Spring naar inhoud

- - - - -

zwerfkatertje

• Log in om te reageren
38 reacties op dit onderwerp
Guest_Yena_*
Guest_Yena_*

#1 Geplaatst 31 maart 2009 - 18:09

Hoi hoi,
Ik ben hier nieuw en heb een vraagje.  Ik heb een 2 weken geleden hier bij ons in onze magazijnen een zwerfkater gevonden.  Hij leek mij ziek en ik heb hem eten gegeven.  Resultaat, de dag nadien was hij lekker door het kattenluikje in onze bureau binnengegaan en lag daar te slapen in het mandje van ons Bolleke (is onze andere 'echt wilde' zwerfpoes).  Bolleke was hier niet mee gediend en zij viel aan, precies of haar leven hing ervan af.  Aangezien ik hem helaas zelf niet kon houden, omdat ik bij ons in de privé al 4 poezenkinders heb (waarvan 3 probleemgevallen, allergie, psychologische problemen e.d.).  Zij kunnen wel buiten in onze ren maar zij komen ook niet in contact met Bolleke.  En het katertje bij Bolleke zetten, dat ging dus helemaal al niet.   Dus met pijn in mijn hart naar een opvang gezocht, en ik mocht hem naar een medewerkster thuis van het Poezennestje brengen, een opvang en adoptiecentrum voor katten (geen asiel hoor).  Maar ik moest hem wel eerst genezen want hij had niesziekte.  Dus 8 dagen heb ik het beestje verzorgd met antibiotica, en met veel verdriet, tranen en pijn in het hart, ben ik hem gisteren gaan wegbrengen naar zijn tijdelijk pleeggezin, in afwachting van nieuwe baasjes.
Maar mijn vraag is, hij is niet gecastreerd en sproeit dus echt van de ene stap naar de andere.  Die mevrouw van het opvanggezin had hem gisteren 10 minuten uit zijn bench gelaten en mijnheer had al 3 keer gesproeid.  Ook hier in onze bureaus, als ik hem even los liet lopen als Bolleke er niet was, op enkele minuten tijd sproeit hij de hele boel onder (zo erg heb ik nog nooit gezien).  Die mevrouw gaat hem morgen laten castreren in de hoop dat hij hiermee stopt.  Want anders zal het wel een probleem zijn om een goede thuis voor hem te zoeken.  Hebben jullie hier enige ervaring mee ?  Ikzelf heb ook wel een sproeikater in huis, maar die is beginnen sproeien na zijn castratie, omwille van psychologische problemen.  Met clomicalm is mijn beestje echter terug wat gelukkiger en is het onder controle te houden.  Maar die andere kater, die sproeit dus echt tegen alles wat hij op zijn weg tegenkomt.  Zou dit overgaan na de castratie ?  Het is zo erg voor hem want hij is vermoedelijk door iemand hier gedropt.  Want hij is een heel lieve kater, die onmiddellijk de kattenbak herkende, en die ook mensen gewoon is.  Hoop echt dat dit goed komt voor het beestje.  Maar zijn hormonen zullen nu wel op til slagen maar ik weet niet of het overgaat als hij gecastreerd is.  
Bedankt en groetjes,
Yena

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#2 Geplaatst 31 maart 2009 - 18:11

Ik heb toch al gehoord dat ze castreren om sproeien te doen stoppen maar heb ook al gehoord dat het niet bij alle katten gedaan is dan maar ik hoop voor jou dat het bij dit katertje dan wel in orde is zodat hij een goede thuis kan vinden!
En heel tof dat je zo goed voor hem zorgt en gezorgd hebt! :thumb:

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#3 Geplaatst 31 maart 2009 - 18:17

voor zover ik weet helpt castratie bij de meeste katers hoor ;) niet bij allemaal, maar de kans is groot dat het helpt :)

proficiat met je redding, echt heel lief van je!! :)

Guest_Yena_*
Guest_Yena_*

#4 Geplaatst 31 maart 2009 - 20:14

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn hart ligt bij de diertjes dus ik zal steeds alles doen om ze te redden.
Het liefst van al had ik hem zelf bijgehouden maar met ons Bolleke ging het echt niet.  Ik was er het hart van in.  Maar Bolleke is een echte wilde kat (die we hier gevonden en gered hebben uit een 'konijnenstrop') en zij duldt geen andere katten in haar territorium.  Anders was ik de eerste om hem zelf een luxe-leventje aan te bieden.  
Ik hoop echt voor hem dat het sproeien ophoudt.  Ik heb ook gevraagd aan de mevrouw die hem tijdelijk opvangt, om mij op de hoogte te houden van alles, zodat ik ook weet waar hij terechtkomt (als hij al een baasje vindt uiteraard....).  Zo kan ik alles wat mee opvolgen en ben ik gerust.  
Groetjes,
Yena

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 31 maart 2009 - 20:23

Fijn dat je zo zorgt voor de poezels, meestal stopt het sproeien na castratie maar soms ook niet. En dan is dit wel echt een probleem. Maar ik dacht ooit eens ergens gelezen hebben dat je sproeikaters zo'n een kattenbroekje kon aandoen zodat hij niet meer tegen alles kan sproeien. Mss weet iemand anders hier iets meer over.
:)

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#6 Geplaatst 31 maart 2009 - 20:25

Yena zei:

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn hart ligt bij de diertjes dus ik zal steeds alles doen om ze te redden.
Het liefst van al had ik hem zelf bijgehouden maar met ons Bolleke ging het echt niet.  Ik was er het hart van in.  Maar Bolleke is een echte wilde kat (die we hier gevonden en gered hebben uit een 'konijnenstrop') en zij duldt geen andere katten in haar territorium.  Anders was ik de eerste om hem zelf een luxe-leventje aan te bieden.  
Ik hoop echt voor hem dat het sproeien ophoudt.  Ik heb ook gevraagd aan de mevrouw die hem tijdelijk opvangt, om mij op de hoogte te houden van alles, zodat ik ook weet waar hij terechtkomt (als hij al een baasje vindt uiteraard....).  Zo kan ik alles wat mee opvolgen en ben ik gerust.  
Groetjes,
Yena

het ziet er naaruit dat hij sowieso goed terecht zal komen dankzij jouw ;)

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 31 maart 2009 - 21:12

Fantastisch dat je je onfermd hebt over de poezzie. :flower:
Meestal gaat dat sproeigedrag na castratie helemaal over. Bij sommige katers niet of wel héél sporadisch ( hum hum...alweer: "Vettige Marley" ) :louche:
Wacht maar ff af en dan komt er wel een geschikt mandje voor dit mannetje. Succes hoor!

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 31 maart 2009 - 23:44

normaal helpt castreren wel tegen sproeien..en het is niet te zeggen als hij gecastreerd is dat jouw andere kater hem ook niet aanvaard...

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#9 Geplaatst 01 april 2009 - 00:11

Eerst en vooral, SUPER wat je voor dat lieverdje al gedaan hebt.

Dan den tweedes, doorgaans gaat dat sproeien over na de castratie. Het kan ook verergeren in een stressvolle situatie. En nu zou ik, als kater, een vreemde plek met een vreemde kat behoorlijk stressvol vinden, dus...

Guest_Yena_*
Guest_Yena_*

#10 Geplaatst 02 april 2009 - 12:27

Het gaat niet zo goed bij de opvang van het zwerfkatertje.  De mevrouw heeft mij vanmorgen gebeld met de melding dat hij echt niet te doen is.  Hij is gisteren gecastreerd maar zij kan hem niet uit zijn bench laten of hij sproeit wel 3 keer per minuut alles onder.  Ze laat hem dan constant in zijn bench zitten maar daar huilt hij alles bij elkaar.  
Dus voor haar kan het niet zo verder.  Zij heeft al tientallen katten geplaatst maar dit heeft ze nog nooit meegemaakt.  Heb bij mijn eigen dierenarts geinformeerd en we moeten het toch zeker 2 weken tijd geven eer al zijn hormonen terug normaal werken.  Die mevrouw van de opvang ging het nog aanzien tot morgenavond maar als het dan niet beter is, moet hij daar weg.  
Dan moet ik hem voorlopig gaan terughalen en een andere oplossing zoeken. Dat zal niet simpel zijn.  Als hij nou maar overeen kwam met mijn andere (wilde) zwerfkattin, dat zou al veel oplossen....maar helaas.
Hou jullie op de hoogte.
Groetjes
yena

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 02 april 2009 - 12:40

Drie keer per minuut sproeien lijkt me wel veel.  Volgens mij komt het door de stress doordat er zoveel katten zijn, waarschijnlijk wil hij voortdurend zijjn territorium afbakenen.  Arme kater, ik hoop dat het in orde komt.  Misschien als je hem nog 2 à drie weken kan houden, dat het tegen dan mindert, ik hoop het voor hem.

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 02 april 2009 - 12:55

En als je hem nu wat meer zou afzonderen van Bolleke?
Als het inderdaad is door stress en teveel andere katten in de buurt, kan dat misschien ook helpen?
Sproeide hij minder bij jou als bij de opvang of evenveel?

Dit is zeker geen makkelijke situatie, wil toch vermelden dat ik zeer onder de indruk ben van dit alles, echt super dat je dit doet :thumb:

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_Asrael_*
Guest_Asrael_*

#13 Geplaatst 02 april 2009 - 13:25

Super wat je voor de poezel gedaan hebt !!!
Die arme schat begrijpt er natuurlijk niets van dat hij iets doet dat wij mensen niet echt appreciëren.... :(
heb je niet de mogelijkheid om hem terug bij jou te nemen en af te zonderen van Bolleke totdat hij iets minder nerveus is en mss zal stoppen met sproeien? en dan geleidelijk Bolleke en de andere poezel aan elkaar laten wennen?

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#14 Geplaatst 02 april 2009 - 13:28

En misschien gaat het rapper als je hem bach bloesems ofzo geeft?

Guest_Yena_*
Guest_Yena_*

#15 Geplaatst 02 april 2009 - 13:39

Ik ga nu nog 2 dagen afwachten wat hij bij die mevrouw van de opvang doet, maar vermoedelijk zal hij daar toch wegmoeten hoor.  Dat beestje is daar ook doodongelukkig in zijn bench, terwijl er nog andere poezen rondlopen.  Ik denk dat we inderdaad een paar weken moeten aanzien  totdat zijn hormonen terug oké zijn, en dan zien hoever we staan.  
Als het morgen niet beter is, zal ik hem terug gaan ophalen en dan moet ik zien dat hij hier niet teveel in contact komt met Bolleke (weet alleen niet hoe...).  Ik zal dan volgende week ook eens bij onze dierenarts langsgaan om zijn urine en bloed te testen, en zijn vaccinaties in orde te brengen.  
Als het sproeien aanhoudt, en het is echt van de stress, heb ik aan het denken geweest om tijdelijk Clomicalm te geven.  
Ik heb in onze privé-woning een katertje rondlopen die psychologische problemen heeft, en die plast ook alles onder van de stress.  Hem geef ik (helaas) al bijna 6 jaar Clomicalm, en dat werkt bij hem perfect.  Hij sproeit nog sporadisch, maar geniet terug van zijn leven op een aangename manier, en dat is belangrijk.
Dus we zullen zien.
Laat jullie nog iets weten.
Bedankt en groetjes,