Spring naar inhoud

- - - - -

Rasstandaard Brit

• Log in om te reageren
238 reacties op dit onderwerp
britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#91 Geplaatst 19 april 2010 - 10:41

feroesti zei:

Neen hoor, in het algemeen.
Je kitten is fantastisch !!

ok dank je kan het beter vragen :)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#92 Geplaatst 19 april 2010 - 10:47

Nahs zei:

Feroesti wat ik jammer vindt is dat jij gelijk gaat roepen van bol en "plat"gaan altijd samen. Dit is echt niet zo.
Plat is ook niet de term maar getypeerd

Tuurlijk heb je getypeerde britten nodig en wat minder getypeerde britten;.
En waar ik van Kots is je tekst " Op show worden te platte britten gewoon zeeeeeeer terecht afgekeurd en daar ben ik maar wat blij om"

Wanneer getypeerde britten een gebitsfout hebben dan is het terecht, of een schedelafwijking of wat je bij mijn geplaatste foto zag.
Maar jij suggereert dat alle Getypeerde britten terecht afgekeurd worden.
En hier heb ik een zwaar probleem mee!
Want wat als deze gewoon een top gebitje heeft, mooi rond voorhoofd.
en een super mooie uitstraling. waarom moet het dan afgekeurd worden.

Keurmeesters zien over het algemeen te veel britten met slechte kopvormen, en lijken daardoor te vergeten waar het om draait. Rond ronder rondst.
Weten de standaard niet adequaat toe te passen en geven kwalificaties aan katten die niet aan de standaard voldoet, trouwens ooit eens een keurmeester meegemaakt die vanwegen een bovenbijt een kat afkeurd? of een te smalle kin, of te lange neus
of een niet ronde kop. Sommige katers op de deklijsten hebben titels maar ik vraag me echt af als je kritisch kijkt waar die de titel voor gekregen hebben.
Het zijn gewoon echt geen aanwinsten.n Kan er legio voorbeelden noemen en laten zien

Een getypeerde brit, ook dat is voor interpretatie vatbaar.
Type ligt in smaken.
Niet enkel dat is belangerijk , ook de vacht, oogkleur, kleur,... Als ik een brit zie met een volle prachtvacht en goede oogkleur, dan mag die best van type iets minder zijn. Persoonlijk houd ik niet zo van korte neuzen, maar dat is dan mijn voorkeur.
De standaard geeft ook aan dat de neus kort moet zijn, maar als je binnen de genzen blijft hoeven die echt niet zo extreem getypeerd te zijn.
Sommige mooie types hebben dan weer een te losse vacht vanwege het persgehalte, wat dan ook zonde is. Ook dat is niet zo evident om terug te verbeteren. Het is soms het één laten vallen om het ander goed te krijgen. Maar katten puur op type gaan beoordelen is fout. Op foto kan je ook nooit een kat echt beoordelen, die moet je voelen.
Foto's kan je bewerken en in een positie nemen waar je fouten niet op merkt. Een live kat door je handen laten glijden is heel wat anders...
Ik vind het daarom ook niet terecht katten puur op foto te gaan beoordelen en de fouten naar voor te schuiven.
Soms heeft een kat "iets" waardoor een keurmeester er voor gaat. Als je plots een perfecte vacht door je handen voelt, dan zeg je dit is het.
En als die dan qua type iets minder is, is deze toch waardevol om die vacht vast te leggen in de nafok.
Fokken is veel meer dan alleen dat bolle en type en dus niet enkel naar dat moet gekeken worden.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#93 Geplaatst 19 april 2010 - 11:07

Als ik een brit zie met een volle prachtvacht en goede oogkleur, dan mag die best van type iets minder zijn. Persoonlijk houd ik niet zo van korte neuzen, maar dat is dan mijn voorkeur.

Dat zou niet de voorkeur van de keurmeester moeten zijn.
Goed type wil niet zeggen: lange/slechte vacht

De standaard geeft ook aan dat de neus kort moet zijn, maar als je binnen de genzen blijft hoeven die echt niet zo extreem getypeerd te zijn.

Een neus is te lang als de kop geen ronde countouren meer heeft (zie eerder uitgelgd)

Sommige mooie types hebben dan weer een te losse vacht vanwege het persgehalte, wat dan ook zonde is. Ook dat is niet zo evident om terug te verbeteren.

Wat is een 'Persgehalte' nu weer, je laat nu zien dat je er niets van snapt.

Ik vind het daarom ook niet terecht katten puur op foto te gaan beoordelen en de fouten naar voor te schuiven.

We zijn koppen aan het beoordelen, dat is namelijk de aanleiding van dit topic.
Dat is goed te zien op een foto.

Soms heeft een kat "iets" waardoor een keurmeester er voor gaat. Als je plots een perfecte vacht door je handen

Vanmorgen nog een keurmeester gesproken die gisteren gekeurd heeft en zich zorgen maakt over de ontwikkeling van het type en dan bedoel ik de smalle kop en de lange neus.
Een Brit is een teddybeer die in alles rond moet zijn, dat staat in de rasstandaard die de keurmeesters behoren te hanteren.

Henny

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#94 Geplaatst 19 april 2010 - 11:08

feroesti wat is jou interpretatie van extreem?

waarom kan je niet van foto beoordelen ik geloof eerder dat je niet weet wat je moet zien.
Wanneer een foto niet duidelijk is kan je ook vragen om een profiel foto waar de kat naar links of rechts kijkt dan krijg je vaak duidelijk of de kop rond is of niet

een kat is niet alleen type of alleen vacht.
maar het totaal beeld

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#95 Geplaatst 19 april 2010 - 11:14

feroesti zei:

O mijn god ?????
Moeten britten dan echt op exotics gaan lijken met alle gebits en ooggevolgen van dien ????
Op show worden te platte britten gewoon zeeeeeeer terecht afgekeurd en daar ben ik maar wat blij om. Ligt dat aan slechte keurmeesters ????
Dan zijn er wel heel veel slechte keurmeesters in binnen- en buitenland !!!
Ik kan niet geloven wat ik hier allemaal lees en zie. Rasstandaard oké, maar het is maar hoe je het interpreteerd. Korte neus ja, maar wat is kort ??????????????
Mooi rond is prachtig, maar laat hen alstublieft toch die gezonde neus en gebit behouden en klooi niet door perzen en exotics erin te gaan fokken !!!
Want zo plat kan enkel maar als er perzen of exotics in gefokt geweest zijn !!!!!
Op binnen en buitenlandse shows hebben britten op het podium echt wel een neus !!!

Bovendien wijken heel veel fokkers allang niet meer naar Nederland uit omwille van net die te platte britten. Die zijn in België echt niet geliefd.
Als mensen plat willen kiezen ze voor exotics en perzen...
Vandaar ook zoveel Duitse katten op shows inmiddels !!

Dit zijn meningen die zo uiteenlopen en ieder fokt naar zijn voorkeur en wat op show ook scoort. Als Nederlanders houden van bol en plat , oké geen probleem. Maar Belgen blijkbaar niet, meestal vinden ze die neus net weer wat mooier...Smaken verschillen nu éénmaal en rasstandaarden zijn er om binnen de genzen te blijven.

waarom krijg ik dan met regelmaat aanvragen uit belgie en duitsland omdat men ervaart dat de Nederlandse Brits Korthaar zo mooi rond , bol en compact is?

Gisteren nog een belg op bezoek gehad die in eigenland niet aan de teddeybeertjes kon komen, ze wilden ook graag ooit een point maar dat was in belgie al helemaal een drama om in teddybeer look te krijgen.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#96 Geplaatst 19 april 2010 - 12:05

Maar Feroesti, jij geeft ook steeds aan dat je vindt dat jouw britten poppemiekes moeten zijn, maar daarmee vind ik persoonlijk dat je de essentie van de brit al totaal verkeerd interpreteert. De brit is ontstaan uit stevig gebouwde huiskatten en boerderijkatten. Poppemiekes gehalte wat betreft het kopje, daar kan ik in mee gaan, de grote ronde ogen hebben wel wat van een poppengezichtje, maar qua bouw is het slanke en fijne toch echt niet gewenst!

En wat dat "persgehalte" betreft... in de allereerste rasbeschrijvingen van de brit stond er al dat het de lichaamsbouw van een stevig gebouwde pers moest zijn. Het type is mede bereikt door perzen in te kruisen.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#97 Geplaatst 19 april 2010 - 12:18

Lekenvraag: wat is nu juist de bedoeling van t neuzeke? Kort, lang pff kan er niet meer aan uit!

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#98 Geplaatst 19 april 2010 - 12:20

Frances zei:

Lekenvraag: wat is nu juist de bedoeling van t neuzeke? Kort, lang pff kan er niet meer aan uit!

de standaard zegt short broad nose!

vertaald korte brede neus
en daarin staan een cm geschreven dan was het gemakklijker.

paar pagina's verder staat de volledige zin in henny haar post

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#99 Geplaatst 19 april 2010 - 12:27

Nahs zei:

de standaard zegt short broad nose!

vertaald korte brede neus
en daarin staan een cm geschreven dan was het gemakklijker.

paar pagina's verder staat de volledige zin in henny haar post

Oh ja, oké! Ik vind persoonlijk dat je tegenwoordig veel neusjes ziet die meer van HTK weg hebben... Mijn voorkeur, ik weet het subjectief maar bon, gaat uit naar een iets platter snuitje, maar ik vind dat je tegenwoordig heel weinig platte snoetjes vindt... Ook als ik foto's zie van al overleden britten, dus van decennia geleden vb, dan merk ik toch ook dat merendeel van de britten toen een korter neusje hadden dan nu! :catscratchhead Hoe komt dat? Of heb je daar een andere mening over? Want ik ben echt niet zo thuis in de wereld, maar het valt me precies een beetje op :oops:

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#100 Geplaatst 19 april 2010 - 12:48

Nahs zei:

mooie grote ogen
zou de tekening duidelijker en scherper willen zien
en het gehele beeld compacter, steviger
kopje breeder, oortjes kleiner.
meer kin en meer vulling in de kaaklijn.

maar ze heeft een hele lieve uitstraling

Mja ze is veel te elegant... maar niets aan te doen :( , hopelijk krijg ik er binnenkort een verbeterd poesje uit. :)

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#101 Geplaatst 19 april 2010 - 12:52

Solotje zei:

Mja ze is veel te elegant... maar niets aan te doen :( , hopelijk krijg ik er binnenkort een verbeterd poesje uit. :)

Wel mooi zilver btw

ach je moet wat te fokken hebben :) toch?
Selecteren dan op stevigere katten is dan een must, en hier krijg je wat en daar laat je wat

Bewerkt door Nahs, 19 april 2010 - 12:53.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#102 Geplaatst 19 april 2010 - 12:54

Frances zei:

Oh ja, oké! Ik vind persoonlijk dat je tegenwoordig veel neusjes ziet die meer van HTK weg hebben... Mijn voorkeur, ik weet het subjectief maar bon, gaat uit naar een iets platter snuitje, maar ik vind dat je tegenwoordig heel weinig platte snoetjes vindt... Ook als ik foto's zie van al overleden britten, dus van decennia geleden vb, dan merk ik toch ook dat merendeel van de britten toen een korter neusje hadden dan nu! :catscratchhead Hoe komt dat? Of heb je daar een andere mening over? Want ik ben echt niet zo thuis in de wereld, maar het valt me precies een beetje op :oops:

Tsja verkeerde selectie?
Rasstandaard niet kennen?
you name it?

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#103 Geplaatst 19 april 2010 - 12:55

Nahs zei:

Wel mooi zilver btw

ach je moet wat te fokken hebben :) toch?
Selecteren dan op stevigere katten is dan een must, en hier krijg je wat en daar laat je wat

Ik ga volgende week op bezoek bij hare toekomstige lover :loveshower: in Nederland :louche: , een uurtje rijden, ben echt benieuwd, Henny heeft mij weer goed geholpen! :)

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#104 Geplaatst 19 april 2010 - 12:56

Nahs zei:

Tsja verkeerde selectie?
Rasstandaard niet kennen?
you name it?

Of hun eigen voorkeur erin willen steken... :cat

henny
henny
  • 1.601 berichten

#105 Geplaatst 19 april 2010 - 12:56

Leuke ronde kop toch?
Geplaatste afbeelding
Ogen zouden groter moeten zijn maar ze zijn hartstikke rond.
Korte neus zoals deze moet zijn.

Henny