Spring naar inhoud

- - - - -

Nierdieet of gewone voeding?

• Log in om te reageren
46 reacties op dit onderwerp
Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#1 Geplaatst 04 april 2010 - 21:28

De oudste van mijn drie poezen heeft, zoals vele oudere poezen, last van haar nieren. Daar moet ze speciale voeding voor krijgen, nierdieet dus...
Ik koop dat in droge brokken en natvoer... Van Hills en Royal Canin..
De andere twee krijgen tegenwoordig ook die droge brokjes omdat het beter is voor hen om deze te eten, dan dat de patient gewone droge brokjes zou eten...
Hun natvoer is gewoon, dus voor gezonde katten die geen speciale voeding nodig hebben...
De laatste tijd eet mijn nierpatientje dat eten niet meer graag en zit dan te wachten bij de andere twee totdat die weggaan en zij nog wat kan eten van hun gewone eten.. Moeilijk is dat niet, want mijn kater wil haar niereten altijd opeten en verlaat zijn potje dus...
ik besef dat deze manier van eten niet goed is voor mijn oudste... als ik haar dieetvoeding afwissel met gewoon eten, dan vervalt 70% van het nut van dat dieet-eten...
Mijn gevoel vind het zielig dat zij iets moet eten waar ze niet meer zo gek van is... ze eet wel gretig dat andere eten op.. maar mijn verstand zegt dat ze enkel dat nierdieet mag hebben voor haar gezondheid...
Dilemma: een langer en gezonder leven met eten tegen haar zin (of zelfs niet eten) of een korter leven met lekker eten? (dit is heel zwart-wit gevraagd, maar jullie begrijpen mijn vraag wel he?

wea
wea
  • 5.927 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 04 april 2010 - 21:30

kan je haar niet in een andere kamer voederen? dan ziet ze het andere eten niet.

Tja, moeilijk, maar ze lust het eten wel, alleen eet ze het ander leiver. ik zou toch proberen haar op de juiste voeding te houden.

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#3 Geplaatst 04 april 2010 - 21:43

Ik heb inderdaad haar eten al in de woonkamer gezet... dan gaat ze er naartoe, likt er aan en eet een paar stukjes, maar dan gaat ze weg... ook al ziet of ruikt ze het andere eten niet...
Ik vrees dat ik inderdaad mijn verstand moet gebruiken en mijn hart op de tweede plaats in dit geval... voor haar gezondheid .. maar het is wel zielig als je ziet dat ze niet wild is van haar eten... ze moet natuurlijk ook wel genoeg eten he... hoewel, als ze echt honger zou hebben, dan zal ze overdag zeker van haar brokjes eten...

Ria
Ria
  • 221 berichten

#4 Geplaatst 04 april 2010 - 23:31

Ik denk dat dat nierdieet echt wel noodzakelijk is . Zet ze desnoods allemaal op nierdieet , als ze honger hebben zullen ze het wel eten .

Mijn ervaring met Hill's is dat ze het niet zo smakelijk vinden maar dat het wel goede voeding is . Ik spreek dan over honden die Hill's dieetvoeding kregen . Seppe kreeg jaren k/d (nierdieet, hij had geen keuze) , hij werd 15 jaar . Fieke kreeg r/d (extra-lightvoeding) .

Misschien eens op zoek gaan gaan nierdieetvoeding binnen andere merken dat smakelijker is ?

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 05 april 2010 - 00:24

Nierdieet! Wil je een kat die langzaamaan slechter en ziek wordt of een kat die nog jarenlang gezond voort kan? Let wel, een kat met nierproblemen gaat zichzelf langzaam vergiftigen. Dat wil je toch niet voor je kat?

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 05 april 2010 - 00:28

Zwartje moest niets weten van de Hills speciale voedingen maar is vel heel tuk op die van RC. Misschien volledig overstappen naar RC? Ik doe soms ook een beetje van andere brokjes onder zijn portie, om het zo wat af te wisselen he.

Toen hij de laatste keer iets zwaar voor had, mocht hij misschien nooit meer natvoer e.d. Ik heb hem toen 3 maand zonder natvoer gezet voor ik weer mocht proberen. Dat vond ie ook niet leuk natuurlijk, maar je hebt geen keuze he...

Flashemieke
Flashemieke
  • 2.039 berichten
  • 11 katten

#7 Geplaatst 05 april 2010 - 00:32

Blikvoer voor de nieren is hier ook een probleem dito als blaasgruisdieet, de dieetkorrels van RC lusten ze dan gelukkig wel, dus ik geef porta 21, carnibest, almo nature, shessir als blikvoeding en met het laatste bloedonderzoek was alles in orde, dus........en belangrijk is wel dat een nierpatientje moet eten, eenmaal als ze minder eten, kan het snel slechter gaan, soms voelen ze zich sneller wat misselijk zodat ze niet willen eten .  Dus effe zoeken naar kwaliteitsblikvoer wat ze lust, desnoods zoals hier minder blik,meer korrel ?  En toch voor zekerheid om de 3 maand op kontrole, zo heb ik het gedaan om er toch iets meer kontrole over te hebben;

Bewerkt door Flashemieke, 05 april 2010 - 00:40.

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 05 april 2010 - 09:29

Figaro heeft ook jaren dat speciale nierdieet gekregen. Hij ging langzaam verder achteruit toen hij 15 was. Floortje, onze andere poes stierf plots en hij treurde. We adopteerden Mimi en Mimi was een gezonde poes die geen speciaal dieet volgde. Mimi kreeg lekker eten en hij at bijna niets meer van zen speciale natvoer. Maar wilde wel de restjes van Mimi oplikken. Toen hebben we de beslissing genomen om Figaro ook een klein beetje gewoon natvoer te geven. (Harde brokken bleven speciale voeding)
Ze kregen elk 's ochtend een klein beetje natvoer en Figaro smulde dat telkens zo lekker binnen. Hij heeft nog een half jaar geleefd, Maar dan toch lekker kunnen smullen. Ieder zijn keuze natuurlijk. ik weet niet hoe oud je kat is. Maar ga je iemand van 90 jaar goede boter ontzeggen omdat zijn cholesterol te hoog is?
De hoeveelheid natvoer daat hij kreeg was trouwens niet erg groot. het merendeel van zijn voeding bestond uit harde brokken. Dus de hoeveelheid eiwit dat hij zo "extra" binnenkreeg was ook niet echt hoog.
Neem een juiste beslissing en geniet nog heel veel van elk moment :hug:
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 05 april 2010 - 10:13

Misschien moet je eens een ander merk kopen? De dag van vandaag heb je niet enkel Hills en Royal Canin die dit maken. Kijk eens op zooplus?

Ik zou toch ook zorgen dat ze in een aparte kamer zitten en het juiste opeten. Dat hij het laat staan, is gewoon om jij achteraf toelaat dat hij het mag eten. ALs hij enkel dat krijgt en niet anders, zal hij zich er na een paar dagen wel bij neerleggen.

Je kan natuurlijk ook een combinatie maken. Dat je enkel speciale brokken geeft en dagelijks zo'n max 40 gram gewoon natvoer. Dan zal het geen kwaad kunnen als hij het meest speciale brokken eet.

Bewerkt door Mieke'tje, 05 april 2010 - 10:15.

Geplaatste afbeelding

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#10 Geplaatst 05 april 2010 - 11:45

Dat heb ik ook al gedaan... Gewoon eten mengen met dat nierdieet... probleem is dat de DA zegt dat dan de werking van dat nierdieet voor 70% vermindert... Dan heeft het geen nut natuurlijk... Dus moet ik in principe zowel de brokjes als de natte voeding voor de niertjes geven, anders heeft het geen nut...
Ik zal eens op zooplus kijken naar die andere merken...
Ik heb bij Tom& Co wel eens een ander merk gekocht, maar kende dat niet en dan ben ik toch altijd een beetje achterdochtig naar de waarde ervan... Mijn DA heeft het altijd over Hills en RC, dus dan vertrouw je dat he...
Maar ik kijk zeker eens naar die andere merken! Bedankt!
Musti is uiteindelijk nog maar 8 of zo (schatting want het is ook weer een sukkelaartje die niet meer gewenst was... Ik heb ze nu 7 jaar en toen werd ze op 1 jaar geschat... Dus ouder dan 8 zal ze niet zijn he... (jong om als nierpatient door het leven te moeten he...)

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#11 Geplaatst 05 april 2010 - 11:54

Ik heb een aantal nierkatten ( PKD nieren)
Ik heb bewust gekozen ervoor om geen katje te pesten, of te wel ik zet ze niet op nierdieet.
Wanneer een kat niet eet of slecht eet, dan zal dit voor het lichaam veel schadelijker zijn, dan wanneer ze wel normaal eten.
Queen* is 6 jaar geworden, de laatste weken, voor dat ze stierf, ging het beduidend slechter met haar. Veel drinken, vermageren en algeheel ziek zijn.
Ze heeft die 6 jaar lang een heel gelukkig leven gehad, heb haar nooit geplaagd met nu moet je nierdieet eten, het was een poes die zo haar eigen brokjes wilde eten, bij verandering moest ik met haar het ook heel langzaam doen.
Sabrina een poes die in augustus 10 hoopt te worden. Inmiddels is ze als gevolg van haar PKD dement. Ze eet goed van haar brokjes, maar ze moet wel blijven eten. En tot nu toe doet ze dat wel, al heeft ze wel geregelde terugslagen.
Persoonlijk vind ik het zeer belangrijk dat ze een gelukkig leven hebben, waarin ze mogen eten wat ze zelf willen, dan een langer leven met kwelling.
Moet je je zelf eens voorstellen dat je dingen elke dag moet eten die je niet lekker vind. Maar je moet ze eten omdat het zo gezond voor je is. :onzeker:

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 05 april 2010 - 12:06

Ik denk dat ik het verkeerd verstaan heb, het probleem zit enkel bij het natvoer? Hoeveel van hun dieet is eigenlijk natvoer dan? Want Zwartje staat op een blaasgruisdieet maar krijgt daar ook geen natvoer van. Vind ie vreselijk vies... Hij krijgt dus een halve blikje pro plan delicate of almo nature per dag. Enorm veel is dat niet, maar zo heeft hij wel zijn snack zonder dat er afbreuk gedaan wordt aan die speciale brokjes.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 05 april 2010 - 12:21

Het hangt inderdaad ook af van de verhouding tussen natvoer en brok.
Hier is hun hoofdvoer brok en krijgen ze elk zo'n 35 gram natvoer per dag. Ik denk dat het dan geen kwaad kan, maar als je hoofdzakelijk natvoer heeft, is het wel een probleem. Dan zou ik persoonlijk kijken voor een ander merk of eventueel minderen in natvoer of mengen met de goede brok?

Bewerkt door Mieke'tje, 05 april 2010 - 12:22.

Geplaatste afbeelding

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 05 april 2010 - 13:10

Krijgt je kat "fortekor" voor haar nieren?  Ons minneke kreeg dat en wou ook geen speciale voeding eten.  De DA vond het belangrijk dat ze goed bleef eten omdat ze anders te mager werd, dus wisselde ik af. Dat vond de DA prima.  Maar ik moest dan wel zeker haar fortekor goed geven, dat was dan wel super belangrijk.
Je moet zorgen dat ze ook haar gewicht houdt, want anders wordt ze te zwak.  Bel gewoon even naar de DA en vraag het even voor alle zekerheid.  Dan ben je gerust. ;)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 05 april 2010 - 17:06

Ik zou onder de dieet brokjes toch gewone brokjes mengen die ze liever eet. Oké, het effect zal misschien met 70% verminderen, maar ze gaat er wel van eten, terwijl ze nu enkel de gewone brokjes wil eten, dan lijkt het me toch beter om de brokjes te mengen. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag