Spring naar inhoud

- - - - -

Testen

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.875 berichten
  • 13 katten

#16 Geplaatst 28 juni 2010 - 22:07

feroesti zei:

Neen, maar hoge coronavirus uitscheiding bij een poes zorgt ervoor dat de kittens meteen met dat virus in aanraking komen (ongeacht of het de moeder is, kan ook een andere poes in de nestomgeving zijn). Dat is een pak gevaarlijker om te muteren als ze dan door het verhuizen aan stress worden blootgesteld. Dus hoe lager je coranavirus waardes zijn in een cattery hoe minder de kans op fip als de kittens verhuizen.
En ook zelfs ook in een meerdere katten huishouden, als er hoge waardes zijn kan een kat die ineens wat zwakker is door ziekte of ouderdom, soms ook gaan muteren. Dit virus blijft rondcirkelen en ik heet dit een tijdbom, het is kwestie van tijd voor het ooit explodeert !
Daarom ben ik voor het hanteren van lage waardes (tot maximum 500) en om katten met een titer (500 en meer) niet in de groep te laten lopen.
Wij hebben dat jarenlang gedaan en hebben nu een groep met titers van 0-500 , hoger hebben we de laatste 2 jaar niet meer gezien. Nieuwkomers worden getiters en gaan in afzondering tot ze diezelfde negatieve waardes hebben, op die manier beschermen we de groep.
Blijvende dragers hebben we niet in de cattery.

Toen we ooit met fip te maken kregen bij een nestje hadden we bij de mama een waarde van 6000 !!!
Dit is dus een gevaarlijke situatie om kittens en andere katten aan bloot te stellen. Zulke waardes worden in groep ook niet snel meer negatief door het blijvend rondcirkelen van dit coronavirus virus ! Toen was het aan ons om te reageren als we dit wilden proberen voorkomen. En met die methode van titeren hebben we nooit meer kittens/katten aan fip verloren.
Voor ons heeft het dus gewerkt en die waardes vind ik dus zeer belangerijke testgegevens. De mamapoes is gesteriliseerd geweest en herplaatst , zij was een blijvende drager van die hoge waardes. Zij leeft nog steeds gezond en wel bij vrienden van ons.
Katten die blijvende dragars zijn vormen een gevaar voor de anderen en dienen dus best alleen gehuisvest te worden. Anders krijg je in groep voortdurende coronavirusuitscheiding wat gevaarlijk kan zijn.

het vervelende is dat het heel dubbel is. De waardes laag houden is op zich een goed idee. Een lage titer betekend lage aanwezigheid van corona en dus minder virus aanwezig dat zou kunnen muteren. Als ik 100 dubbeltjes vasthou is het makkelijker er eentje te verliezen dan wanneer ik er twee vastheb. Maar ook als ik er maar twee heb, dan nog kan ik een dubbeltje verliezen, of allebei. Waar coronavirus is kan het muteren. Je kunt het dus nooit 100% uitsluiten.

Mocht je dat wel willen proberen dan moet je zulke toeren uithalen dat je je moet afvragen of je dat dan wel wilt.

Bovendien, kittens die een hele lage coronatiter hebben kunnen evengoed bij iemand komen wonen die al een kat heeft met een hele hoge titer. Kitten wordt besmet, heeft er weinig weerstand tegen en voila.......... En dan? Dan heb je er alles aan gedaan om het te voorkomen en dan gebeurd het toch!
Natuurlijk moet je proberen het te voorkomen en de risico's zo laag mogelijk houden.
Maar wel met in je achterhoofd het stemmetje dat zegt dat je kitten ook de kans moet krijgen om weerstand op te bouwen. Ze kunnen nu eenmaal niet hun hele leven in een plastic bubble leven.

Nog een laatste punt en dan zal ik stoppen met schrijven ;)

Het fipvirus cirkelt niet rond. Je zou het wel denken aangezien het een virus is, maar het is aangetoond dat bijna elke kat die tot nu toe onderzocht is een andere mutatie van het virus heeft. Zelfs kittens uit hetzelfde nest hadden een andere mutatie. Dit betekend dat het fipvirus zelf zich niet als virus gedraagd en ook niet als (zwaar) besmettelijk te boek staat. Het circuleert niet.
Sterker nog, katten die bewust zijn geinfecteerd met het fipvirus (brrr moet er niet aan denken zeg) hebben de ingebrachte mutatie overwonnen! Ze hebben GEEN fip ontwikkeld! Wat zegt dit? Dat ze ondanks alles wat ze weten, nog niet zo veel weten.

Coronavirus is wel zwaar besmettelijk. Dat gedraagd zich als een echt virus. Maar als corona an sich is het dus niet gevaarlijk (behalve dan dat het kan muteren naar fip, wat op zich al erg genoeg is).

Maar ook dit staat in het andere topic duidelijk uitgelegd ;)

Ieder zijn eigen keus natuurlijk. Ik wil alleen maar zeggen dat je voorzichtig moet zijn met de informatie die als feit wordt gegeven. Is het feit? Of is het eigen mening? Eigen ervaring?
Mijn mening wordt duidelijk gekleurd door eigen ervaring. Feiten zijn onderzocht en daar baseer ik mijn voorzorgsmaatregelen grotendeels op. Daarop, en op eigen ervaring natuurlijk. Net als Feroesti.

Bewerkt door ginnie, 28 juni 2010 - 22:10.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#17 Geplaatst 29 juni 2010 - 09:14

Ginnie ik doel zeker niet op jouw wat betrefd de uitspraak van "een slecht fokker" Maar in een ander topic werd dit wel gezegd (niet door u)...

Ik tref hier extreem pro testers en heb daar toch wel bedenkingen bij.
De boodschap komt over dat wie niet jaarlijks test slecht bezig is en niemand daar een kitten moet kopen.
Wel , daar ben ik het niet mee eens. Kittenkopers kunnen in een cattery waar ze wel testen even goed zeer erg bedrogen uitkomen en waar ze niet testen een mooi en gezond kitten verkrijgen.
Het zijn levende dieren en het blijft geluk hebben met een dier.

Testbewijzen zijn voor een cattery belangerijk, maar het is geen reden om wel of juist niet kittens te nemen uit die cattery. Het geeft geen enkele garantie !!!
Ik ben niet tegen testen, maar vind dat het toch serieus overdreven wordt en de testen vaak verkeerd geïnterpreteerd worden.
De testen zijn er om lijnen op de bouwen waar het niet meer in voorkomt en met de bedoeling zo HCM uit te bannen. Maar zelfs wetenschappers zijn het er nog niet over eens of dat aan de hand van die testen zal lukken. Het is nog een testfase. En zolang er nog steeds positieve kittens uit negatief geteste ouders komen, is de test niet waterdicht.
Natuurlijk moet je positieve dieren opsporen en uit de fok halen.
Maar om zo fanatiek bij negatieve dieren jaarlijks die test als een pure verplichting te gaan beschouwen, daar heb ik m'n twijfels bij. Ons Oilily is nu 4 jaar en net negatief getest, dat geeft nog geen garantie, ze kan het op 8 jaar ook nog krijgen. Waar zijn we dan in godsnaam mee bezig ??? Als in al die jaren geen enkel kitten van haar aan hcm stierf dan zegt mij dat meer dan 10 jaar lang een negatief bewijsje !
En zo gaat het hier bij elke poes, telkens negatief en geen problemen bij de kittens. Dan is het toch normaal dat je begint te twijfelen aan het nut van die test ? Zeker als je dan nog eens verteld wordt dat je ondanks het negatieve bewijs toch ooit een kittenstrefte aan hcm kan hebben, dat het aan de combinatie kan liggen ondanks dat beiden negatief zijn. Wat is het nut dan nog ?
Dus test ik sporadisch, gewoon bij wijze van test en gelukkig heb ik al die jaren geen gedoe met hcm noch pkd. En daar ben ik bij om, maar ik weet heel goed dat het ooit wel eens fout kan lopen, dan kan iedereen overkomen of je nu jaarlijks test of niet.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#18 Geplaatst 29 juni 2010 - 12:46

sporadisch testen is natuurlijk onzin.

mijn kater wordt elk jaar getest!
reden: hij verwekt in zijn eentje meer nakomelingen dan een poes doet.
Niet dat ik nu een giga aanloop van poezedames heb hoor.
Dit is beperkt.

Mijn poezen worden rondom het nest getest

testen doe je volgens een geadviseerd schema en niet sporadisch.

Maar goed je test in iedergeval en jij voelt je daar goed bij.

Ik voel me goed bij de wijze waarop ik werk, en mensen kopen geen valse zekerheid want ze krijgen gedegen uitleg in jip en janneke taal over het hoe en waarom.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#19 Geplaatst 29 juni 2010 - 13:47

Nahs zei:

sporadisch testen is natuurlijk onzin.

mijn kater wordt elk jaar getest!
reden: hij verwekt in zijn eentje meer nakomelingen dan een poes doet.
Niet dat ik nu een giga aanloop van poezedames heb hoor.
Dit is beperkt.

Mijn poezen worden rondom het nest getest

testen doe je volgens een geadviseerd schema en niet sporadisch.

Maar goed je test in iedergeval en jij voelt je daar goed bij.

Ik voel me goed bij de wijze waarop ik werk, en mensen kopen geen valse zekerheid want ze krijgen gedegen uitleg in jip en janneke taal over het hoe en waarom.

Onze katers worden ook elk jaar getest , maar alle poezen elk jaar ???

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#20 Geplaatst 29 juni 2010 - 15:38

Weer even mss een rare vraag, maar waarom katers elk jaar testen op HCM en poezen blijkbaar niet? (of interpreteer ik het fout? :oops: )

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#21 Geplaatst 29 juni 2010 - 17:13

feroesti zei:

Onze katers worden ook elk jaar getest , maar alle poezen elk jaar ???

waarom niet :)

poezen zitten het zelfde in elkaar als de katers.

enige verschil de een heeft een fluitje de ander een prikkertje.

dus waarom niet gelijk trekken in de testen?

Ik test de dames rondom het nest.
Omdat ik vindt dat ik die verantwoordelijkheid heb.

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#22 Geplaatst 29 juni 2010 - 20:32

Precies,katers wil de Radioloog/DA,altijd na een jaar terug zien,bij poezen die een goed rapport hebben,zegt hij vaak,over 2 jaar,vooral als het om hele jonge poezen gaat.
Zelf beslis om de poes te testen als ze tegen de krolsheid aan zit,zo kan dat al een jaar later zijn,maar wel voor ze weer een nestje krijgt

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#23 Geplaatst 29 juni 2010 - 21:06

eowyn kreeg idd advies over 2 jaar.
maar de dame was 5 jaar en daarvoor al 4 keer getest.

ook sapphira kreeg het advies 2 jaar, maar die gaat gewoon volgend jaar weer rond het nestje.

Mandy is dit jaar op 7 jaar wederom negatief getest en mijn jonge vent mag in sept weer.

Coco gaat gewoon dit jaar ook weer.

ik vindt het zelf belangrijk om dit te monitoren als je namelijk jaarlijks verhogingen in de waardes ziet , en misschien ook minimale afwijkingen aan de hartkleppen dan kunnen ervaren radiologen soms al vroeg een advies geven dat je veel eerder retour moet of dat je even een het advies krijgt niet te fokken.

snel stijgende waardes kunnen maar hoeven niet problematisch te worden dus vandaar mijn keuze voor periodiek te testen en niet sporadisch.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#24 Geplaatst 30 juni 2010 - 08:48

Dus vind ik die testbewijzen voor de kittenkopers een vals gevoel van veiligheid geven. Testen doe je voor jezelf, het is "een test" !
En om dan te stellen dat een cattery , die notabene nooit met hcm te maken kreeg en niet jaarlijks test slecht bezig is, vind ik niet echt eerlijk.
Uit die cattery kan evenmin kittens met hcm geboren worden of uit een cattery die wel jaarlijks test !!
Wij testen dus al jaren negatief en ik vraag me toch steeds weer af naar het nut van te blijven testen op diezelfde lijnen....wanneer zijn ze dan ooit betrouwbaar ?? Als je zelf kitten aanhoudt uit telkens diezelfde negatieve lijnen en zelf lijnen opbouwt op die manier, dan is dat jaarlijks testen echt op den duur een lachtertje geworden !!

Je zal toch voor om een 'eigen lijn' op te kunnen bouwen ook moeten 'lenen' van een andere 'lijn'.
Wat weet je van die andere ?????

Henny

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#25 Geplaatst 30 juni 2010 - 09:12

voor HCM zijn "lijnen"nooit 100% betrouwbaar.

Tot de dag dat ze alle genen kennen en in kaart gebracht hebben.

Tot die tijd zullen we het moeten doen met de Scan.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#26 Geplaatst 30 juni 2010 - 09:38

henny zei:

Je zal toch voor om een 'eigen lijn' op te kunnen bouwen ook moeten 'lenen' van een andere 'lijn'.
Wat weet je van die andere ?????

Dat is juist wat ik bedoel. Die andere nieuwe lijnen die erbij komen worden natuurlijk uitvoerig getest. Deze zeker elk jaar !!
Onze Enrico, Estelle en Elliot (met de nieuwe lijn van zijn papa) zullen natuurlijk uitvoerig elk jaar verder getest worden.
Maar bij ons Naomi, Myrthe, Kik├ę en Noesy ben ik er toch fraai gerust in, dat zijn mijn oude vertrouwde lijnen.
Dat is dus wat ik bedoel.
Je kan blijven en blijven testen terwijl je op voorhand al weet dat je gewoon telkens negatief uitkomt, dan kies ik ervoor om toch af en toe een jaar te schrikkelen en test ik ze liever op 6-8 jaar nog eens.

Die lijnen zal ik dus zeker aanhouden en op verder bouwen, want die vind ik betrouwbaar.
Binnen x aantal jaar hoop ik ook datzelfde te kunnen zeggen van Enrico's lijn en de combinaties die ik maak met m'n vertrouwde lijnen.
Als je 9 jaar probleemloos met bepaalde combinaties werkt en geen enkel probleem hebt met hcm bij geen enkel kitten die eruit voorkomt (ook als ze zelf al 6 jaar zijn inmiddels) , dan vind ik dat betrouwbaarder dan de test op zich.

Is het niet de bedoeling van die testen om op den duur niet meer te hoeven testen en hcm uit de fok te bannen ?

Op deze manier discussie voeren is trouwens veel gezelliger en minder aanvallend dat eerst... Super gezellig en leerzaam vind ik dit !!!
Ik luister ook graag naar pro testers en hun argumenten, maar omgekeerd moet dit ook kunnen, enig begrip voor de sporadische tester in plaats van in de aanval te gaan met uitspraken die kwetsend zijn.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 30 juni 2010 - 10:00

Weer een vraagje :oops: Kan HCM dan nooit in een lijn sluipen...? Dat je jaren negatief getest hebt en dan plots... En Waarom zou je het niet testen, kost dat veel ofzo? Allee ik weet het niet he! Ik ken er niks van dus vraag me dat af waarom zou je het niet doen, de moeite, kostprijs, stress voor de katten en jezelf..?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#28 Geplaatst 30 juni 2010 - 12:52

Het kan altijd in een lijn sluipen of je nu test of niet. Dat is net het probleem. Ondanks negatieve bewijzen kan je toch positieve kittens krijgen of een kat treffen die pas op 8 jaar positief getest wordt. Dan zit je wel al al die jaren met kittens die het mogelijk ook kunnen ontwikkelen of plots doodvallen.
Dan kan je je ook afvragen waarom dan wel testen ?
Het is dus zeer dubbel.

Wij testen echt als "test". Een test op 1 of 2 jaar zegt weinig tot niets. Toch doen we die eerste wel, voor we aan de fok beginnen, want met een positieve of verdachte kat wil je als fokker zoiezo niet starten. Als je dan ziet dat alle kittens ook vrij blijven, ben je al veel zekerder. En dan hoofdzakelijk op oudere leeftijd testen we zeker, in het belang van het nageslacht die we aanhouden. Als een kat op de leeftijd van 5 jaar prachtige waardes heeft is de kans al veel kleiner (helaas zelfs niet onbestaand) dat ze het ooit nog krijgt. En op 8 jaar ben je zoiezo veel zekerder, vele fokkers testen niet meer op die leeftijd wegens steriel en niet meer in de fok, nochthans is die test een groter bewijs dat ze echt vrij zijn de belangerijkste (en zeer waardevol voor de nakomelingen).
Vandaar dat wij liever sporadisch testen en indien ooit toch 1 kitten sterft aan hcm moet je toch alsnog handelen. Of ze nu wel of niet negatief getest werden dan moet je de oorzaak proberen op te sporen en die katten al dan niet uit de fok halen. Je fokt gewoon niet verder met een kat/lijn als je weet dat er kittens sterven ( kittens ook op wat oudere leeftijd) uit bepaalde combinaties.

Helaas zie je vaak in cattery's dat dekkaters kort (max 5 jaar) als dekkater gebruikt worden en dan gewoon steriel als huiskat vertrekken. Dan zijn die zo waardevolle testen op oudere leeftijd er niet meer bij en die late testen zijn net de belangerijkste. Ook poezen na hun 7 de jaar die niet meer in de fok zitten worden vaak niet meer getest, terwijl het voor hun nakomelingen zo waardevol is. Dan snap ik het nut van dat elk jaar testen ook niet echt...
Als er kittens sterven aan hcm ondanks een negatieve test houden bepaalde fokkers dit gewoon verborgen en doen verder alsof hun neus bloed. Ook dan heeft het geen enkel nut van te testen. Het geeft geen enkele zin jaarlijks te testen als er toch kittens/katten sterven uit zo'n combinatie of poes/kater. En ook dat gebeurt, sommige fokkers verschuilen zich achter de negatieve bewijzen.

Testen doe je dus enkel om je lijnen te controleren en lijnen waarvan je het plan hebt jaren mee verder te werken en op te bouwen en waar je de familieleden opvolgt. Alleen zo kom je ooit te weten of een lijn vrij of betrouwbaar is en terecht telkens negatieve bewijsjes krijgt.

Dus stellen dat een cattery die jaarlijks test zoveel beter is, zou ik nooit doen. Als die cattery die testbewijzen niet gebruikt zoals het hoort heeft dit geen enkel nut. Sommige cattery gebruiken het gewoon als garantiemiddel om zich in te dekken als het fout loopt en daar zijn die testen echt niet voor bedoeld. Het gaat om veel meer dan dit en om correct handelen als het alsnog fout loopt.

Bewerkt door feroesti, 30 juni 2010 - 12:54.