Spring naar inhoud

- - - - -

Hondenfokkers? Help!

• Log in om te reageren
53 reacties op dit onderwerp
Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 11 april 2010 - 18:56

Maxje is nog niet lang overleden en hij wordt nog steeds iedere dag heel hard gemist. Maar die leegte die hij achtergelaten heeft gaat niet weg. Mijn mama is dus op zoek naar een nieuw hondje. We zouden geen Westie meer kiezen, omdat we geen exacte kopie van hem willen kopen. Het is niet dat we hem willen vervangen. Mijn ouders hebben enkel nood aan weer wat leven in de brouwerij. :) Ze twijfelen nu tussen een Shih Tzu en een Cavalier King Charles Spaniel. Het belangrijkste is dat het hondje een lief karaktertje heeft en niet te groot is. Maar ik denk dat mijn mama haar voorkeur vooral uitgaat naar de Shih Tzu omdat deze niet ruift. (mijn papa vindt het dan weer janettenhondjes, maar het zal toch mijn mama zijn die kiest :ha ). We zouden ook wel zijn haartjes kort laten knippen, want anders is het precies een dweiltje :ha . Nu ben ik dus eens beginnen zoeken naar hondenfokkers, maar ik heb de indruk dat dat nog veel moeilijker is dan een geschikte cattery vinden. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat een gigantische hoeveelheid broodfokkers ook seg! Na lang zoeken heb ik een drietal fokkers gemaild, maar ze blijven zo vaag. Ze willen mij ook geen prijzen zeggen, niet via e-mail, niet via telefoon. Ik snap wel dat een pupje duur is, maar je moet toch ergens weten waar de prijzen zich situeren? Is het 1000 euro? 1500 euro? Meer? Help! En waar moeten ze op getest worden? Hoe zit dat met de stambomen? Ik heb al van één persoon gehoord dat het enkel stambomen van Sint-Hubertus mogen zijn.. Vanaf welke leeftijd mogen ze het nest verlaten? Waar moet ik allemaal op letten?

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Of misschien kennen jullie een goede Shih Tzu fokker?

Hier een fotootje van een Shih Tzu:
Geplaatste afbeelding

en ééntje van een Cavaliertje:
Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 11 april 2010 - 19:07

1 van mijn zussen heeft 2 cavaliertjes, de ene is 8, de andere 9, beiden hebben al een aantal jaar hartproblemen, waar ze dus ook medicijnen voor slikken.
De ene is in een dusdanig slechte conditie dat die al niet meer onder narcose mag, dat overleeft hij niet.

Doe eens navraag bij de cavalierclub of shih tzu club, die kunnen je denk ik heel veel vertellen.
Ik weet wel, onder kattenfokkers is er haat en nijd, maar in de hondenwereld is het nog veel erger.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 11 april 2010 - 19:09

Ik zou een cavaliertje kiezen :loveshower: :loveshower: :loveshower: Wij zouden er wrs ook zo eentje kopen in juli :love:
Google: Cavalier king charles spaniel kennel
Ben zo op al een aantal gekomen.
En mijn stiefpapa heeft er zo eentje (daarmee dat ik er zo verzot van ben), en eigenlijk valt dat ruiven goed mee. Anaïs ruift harder, hoor! Wel behoefte aan een regelmatige goede kambeurt ;)
Ze zijn echt super lief, echte gezelschapshondjes. Je kan er niet van verwachten dat ze zo snel dingen aanleren zoals een border collie. Luisteren is dus niet altijd aan hen gegund :roll:
Ze kunnen ook koppig zijn :lachen: Als je vb tegen Noa zegt: "Zit", kan je dat nog 100 keer zeggen, en doet ze het nog niet! Hahaha en nog grappiger: tov katten: dan draait ze haar hoofd echt resoluut weg, té grappig! Dan denkt ze wrs dat die kat er dan niet zit :lachen:

Over Shih Tzu hondjes ken ik niks... Ik vind cavaliertjes nu éénmaal ook echt adorable :love:

Grappig, k wou daar ook een topic over starten :b loos: goed,blijf ik deze zeker volgen :) Want ik vraag me dat ook af van die testen... Volgens mij is het ook belangrijk een kijkje te gaan nemen. En of je de ouders mag zien etc...

EDIT: Via de website van royal canin kan je ook een aantal fokkers vinden

Bewerkt door Frances, 11 april 2010 - 19:15.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 11 april 2010 - 19:10

jubikelcats zei:

Ik weet wel, onder kattenfokkers is er haat en nijd, maar in de hondenwereld is het nog veel erger.

Zo waar!!! Dat is echt niet te schatten!! Heb al veel verhalen gehoord, aamaaai. En echt onmenselijk gewoonweg, hoe sommigen het zo in hun kop krijgen :trance:

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#5 Geplaatst 11 april 2010 - 19:23

Ik vind Cavaliertjes ook leuk! Qua karakter naar het schijnt redelijk rustig en geschikt als gezinshond. Maar er zitten wel veel ziektes in het ras. In de beruchte BBC reportage over wantoestanden bij hondenfokkers werd dit ras een heel aantal keer genoemd.

Als je een pup zoekt ga dan op zoek naar een fokker die zeker test op syringomelia (mri), hartziekten (echo doppler), oogziekten (ecvo) en patella luxatie.

Anders eens googelen op Cavalier+kennel+wij testen op erfelijke ziektes ofzo. Zo vind je meestal wel een paar kennels waar men test op erfelijke ziektes. Zeker geen ongetest pupje kopen in elk geval! Zal ook wel gelden voor de shihtzu, maar daar ken ik niets van ;)

Bewerkt door Smitten Kitten, 11 april 2010 - 19:27.

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 11 april 2010 - 19:30

Ja, dat is ook nog zo'n reden dat een Cavaliertje toch wat minder voorkeur heeft dan een Shih Tzu.. Het is eigenlijk een kapot gefokt ras hé. De hersenen zouden te klein zijn voor het hoofdje, heel erg zwak aan een hele resem hartproblemen etc... Als je juist je hondje al hebt moeten afgeven, dan is dit nu net hetgene waar we een beetje huiverig tegenover staan. Een Cavalier is een prachtig hondje, en zowel de Shih Tzu als de Cavalier hebben een gouden karaktertje. Maar ik denk dat de Shih Tzu qua gezondheid toch iets beter is dan de Cavalier?

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 11 april 2010 - 19:33

Smitten Kitten zei:

Ik vind Cavaliertjes ook leuk! Qua karakter naar het schijnt redelijk rustig en geschikt als gezinshond. Maar er zitten wel veel ziektes in het ras. In de beruchte BBC reportage over wantoestanden bij hondenfokkers werd dit ras een heel aantal keer genoemd.

Als je een pup zoekt ga dan op zoek naar een fokker die zeker test op syringomelia (mri), hartziekten (echo doppler), oogziekten (ecvo) en patella luxatie.

Anders eens googelen op Cavalier+kennel+wij testen op erfelijke ziektes ofzo. Zo vind je meestal wel een paar kennels waar men test op erfelijke ziektes. Zeker geen ongetest pupje kopen in elk geval! Zal ook wel gelden voor de shihtzu, maar daar ken ik niets van ;)

De erfelijke ziektes van de Cavalier had ik ook al teruggevonden. Maar over de Shih Tzu niets. Ik zal eens even de Shih Tzu club zoeken en een mailtje sturen :)

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#8 Geplaatst 11 april 2010 - 19:35

Bibie zei:

Ja, dat is ook nog zo'n reden dat een Cavaliertje toch wat minder voorkeur heeft dan een Shih Tzu.. Het is eigenlijk een kapot gefokt ras hé. De hersenen zouden te klein zijn voor het hoofdje, heel erg zwak aan een hele resem hartproblemen etc... Als je juist je hondje al hebt moeten afgeven, dan is dit nu net hetgene waar we een beetje huiverig tegenover staan. Een Cavalier is een prachtig hondje, en zowel de Shih Tzu als de Cavalier hebben een gouden karaktertje. Maar ik denk dat de Shih Tzu qua gezondheid toch iets beter is dan de Cavalier?

Daar zou ik eerlijk gezegd niet zo zeker van zijn... Ik denk dat er bij elke rashond wel ziektes in zitten en de Shih Tzu is toch ook een populair hondje he?

Ik denk dat alles valt of staat met een fokker met oog voor gezondheid en gezonde fokdieren. ;)

PS Door te googelen kom ik toch al op nierziekten, oogziekten, hartziekten, problemen met luchtwegen, levershunt, heup displasie von Wildebrande... bij de shih tzu.

Bewerkt door Smitten Kitten, 11 april 2010 - 19:40.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 11 april 2010 - 19:37

ik ken niks van honden maar veel succes
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 11 april 2010 - 19:40

Oooh! Ik heb net een schattig filmpje op het internet gevonden :heart: :heart: :heart:

:LOL:

@Hanne: Ja, dat is wel waar. Een goede fokker vinden is het allerbelangrijkste voor de gezondheid van het beestje. Maar het is niet altijd makkelijk te weten wie nu net die goede fokker is :) .

Bewerkt door Bibie, 11 april 2010 - 19:41.

Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 11 april 2010 - 19:47

Smitten Kitten zei:

Ik denk dat alles valt of staat met een fokker met oog voor gezondheid en gezonde fokdieren. ;)

[COLOR=#000000]

Dat denk ik ook. Alles goed nagaan. Elk ras heeft ziektes in zich... Zoals bij de poezies eigenlijk he :) Verantwoord fokken

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 11 april 2010 - 19:48

Misschien jezelf ook eens aanmelden op een  hondenforum? Daar zullen zich ook wel goede fokkers bevinden zoals er hier goede kattenfokkers zitten?
Ik denk dat een cavalier moeilijker is naar karakter en opvoeding toe. Een shih tzu is volgens mij een beter 'schoot'hondje.
Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 11 april 2010 - 19:55

Mieke zei:

Misschien jezelf ook eens aanmelden op een  hondenforum? Daar zullen zich ook wel goede fokkers bevinden zoals er hier goede kattenfokkers zitten?
Ik denk dat een cavalier moeilijker is naar karakter en opvoeding toe. Een shih tzu is volgens mij een beter 'schoot'hondje.

Cavaliertjes zijn ook enorme schoothondjes ;) Als ik ons Noa zie, man man, dat is ongelofelijk, zo een pacha! Maar ze kunnen ook héél actief door de tuin crossen, maar niet lang hoor :)
Van een Shih Tzu ken ik niks... Iemand zoeken die kan vergelijken misschien?

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#14 Geplaatst 11 april 2010 - 19:59

Ik heb het dus eeeecht niet mer Cavalierkes, kvind gewoon nie mooi! Maar das smaak hé :d
Shih Tzu vind ik vééééle schattiger, da smoeltje!! hihi...

Je kan kijken op de website van Sint Hubertus, daar staan fokkers en nestjes op.
Er bestaan volgens mij alleen maar stambomen van Sint Hubertus aangezien er maar 1 vereninging is (niet zoals bij katten, en vele beter op die manier)

Je kan misschien ook eens een plaatselijke hondenschool/club contacteren en vragen of ze een goeie fokker kennen?

Welke testen ze moeten hebben weet ik niet, wel dat ze verplicht gechipt moeten zijn. Misschien kan je ook op een hondenforum informeren, ik ben daar ooit es lid van geweest maar al lang niemeer gecheckt...

SUCCES!!!

Bewerkt door sneeuwwitje, 11 april 2010 - 19:59.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 11 april 2010 - 20:01

Ik weet niet hoe oud je ouders zijn en hoe vitaal, maar een cavalier heeft op dat vlak wel meer nood aan lange wandelingen om zijn energie kwijt te kunnen dan een shi-tzu.
:geluk: :geluk: :geluk: met je zoektocht.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag