Spring naar inhoud

- - - - -

prutske is gestorven + nieuwe vraag pag 6

• Log in om te reageren
93 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 20 april 2010 - 21:10

Ik weet niet waar ik dit bij moet zetten, maar ik heb jullie hulp nodig.
Van deze middag heb ik 2 kittens bij mij, zonder moeder. Ik was op mijn werk, maar in de buurt is er een dierenarts. Dus..., ik hup daar naar toe.
Ze schat ze rond de 1.5 week à 2 weken. De ogen zijn nog toe, al komen de oogjes van de grijs/zwarte soms een beetje open piepen.
Ze hebben toen ook eten gehad van de DA met een papfles. Zelf ben ik daarstraks naar mijn eigen dierenarts geweest.
Het zijn 2 katertjes, wegen 128 en 132 gram. Ze hebben net gegeten, hun buikjes zijn net ook gemasseerd en heb al verschillende keren hun laten pipi doen. Stoelgang hebben ze nog niet gemaakt.

Ik heb ze in een oude draagkoffer gezet, met hierin een klein mandje met gastendoekjes erop en erover. Momenteel 'piepen' ze wel. Heb ze daarnet 'wakker' gemaakt voor hun eten.

Dus nu mijn vraag aan jullie.. wat moet ik allemaal doen om deze dutkes een goede kans te geven!!

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 22 april 2010 - 19:05.
Reden van bewerken: verandering toestand

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 20 april 2010 - 21:36

isdat niet om de 2 -3 uur eten geven ,
mss een warme grote knuffel er leggen of regelmatig kersenpitkussen of warmtekruik///....
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 20 april 2010 - 21:39

Ik geef ze momenteel vaker eten omdat de zwarte telkens in slaap valt en niet veel eet. Ze zitten ingeduffeld en staan voor de stoof.
Ik heb enkel een zeer groot kersenpittenkussen, moet nog een kleinere gaan halen.

Enkele foto's bij 'foto's' hier op de site...

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 20 april 2010 - 21:40.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.875 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 20 april 2010 - 21:41

in ieder geval elke twee uur voeden met een goede kittenmelk. Kmr bijvoorbeeld. Ook 's nachts!

Zorg dat je de kleintjes goed ontlast! Ze zullen niet uit zichzelf ontlasten, dat zul jij moeten doen. het duurt langer voor ze stoelgang maken, dus je zult ze echt goed moeten ontlasten tot het komt. Dit MOET je doen, anders kunnen ze verstopt raken en dat is zeer ernstig!

Hou ze warm, uit de tocht, en geef ze een donker hoekje.
Weeg ze elke dag, in ieder geval 1 keer, maar bij voorkeur twee keer, met een interval van 12 uur.

De gewichten zijn erg laag vind ik voor een leeftijd van twee weken. Zijn de oogjes al open?

Er komen vast nog veel meer tips, dit is wat me zo nu in eerste instantie te binnen schiet. Heb slaapgebrek, sorry :oops:

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_lenalena170_*
Guest_lenalena170_*

#5 Geplaatst 20 april 2010 - 21:42

Ja inderdaad zorgen dat ze goed warm blijven anders gaat al hun energie naar het warm houden van hun lichaampje ipv te groeien en eten geven dacht ik elke 2 uur.
Elke dag wegen om te weten te komen of ze bijkomen in gewicht.
Veel succes met de baby's, tof dat je voor hun zorgt.
Ik zie nergens foto's staan, ben zo nieuwschierig, kun je zeggen waar ik kijken moet?

Bewerkt door lenalena170, 20 april 2010 - 21:47.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 20 april 2010 - 21:47

Oogjes zijn nog toe. De eerste DA schatte ze 1.5 week - 2 weken, mijn DA zei een week. Ik heb foto's geplaatst bij 'foto's'.
Ik heb ze vanaf deze middag al 5 keer ontlast. Hoe vaak is 'vaak'?

Voeding krijgen ze met de fles (heb ook fijne spuitjes mee omdat het zwartje wat harder tegenstribbelt). Voeding is poeder van de DA.

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#7 Geplaatst 20 april 2010 - 21:49

Kijk hier eens, mss vind je hier wel nuttige tips:

licg.nl

Ik hoop zo dat de dutskes het redden!!!

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.875 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 20 april 2010 - 22:01

dolfjeweerwolfje zei:

Oogjes zijn nog toe. De eerste DA schatte ze 1.5 week - 2 weken, mijn DA zei een week. Ik heb foto's geplaatst bij 'foto's'.
Ik heb ze vanaf deze middag al 5 keer ontlast. Hoe vaak is 'vaak'?

Voeding krijgen ze met de fles (heb ook fijne spuitjes mee omdat het zwartje wat harder tegenstribbelt). Voeding is poeder van de DA.

'vaak' is na elke voeding. Net zo lang (stevig) stimuleren tot ze ontlasting hebben en klaar zijn ermee zeg maar.
Je moet de moederpoes vervangen die dat normaal doet. Vochtig doekje/watje/gaasje gebruiken.

Voeden als ze wakker zijn. Niet ervoor wakker maken, probeer om ze te voeden als ze wakker worden/zijn. Dan vind je vanzelf hun eigen, natuurlijke, ritme.
Maar bij zulke kleintjes is om de twee uur echt wel nodig. Als ze net een weekje zijn (wat zomaar kan met deze gewichten, al vind ik ze dan nog klein) kun je ze misschien zelfs beter elk uur voeden.

Heb je niet iemand in de buurt die hier ervaring mee heeft? Want dat hebben de kleintjes nu hard nodig. Misschien kan die persoon je helpen, of ze zelfs in huis nemen, want ook als jij aan het werk bent zal iemand ze moeten voeden om de twee uur en ontlasten.
En je zult ze enkele weken zo intensief moeten verzorgen.

Ik vind het heel nobel van je dat ze zelf wilt redden, echt top! maar als je  de tijd niet hebt dan kun je ze beter naar iemand brengen die de tijd en de ervaring er wel voor heeft.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Tails_*
Guest_Tails_*

#9 Geplaatst 20 april 2010 - 22:02

128 en 132 gram,... mijn kittens zijn 5 dagen oud en wegen even veel en meer,...

In het "handboek katten fokken"  van Ester Verhoef staat:
- Draai een warmwaterkruik of dergelijke in een dikke handdoek en leg dit bij de kittens,... Ververs het warme water zeker 4 maal per dag.
-Kittens van 2 weken drinken tussen 7 en 10ml per voeding, 9 voedingen per dag. Kittens van 1 week tussen 2 en 7 ml en dat 12 keer per dag
-Voederen met spuitjes, spuitjes elke keer afkoken en daarna bewaren in de koelkast (hygiene), Neem de spuitjes niet vast met de handen, leg ze niet op tafel, je schoot, de grond, maar gebruik keukenpapier.
- Melk niet voor een 2de maal opwarmen, maar wegkappen
- Ondergrond van de katten dagelijks schoon maken / verversen
- Maak melk aan met water van max 60°, als het water warmer is, dan breken de eiwitten in de melk af. Of voorgemaakte melk niet opwarmen boven 60°
- Zoek een min, een adoptiemoeder, die zelf maar 1 of twee kittens heeft en laat haar de kittens mee zogen

Ik hoop dat het helpt,...
Veel sterkte en succes met de opvang,...
:geluk:

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#10 Geplaatst 20 april 2010 - 22:17

"Stimuleren" moet na elke voeding gebeuren, plassen deed mijn kleintje altijd, de "grote boodschap" ongeveer 1 à 2 keer per 24 u.
Ik hield een schematje bij met hoeveel hij gedronken en welke ontlasting hij gehad had na elke voeding, zo kan je het goed opvolgen, ook qua hoeveelheid melk ze binnenkrijgen.
Mijn flessenkitten wou ook van het spuitje drinken, een flesje ging veel beter...

Bewerkt door Mika, 20 april 2010 - 22:18.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 20 april 2010 - 22:26

Ik stimuleer ze telkens na het eten. Ze hebben telkens een plasje gedaan (best veel :) ). Ik ken niemand die er ervaring mee heeft. Zelf geef ik les (ze komen ook van onze boerderij).

De kittens liggen nu in een draagbak, lekker warm. Morgen ga ik achter een warmwaterkruik (waar koop je dat??). Momenteel staan ze voor een lekker warme stoof. Mogen de kittens vervoerd worden 2xdag?
Ik ben maar naar oplossingen aan het zoeken hoor...

Guest_lenalena170_*
Guest_lenalena170_*

#12 Geplaatst 20 april 2010 - 22:56

Warm waterkruik bij de Hema hebben ze die wel of bij blokker. een kersenpittenzakje om te verwarmen in de magnetron is ook heel fijn om te gebruiken.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 20 april 2010 - 22:59

Ze hebben net gegeten enzo.

witte weegt: 133 gram - 5 ml gedronken - geplast + grote boodschap
zwartje weegt: 134 gram - 10 ml gedronken - geplast + grote boodschap

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 20 april 2010 - 23:00

lenalena170 zei:

Ja inderdaad zorgen dat ze goed warm blijven anders gaat al hun energie naar het warm houden van hun lichaampje ipv te groeien en eten geven dacht ik elke 2 uur.
Elke dag wegen om te weten te komen of ze bijkomen in gewicht.
Veel succes met de baby's, tof dat je voor hun zorgt.
Ik zie nergens foto's staan, ben zo nieuwschierig, kun je zeggen waar ik kijken moet?

Bij het topic 'foto's en filmpjes'.

Wanneer ik ze terugzet, piepen ze. Kan dit kwaad?

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 20 april 2010 - 23:00.

Guest_lenalena170_*
Guest_lenalena170_*

#15 Geplaatst 20 april 2010 - 23:02

Hoe reageren de poezels die je al in huis had op de kleintjes?
Fijn om te lezen dat ze drinken en hun grote en kleine boodshappen doen.