe ik stacks kan maken in het Dock en daar een mooi mapje voor kan kiezen. Ik wil bijvoorbeeld alle Microsoft Office programma's in 1 stack, en alle iLife programma's in een andere stack.

Ik had ook nog een vraagje ivm iPhoto. Zet hij al je foto's daar dubbel in? Want als ik bij "afbeeldingen" ga kijken in de Finder, dan staat er een icoontje "iPhoto Library" en daar staat nu al 7gb in? Dus staan die foto's én op de harde schijf en dan nog eens gekopieerd in iPhoto?

Bedankt voor de kuis en onderhoudstips! Die zullen zeker nog van pas komen! :)

Geplaatste afbeelding

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#52 Geplaatst 03 april 2010 - 11:22

Bibie zei:

:ha De vensters links sluiten is eigenlijk nog het makkelijkste gegaan. Als ik op Florian zijn pc zit heb ik nu al de gewoonte om naar linksboven te gaan. Hetgeen waar ik wat aan moet wennen is dat op het kruisje duwen niet wil zeggen dat het programma effectief gesloten is. En ook nog wat aan het feit dat ik mijn venstertjes niet meer kan maximaliseren. Maar Exposé en Spaces zijn wel nog fijn om te gebruiken, dan heb je vier bureaubladen, of al je venstertjes mooi geordend. Ik moet nu nog wat aan het zoeken hoe ik stacks kan maken in het Dock en daar een mooi mapje voor kan kiezen. Ik wil bijvoorbeeld alle Microsoft Office programma's in 1 stack, en alle iLife programma's in een andere stack.

Ik had ook nog een vraagje ivm iPhoto. Zet hij al je foto's daar dubbel in? Want als ik bij "afbeeldingen" ga kijken in de Finder, dan staat er een icoontje "iPhoto Library" en daar staat nu al 7gb in? Dus staan die foto's én op de harde schijf en dan nog eens gekopieerd in iPhoto?

Bedankt voor de kuis en onderhoudstips! Die zullen zeker nog van pas komen! :)

Ja, het is inderdaad het lastigst als je dan weer op een pc komt, dat je terug naar rechts moet om die te sluiten :)

Ja, venster sluiten is niet automatisch programma afsluiten, als je een programma echt wil afsluiten gebruik je gewoon de functie (Apple) toets en Q tegelijkertijd, dan wordt het volledig afgesloten.

Om de stacks in het dock te maken, niet moeilijk, open gewoon de finder, klik op programma's, en sleep de map Office gewoon naar de dock. Dan wordt die daar toegevoegd en blijft die ook in programma's staan.
Voor iLife idem.
Als er programma's op je dock staan die je niet gebruikt, klik en sleep je die gewoon naar je bureaublad, dan zijn ze uit de dock (maar staan ze nog steeds in programma's)!

iPhoto bewaart inderdaad alles wat je doet in zijn blibliotheek, dus is het in feite niet nodig om je foto's nog eens in afbeeldingen te bewaren.
Als je hem goed gebruikt en je foto's schikt van in het begin kun je alles gemakkelijk terugvinden.
Als je op de bibliotheek staat en het menu oproept, kun je ook "toon pakketinhoud" kiezen, en dan gaat die open in een finder venster.
Daar vind je de originelen alsook de gewijzigde foto's volgens dossier terug.
Je kunt ook meerder bibliotheken aanmaken als je dat wil!

Een tip om alles overzichtelijk te houden: bewaar alles in de goede map, ttz in je thuismap.
Dus alles wat afbeeldingen zijn in de desbetreffende map waar je onderdossiers naar believen kunt bijmaken, voor films of documenten of ... hetzelfde.
Als je nieuwe programma's installeert, kies je ook via de voorkeuren de locatie waar je documenten met dit programma gemaakt wil bewaren, dan staat alles in je thuismap als je eens wil herinstalleren of zo, gemakkelijker om alles over te zetten in geval van.

Er zijn enorm veel mogelijkheden met de functietoets die het je gemakkelijk maken, maar te veel om zomaar eventjes uit te leggen.
Kijk eventjes in de hulp, je zult verrast zijn!

Functie (Apple) + R= pagina vernieuwen (bv Safari)
        "            + Z= wijziging ongedaan maken
        "            + C / V / X= kopiëren / plakken / knippen
        "            + shift + 4= printscreen maken met een te selecteren zone
Enz, enz, enz...

Bewerkt door haemoglobine, 03 april 2010 - 11:49.

Geplaatste afbeelding

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#53 Geplaatst 05 april 2010 - 17:48

Een handige link die ik bij de overschakeling had gevonden (en nu bij het rangschikken van mijn bladwijzers toevallig terug tegenkwam):
macmiep.nl: online cursus Mac OS X voor beginners, gevorderden en switchers

Je vindt er soms kleine trucjes terug waarvan je het bestaan niet wist ;)
Kan altijd handig zijn!

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#54 Geplaatst 05 april 2010 - 17:55

Handig! Dank je wel voor de tips :thumb: . Die komen goed van pas. :)

Geplaatste afbeelding

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#55 Geplaatst 07 april 2010 - 14:02

:thumb: :thumb: :thumb:

Guest_Jokari_*
Guest_Jokari_*

#56 Geplaatst 07 april 2010 - 14:09

voor mij geen gewone pc meer. :) Mac kan die zware fotoprogramma's en bestanden tenminste aan zonder te crashen. Ik kan hier zonder probleem Photoshop, Bridge, IPhoto, Safari, Mail en RapidWeaver tegelijk open hebben, en met een bestand van 50 MB bezig zijn, dat moest ik in Windows niet proberen. :)

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#57 Geplaatst 08 april 2010 - 23:25

Jokari zei:

voor mij geen gewone pc meer. :) Mac kan die zware fotoprogramma's en bestanden tenminste aan zonder te crashen. Ik kan hier zonder probleem Photoshop, Bridge, IPhoto, Safari, Mail en RapidWeaver tegelijk open hebben, en met een bestand van 50 MB bezig zijn, dat moest ik in Windows niet proberen. :)

Zoveel is zeker :d
Alleen maar meerdere programma's tegelijkertijd gebruiken kan een pc al niet aan, laat staan hetgeen je gebruikt ;)
En van grote bestanden houdt pc ook niet!

Je zou daaaagen bezig zijn met "ok" of "annuleer" te klikken en te heropstarten tegen dat dit allemaal tegelijk kan :LOL:

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#58 Geplaatst 09 april 2010 - 00:07

Ik ga binnenkort ook weer naar Apple overstappen. Ik houd dit topic dus in de gaten voor al de tips ;)

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#59 Geplaatst 10 april 2010 - 13:15

Smitten Kitten zei:

Ik ga binnenkort ook weer naar Apple overstappen. Ik houd dit topic dus in de gaten voor al de tips ;)

Goed van je!

Het zal je leven er zeker gemakkelijker op maken ;)

Een goed adres om gratis programma's te vinden, wel in het frans, maar de programma's worden geinstalleerd in de taal van je Mac, of indien niet beschikbaar in het engels:
Téléchargements pour Mac gratuits, jeux et logiciels - freeware - Démo - Beta

Bestaat waarschijnlijk ook wel in het nederlands, zo'n site, maar mijn ventje is franstalig, en die vind ik wel goed met uitleg en screencaps!

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#60 Geplaatst 10 april 2010 - 14:44

Pfff! Ik wil toch even komen klagen. Het is niet echt op Mac, maar wel op de Office 2008 voor Mac. Hij wilt mijn spellingscontrole niet doen :( Ik heb het probleem al op internet gezocht en ik kom op diverse fora uit met mensen met net hetzelfde probleem. Het moet één of andere bug zijn. Snif! En ik ben zeker dat ik in mijn thesis wel hier en daar eens een fout typ. :( Daarenboven telt hij mijn woorden ook niet helemaal correct. (aangezien wij een minimum aantal woorden moeten hebben ben ik dus al gefixeerd op dat metertje :ha ). Soms gaat hij opeens 200-300 woorden naar boven om dan weer peilsnel naar beneden te gaan. Daar krijg ik het dus van hé!

Bewerkt door Bibie, 10 april 2010 - 14:45.

Geplaatste afbeelding