Spring naar inhoud

- - - - -

Solliciteren: wat kunnen ze vragen? Nieuwe vraag van Bibie p2

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 31 maart 2010 - 13:05

Zoals ik in een :( ander topic :( al zei moet ik morgen gaan solliciteren voor een logo functie.
Wat kunnen ze zoal vragen en vooral: wat moet ik erop antwoorden.

In die sector heb ik nog geen praktijkervaring (ziekenhuis)
Hoe compenseer je dat?

Wat mag ik zeker NIET zeggen, wat zeg ik beter WEL...

Hoe meer tips hoe liever!

Bewerkt door Aldhissla, 12 april 2010 - 17:04.

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.109 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 31 maart 2010 - 13:14

noem je 3 beste en 3 slechste eigenschappen. dat is een echte klassieker.
waarom soliciteer je op die functie, wat verwacht je van die functie?

zet in de verf wat je wel kunt en dat je de nodige skills hebt voor de job en dat je eenzelfde functie in een andere sector hebt gedaan (?), en dat je weet dat je ook nog wel wat moet bijleren over zaken typisch in deze sector, maar dat je graag bijleert en dat je weet dat je de capaciteiten hebt om dit snel op te pikken.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 31 maart 2010 - 13:16

Heel vaak vragen ze waarom je juist bij hen wil werken, wat je ervaringen zijn, heb je al logopedie gegeven aan mensen in een ziekenhuis,...
Je positieve kanten en je negatieve kanten.
Waarom ze voor jou zouden kiezen...
Misschien als je nog geen ervaring hebt in een ziekenhuis, eens voor jezelf op een rijtje zetten waarom ze juist wel voor jou zouden kiezen
In welk ziekenhuis is het?

Enne... heel veel succes :thumb:

Geplaatste afbeelding

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 31 maart 2010 - 13:21

Er wordt ook vaak gevraagd of je je kan vinden in de visie en missie van de instelling.
Of je een teamplayer bent, hoe je conflicten oplost en feedback geeft....Als je kijkt op vacature.com vind je nog tips terug.
Succes! :duim:
Geplaatste afbeelding

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#5 Geplaatst 31 maart 2010 - 16:22

Inderdaad, de visie. Ik zou toch wel wat research doen over de plaats waar je gaat solliciteren. Dat je op de hoogte bent van het reilen en zeilen daar, zonder dat je er al gewerkt hebt. Nuja, voor zover je die dingen te weten kan komen als buitenstaander.

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 31 maart 2010 - 16:32

Ze kunnen ook vragen wat je wilt verdienen.
Heb een tijd geleden eens gehoord dat je eigenlijk geen bedrag mag zeggen, maar dat je wel moet weten wat je waard bent.

Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 31 maart 2010 - 16:35

Waarom je bij je vorige werkgever weggaat of ontslaan werd. En hoeveel je daar verdiende en ev. extra's...

Guest_mel en pieter_*
Guest_mel en pieter_*

#8 Geplaatst 31 maart 2010 - 16:47

bij mij hebben ze deze vragen eens gesteld:

Hoe motiverend je bent?
Of je consequent bent?
Wat jij verwacht van uw baas of medewerkers!

Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#9 Geplaatst 31 maart 2010 - 16:49

Waarom zouden wij jou aannemen en niet iemand anders?
Daarop kan je antwoorden dat je je 100% zal inzetten voor deze functie en bv. dat het woord 'opgeven' niet in je woordenboek staat.

Voor meer tips PM je me maar want ik geef sollicitatietraining :)

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 31 maart 2010 - 18:03

Veelgestelde vragen:

- wat verwacht je van deze job? --> gewoon zoveel mogelijk zeggen wat er in de functieomschrijving beschreven staat.
- wat is je beste ervaring op werkvlak/stagevlak en je slechtste ervaring
- noem drie sterke punten en drie werkpunten. --> werkpunten kunnen ook positief gedraaid worden (vb. nooit zeggen dat je slordig bent, maar je kan vb. wel zeggen dat je ongeduldig bent. Dit is negatief, maar kan ook positief zijn in bepaalde jobs. Dan ga er achter zitten om snel resultaat te hebben, ben je een doorzetter...)
- wat weet jij over ons bedrijf en over deze job? (op internet zoeken en zeggen wat je weet)
- waarom zouden we jou moeten nemen en niet iemand anders? Wat is jouw meerwaarde? (probeer creatief te zijn. Zeg niet zoals zovelen dat je gemotiveerd bent, maar zoek iets waar jij echt goed in bent en gevraagd wordt in deze job!)
- wat zijn je hobby's (dit om te weten hoe flexibel je bent)?
- wat is je loonsverwachting?
- wat zijn je werkervaringen en wat is de reden van stopzetting...
- wat is je motivatie tot deze functie (probeer ook hier creatief in te zijn). Denk na over wat je goed kan en link dat aan wat er gevraagd wordt van profiel.

Ik vind altijd dat je bij sollicitatie beter niet TEVEEL zegt. Zeg wat ze vragen en als ze meer willen weten over een bepaald detail, zullen ze het wel vragen.
Indien je positieve referenties hebt, kan je deze zeker aanhalen.

Heel veel succes!
Geplaatste afbeelding

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#11 Geplaatst 31 maart 2010 - 19:26

Ja mieketje dat vind ik dus ook een hele goeie tip! Niet teveel "babbelen", soms kan je dat hebben als je nerveus bent enzo, laat gerust stiltes, beter te weinig zeggen dan iets verkeerds zeggen. (ik heb dat moeten leren want ik ben een echte flapuit die altijd teveel foute dingen zegt haha)

Ik denk dat het vaak geeneens echt draait om wat je allemaal zegt maar hoe je overkomt.
Gewoon kalm en vriendelijk antwoorden, lachen en in de ogen kijken en een 'open houding' dus niet met de armen en benen gekruist zitten maar je handen laten rusten op de tafel en niet friemelen bvb...dat zijn dingetjes waar ik probeer te letten :)
Kweetnie hoeveel procent van een gesprek ik bodylanguage!

En denk bij jezelf, je hebt niks te verliezen alleen te winnen! (dan zeg ik altijd voor ik binnen ga tegen mezelf en daar wordt ik kalm van)
Wat ik ook belangerijk vind is dat je positief moet denken! Denk, ik ga die job hier eens binnenhalen (natuurlijk zonder arrogantie)

Bewerkt door sneeuwwitje, 31 maart 2010 - 19:32.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 01 april 2010 - 12:43

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#13 Geplaatst 01 april 2010 - 12:55

en en en hoe is het gegaan????? :dance:

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 01 april 2010 - 13:17

tis maar om 15u20 hoor ;)
dus ben nog bezig met me voor te bereiden!

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 01 april 2010 - 13:21

@Joloka: in het UZ gent

Ik vind geen 3 goede en slechte eigenschappen :oops:

Geplaatste afbeelding