Spring naar inhoud

- - - - -

Rasstandaard Brit

• Log in om te reageren
238 reacties op dit onderwerp
Guschi
Guschi
  • 5.615 berichten

#76 Geplaatst 18 april 2010 - 17:40

Nahs zei:

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

deze jonge kater vindt ik echt to much!
zijn neus is mooi kort maar een abrupte overgang richting voorhoofd daarnaast lijkt het voorhoofd een deuk te hebben en is te vlak.
ik ben erg benieuwd hoe deze kater zich gaat ontwikkelen.
ik vindt deukjes in de schedel ook een probleem, het is hardnekkig en lastig kwijt te fokken. , persoonlijk zou ik deze kater dan ook niet snel durven te gebruiken , zijn fokker heeft hem als fokdier verkocht!

De kater krijgt hier mee ook een heel andere uitdrukking (blik) die volgens mij, niet bij een Brit past.

Bewerkt door Guschi, 18 april 2010 - 17:41.

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#77 Geplaatst 18 april 2010 - 17:53

De neus is naar mijn bescheiden mening te smal voor een kater,bij een poes zou het nog passen.
In ieder geval geen aanwinst voor een dekkater :cry:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#78 Geplaatst 18 april 2010 - 21:45

O mijn god ?????
Moeten britten dan echt op exotics gaan lijken met alle gebits en ooggevolgen van dien ????
Op show worden te platte britten gewoon zeeeeeeer terecht afgekeurd en daar ben ik maar wat blij om. Ligt dat aan slechte keurmeesters ????
Dan zijn er wel heel veel slechte keurmeesters in binnen- en buitenland !!!
Ik kan niet geloven wat ik hier allemaal lees en zie. Rasstandaard oké, maar het is maar hoe je het interpreteerd. Korte neus ja, maar wat is kort ??????????????
Mooi rond is prachtig, maar laat hen alstublieft toch die gezonde neus en gebit behouden en klooi niet door perzen en exotics erin te gaan fokken !!!
Want zo plat kan enkel maar als er perzen of exotics in gefokt geweest zijn !!!!!
Op binnen en buitenlandse shows hebben britten op het podium echt wel een neus !!!

Bovendien wijken heel veel fokkers allang niet meer naar Nederland uit omwille van net die te platte britten. Die zijn in België echt niet geliefd.
Als mensen plat willen kiezen ze voor exotics en perzen...
Vandaar ook zoveel Duitse katten op shows inmiddels !!

Dit zijn meningen die zo uiteenlopen en ieder fokt naar zijn voorkeur en wat op show ook scoort. Als Nederlanders houden van bol en plat , oké geen probleem. Maar Belgen blijkbaar niet, meestal vinden ze die neus net weer wat mooier...Smaken verschillen nu éénmaal en rasstandaarden zijn er om binnen de genzen te blijven.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#79 Geplaatst 18 april 2010 - 22:01

Bol is geen synoniem voor plat he, Feroesti.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#80 Geplaatst 19 april 2010 - 08:33

feroesti zei:

O mijn god ?????
Moeten britten dan echt op exotics gaan lijken met alle gebits en ooggevolgen van dien ????
Op show worden te platte britten gewoon zeeeeeeer terecht afgekeurd en daar ben ik maar wat blij om. Ligt dat aan slechte keurmeesters ????
Dan zijn er wel heel veel slechte keurmeesters in binnen- en buitenland !!!
Ik kan niet geloven wat ik hier allemaal lees en zie. Rasstandaard oké, maar het is maar hoe je het interpreteerd. Korte neus ja, maar wat is kort ??????????????
Mooi rond is prachtig, maar laat hen alstublieft toch die gezonde neus en gebit behouden en klooi niet door perzen en exotics erin te gaan fokken !!!
Want zo plat kan enkel maar als er perzen of exotics in gefokt geweest zijn !!!!!
Op binnen en buitenlandse shows hebben britten op het podium echt wel een neus !!!

Bovendien wijken heel veel fokkers allang niet meer naar Nederland uit omwille van net die te platte britten. Die zijn in België echt niet geliefd.
Als mensen plat willen kiezen ze voor exotics en perzen...
Vandaar ook zoveel Duitse katten op shows inmiddels !!

Dit zijn meningen die zo uiteenlopen en ieder fokt naar zijn voorkeur en wat op show ook scoort. Als Nederlanders houden van bol en plat , oké geen probleem. Maar Belgen blijkbaar niet, meestal vinden ze die neus net weer wat mooier...Smaken verschillen nu éénmaal en rasstandaarden zijn er om binnen de genzen te blijven.

Volgens mij heb jij 'de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt', oftewel: plaatjes gekeken maar niet de tekst erbij gelezen.

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#81 Geplaatst 19 april 2010 - 08:49

Neen, maar bol en plat gaan wel vaak tesamen. Hoe boller je van kopvorm wil gaan fokken, hoe platter en hoe korter de neus gaat worden zien we vaak...Al zijn er heel veel mooie bolle compacte britten die daar geen last van hebben natuurlijk. Maar om die te blijven verparen aan bol en plat is om miserie vragen. Er zullen altijd wel iets scherpere britten nodig zijn om het te platte te voorkomen.
Dat hebben ze bij de perzen gelukkig ook al meer door. Enkele jaren geleden was het echt erg met de neuzen (en tanden) bij de perzen. Dit zien we toch gelukkig de goede kant uitgaan.

Een brit hoort compact en bol te zijn, met een korte neus.
Maar hoe bol en hoe kort de neus moet zijn is voor heel veel interpretatie vatbaar.
Te plat en te bol gaan fokken doet niets goeds aan de gezondheid van de britten. Ik vind het echt niet normaal dat kittens loopogen en neusproblemen hebben omdat ze plat zijn. Om dan te zeggen dat groeit uit ?????
Ongeloofelijk vind ik dat.
Met het iets scherpere heb je dat niet en blijven ze wel gezond van tanden en neus. Waarmee ik niet wil zeggen dat het spitsmuizen moeten worden natuurlijk.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#82 Geplaatst 19 april 2010 - 09:25

doel je nou op mijn kitten feroesti?

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#83 Geplaatst 19 april 2010 - 09:37

Zeer interessant topic, ik wil wel eens weten wat jullie van Chanel gaan zeggen, ik ken haar minpunten hoor maar ben benieuwd wat jullie er van vinden ene ik kan tegen wat commentaar. :)

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#84 Geplaatst 19 april 2010 - 09:42

Neen, maar bol en plat gaan wel vaak tesamen.

Nee...dat gaat niet samen, Bol is een 'appel', plat is een 'pannekoek'.

Henny

henny
henny
  • 1.601 berichten

#85 Geplaatst 19 april 2010 - 09:49

[quote name='Solotje'][SIZE=5]Zeer interessant topic, ik wil wel eens weten wat jullie van Chanel gaan zeggen, ik ken haar minpunten hoor maar ben benieuwd wat jullie er van vinden ene ik kan tegen wat commentaar. :) [/SIZE]

[SIZE=5]Het commentaar van mij ken je al ;) [/SIZE]

Henny

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#86 Geplaatst 19 april 2010 - 10:00

[quote name='henny'][quote name='Solotje'][SIZE=5]Zeer interessant topic, ik wil wel eens weten wat jullie van Chanel gaan zeggen, ik ken haar minpunten hoor maar ben benieuwd wat jullie er van vinden ene ik kan tegen wat commentaar. :) [/SIZE]

[SIZE=5]Het commentaar van mij ken je al ;) [/SIZE]
[/quote]

[SIZE=5] Yep :) [/SIZE]

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#87 Geplaatst 19 april 2010 - 10:23

Solotje zei:

Zeer interessant topic, ik wil wel eens weten wat jullie van Chanel gaan zeggen, ik ken haar minpunten hoor maar ben benieuwd wat jullie er van vinden ene ik kan tegen wat commentaar. :)

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

mooie grote ogen
zou de tekening duidelijker en scherper willen zien
en het gehele beeld compacter, steviger
kopje breeder, oortjes kleiner.
meer kin en meer vulling in de kaaklijn.

maar ze heeft een hele lieve uitstraling

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#88 Geplaatst 19 april 2010 - 10:33

Feroesti wat ik jammer vindt is dat jij gelijk gaat roepen van bol en "plat"gaan altijd samen. Dit is echt niet zo.
Plat is ook niet de term maar getypeerd

Tuurlijk heb je getypeerde britten nodig en wat minder getypeerde britten;.
En waar ik van Kots is je tekst " Op show worden te platte britten gewoon zeeeeeeer terecht afgekeurd en daar ben ik maar wat blij om"

Wanneer getypeerde britten een gebitsfout hebben dan is het terecht, of een schedelafwijking of wat je bij mijn geplaatste foto zag.
Maar jij suggereert dat alle Getypeerde britten terecht afgekeurd worden.
En hier heb ik een zwaar probleem mee!
Want wat als deze gewoon een top gebitje heeft, mooi rond voorhoofd.
en een super mooie uitstraling. waarom moet het dan afgekeurd worden.

Keurmeesters zien over het algemeen te veel britten met slechte kopvormen, en lijken daardoor te vergeten waar het om draait. Rond ronder rondst.
Weten de standaard niet adequaat toe te passen en geven kwalificaties aan katten die niet aan de standaard voldoet, trouwens ooit eens een keurmeester meegemaakt die vanwegen een bovenbijt een kat afkeurd? of een te smalle kin, of te lange neus
of een niet ronde kop. Sommige katers op de deklijsten hebben titels maar ik vraag me echt af als je kritisch kijkt waar die de titel voor gekregen hebben.
Het zijn gewoon echt geen aanwinsten.n Kan er legio voorbeelden noemen en laten zien

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#89 Geplaatst 19 april 2010 - 10:34

britjes zei:

doel je nou op mijn kitten feroesti?

Neen hoor, in het algemeen.
Je kitten is fantastisch !!

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#90 Geplaatst 19 april 2010 - 10:38

feroesti zou jij ook eens je mening over een foto kunnen  posten?
gefundeerd en met de rasstandaard ernaast?