Spring naar inhoud


- - - - -

Rasstandaard Brit


  • Log in om te reageren
238 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#211 Geplaatst 26 januari 2011 - 11:35

henny zei:

Waar haal je dat nu weer vandaan dat pointjes meer energie verbruiken, dat is niet zo.
Ja...kale katten die verbruiken meer energie.

Colorpoints verliezen gemakkelijker warmte, vandaar ook vaak een aangepaste verdoving. Ze reageren anders op verdoving en houden zich minder gemakkelijk warm.
Dus ook kittens hebben het iets vaker moeilijker om echt warm te blijven, verliezen dus vaker energie.
Dat is mij altijd door dierenartsen verteld...

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
OFFLINE

#212 Geplaatst 26 januari 2011 - 11:46

feroesti zei:

Colorpoints verliezen gemakkelijker warmte, vandaar ook vaak een aangepaste verdoving. Ze reageren anders op verdoving en houden zich minder gemakkelijk warm.
Dus ook kittens hebben het iets vaker moeilijker om echt warm te blijven, verliezen dus vaker energie.
Dat is mij altijd door dierenartsen verteld...


Hier heb ik nog nooit van gehoord. Waarom zou een cp het moeilijker hebben om echt warm te blijven? Ik denk dat het allemaal het zelfde geld voor iedere kat die onder narcose is. Denk niet dat het met een cp te maken heeft. Dan zou een witte kate het ook moeilijk hebben.

Bewerkt door britjes, 26 januari 2011 - 11:47.

Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten
OFFLINE

#213 Geplaatst 26 januari 2011 - 11:52

feroesti zei:

Colorpoints verliezen gemakkelijker warmte, vandaar ook vaak een aangepaste verdoving. Ze reageren anders op verdoving en houden zich minder gemakkelijk warm.
Dus ook kittens hebben het iets vaker moeilijker om echt warm te blijven, verliezen dus vaker energie.
Dat is mij altijd door dierenartsen verteld...

Dat van die verdoving is ook een fabeltje, hier klopt dus niets van.
Rare dierenartsen heb jij :(

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#214 Geplaatst 26 januari 2011 - 12:00

Dat is niet onze dierenarts alleen.
Bij alle colorpoints in verschillende rassen is dat zo.

henny
henny
  • 1.601 berichten
OFFLINE

#215 Geplaatst 26 januari 2011 - 12:10

Ja...dat wordt gezegd maar er is nooit onderzoek naar gedaan.
Er was een Ragdoll cattery waar veel katten dood gingen door/na de narcose.

Er is ooit een blauwe kater van mij (1986) tijdens de castratie overleden.
Mijn dierenarts was ontzet en kwam met een artikel uit het magazine van dierenartsen dat de Brits Korthaar gevoelig zou zijn voor narcose dat er veel overleden tijdens of vlak hierna.
We weten nu wel waarom, HCM, de kater van mij moet dit ook gehad hebben achteraf gezien.
Maar...HCM in 1986 "wat is dat"?
HCM bij de Ragdolls?

Ik fok vanag 1984 colourpoints, er is nog nooit een door mij gefokte kat tijdens of na de narcose overleden.
Henny

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten
    • Locatie: Oss
OFFLINE

#216 Geplaatst 26 januari 2011 - 12:27

Eén van mijn colourpointjes is ook 2 maal onder narcose geweest,totaal geen problemen.
Een point kater die ik heb laten castreren ook geen probleem.
Dat pointkittens meer energie verbruiken kan ik niet zeggen en ze zijn ook nooit extreem licht in gewicht bij de geboorte.
Toen ik mijn eerste pointje kocht,kreeg ik ook de boodschap mee,dat pointkittens vaak erg klein zijn.
Deze point was zelf ook niet erg groot,maar kreeg kittens van 100 gram zonder problemen,de vader was een witte kater.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#217 Geplaatst 26 januari 2011 - 13:01

Karwendel zei:

Eén van mijn colourpointjes is ook 2 maal onder narcose geweest,totaal geen problemen.
Een point kater die ik heb laten castreren ook geen probleem.
Dat pointkittens meer energie verbruiken kan ik niet zeggen en ze zijn ook nooit extreem licht in gewicht bij de geboorte.
Toen ik mijn eerste pointje kocht,kreeg ik ook de boodschap mee,dat pointkittens vaak erg klein zijn.
Deze point was zelf ook niet erg groot,maar kreeg kittens van 100 gram zonder problemen,de vader was een witte kater.


Ook hier zijn de kittens wel gemiddeld 100- 112 gram bij de geboorte, 100 gram zijn hier de kleintjes.
Maar worden niet zo groot als volwassen.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#218 Geplaatst 26 januari 2011 - 13:08

henny zei:

Ja...dat wordt gezegd maar er is nooit onderzoek naar gedaan.
Er was een Ragdoll cattery waar veel katten dood gingen door/na de narcose.

Er is ooit een blauwe kater van mij (1986) tijdens de castratie overleden.
Mijn dierenarts was ontzet en kwam met een artikel uit het magazine van dierenartsen dat de Brits Korthaar gevoelig zou zijn voor narcose dat er veel overleden tijdens of vlak hierna.
We weten nu wel waarom, HCM, de kater van mij moet dit ook gehad hebben achteraf gezien.
Maar...HCM in 1986 "wat is dat"?
HCM bij de Ragdolls?

Ik fok vanag 1984 colourpoints, er is nog nooit een door mij gefokte kat tijdens of na de narcose overleden.

Bij mij ook niet. Maar er wordt wel telkens gasnarcose gebruikt.
Dierenartsen waarschuwen dus wel voor narcose bij cp's, niet enkel bij britten, ook bij birmanen.
Men is er toch voorzichtiger mee geworden.

En zelf merk ik ook dat onze colorpointjes zeer graag warm hebben in vergelijking met onze pointdragers (solids). De pointjes liggen hier altijd op de warmste plekjes, bij voorkeur in het zonnetje op de krabpaal, de solids vaak in de gang op de koelere plekken.
Ook bij de kittens verkiezen de cp baby'tjes de warme kant van de warmtemat, de solids de andere kant.
Het is hier gewoon zeer opvallend merkbaar.
Als onze cp's te koud hebben, kleuren ze ook veel feller in op de rug.

Vorig jaar was onze Enrico veel donkerder. Dit jaar, met zijn nieuwe chauffage in z'n buitenren is hij haast weer helemaal mooi licht van kleur.
Hij ligt dan ook zo graag tegen de verwarming aan.

Bewerkt door feroesti, 26 januari 2011 - 13:09.


Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten
    • Locatie: Oss
OFFLINE

#219 Geplaatst 26 januari 2011 - 13:09

feroesti zei:

Ook hier zijn de kittens wel gemiddeld 100- 112 gram bij de geboorte, 100 gram zijn hier de kleintjes.
Maar worden niet zo groot als volwassen.

Een van die pointpoesjes is hier gebleven en is een flinke poes van ruim 5 kilo,terwijl moederpoes als castraatje nu pas ruim 4 kilo weegt.
Door een flinke kater te gebruiken worden de kittens ook veel flinker.



feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#220 Geplaatst 26 januari 2011 - 13:10

Karwendel zei:

Een van die pointpoesjes is hier gebleven en is een flinke poes van ruim 5 kilo,terwijl moederpoes als castraatje nu pas ruim 4 kilo weegt.
Door een flinke kater te gebruiken worden de kittens ook veel flinker.


Als je geluk hebt wel. Het is geen garantie.

henny
henny
  • 1.601 berichten
OFFLINE

#221 Geplaatst 26 januari 2011 - 13:18

Quote

Bij mij ook niet. Maar er wordt wel telkens gasnarcose gebruikt.

Bij mij nog nooit :catscratchhead

Henny

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
OFFLINE

#222 Geplaatst 26 januari 2011 - 13:19

Mijn da gebruikt alleen maar gasnarcose. Of het nou een Brit is of niet
Geplaatste afbeelding

Jessebes
Jessebes
  • 53 berichten
    • Locatie: nederland
  • 8 katten
OFFLINE

#223 Geplaatst 26 januari 2011 - 13:43

[quote name='feroesti']Aan de lijve ondervonden.
Pakweg 8 jaar geleden moest ik noodgedwongen op dek bij solids, omdat ik gewoon geen cp dekkaters vond.
(ik had nog geen internet en er waren er ook niet zoveel te vinden)
Ik ging bij een lilac dekkater (geen pointdrager) van showkwaliteit. Hij was haast dubbel zo groot als onze poes.(poes 4 kg, kater 7-8 kg)
Met resultaat, keizersnede, de kittens konden niet gewoon geboren worden.

Tweede keer idem dito met een andere poes/kater.


hmm mijn golden kittens zijn doorgaans minstens 100 gram maar vaak zat heb ik kittens tussen de 130 en 150 gram en die worden ook gewoon natuurlijk geboren.

heb 2x keizersnede gehad maar wel om andere reden dan de grootte.

nu groeien de kittens niet allemaal lekker stevig uit, dat is weer een ander twistpunt.
I love britjes

groetjes Jes

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#224 Geplaatst 26 januari 2011 - 13:59

[quote name='Jessebes'][quote name='feroesti']Aan de lijve ondervonden.
Pakweg 8 jaar geleden moest ik noodgedwongen op dek bij solids, omdat ik gewoon geen cp dekkaters vond.
(ik had nog geen internet en er waren er ook niet zoveel te vinden)
Ik ging bij een lilac dekkater (geen pointdrager) van showkwaliteit. Hij was haast dubbel zo groot als onze poes.(poes 4 kg, kater 7-8 kg)
Met resultaat, keizersnede, de kittens konden niet gewoon geboren worden.

Tweede keer idem dito met een andere poes/kater.


hmm mijn golden kittens zijn doorgaans minstens 100 gram maar vaak zat heb ik kittens tussen de 130 en 150 gram en die worden ook gewoon natuurlijk geboren.

heb 2x keizersnede gehad maar wel om andere reden dan de grootte.

nu groeien de kittens niet allemaal lekker stevig uit, dat is weer een ander twistpunt.[/quote]


Ook hier groeiden ze dus niet uit naar wens.
Op een enkeling na dan. Maar dat zie je dus enkel maar als ze volwassen zijn en dus zou je ze dan allemaal moeten aanhouden tot ze die leeftijd bereikt hebben. Ze groeien gelijk op, om dan toch ineens toch niet helemaal die grootte, gewenste bouw te bereiken.
Dus zeer moeilijk om een fokkitten te selecteren.


De dikke, zware, grote kittens zijn dat soms niet meer op volwassen leeftijd. En sommige van de kleintjes worden dan wel weer mooi groot als ze volwassen zijn.
Maar dat geldt voor alle kleuren wel zo vermoed ik.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
OFFLINE

#225 Geplaatst 26 januari 2011 - 14:01

Dat heeft niks met de kleur te maken van de brit
Geplaatste afbeelding