Spring naar inhoud

- - - - -

Poetsen met Poezen?

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#1 Geplaatst 16 april 2010 - 10:53

In navolging van de topic van Muizepoes, even een klein overzichtje. Ik heb de info laten nazien door mijn dierenarts en door mijn vader (biochemicus).

Hoe poetsen met poezen in huis?
  • Zet altijd ramen open tijdens en na het poetsen. Dampen zijn het grootste risico voor poezen!
  • Hou poezen zoveel mogelijk van de natte vloeren af.
  • Kuismethodes:
    • Houten vloeren (incl laminaat) in leefruimtes en slaapkamer: hoef je maar één keer per maand met een allesreiniger te doen. Verder is het beter voor je vloeren, je kat en je bankrekening om gewoon lauw water te gebruiken. Speciale laminaatreingers e.d. zijn allemaal niet nodig. Hoe minder vocht en producten hoe beter voor een houten vloer.
    • Tegels: voor tegels die geen voedende olie nodig hebben, gebruik je een milde allesreiniger. Tegels die een voedende olie nodig hebben doe je met echte vloerzeep. Hou je kat dan zeker af van de vloer tot die droog is!
    • Badkamer & ramen: afwasmiddel, azijn en eco allesreiniger krijgen dit perfect proper.
    • Keuken: hier moet je vaak wel chemische zaken gebruiken om alles echt ontvet te krijgen. Verlucht dan zeker goed en sluit de poes eventjes buiten.
    • Kattenbak: als hij echt vuil is, kuis je die met javel. Spoel hem dan wel twee keer uit en zorg dat hij perfect droog is voor je het nieuwe zand erin doet. Anders volstaat afwasmiddel.
  • Kuisproducten:
    • Pro Poezels: Ecover, froggy, ecologische huismerken, ...
    • Contra Poezels: alle middelen die zwaar geuren (vb. Mister Proper, Ajax, ...) of ultra-chemisch zijn (vb. HG producten en verwijderaars voor hardnekkig vuil). De gassen zijn hier het grootste gevaar! Sprays vermijd je dan ook best zoveel mogelijk.
    • Twijfelgevallen: producten die het water troebel maken (vb. Carolin, D'or) kunnen in principe kankerverwekkend zijn. Belangrijk voor deze producten is vooral dat je kat niet over natte vloeren loopt.
Relativeer de hele zaak wel een beetje. Nieuwe osb en mdf platen bijvoorbeeld stoten ook gassen uit die veel schadelijker zijn voor zelfs mensen dan eenders welk supermarkt-kuisproduct. Het belangrijkste is goed verluchten (ademhalingsstelsel) en wachten tot het droog is (spijsverteringsstelsel).

Het beste kuismiddel voor poezels is een stoomreinger. Je hoeft die daarom niet wekelijks te gebruiken. Het is bijvoorbeeld geen slecht idee om als lenteschoonmaak eens alles deftig te stomen. Zo verwijder je schimmels uit voegen, oude chemische residuen van de vloer, enz. Maar gebruik een stoomreiniger nooit op houten vloeren (en laminaat is ook hout he)! Als je hem niet frequent gebruikt, kan je een toestel mogelijk aankopen met vrienden en hem delen.

Hebben jullie aanvullingen, vragen of opmerkingen? Laat het dan zeker weten. Ik heb hier op de pc een word-documentje staan met alle info, samengesteld voor Zwartje toen hij zo ziek was vorig jaar. Er kunnen hier gerust nog foutjes in staan natuurlijk, maar ik heb m'n best gedaan het zoveel mogelijk uit te spitten.

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 16 april 2010 - 10:57

Ik zet ze altijd even in de gang of in de transportbak zolang ik poets en ik laat ze er niet uit eer het droog is :) anders overal pootjes. Dat van die geuren, tja het zal natuurlijk niet het gezondste zijn voor een kat, maar je moet uiteraard ook aan je eigen hygiëne denken he.

Geplaatste afbeelding

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#3 Geplaatst 16 april 2010 - 11:09

Zulma zit in de veranda als wij aan het poetsen zijn en ze mag er pas weer uit als het droog is :)

Sakuradrops
Sakuradrops
  • 3.497 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 16 april 2010 - 11:42

Mijn poezels zitten ook altijd in een andere kamer tot alles droog is. Bedankt voor het handige overzicht :thumb: :)

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 16 april 2010 - 12:12

English Rose zei:

Ik zet ze altijd even in de gang of in de transportbak zolang ik poets en ik laat ze er niet uit eer het droog is :) anders overal pootjes. Dat van die geuren, tja het zal natuurlijk niet het gezondste zijn voor een kat, maar je moet uiteraard ook aan je eigen hygiëne denken he.

Voor je eigen hygiene heb je toch geen geurende dingen nodig? Veel mensen denken dat als het goed of straf ruikt dat het dan proper is, en daar spelen de producenten heel graag op in.

Tegen vet in de keuken heb je ook een wondermiddel: microvezeldoekjes!
Of gewoon wat ecover afwasmiddel of ecover schuurmiddel en met een sponsje wat schuren, en tis ook weg.
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 16 april 2010 - 12:24

Wauw seg, wat een fantastische info! Ik stond overlaatst in de winkel en ik wist echt niet wat nemen om te poetsen :o Maar nu weet ik het! Echt super :flower:

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#7 Geplaatst 16 april 2010 - 12:45

Wat ik zelf gebruik (note: ik heb mss niet dezelfde materialen in huis als jullie he!):

- Ecover Allesreiniger voor alle vloeren en tegels, behalve de terracotta tegels in de keuken
- D'or voor de terracotta tegels (anders zien ze er echt niet uit)
- Ecover afwasmiddel voor de afwas en voor alle ramen
- Azijn voor kalkresten in de badkamer
- Cif voor alle hardnekkige vetvlekken (ik krijg het echt niet allemaal weg met de ecover producten :( )
- Ecover wc-reiniger
- Javel voor af en toe de wc en de kattenbak mee te doen

Voor de rest heb ik idd een groot arsenaal aan microvezeldoekjes. Het juiste doekje kan wonderen doen.

Als een van je kamers ruikt, dan mag je dat nooit met zeventien geurende producten te lijf gaan. Is er reuk, dan is er meer aan de hand. Misschien moeten de gordijnen gewassen worden, moet het tapijt eens echt gestoomd worden maar het kan ook zijn dat je simpelweg te weinig verlucht! Ik woon in een oud huis, waardoor alles vanzelf al wel wat verlucht ;) Maar als je in nieuwbouw woont dan moet je daar echt heel hard op letten.