Spring naar inhoud

- - - - -

Rasstandaard Brit

• Log in om te reageren
238 reacties op dit onderwerp
Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#61 Geplaatst 18 april 2010 - 14:15

Foto staat er intussen en om het af te leren ,nog een foto van onze blauwe beauty,bij haar zou ik graag de oren wat lager hebben en de vacht iets korter.

Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#62 Geplaatst 18 april 2010 - 14:20

dan heb ik een vraag over de ronde kopjes van britten. wat ik heb gehoord (en of het waar is weet ik niet vandaar mijn vraag) dat een poes er wat langer over doet om de kop wat ronder te worden klopt dat ook? de laatste keer op de show hoorde ik van de keurmeester dat de kop van mijn blauwe poes nog wat meer moest groeien dus wat voller moet worden. aangezien ze toen net geen 10 maanden was werd er gezegt dat, dat nog kon komen. klopt dat? klopt het dat poezen er langer over doen?

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#63 Geplaatst 18 april 2010 - 14:25

Dat kan net als bij katers 3 jaar duren,ik geef altijd aan dat mijn katten op het best zijn met 3 jaar,maar het ronde moet er wel vanaf het begin in zitten.
Een kitten van 10 maanden kun je niet vergelijken met een poes van 3 jaar,wat betreft de lichaamsbouw,maar kop hoort toch vanaf het begin rond te zijn en dan bedoel ik met rond ook het profiel,neus en voorhoofd moeten zoveel mogelijk op éen lijn liggen.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#64 Geplaatst 18 april 2010 - 14:30

De schedelvorm zie je meestal al bij de geboorte, een lange neus wordt nooit een korte neus.
Wat je later gaat zien is meer 'vlees/spieren'.
Daarom wordt ook vaak een verkeerde keuze gemaakt voor een dekkater.
Men kiest hoe hij er op het moment uitziet, met dikke volle wangen zodat het er boller uitziet.
Eigenlijk zou je van zo'n kater een foto als kitten moeten zien.

Henny

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#65 Geplaatst 18 april 2010 - 14:40

henny zei:

De schedelvorm zie je meestal al bij de geboorte, een lange neus wordt nooit een korte neus.
Wat je later gaat zien is meer 'vlees/spieren'.
Daarom wordt ook vaak een verkeerde keuze gemaakt voor een dekkater.
Men kiest hoe hij er op het moment uitziet, met dikke volle wangen zodat het er boller uitziet.
Eigenlijk zou je van zo'n kater een foto als kitten moeten zien.

Gelukkig heb ik met de keuze van de kater voor mijn lilac nestje het geluk gehad om hem als kitten vaak gezien te hebben. :d

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#66 Geplaatst 18 april 2010 - 14:43

deze bedoel ik

http://www.kattensit...1160727-jpg.jpg

is niet helemaal duidelijk en niet geheel helemaal open ook de oogjes.

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#67 Geplaatst 18 april 2010 - 14:51

Wat ik zie geloof ik niet dat de kop nog ronder wordt,er zit te weinig ruimte tussen de oren en die zijn ook tamelijk dominant.
Daarbij vind ik de neus te lang, ;) ik val op korte neusjes 8)

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#68 Geplaatst 18 april 2010 - 14:54

de oren waren volgens de keurmeester goed maar ik deel dezelfde mening als jij ik vond/vind ze ook ietsjes te. iets te recht op het koppie en de andere opmerking over haar was haar vacht. het is wel goed dicht ingeplant maar het is te zacht zowat satijn zacht. heerlijk om aan te halen natuurlijk maar is niet gewenst :) .

hoe zie je dat van de neus? vanaf waar moet je kijken?

henny
henny
  • 1.601 berichten

#69 Geplaatst 18 april 2010 - 15:22

Jammer dat veel keurmeesters de standaard van de Brit niet uit hun hoofd weten.
Meestal vinden ze een neus die correct is om de ronde contouren van de kop te krijgen te kort.
Er staat in de standaard toch echt korte neus.
Henny

henny
henny
  • 1.601 berichten

#70 Geplaatst 18 april 2010 - 15:28

Neusgedeelte uit de rasstandaard van de Brit en Pers.

PER/EXO:
Short, broad, with a definite stop...

BRI:
Short broad and straight with an slight indentation, not a stop as in the EXO.

Henny

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#71 Geplaatst 18 april 2010 - 15:30

Interessant topic! Ik zou wel eens een foto van een brit willen zien met een "te korte" neus.

Bewerkt door Smitten Kitten, 18 april 2010 - 15:30.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#72 Geplaatst 18 april 2010 - 15:37

Bij deze kat heeft een korte neus en kan je een ronding maken zoals ik eerder uitgelegd heb, van achterkant nek tot onder de kin.
Voor perfectie zou haar voorhoofd wat ronder moeten zijn.

Geplaatste afbeelding

Henny

henny
henny
  • 1.601 berichten

#73 Geplaatst 18 april 2010 - 15:39

Smitten Kitten zei:

Interessant topic! Ik zou wel eens een foto van een brit willen zien met een "te korte" neus.

Pff....die heb ik zelf niet en eigenlijk ook nooit tegengekomen.
Wel té getypeerde met een te diepe deuk in de neus maar dan is de neus nog niet te lang.

Henny

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#74 Geplaatst 18 april 2010 - 15:53

Ja k vind dit ook een interessant topic, zou voor Perzen ook moeten bestaan :d
Want uiteindelijk als je een kleintje uit een nest gaat kiezen weet je toch niet waar je exact op moet letten als het je eerste show katje wordt? OK je kan wel lezen en eventueel foto's opzoeken maar het is ook interessant om concrete info te krijgen! (want die foto's op internet weet jij veel of dat goed is?°

Bewerkt door sneeuwwitje, 18 april 2010 - 15:54.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#75 Geplaatst 18 april 2010 - 17:16

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

deze jonge kater vindt ik echt to much!
zijn neus is mooi kort maar een abrupte overgang richting voorhoofd daarnaast lijkt het voorhoofd een deuk te hebben en is te vlak.
ik ben erg benieuwd hoe deze kater zich gaat ontwikkelen.
ik vindt deukjes in de schedel ook een probleem, het is hardnekkig en lastig kwijt te fokken. , persoonlijk zou ik deze kater dan ook niet snel durven te gebruiken , zijn fokker heeft hem als fokdier verkocht!